ג'וזף ג'יימס דיאנג'לו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'וזף ג'יימס דיאנג'לו
לידה 8 בנובמבר 1945 (בן 78)
Bath, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Joseph James DeAngelo Jr. עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים Citrus Heights עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • Sierra College
  • אוניברסיטת המדינה של קליפורניה, סקרמנטו
  • Folsom High School
  • College of the Sequoias עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1974–1986 (כ־12 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק Auburn Police Department, Save Mart Supermarkets עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 7 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מדליה לשירות הביטחון הלאומי
  • מדליית השירות בווייטנאם
  • מדליית המערכה בווייטנאם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וזף ג'יימס דיאנג'לו שנודע בכינוי הרוצח מגולדן סטייט הוא רוצח סדרתי, אנס ופורץ, שביצע לפחות 13 רציחות, למעלה מ-50 מעשי אונס, ומעל ל-100 מעשי פריצה לבתים בין השנים 19741986 באזורים שונים במדינת קליפורניה, ארצות הברית. עקב פעילותו באזורים שונים ותקופות שונות, יחד עם העובדה שמוקד 911 עוד לא היה קיים בתקופת הפשעים שלו, חוקרים לא שיערו שיכול להיות ש"הרוצח מגולדן סטייט" הוא אותו אדם מאחורי הפשעים השונים שביצע. לכן, שלושת סוגי הפשעים שלו הולידו בעיתונות שלושה כינויים שונים - "הבוזז מוייסייליה" (1974–1975), "EAR - האנס מהאזור המזרחי (East Area Rapist)" ‏(1976–1979) ו"אורב הלילה המקורי" (1979–1986). הכינוי "הרוצח מגולדן סטייט" ניתן על ידי מישל מקנמרה, בלוגרית וסופרת שחקרה את הפרשה וכתבה עליה ספר. כינויו מחדש של הפושע היה חלק ממאמצי חקירה ארוכה שבעזרת טכניקות ניתוח DNA שלא היו זמינות בעת ביצוע הפשעים המקוריים, גילתה שמדובר באותו אדם[1].

במחוז סקרמנטו נודע כ"האנס מהאזור המזרחי" (East Area Rapist), שעל פי שיטת הפעולה שלו ביצע גם פשעים במחוז קונטרה קוסטה, בעיר סטוקטון ובעיר מודסטו. מאוחר יותר נודע הפושע כ"אורב הלילה המקורי" (Original Night Stalker), בשל פשעיו בדרום קליפורניה. התוספת "המקורי" צורפה לכינוי על מנת להבדילו מריצ'רד רמירז, שכונה אף הוא בשם זה ופעל תקופה אחריו. על פי החשד הוא החל את דרכו בתחום הפשע כפורץ שכונה "הבוזז מוייסייליה" (אנ') לפני שעבר לאזור סקרמנטו, על פי ניתוח דפוס הפעולה הדומה וראיות נסיבתיות. עם זאת, חשד זה טרם אושש. בשנת 2001 לפי ממצאי DNA נקבע כי "האנס מהאזור המזרחי" ו"אורב הלילה המקורי" הם אותו אדם.

בשנת 2016 הציע ה-FBI פרס של 50,000 דולר למי שיביא ללכידתו[2].

באפריל 2018, עקב שימוש בטכניקה חדשנית לניתוח גניאולוגיה דרך דגימות DNA, נעצר ג'וזף ג'יימס דיאנג'לו, אזרח אמריקאי יליד 1945, זוהה כ"רוצח מגולדן סטייט"[3]. התביעה דרשה כי יגזר עליו עונש מוות, אולם בעסקה בין התביעה להגנה הוסכם לבסוף שייגזרו עליו 11 מאסרי עולם ללא אפשרות לחנינה.

פשעיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראיות DNA מקשרות את הרוצח מגולדן סטייט לשמונה מעשי רצח שאירעו בגולטה, דנה פוינט, ונטורה, ואירוויין, כולם בקליפורניה. התוקף גם ביצע למעלה מ-50 מעשי אונס במחוזות שונים בקליפורניה.

"הבוזז מוייסייליה" ("Visalia Ransacker") אפריל 1974 – דצמבר 1975[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי ההערכות, מעשה הפשע הראשוני של הרוצח מגולדן סטייט היה בעיר וייסייליה[4]. בשנים 1974–1975 הוא נהג לפרוץ לבתים ולגנוב מהם מזכרות אישיות כמו בולים, חפתים, מדליונים, לבוש תחתון נשי, נשק ותחמושת. חפצי ערך אחרים וכסף מזומן הוא נמנע מלגנוב בפריצותיו. בחודשים אפריל 1974 - דצמבר 1975 הוא ביצע מעל 100 פריצות ורצח אדם אחד[5].

לאחר מעצרו של דיאנג'לו אמר מפקד המשטרה בווייסייליה כי הם משוכנעים ש"הבוזז מוייסייליה" נתפס. עם זאת הוא הודה כי במהלך החקירות מעולם לא עלה שמו של דיאנג'לו, לא נמצאו ראיות DNA, והוא לא קושר למעשי רצח או אונס באזור שלא פוענחו[6]. על ההתפרצויות חלה התיישנות עקב השנים הרבות שחלפו מאז שבוצעו, ולא נמצא קשר בין דיאנג'לו לבין רצח הפרופסור לעיתונות קלוד סנלינג המיוחס לפורץ מווייסייליה[7].

"האנס מהאזור המזרחי" ("East Area Rapist") יוני 1976 – יולי 1979[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלסתרנים נוספים של החשוד.

באמצע שנת 1976 הרוצח מגולדן סטייט עבר על פי החשד לבצע פשעים באזור סקרמנטו ועבר מביצוע התפרצות לבתים לביצוע מעשי אונס, במחצית שנת 1976.

שיטת הפעולה שלו הייתה להגיע לשכונת המשתייכות למעמד הבינוני והגבוה. הוא היה חודר לבית ואונס אישה ששהתה בו, ללא נוכחות בן זוג. לאחר מכן החל האנס לחדור גם לבתים בשעה ששהה בהם בן הזוג. שיטת הפעולה שלו הייתה לחדור לבית בלילה, ולהאיר עם פנס על פני הדרים בו. באיומי נשק היה קושר האנס את הבעל, או מכריח את האשה לקשור את בן זוגה באמצעות שרוכי נעליים או חבלים. לאחר מכן היה אונס לרוב את האישה בחלק אחר של הבית. על גבו של הגבר השוכב על הרצפה היה מניח האנס כלי מטבח או חפצים אחרים, תוך איום שאם ישמע קול תזוזה הוא ירצח את הזוג. לעיתים היה שוהה התוקף בבית בו ביצע את התקיפה משך זמן רב[8]. בזמן זה היה אוכל במטבח, שותה בירה, אונס שוב את האישה, או מאיים שוב על הקורבנות. בעת היעלמותו הקורבנות בבית לא ידעו האם התוקף כבר עזב, או שהוא עדיין שוהה בביתם. בשל כך, חששו הקורבנות לזוז ולצאת ולהזעיק עזרה.

על פי הערכת המשטרה, בעת ביצוע פשעיו היה האנס בגיל 19 עד 30[9]. רוב הקורבנות ראו או שמעו מישהו משוטט בשטח מגוריהן לפני התקיפה, ורבים מתוכם חוו פריצות לביתם קודם לכן. המשטרה האמינה כי התוקף נהג לבצע תצפית מקדימה בבתים רבים בשכונות נבחרות לפני שבחר בית בו יבצע תקיפה. במסגרת המעקב שלו, הוא נהג להציץ בחלונות בתיהן של קורבנות עתידיות, ולשוטט בחצרות של בתיהן מספר לילות לפני שתקף. על פי ההערכות, במספר מקרים במהלך ההכנות לתקיפות, התוקף פרץ לפני כן לבתים של קורבנות עתידיים, על מנת לפתוח חלונות נעולים ולפרוק כלי-נשק המצויים בבתים. לעיתים קרובות הוא התקשר לפני התקיפות לבית הקורבנות, לעיתים גם חודשים מראש על מנת ללמוד את שגרת יומן. לפעמים היה מצלצל ומנתק ולעיתים מעמיד פנים כאילו מדובר בטעות במספר. לעיתים היה מתקשר לבית קורבנותיו על מנת לאיים עליהן בתקיפה נוספת[10]. על פי העדויות נהג האנס לחבוש מסכת סקי לפניו כדי להקשות על זיהויו.

האנס מהאזור המזרחי פעל במחוז סקרמנטו מהתקפותיו הראשונות ביוני 1976 עד למאי 1977. לאחר שלושה חודשי הפסקה הוא תקף פעם אחת במחוז סאן חואקין בחודש ספטמבר 1977, לפני שחזר לסקרמנטו לבצע תקיפות נוספות, וביצע תקיפה נוספת במחוז סאן חואקין. במשך קיץ 1978 תקף האנס 5 פעמים במחוז סטניסלוס ובמחוז יולו ולאחר מכן פסק מפעולותיו למשך שלושה חודשים. הוא המשיך לפעול בעיקר במחוז קונטרה קוסטה מאוקטובר 1978 עד יולי 1979.

רציחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודש פברואר 1978 בריאן וקייט מאג'יורי, זוג צעיר מסקרמנטו יצאו לטיול ערב עם כלבם בראנצ'ו קורדובה שבמחוז סקרמנטו, ונרצחו על ידי הרוצח מגולדן סטייט[11]. על פי הערכות החוקרים הזוג ניסה להימלט מן הרוצח, אך זה דלק אחריהם וירה בהם למוות. החוקרים העריכו כי הנרצחים זיהו את פניו, ועל מנת שלא להחשף הוא רצח אותם[12]. ב-2016 דווח כי נמצא קשר ודאי בין הירצחם של הזוג מאג'ורה לבין האנס מהאזור המזרחי.

אורב הלילה המקורי "(Original Night Stalker") אוקטובר 1979 – מאי 1986[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודש אוקטובר 1979, כשלושה חודשים לאחר מעשה האונס האחרון במחוז קונטרה קוסטה, עבר "האנס מהאזור המזרחי" לדרום קליפורניה ותקף לראשונה במחוז סנטה ברברה. התקפותיו נמשכו עד לשנת 1981, ובנוסף ביצע התקפה בודדת בשנת 1986. כאורב הלילה המקורי החל לרצוח את הנשים שאנס. בסדרת התקפות זו, רק הזוג הראשון בהתקפתו הראשונה נשאר בחיים, כתוצאה מכך שהסב את תשומת לב השכנים להתקפה, ובכך אילץ את הפושע להימלט. יתר קורבנות ההתקפות נרצחו כתוצאה מירי או ממכות שספגו באמצעות אלה. בשל העובדה שעד לשנת 2001 טרם נמצא הקשר בין האנס מהאזור המזרחי לפושע זה, הפושע הזה כונה בשם "אורב הלילה". בהמשך צורפה לשמו התוספת "המקורי" בעקבות העובדה שהרוצח הסדרתי ריצ'רד רמירז כונה אף הוא בשם זה.

לאחר שהזוג הראשון שהותקף נותר בחיים, פעל אורב הלילה ב-30 בדצמבר 1979. רוברט אופרמן ווזוגתו דברה אלכסנדרה מאנינג נמצאו ירויים למוות בביתו של אופרמן בעיר גולטה. הממצאים בשטח הראו שאופרמן זינק לעבר התוקף. שכנים שמעו קולות ירי אך לא הגיבו כי חשבו שמדובר בזיקוקין לא מזיקים[13].

במרץ 1980 נמצא זוג נשוי שהוכה למוות בביתם בעיר ונטורה[14]. באוגוסט של אותה השנה בני זוג נמצאו מתים בביתם בעיר דנה פוינט (אנ') לאחר שהוכו למוות באמצעות חפץ קהה[15]. לפני מותם נאנסה האשה בידי הרוצח[16].

בפברואר 1981 נאנסה והוכתה למוות אשה בעיר אירוויין שבמחוז אורנג' שבקליפורניה[17], על ידי הרוצח מגולדן סטייט. בחודש יולי של שנה זו נרצחו בני זוג בביתם שבעיר גולטה, בה פעל הרוצח שנתיים קודם לכן[18].

במאי 1986, לאחר הפסקה של כ-5 שנים, צעירה בת 18 הוכתה, נאנסה ונרצחה בידי הרוצח מגולדן סטייט[19]. זהו מעשה הפשע האחרון המיוחס לרוצח.

פרופיל החשוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאפיינים פיזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם מאפיינים פיזיים של החשוד הנחשבים כעובדתיים ומבוססים על ממצאים מזירות הפשע ועדויות חוזרות של הקורבנות, ודיווחים של אנשי אכיפת החוק:

  • זכר לבן
  • גובהו 1.78 מטר לערך
  • רזה, מבנה גוף אתלטי
  • מידת נעליים 42-43.5
  • דם מסוג A
  • זריזות ויכולת פיזית לרוץ, לרכוב על אופניים ולעבור מעל גדרות

מאפיינים אפשריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאפיינים פיזיים אלה נחשבו סבירים: בעת שמעשי האונס החלו בשנת 1976 הוא היה בגיל 18–25. בשנת 2018 (כמה חודשים לפני תפיסת החשוד דיאנג'לו) העריכו רשויות החוק כי העבריין אמור להיות בגילאים 60 עד 75[20].

  • צבע שיערו בלונדיני או חום.
  • עיניים כחולות או בצבע בהיר.
  • פין בגודל קטן או נמוך מן הממוצע.

פרופיל פסיכולוגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרוצח מגולדן סטייט הוכן פרופיל פסיכולוגי, בעת שביצע את פשעיו וטרם נתפס:

  • גילו הרגשי בזמן ביצוע הרצח ב-1979 היה 26–30.
  • התנהגות מינית פאראפילית והעדפה לסקס ברוטלי.
  • משתמש בשירותי זנות.
  • בעל ידע מסוים בשיטות חקירה משטרתיות ובטכניקות איסוף ראיות.
  • בעל תפקוד מיני תקין. יכול להגיע לשפיכה במסגרת מין בהסכמה ושלא בהסכמה מן הצד השני.
  • לבוש היטב. מראהו אינו חריג בשכונות יוקרתיות, ואינו מושך תשומת לב.
  • חי או עבד ליד ונטורה, קליפורניה בשנת 1980.
  • העובדה שלא נהג לגנוב כסף או חפצי ערך מבתי הקורבנות, מחזקת את העובדה שלרוצח יכולת כלכלית סבירה.
  • שונא נשים בגלל עוולות אמיתיות שנגרמו לו או עוולות נתפסות מצדו.
  • אינטליגנט ובעל כושר ביטוי.
  • ככל הנראה החל דרכו כמציצן, בשנות העשרה המאוחרות או לכל היותר בתחילת שנות העשרים לחייו.

בנוסף לתיאור מאפייניו, הפרופיל שיער כי לאחר רצח ג'אנל קרוז בשנת 1986 (הרצח האחרון שיוחס לרוצח), הרוצח מגולדן סטייט נכלא על פשע אחר, או שהוא נהרג בעת ביצוע מעשה פשע. עם זאת כיום ידוע שהשערה זו לא הייתה נכונה.

רמיזות המיוחסות לרוצח מגולדן סטייט[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפה ששורטטה המיוחסת לרוצח

בדצמבר 1977 מכתבים הבנויים בצורת פואמה נשלחו לעורך העיתון סקרמנטו בי (Sacramento Bee), למשרדו של ראש העיר של סקרמנטו, ולערוץ הטלוויזיה המקומי בסקרמנטו KVIE TV, על ידי אדם שטען כי הוא האנס מהאזור המזרחי.

במהלך חקירת התקיפה ה-42 שארעה בעיר דנוויל נמצאו שלושה דפי מחברת סמוך לזירת האירוע. באחד הדפים נמצא שרטוט של השכונה, עם המילה "ענישה" בתחתית הדף[21] המיוחס לרוצח.

שיחות טלפון[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך השנים התקבלו שיחות טלפון רבות אשר מייחסים אותן לרוצח. שיחות אלה היו לקורבנותיו לפני המעשה או לאחר מכן כשהיה מאיים עליהן. כמו כן הגיעו שיחות טלפון לרשויות החוק המיוחסות לרוצח[22].

כך למשל, באוקטובר 1976 קיבלה אשה שיחת טלפון לביתה. מן העבר השני נשמעה שתיקה, כפי שאירע בשבועות קודם לכן. כשצעקה האשה על המתקשר הוא השיב לה "אני הולך להרוג את בעלך". האשה דיווחה על השיחה למשטרה והותקפה על ידי האנס מהאזור המזרחי יממה לאחר מכן. בהמשך האדם הזה התקשר מספר פעמים לשריף של מחוז סקרמנטו והזדהה כאנס. בחלק מהפעמים האנס ביצע את זממו שעות ספורות לאחר שהיה מתקשר לתחנת משטרה. שיחות טלפון אלה אירעו בשנים 1976–1982.

בשנת 1990 קיבלה קורבן אונס של האנס מהאזור המזרחי שיחת טלפון מאדם שעל פי קולו זיהתה כמי שאנס אותה. ברקע נשמעו קולות של ילדים[23]. ב-2001 קיבלה קורבן של האנס מהאזור המזרחי, שיחת טלפון מאדם שקולו נשמע כזה של האנס. שיחת טלפון זו התקבלה יומיים בלבד לאחר שפורסם כי נמצא קשר DNA בין האנס מהאזור המזרחי לרוצח שביצע רציחות בדרום קליפורניה[24].

חלק משיחות הטלפון המיוחסות לאנס והרוצח הוקלטו.

החקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מודעה המציעה פרס למביאים לתפיסת הרוצח.

גם לפני שבאופן רשמי בוצע הקישור הוודאי בין אורב הלילה המקורי לאנס מהאזור המזרחי בשנת 2001, כמה גורמי אכיפת החוק (במיוחד ממשטרת מחוז סקרמנטו) ניסו למצוא קשר בין אירועי הפשע בגולטה[25], זאת בעקבות דמיון שנמצא בשיטת הפעולה של הפושע.

בשנת 2001, נמצא קשר DNA בין מספר מעשי אונס שבוצעו במחוז קונטרה קוסטה על ידי מי שכונה "האנס מהאזור המזרחי" לבין מספר מעשי רצח שבוצעו על ידי אורב הלילה המקורי. עשר שנים לאחר מכן, ראיות DNA הצביעו על כך שרצח הזוג דומינגו-סאנצ'ז בעיר גולטה שאירע בשנת 1981, בוצע אף הוא על ידי "הרוצח מגולדן סטייט"[26].

ביוני 2016 פרסם ה-FBI מידע נוסף הקשור למעשי הפשע הכולל רישומים מורכבים ועדויות של קורבנות ושל חוקרים מקומיים ופדרליים[27]. במסיבת עיתונאים שנערכה בסקרמנטו על ידי רשויות אכיפת החוק, הוצע פרס של 50,000 דולר למי שיביא להרשעתו של הרוצח מגולדן סטייט[28]. כחלק מהמאצים לאיתור הרוצח הוקם אתר אינטרנט ייעודי וקו חם טלפוני במטרה לקבל טיפים וידיעות מן הציבור[29].

חשודים שנחקרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך החקירות מספר אנשים היו לחשודים עיקריים כאנס מהאזור המזרחי/אורב הלילה המקורי:[30].

  • ברט גלאסבי – תושב גולטה, היה חשוד על ידי משטרת מחוז סנטה ברברה. נרצח במקסיקו בשנת 1982. רציחתו של גלאסבי ארבע שנים לפני הרצח האחרון המיוחס לרוצח מגולדן סטייט (רצח ג'אנל קרוז), הסירה בכך את החשד מעליו.
  • פאול "קורנפד" שניידר – חבר בכיר בארגון האחווה הארית. פושע מקצועי שחי במחוז אוראנג', קליפורניה, בעת שנרצחו במחוז בני הזוג הארינגטון, מנואלה ווית'הון וג'אנל קרוז, בשנים 1980–1986. בסוף שנות ה-90 בעת ששהה במאסר סיפק שניידר לרשויות את דגימת ה-DNA שלו. לאחר שלא נמצאה התאמה בינו לבין דגימות אורב הלילה המקורי, הוא נוקה מחשד זה.
  • ג'ו אלסיפ - אלסיפ שעסק בתחום הנדל"ן היה שותף עסקי של ליימן סמית', שנרצח בביתו שבעיר ונטורה יחד עם רעייתו. אלסיפ היה גם ידיד של בני הזוג וביקר בביתם יום לפני הרצח. שנתיים לאחר הרצח הוא נעצר[31]. הכומר של אלסיפ טען כי זה התוודה בפניו על ביצוע הרצח בעת פגישת ייעוץ שקיים עמו, אך אנשי משרד התובע של מחוז ונטורה ראו בהודאתו של אלסיפ כלא רצינית. עם זאת, אלסיפ הואשם בהמשך ברצח הזוג, אך לאחר דיון בשימוע המוקדם הוכח שראיות ה-DNA שנמצאו בזירה אינן שלו, והוא שוחרר ממעצרו.

החשוד העיקרי: ג'וזף ג'יימס דיאנג'לו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-24 באפריל 2018 עצרה מחלקת השריף של מחוז סקרמנטו את ג'וזף ג'יימס דיאנג'לו בן ה-72, בחשד לביצוע פשעי הרוצח מגולדן סטייט הכוללים 12 מעשי רצח ומעשי אונס רבים. החשד התמקד בדיאנג'לו לאחר שחוקרים השוו את דגימות ה-DNA שיוחסו לאנס/רוצח לדגימות שנמצאו באתר גנומיקה אישית, שאוסף דגימות DNA של משתמשים שמוסרים אותן לאתר, במטרה לגלות פרטים נוספים על הרקע המשפחתי שלהם[32]. הדגימות שהועלו לאתר GED match העלו התאמה גנטית לדגימות שהעלה משתמש לאתר[33]. החוקרים הסיקו כי למשתמש שהעלה את דגימותיו לאתר, יש קשר משפחתי רחוק לרוצח מגולדן סטייט. לחוקרים שהסתייעו במומחים מתחום הגנאלוגיה, היה מספר מסוים של חשודים פוטנציאליים. בתחילה נחשד אדם שעסק בענף הבנייה (כפי שעלה החשד) ומקום מגוריו התאים לפרופיל החשוד, אך חשד זה הוזם לאחר מכן. בהמשך צומצם מספר החשודים, עד אשר התמקדו החוקרים בדיאנג'לו. דיאנג'לו היה תחת מעקב משטרתי. דגימות שלו נלקחו מידית מכוניתו, שעה שהחנה אותה בעת שערך קניות. מהשוואת דגימותיו נתגלתה התאמה לדגימות שהותיר אחריו הרוצח. על מנת להיות בטוחים, המשיך המעקב אחר דיאנג'לו. דגימות DNA שהוצאו מנייר טישו שנזרק בפח אשפה בביתו של דיאנג'לו, העלו שוב התאמה מלאה[34]. באוגוסט 2018 הואשם ברצח נוסף שאירע בשנת 1975, לאחר שירה על פי החשד באב שניסה למנוע את חטיפת בתו[35].

באפריל 2019 דווח כי התובעים במשפטו דיאנג'לו ינסו לקבל גזר דין מקסימלי – מוות. בית המשפט הכריז כי יתיר את צילום מהלך המשפט. במרץ 2020 דווח כי פרקליטיו הציעו עסקת טיעון במסגרתה הוא יודה בפשעים, בתמורה להמרת עונש המוות הפוטנציאלי במאסר עולם, אך התביעה דחתה את הדברים ואמרה כי תמשיך לחתור לעונש מוות[36].

הרשעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיאנג'לו בן ה-74 הודה באישומים שכללו 13 מעשי רצח מדרגה ראשונה ו-50 מעשי אונס במסגרת הסדר טיעון. במסגרת ההסדר הודה דיאנג'לו באישומים ונגזרו עליו 11 מאסרי עולם במקום גזר דין מוות[37].

ביוגרפיה של דיאנג'לו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיאנג'לו נולד ב-8 בנובמבר 1945 למשפחה בת ארבעה ילדים וגדל בעיירה באת' שבמדינת ניו יורק[38]. בילדותו עבר לגור עם משפחתו בגרמניה, בשל שירותו הצבאי של אביו. בתיכון התגורר ברנצ'ו קורדובה שבמחוז סקרמנטו. בספטמבר 1964 התגייס לשירות בחיל הים של צבא ארצות הברית, שירת על סיירת, ובסך הכל שירת 22 חודשים בצבא, חלקם בוייטנאם[39]. לאחר השירות בצבא למד בסיירה קולג' שבקליפורניה והתמקד בתחום מדעי המשטרה. הוא התארס לבוני קולוול במאי 1970, אותה הכיר בעת שלמדה איתו בקולג'. הנישואין לא יצאו אל הפועל לאחר שקולוול ביטלה אותם. חוקרים משערים שלביטול נישואיו לזוגתו בוני יש קשר לקריאתו "אני שונא אותך, בוני", שקרא כלפי אחת הנשים שאנס[40]. הוא קיבל תואר ראשון במשפט פלילי מאוניברסיטת סקרמנטו סטייט[41]. לאחר מכן למד לתואר מתקדם ועבר תקופת התמחות במשטרת רוזוויל[42].

בהמשך הוצב כשוטר בעיר אקסטר. הוא התגורר בעיר אליה עבר מסיטרוס הייטס[43]. בנובמבר 1973 נישא דיאנג'לו לשרון מארי הודל. הודל עבדה כעורכת דין לענייני גירושין. הזוג נפרד בהמשך הדרך, אך לא השלים את הליך הגירושין[44]. להודל ודאנג'לו שלושה ילדים[45]. ב-1976, השנה בה ביצע על פי החשד את התקיפה הראשונה, הוא קודם לדרגת סמל וצורף לצוות משימה לטיפול בבעיית הפריצות באזור[46]. בשנה זו עבר למשטרת אובורן בה שירת עד לשנת 1979. בשנה זו נתפס גונב פטיש וחומר דוחה כלבים מדראגסטור, ולכן הוא פוטר[47]. הוא נשפט לשישה חודשי מאסר על תנאי ולקנס של 100 דולר[48].

משנת 1990, ועד לפרישתו בגיל 71 עבד דיאנג'לו במרכז הפצה של רשת המרכולים "Save Mart"[49]. בעת מעצרו התגורר הרוצח בסיטרוס הייטס עם בתו ונכדתו. האח של שרון מארי הודל שהייתה נשואה לדיאנג'לו ציין כי בתקופת ההתרחשויות, התעניין דיאנג'לו מה הוא חושב על המבצע, ללא שהודה בפניו בביצוע הפשעים[50]. שכניו ציינו כי הייתה לו התנהגות עצבנית ומפחידה. הוא נהג לצעוק ועל כן השתדלו להימנע ממגע איתו. שכן אחד אף ציין כי בעבר איים עליו[51].

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבלוגרית מישל מקנמרה כתבה ספר אודות הרוצח מגולדן סטייט, בעקבות מחקר רב שערכה בניסיון לאתר את הפושע. הספר פורסם לאחר מותה הפתאומי. בשנת 2020 הוציאה רשת HBO סדרה תיעודית בשם "רוצח נעלם בחשיכה" העוסקת בפרשה מנקודת מבטה של מקנמרה[52].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

McNamara, Michelle (2018). I'll Be Gone in the Dark: One Woman's Obsessive Search for the Golden State Killer. HarperCollins. ISBN 978-0-06-231978-4.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מישל מקנמרה, In the Footsteps of a Killer, באתר Los Angeles magazine‏ 27 בפברואר 2013
  2. ^ FBI offers new reward for serial killer, rapist with San Ramon Valley crimes, באתר Danvill-Sanramon‏, 15 ביוני 2016
  3. ^ אלעד שמחיוף, ‏הרוצח מגולדן סטייט: קשיש בן 72, באתר ‏מאקו‏, 26 באפריל 2018
  4. ^ לואיס גריסוולד, With arrest of 'Golden State Killer' suspect, Visalia mystery may be solved after four decades, באתר The frenso Bee‏, 25 באפריל 2018
  5. ^ The Visalia Ransacker: Basics, באתר The visaliaransacker
  6. ^ ג'ן האגנסון וריקי קורטני, Genealogical websites used to find DNA match for suspected serial killer known as 'Golden State Killer' and 'Visalia Ransacker', באתר abc30‏, 26 באפריל 2018
  7. ^ בריאן ג'ונסון, Tulare DA awaits reports connecting 'Golden State Killer' to 'Visalia Ransacker', באתר abc30‏, 27 באפריל 2018
  8. ^ East Area Rapist Strikes Second Time in Stockton, בעיתון לוס אנג'לס טיימס, ‏ 20 במרץ 1978, אוחזר מאתר newspapers.com
  9. ^ "Sacramento Is Up Tight Over Rapist and Threats", בעיתון The Gettysburg Times‏, 20 במאי 1977
  10. ^ מישל מקנמרה, Hear the Golden State Killer, באתר Los Angeles Magazine‏, 27 בפברואר 2013
  11. ^ Cold Case Killer, באתר FBI, ‏ 15 ביוני 2016
  12. ^ קאתי מטלר, After 40 years, 12 slayings and 45 rapes, the ‘Golden State Killer’ still eludes police, באתר הוושינגטון פוסט, 16 ביוני 2016
  13. ^ Associated Press, "Motive and slayer sought in murders", במקור מThe San Bernardino Sun, 2 בינואר 1980, אוחזר ב-2 נובמבר 2017 באתר Newspapers.com
  14. ^ איי. פי, Slain attorney, wife were beaten to death", בעיתון The San Bernardino County Sun‏, 19 במרץ 1980, אוחזר ב-7 בנובמבר 2017 באתר Newspapers.com
  15. ^ דן לוגאן, "Fingering a killer" ב-Orange Coast Magazine‏, אוקטובר 1988
  16. ^ ג'ק לאונרד, Victims' Relatives Urge Public to Help Solve Serial Killings, באתר לוס אנג'לס טיימס, 5 באוקטובר 2000
  17. ^ שון אמרי, O.C.’s ‘original night stalker’ focus of new cable special, באתר Orange County Register‏, 5 במאי 2009
  18. ^ סטיב צ'אוקינס וניקול סנטה קרוז, DNA testing sheds new light on Original Night Stalker case, באתר לוס אנג'לס טיימס, 6 במאי 2011
  19. ^ מאט מורו, JANELLE CRUZ WAS BLUDGEONED BY THE GOLDEN STATE KILLER, NOW HER SISTER’S ON A MISSION, באתר oxygen‏, 10 ביוני 2017
  20. ^ קאתי לוק, Crime Q&A: Any progress in campaign to identify 1970s East Area Rapist?, באתר The Sacramento Bee‏, 11 בינואר 2017
  21. ^ קטי סרנה, The Golden State Killer And The 40-Year Manhunt To Find Him, באתר allthatsinteresting‏, 5 במרץ 2018
  22. ^ Phone Calls Attributed to EAR/GSK, באתר coldcase-earons
  23. ^ ארין האליסי וצ'ארלי גודייר, DNA Links '70s 'East Area Rapist' to Serial Killings / Evidence suggests suspect moved to Southern California, באתר sfgate‏, 4 באפריל 2001, אוחזר ב-20 באוקטובר 2017
  24. ^ Phone Calls where the East Area Rapist Spoke, באתר coldcasewriter
  25. ^ ווין וילסון, [sought to link the Goleta cases as well. "Link to East Area Rapist Probed in Couples' Slaying"], The Sacramento Bee‏, 26 בפברואר 1980, אוחזר ב-7 באוקטובר 2017
  26. ^ סטיב צ'אוקינס, 30-year-old slayings of Goleta couple linked to serial killer - latim…, archive.fo, ‏2012-07-10, באתר los angeles times‏, 5 במאי 2011
  27. ^ Cold Case Killer, באתר ה-FBI‏, 15 ביוני 2016
  28. ^ מארק פיגוט, FBI renews 40 year hunt for California's most prolific serial killer by offering $50,000 reward, באתר Ibtimes‏, 15 ביוני 2016
  29. ^ FBI Announces $50,000 Reward and National Campaign to Identify East Area Rapist/Golden State Killer, באתר ה-FBI‏, 15 ביוני 2016
  30. ^ The Original Night Stalker, באתר crimescenedb‏, 6 ביולי 2016
  31. ^ מייקל טוד, Surviving the Golden State Killer: Santa Cruz woman remembers slain relatives, באתר santacruzsentinel‏, 25 באפריל 2018
  32. ^ "הרוצח מגולדן סטייט" והחשש של כולנו, באתר ynet, 29 באפריל 2018
  33. ^ ראנדי פנץ', 'Open-source' genealogy site provided missing DNA link to East Area Rapist, investigator says, באתר The Sacramento Bee‏, 27 באפריל 2018
  34. ^ דייוויד ק. לי, Cops got DNA of suspected ‘Golden State Killer’ from tissue, באתר ניו יורק פוסט, 1 ביוני 2018
  35. ^ דניאל היינס, Suspected Golden State Killer charged with 13th murder, באתר upi‏, 13 באוגוסט 2018
  36. ^ Golden State Killer Suspect Offers to Plead Guilty, New York Times, 4 March 2020
  37. ^ סוכנויות הידיעות‏, הרוצח מגולדן סטייט הודה שהרג 13 אנשים - ויינצל מעונש מוות, באתר וואלה!‏, 30 ביוני 2020
  38. ^ ניל סימון, Looking for DeAngelo's Bath story, באתר The Tribune‏, 1 ביולי 2018
  39. ^ קנדיס סוטון, Accused serial killer’s sick words as he raped women, באתר news.com.au‏, 2 ביולי 2018
  40. ^ ג'וליה פרודיס סולק, ‘I hate you, Bonnie’: Golden State Killer likely motivated by animosity toward ex-fiancee, investigator says, באתר מרקורי ניוז, 27 באפריל
  41. ^ בנג'י אגל, Who is the East Area Rapist? Police say it's this ex-cop who attended Folsom High, באתר The Sacramento Bee‏, 25 באפריל 2018
  42. ^ Navy vetran serves exeter as policman, בעיתון The Sun Gazzete‏, 22 באוגוסט 1973, באתר Reddit, אוחזר ב-8 ביוני 2018
  43. ^ ["r/EARONS - More information on LE connection!" Joe DeAngelo new exeter police officer], בעיתון The Exeter Sun‏, 23 במאי 1973, באתר Reddit, אוחזר ב-8 ביוני 2018
  44. ^ ג'ינה פייס וג'ינה טרון, GOLDEN STATE KILLER SUSPECT JOSEPH DEANGELO’S WIFE IS A DIVORCE LAWYER, BUT THEY AREN'T DIVORCED, באתר Oxygen.com‏, 7 במאי 2018
  45. ^ ג'וליה פרודיס סולק, ‘I hate you, Bonnie’: Golden State Killer likely motivated by animosity toward ex-fiancee, investigator says, באתר מרקורי ניוז, 27 באפריל 2018
  46. ^ "Anti-Burglary Funds Okayed", בעיתון Visalia Times-Delta‏, 11 במאי 1976, אוחזר באתר www.reddit.com
  47. ^ מת'יו האג, What We Know About Joseph DeAngelo, the Golden State Killer Suspect Image, באתר הניו יורק טיימס, 26 באפריל 2018
  48. ^ טום קלורי, Joseph James DeAngelo: 5 Fast Facts You Need to Know, באתר heavy‏, 26 באפריל 2018
  49. ^ ראיין ליליס, Here's where East Area Rapist suspect worked for nearly three decades before retiring, באתר Sacramento Bee‏, 25 באפריל 2018
  50. ^ ג'ייסון סילברסטיין,JOSEPH JAMES DEANGELO, GOLDEN STATE KILLER SUSPECT, ONCE ASKED RELATIVE ABOUT SERIAL RAPES, באתר Oxygen‏, 25 באפריל 2018
  51. ^ ג'ון לוקט, 'MASS MURDERER' NEXT DOOR ‘Golden State Killer’ Joseph James DeAngelo’s neighbours say he was a ‘freak’ who threatened a ‘load of death’ over barking dog, באתר הסאן, 26 באפריל 2018
  52. ^ נעמה ברקן, הלהיט הבטוח של HBO, ושאר הסדרות השוות של חודש יוני, באתר ynet, 28 במאי 2020