ג'ומנג'י

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ומנג'י
Jumanji
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על ספרו של כריס ואן אולסבורג
בימוי ג'ו ג'ונסטון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רוברט קורט
טד פילד
לארי פרנקו
תסריט גרג טיילור
ג'ונתן הנסלינג
עריכה רוברט דלבה עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים רובין ויליאמס
בוני האנט
קירסטן דנסט
ברדלי פירס
ג'ונתן הייד
ביבי ניווירט
מוזיקה ג'יימס הורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום תומאס אקרמן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Interscope Communications
חברה מפיצה TriStar Pictures
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 15 בדצמבר 1995
משך הקרנה 101 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט שמבוסס על ספרים, סרט פעולה, סרט קומדיה, סרט פנטזיה, סרט הרפתקאות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 65,000,000$
הכנסות $262,797,249
הכנסות באתר מוג'ו jumanji
סרט הבא זאת'ורה
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ומנג'יאנגלית: Jumanji) הוא סרט פנטזיה אמריקאי משנת 1995 שבמרכזו משחק לוח עתיק לילדים שגורם למשחקים בו להיות מעורבים באופן מוחשי בסכנות האורבות בג'ונגל, במפגשים רבים עם חיות בר וציידים והמשחק התמים למראה הופך להיות חוויה אדירה ומפתיעה כאחד.

כוכב הסרט הוא רובין ויליאמס שמשתחרר מהמשחק אחרי 26 שנים בהן היה לכוד בתוכו וכדי לחזור למציאות יש להגיע לנקודת הסיום של המשחק. יחד עם וויליאמס מככבים בסרט בוני האנט כחברתו של ויליאמס, קירסטן דנסט ודייוויד אלן גריר.

הסרט מבוסס על ספרו הפופולרי של כריס ואן אולסבורג שיצא ב-1981 ונושא את אותו שם. היה זה הספר הראשון של ואן אולסבורג שעובד לקולנוע.

לאחר שיצא סרט זה הוא הפך לזיכיון בעל אותו שם, הכולל נכון לאוקטובר 2021 3 סרטים נוספים

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1869 קוברים שני נערים צעירים ביער של ניו המפשייר תיבה גדולה הנעולה היטב. מאה שנים מאוחר יותר מוצא אלן פאריש, (אדם האן בירד) ילד בן 12 את התיבה באתר בניה, פותח אותה ומגלה משחק לוח עליו כתוב ג'ומנג'י. הוא לוקח את המשחק לביתו ומציע לידידתו שרה ויטל (לורה בל באנדי) שבאה לבקרו להצטרף למשחק.

המשחק פועל באופן מוזר: כאשר שחקן זורק את הקוביות, חייל המשחק שלו נע בעצמו על פי סכום הקוביות. כבר בתור הראשון של שרה נתקלים השניים במתקפת עטלפים גדולים מאפריקה ובתור השני, תורו של אלן, הוא נשאב לתוך המשחק ומקבל הודעה כי ישהה בג'ונגל עד שמישהו יגלגל בקוביות סכום של 5 או 8. שרה המבוהלת שנשארת לבד, סוגרת המשחק ורצה לביתה תוך כדי שלהקת העטלפים רודפת אחריה.

26 שנה מאוחר יותר רוכשת נורה שפרד (ביבי ניווירט) את הבית הנטוש בו התגוררה בעבר משפחת פאריש שעזבה אחרי שבנם נעלם. היא עוברת לגור עם שני הילדים של אחיה (שנהרג עם אשתו בתאונת סקי) ג'ודי (קירסטן דנסט) ופיטר (בראדלי פירס). שני הילדים מוצאים בעליית הגג את לוח המשחק המאובק ומנסים לשחק.

אחרי שבמשימה הראשונה הם מותקפים על ידי יתושי ענק, פיטר מגלגל את הסכום 2 ומזה מגיעה חבורת קופים למטבח. כאשר הקופים יצאו מהבית ג'ודי ראתה את ההוראות שעליהן רשום: "אל תתחילו את המשחק אלא אם בכוונתכם לסיים. כל הדברים ייעלמו כאשר מישהו יגיע אל הסוף ויצעק את שמו." מפני שלפיטר יצא דאבל פיטר שוב זורק את הקוביות עם הסכום 5 והשניים מגלים אריה אדיר ממדים שרוצה לטרוף אותם. מי שמגיע להציל את המצב ברגע האחרון הוא אלן פאריש עצמו (הפעם בדמותו של רובין ויליאמס) שהצליח להשתחרר מהג'ונגל בזכות פיטר שהטיל 5 בקוביות.

כדי לסיים את המשחק הם מבינים כי הם חייבים למצוא את שרה ויטל (בוני האנט) שהתחילה את המשחק לפני 26 שנים והרביעייה עוברת חוויות גדולות ומסעירות עד שאחד מהם מצליח לנצח והכל חוזר לקדמותו. הדברים שנשאבו חזרה למשחק הם היתושים, הקופים, האריה, צמחים אשר צומחים מהר מאוד, צייד, מנוסת בהלה של חיות, מראה קופי אצל פיטר, מבול, רצפה טובענית, עכבישי ענק ורעידת אדמה. כאשר אלן מנצח אלן ושרה מוצאים את עצמם שוב ב-1969, בדיוק באותו מקום וזמן בו התחילו את המשחק.

הם מחליטים לזרוק את לוח המשחק לנהר ומקווים שאף אחד לא ימצא אותו. בסצנת הסיום רואים שתי ילדות דוברות צרפתית שמטיילות על חוף הים כשבמרחק לא רב לפניהם נמצא לוח המשחק.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלבי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוח המשחק
  • שלב ראשון: "בלילה הם טסים וזה לא נחמד במיוחד, אז כדאי לברוח תיכף ומיד" – בשלב זה מותקפים השחקנים בעטלפי ענק.
  • שלב שני: "בג'ונגל תצטרך לחכות עד שיופיע 5 או 8 בקוביות" – אלן פאריש נשאב לתוך המשחק עד שהשחקן הבא יגיע לסכום הנדרש בקוביות.
  • שלב שלישי: "עקיצה קטנה תגרום לך להתגרד, להתעטש ולהתעוות" – התקפת יתושי ענק על השחקנים ועל העיר כולה.
  • שלב רביעי: "זו לא תהיה משימה פשוטה, קופים מעכבים את החבורה" – כמה עשרות קופים משתלטים על העיר.
  • שלב חמישי: "ניביו לו חדים, אתה לו ארוחה טעימה. מוטב שחבורתך תזרז הליכתה" - אריה ענק מצטרף לשחקנים. בשלב הזה משתחרר אלן מהג'ונגל אחרי 26 שנים.
  • שלב שישי: "מבמבוק הם צומחים מהר יותר. הם ירדפו אותך, תיזהר." – התקפת צמחי פרא אוכלי אדם ענקיים.
  • שלב שביעי: "צייד מלב האפלה גורם לך לחזור לילדותך." – צייד יערות מצטרף למשחק עם רובה ומנסה לחסל את אלן, אך גם את אלה שיפריעו לו בדרכו.
  • שלב שמיני: "זה לא רעם היזהר, טעות חמורה במקום להישאר" – מנוסת בהלה של חיות הג'ונגלים שפורצות החוצה מתוך הקיר אל עבר הרחובות. זה כולל קרנפים, פילים, זברות ושקנאים.
    פיטר מרמה: "על החוק של ג'ומנג'י עברת, לך לאחור יותר ממה שחשבת" – בשלב הזה הופך פיטר לקוף אחרי שניסה לרמות ולגרום לקוביות ליפול על 12 כדי לסיים את המשחק.
  • שלב תשיעי: "בכל חודש ברבע הירח, מונסון אצלך יבוא להתארח" – מונסון אדיר עם גשמים רוחות ותנינים תוקפים את הבית בו משחקים.
  • שלב עשירי: "מהקרקע היזהר. הרצפה שוקעת מהר" – אלן מתחיל לשקוע במקום בו הוא עומד. בשלב הבא ההשפעה מתבטלת ואלן נתקע רק עם הראש בחוץ.
  • שלב אחת עשרה: "יש שיעור שעליך לזכור. לפעמים מאבדים תור" - הקרקע הטובענית מפסיקה כששרה עם ידיים בתוך הרצפה ולאלן רואים רק את הפנים.
  • שלב שתים עשרה: "צריך יד? פשוט חכה. נעזור לך, לנו יש שמונה" – עכבישי ענק תוקפים את החדר בו משחקים.
  • שלב שלוש עשרה: "כמעט סיימת והכול תלוי בך, אך עכשיו רעידת אדמה מתחילה" – רעידת אדמה מתרחשת עד שחייל המשחק מגיע לנקודת הסיום בעצמו.
  • שלב ארבע עשרה: השלב האחרון במשחק שבו מנצחים וכל הדברים נעלמים. אלן ושרה חוזרים לילדותם וזורקים את המשחק לנהר.

ביקורות ותגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל ביקורות לא מחמיאות במיוחד ולציון של 50% בלבד באתר ריכוז הביקורות Rotten Tomatoes, מתוך 32 ביקורות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ומנג'י בוויקישיתוף