ג'ון הנטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון הנטר
John Hunter
ג'ון הנטר
ג'ון הנטר
לידה 29 באוגוסט 1737
לית', סקוטלנד, ממלכת בריטניה הגדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 במרץ 1821 (בגיל 83)
לונדון, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות סנט ג'ון, האקני, לונדון, הממלכה המאוחדת
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Harriet Jane Hunter עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הצי המלכותיהצי המלכותי הצי המלכותי הבריטי
תקופת הפעילות 1810–1754
דרגה תת אדמירל (בריטניה) תת אדמירל
תפקידים בשירות
מפקד אה"מ "מרקיז דה סיינלי"
מפקד אה"מ "סיריוס"
מפקד אה"מ "ונראבל"
פעולות ומבצעים
מלחמת שבע השנים
מלחמת העצמאות של ארצות הברית
מלחמות הספר של אוסטרליה
מלחמות המהפכה הצרפתית
המלחמות הנפוליאוניות
תפקידים אזרחיים
מושל ניו סאות' ויילס ה־2
11 בספטמבר 179528 בספטמבר 1800
(5 שנים)
מונרך בתקופה ג'ורג' השלישי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון הנטראנגלית: John Hunter;‏ 29 באוגוסט 173713 במרץ 1821) היה קצין בצי המלכותי הבריטי, שכיהן כמושל ניו סאות' ויילס השני וכיהן בתפקיד בשנים 17951800, לאחר ארתור פיליפ.

הוא חקר את נהר פאראמטה כבר ב-1788 והיה הראשון ששיער שטסמניה הוא אי. כמושל הוא ניסה להיאבק בהתעללויות של אנשי הצבא על מול האינטרסים המקומיים החזקים בהנהגתו של ג'ון מקארתור (אנ').

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון הנטר נולד בלית' שבסקוטלנד כבנם של ויליאם הנטר, חובל בצי הסוחר, ושל הלן לבית דראמונד, בתו של ג' דראמונד ואחייניתו של ג'ורג' דראמונד, שהיה כמה פעמים הלורד פרוברסט (ראש העיר) של אדינבורו. כנער נשלח הנטר לחיות עם דודו בעיר קינגס לין שבמחוז נורפוק, שם, וגם באדינבורו, הוא קיבל את החינוך הקלאסי שהיה מקובל אז. הנטר נשלח ללמוד באוניברסיטת אדינבורו, אך עד מהרה פרש מלימודיו כדי להתגייס לצי המלכותי הבריטי, שם הוא הוצב במאי 1754 כמשרתו של קפטן תומאס נקסטון על סיפון אה"מ גרמפוס.

קריירה בצי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחמת שבע השנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1755 הוצב הנטר כימאי על סיפון אה"מ "קנטאור" (HMS Centaur), והיה לפרח קצונה על אה"מ "יוניון"" (HMS Union) ולאחר מכן על אה"מ "נפטון" (HMS Neptune). בעת שירותו על הנפטון הוא השתתף בפשיטה על רושפור (אנ') ב-1757, ולאחר מכן שירת במהלך הסיורים ליד ברסט ב-1758 ובקרב על קוויבק (אנ') ב-1759. יחד עמו שירת כלוטננט ראשון ג'ון ג'רוויס, שהיה לידידו.

בשאר שנות מלחמת שבע השנים הוא שירת כפרח קצונה בכמה מאוניות הדגל של אדמירל פיליפ דרל (אנ'), ביניהם אה"מ "רויאל אן" (HMS Royal Anne), אה"מ "פרינסס אמיליה" (HMS Princess Amelia) ואה"מ "רויאל ג'ורג'" (HMS Royal George), האחרונה במפרץ ביסקאיה עד לחוזה פריז ששם קץ למלחמה ב-1763. בפברואר 1760 עבר הנטר את המבחנים והוכשר כלוטננט, אם כי הוא לא הוצב בדרגה זו עד 1780. הוא נשאר פעיל בצי במהלך שנות השלום, הפליג לניופאונדלנד על סיפון הפריגטה אה"מ "טוויד" (HMS Tweed) ולאחר מכן שירת כחובל באה"מ "לאונססטון" (HMS Launceston), בתקופה בה היא שהתה בצפון אמריקה ב-1767 במסגרת הצי שהיה בפיקודו של קומודור סמואל הוד. הוד מינה את הנטר ב-1768 כרב חובלים בפועל, ולאחר שעבר את הבחינות ב-1769 היה מינוי זה למינוי של קבע. הצבתו הראשונה הייתה על אה"מ "קאריסופט" (HMS Carysfort) שחומשה ב-28 תותחים והוצבה באיי הודו המערבית. את שירותו שם העביר הנטר במיפוי חלקים של החוף ושל הביצורים הספרדים בהוואנה, שנשלחו אל האדמירליות. הספינה כמעט ואבדה לאחר שעלתה על שרטון בשונית מרטיר (שכיום נקראת שונית קאריסופט, על שם הספינה) על חופי פלורידה ב-1771, כאשר הושטה על ידי נתב, אך מאמציו של הנטר הצילו את הספינה מאובדן.

שירות באיי הודו המערבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 17721775 שירת הנטר כרב חובלים באה"מ "אינטרפיד" (HMS Intrepid), ולאחר מכן הוא שירת באותו תפקיד באה"מ "קנט" (HMS Kent). באותה עת פיקד על הקנט קפטן ג'ון ג'רוויס, ידידו של הנטר מתקופת שירותם באה"מ "נפטון". ג'רוויס לקח את הנטר עמו לתפקיד הפיקוד הבא שלו על אה"מ "פודרויינט" (HMS Foudroyant). יחד עמם שירת על הספינה איוון ניפין, אז הכלכל של הספינה ולימים מזכיר האדמירליות. ב-1776 עבר הנטר לשרת על אה"מ "איגל" (HMS Eagle) לבקשתו של האדמירל הלורד האו (אנ'), שיצא אז לצפון אמריקה כמפקד העליון של הצי, והאיגל הייתה ספינת הדגל שלו.

מלחמת העצמאות של ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר פרצה מלחמת העצמאות של ארצות הברית שירת הנטר תחת פיקודו של הלורד האו במשך כל הזמן בו הוא פיקד על הצי, ולמעשה הוא היה בעלת הדרגה רב החובלים של הצי (Master of the fleet). הוא השתתף בפשיטה על מפרץ צ'ספיק, במסעות לדלאוור ובהגנה על סנדי הוק. כאשר נקרא הלורד האו לשוב לאנגליה, סר חנו של הנטר בעיני האדמירליות בניהולו של הלורד סנדוויץ' (אנ'), ולא עלה בידו לקבל מינוי כלוטננט. תחת זאת הוא הצטרף ב-1779 כמתנדב לצוות אה"מ "ברוויק" (HMS Berwick) שהייתה מחומשת ב-74 תותחים בפיקודו של קית' סטיוארט. הוא מונה על ידי סר צ'ארלס הרדי כמפקד אה"מ "יוניון", אך באדמירליות סירבו לאשר את המינוי והנטר שב ב-1780 אל ה"ברוויק" כמתנדב, עזב את איי הודו המערבית וקיבל מינוי מהמפקד העליון סר ג'ורג' רודני. ב-1781 שב הנטר לאנגליה עם הברוויק וב-5 באוגוסט אותה שנה הוא השתתף בקרב דוג'ר בנק (אנ'). ב-1782 מינה אותו הלורד האו כלוטננט שלישי בספינת הדגל שלו אה"מ ויקטורי, ולפני שהספינה השתתפה במצור הגדול על גיברלטר ובקרב כף ספרטל, הוא קודם לדרגת לוטננט ראשון. לאחר קרבות אלו מונה הנטר ב-12 בנובמבר 1782 לתפקיד הפיקודי הראשון שלו על הסלופ שחומשה ב-14 תותחים, אה"מ "מרקיז דה סיינלי" (HMS Marquis de Seignelay).

הצי הראשון לאוסטרליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר החלו ההכנות ליציאתו של הצי הראשון לאוסטרליה, קיבל הנטר ב-15 בדצמבר 1786 מהלורד האו, אז הלורד הראשון של האדמירליות, קידום לדרגת פוסט קפטן, ואת הפיקוד על אה"מ "סיריוס" (HMS Sirius). הצי היה בפיקודו של ארתור פיליפ, שנשלח לאתר את המושבה החדשה ניו סאות' ויילס ולשמש כמושל הראשון שלה. הנטר יועד להיות יורשו של פיליפ בתפקיד זה במקרה של מותו או היעדרותו.

מסעות גילוי סביב לאוסטרליה וטסמניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצי הראשון הגיע לפורט ג'קסון ב-26 בינואר 1788. הנטר הוביל משלחת לחקירת נהר פאראמטה (אנ'). המשלחת חקרה את הנהר וביצעה מדידות עומק עד לאיירון קוב (אנ'), מפרץ פייב דוק ומפרץ התרנגולת והתרנגול (אנ') שבמעלה הנהר. מפת מסע החקר המקורית של המשלחת נמצאת בספריית המחקר על שם סר ויליאם דיקסון של ספריית המדינה של ניו סאות' ויילס וכותרתה היא "מפה של החופים והנמלים של מפרץ בוטני, פורט ג'קסון וברוקן ביי, כפי שנסקרו על ידי קפטן הצי ג'ון הנטר מאה"מ סיריוס".[1] מסעה של המשלחת היה משמעותי בשל העובדה שבמהלכו נוצר הקשר הראשון בין הבריטים לבין האבוריג'ינים שהיו בעלי הקרקעות, שבט ונגאל (Wangal). ביומנו של ויליאם ברדלי מצוין שקשר זה נוצר כאשר הנטלי סעד את ארוחת הבוקר והוא הונצח בשם הפרבר של העיר סידני, ברקפסט פוינט (Breakfast Point).

באוקטובר 1788 הצטווה הנטר לשוב לכף התקווה הטובה לצורך הבאת אספקה. הוא הפליג סביב לכף הורן לכף התקווה הטובה ומשם שב לניו סאות' ויילס במאי 1789, וכך למעשה הקיף את כדור הארץ. המסע נתקל בקשיים בשל הדליפות שהתגלו בספינה, שחייבו פעילות שאיבה רצופה. לאחר מכן בוצעו תיקונים ב"סיריוס" והיא נשלחה לאי נורפוק עם קבוצה גדולה של נידונים, אך בעת שעגנה שם היא נקלעה לסערה קשה. היא נסחפה לשונית אלמוגים שם ונטרפה. צוות הספינה חזר לפורט ג'קסון על סיפון הבריג אה"מ "ספלי" (HMS Supply), לאחר שהמתינו באי כמעט שנה לחילוץ. הנטר וכמה מאנשיו שבו לאנגליה על סיפון הספינה ההולנדית החכורה "וקזמייד" (Waakzaamheid) לאחר מסע ארוך ומתיש. כשהגיע בסופו של דבר לפורטסמות' באפריל 1792 נשפט הנטר על אובדן הסיריוס (כמקובל לכל רב חובל שספינתו אבדה בין אם אובדן הספינה היה באשמתו בין אם לאו), וזוכה מאשמה. לאחר מכן הכין הנטר לפרסום את "היומן ההיסטורי של הפרוטוקולים של פורט ג'קסון והאי נורפוק, עם התגליות שבוצעו בניו סאות' ויילס ובאוקיינוס הדרומי מאז פורסם מסעו של פיליפ", שיצא לאור בראשית 1793. מהדורה מקוצרת של הדוח הופיעה מאוחר יותר באותה השנה. במהדורה הראשונה מופיעה ההתייחסות הראשונה לאפשרות של קיומו של מצר ים בין אוסטרליה היבשתית לבין טסמניה. בעמוד 126 לדוח מציין הנטר: "קיימת לפיכך סיבה להאמין, שבשטח זה קיים מפרץ עמוק מאוד, או מצר ים, שעשוי להיות הפרדה בין ארץ ואן דימן (טסמניה) לבין ניו הולנד (אוסטרליה היבשתית)".[2]

במהלך שהותו של הנטר באנגליה פרצו מלחמות המהפכה הצרפתית, והוא יצא לים שוב כמתנדב על סיפון אה"מ "קווין שארלוט" (HMS Queen Charlotte), שהייתה מחומשת ב-100 תותחים, ספינת הדגל של פטרונו משכבר, הלורד האו. ב-1 ביוני 1794 השתתף הנטר בקרב ה-1 ביוני המפואר (אנ'), והוא נשאר לשרת בספינה עד 1795. עם התפטרותו של ארתור פיליפ מתפקיד מושל ניו סאות' ויילס ביולי 1793, הגיש הנטר את מועמדותו לתפקיד באוקטובר, ובינואר 1794 אושר מינויו. בשל סיבות שונות התעכבה יציאתו לדרך ורק בפברואר 1795 עלה בידו להפליג למושבה. הנטר הגיע לסידני ב-7 בספטמבר 1795 על סיפון אה"מ "רילאיינס" (HMS Reliance) והחל לכהן כמושל ב-11 בספטמבר.

מושל ניו סאות' ויילס[עריכת קוד מקור | עריכה]

קשייו של הנטר כמושל החלו עוד קודם להגעתו לסידני. ארתור פיליפ עזב את המושבה ב-1793 ובמשך השנתיים הבאות הייתה השליטה בה באופן מוחלט בידי הכוח הצבאי שם. במהלך שליטתו על המושבה של סגן המושל פרנסיס גרוס (אנ'), שניצל את הנידונים ללא רחם, התנהל בה סחר נרחב במשקאות אלכוהוליים, שממנו הפיקו הקצינים רווח עצום. הם השיגו את השליטה על בתי המשפט ועל ניהול הקרקעות, על בתי המסחר, ועל ניהול עבודת הנידונים. הנטר הבין שסמכויות אלו חייבות לשוב לשליטת המנהל האזרחי, משימה שהיה קשה ליישם. יריבו במהלך זה היה ג'ון מקארתור (אנ'), שהגן ללא רחם על האינטרסים המסחריים שלו. הנטר מצא את עצמו חסר אונים. מושל בעל עוצמה היה עוצר את הקצינים ושולח אותם בחזרה לאנגליה, אך אם הוא היה עושה כן, הוא ככל הנראה היה גורם לפריצתו של מרד דוגמת מרד הרום שפרץ בהמשך בתקופת כהונתו של ויליאם בליי כמושל. במכתבים אנונימיים שנשלחו לרשויות באנגליה הואשם הנטר בהשתתפות במעשי התעללות שהוא לא מנע אותם. על אף הגנתו הנחרצת של הנטר נגד האשמות אלו, הוא נקרא בחזרה לאנגליה באמצעות שדר שנשלח ב-28 בספטמבר 1799 על ידי הדוכס מפורטלנד, מזכיר הפנים. השדר הגיע לידיו של הנטר ב-20 באפריל 1800 והוא יצא בדרכו לאנגליה ב-28 בספטמבר, כשהוא הותיר את השליטה על המושבה בידיו של סגן המושל פיליפ גידלי קינג. עם הגעתו לאנגליה, עשה הנטר ככל יכולתו כדי להצדיק את עצמו, אך הרשויות לא נתנו לו שום הזדמנות. הוא פרסם את עמדותיו בקונטרס ארוך שהודפס ב-1802 תחת הכותרת "הערותיו של המושל הנטר על הגורמים להוצאות הקולוניאליות של ההקמה של ניו סאות' ויילס. רמזים על הפחתת ההוצאות הללו ורפורמות בהתעללויות הרווחות", שהפך למסמך רב ערב לתיעוד ההיסטוריה המוקדמת של אוסטרליה.

הנטר חקר ופרץ את הדרך להמשך חקר הארץ שסביב לסידני, ובכך עודד את המשך חקר האזור על ידי מתיו פלינדרס וג'ורג' בס. דניאל סאותוול (אנ'), שהיה קצין בצי הראשון לאוסטרליה, תיאר את הנטר כ"חסר גאווה נוקשה, מצטיין בעיסוקו, וכדי לסכם את הכל, אדם אמיד".[3] אך הנסיבות שאליהן הוא נקלע הקשו עליו עד מאוד כדי להצליח בתפקידו כמושל. כפי שאמר מחליפו, פיליפ גודלי קינג, התנהלותו "הונחתה על ידי הכוונות הטובות ביותר", והוא "לא היה יכול לזכות ליותר נחמה בכך, אף על פי שהוא היה שלו בנפשו, תקופת שהותו במושבה דמתה לשהיה בבית כלא".[4] בסופו של דבר הוכר שירותו של הנטר כמושל באמצעות הענקת גמלה שנתית של 300 ליש"ט, שאושרה ב-1802 על ידי ראש ממשלת בריטניה הנרי אדינגטון.[5]

הנטר המשיך לגלות עניין באוסטרליה זמן רב לאחר עזיבתו, והרפורמות שהוא הציע בקונטרס שלו היו בעלות ערך רב. ב-1798, כאשר נראה הברווזן לראשונה על ידי אירופאים, דאג הנטר לשלוח פרווה ואיור שלו לבריטניה.[6]

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרוטומה של הנטר בעיר הולדתו לית'

בקיץ 1804 קיבל הנטר את הפיקוד על אה"מ "ונראבל" (HMS Venerable) שחומשה ב-74 תותחים, ושירת במסגרת הצי שפעל מולך חופי ברסט בפיקודו של אדמירל ויליאם קורנוואליס (אנ'). בעת שהפליג מטורביי (אנ') שבאנגליה בערבו של ה-24 בנובמבר, ירד לפתע ערפל כבד. בשל חוסר המודעות למיקומן זו של זו נוצר חוסר ארגון מוחלט של הספינות. פעמיים הנטר נמנע בקושי מהתנגשות בספינה אחרת, אך בשעה שמונה בערב עלתה ספינתו על שרטון ליד פייגנטון (אנ'), ועד מהרה נבקע בה חור. לאחר מכן פקדה סערה את האזור ועד מהרה נקרעה הספינה לגזרים וצוותה פונה עם אבדות קלות על יד אה"מ "אימפטו" (HMS Impetueux). בפעם השנייה בקריירה שלו עמד הנטר בפני בית משפט צבאי על אובדן הספינה, אך הוא זוכה לחלוטין.

ב-2 באוקטובר 1807 קודם הנטר לדרגת סגן אדמירל, וב-31 ביולי 1810 לדרגת תת אדמירל, אך הוא מעולם לא זכה להניף את דגל הדרגה זו בים. הוא בילה את שנותיו האחרות בביתו של בלית'.

מותו והנצחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון הנטר נפטר בביתו שבלונדון ב-13 במרץ 1821 ונטמן בבית הקברות סנט ג'ון שבהאקני. שמו הונצח בנהר הנטר (אנ') ובאזור הנטר (אנ') ש מצפון לסידני. על שמו ועל שם שני רופאים ידועים, שנקראו ג'ון הנטר גם הם, נקרא בית החולים ג'ון הנטר (אנ') שבניוקאסל, אוסטרליה. ב-1986 הונפק על ידי דואר אוסטרליה בול דואר הנושא את דיוקנו.[7] ב-1994 הוצבה פרוטומה של הנטר על ידי ממשלת אוסטרליה בקצהו הצפוני של החוף בעיר הולדתו לית'.[8]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Barnes, Robert. An unlikely leader: the life and times of Captain John Hunter. Sydney: Sydney University Press, 2009.
  • The Life of John Hunter, Navigator, Governor, Admiral", Arthur Hoyle, Mulini Press, Canberra, 2001
  • "The HUNTER Sketchbook: Birds & Flowers of New South Wales drawn on the Spot in 1788, 89 & 90 By Captain John Hunter RN of the First Fleet", John Calaby, editor, National Library of Australia, Canberra, 1989

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון הנטר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]