ג'ון מילר (מושל דקוטה הצפונית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון מילר
John Miller
ג'ון מילר
לידה 29 באוקטובר 1843
דריידן, ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 26 באוקטובר 1908 (בגיל 64)
דולות', מיניסוטה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות גרין הילס, דריידן, ניו יורק, ארצות הברית
מפלגה המפלגה הרפובליקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל דקוטה הצפונית ה־1
20 בנובמבר 18897 בינואר 1891
(שנה ו־6 שבועות)
סגן מושל דקוטה הצפונית אלפרד דיקי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון מילראנגלית: John Miller;‏ 29 באוקטובר 184326 באוקטובר 1908) היה חוואי, איש עסקים ופוליטיקאי אמריקאי מדקוטה הצפונית, איש המפלגה הרפובליקנית, שכיהן כמושל דקוטה הצפונית הראשון בשנים 18891891, לאחר קבלתה כמדינה בארצות הברית.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון מילר נולד בכפר דריידן שבאזור אגמי האצבעות, שבאפסטייט ניו יורק, שם הוא היה לחוואי. בסוף המאה ה-19 מכרה הממשלה שטחי אדמה נרחבים במחירים נמוכים בטריטוריית דקוטה לאחר שחיסלה את דרישותיהם של האינדיאנים, ומילר הצטרף לאלפי אנשים שעברו לשם. רבים מאנשים אלו הגיעו מהמדינות הצפוניות של ארצות הברית, והם הקימו מבנה פוליטי וחברתי דומה לזה של מדינת ניו יורק, המדינה הצפון מערבית ביותר של ניו אינגלנד.

מילר הגיע לטריטוריית דקוטה ב-1878 יחד עם ג'רמי ו. דווייט, ורכש שטח אדמה פורה של 17,000 אקרים (69 קמ"ר) בעמק הנהר האדום (אנ') במחוז ריצ'לנד. כבעלי חוות ענק (Bonanza farm), הקימו השניים את חברת החווה והקרקעות דווייט, ומכרו חלק מהקרקעות למתווכים. הם צברו עושר כתוצאה מגידול חיטה כיבול מניב רווחים.

ב-1882 נשא מילר לאישה את אדי ס. טאקר, ולשניים נולדו שתי בנות.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1888 נבחר מילר למועצת טריטוריית דקוטה, בית המחוקקים שלה. ב-1889 הוא השתתף בוועידת החוקה של דקוטה הצפונית, שכתוצאה ממנה היא התקבלה כמדינה בארצות הברית. באותה שנה הוא היה למועמד המפלגה הרפובליקנית למשרת מושל דקוטה הצפונית. למילר לא היו שאיפות לתפקיד זה, אך הרפובליקנים במדינה שכנעו אותו שהוא היה המועמד היחידי שיוכל לשמור על אחדות המפלגה. מילר פיתח מוניטין של אדם הגון כאשר התנגד לשדלנים ולאחרים שניסו לקדם מהלכים מועדפים עליהם במועצת הטריטוריה באמצעות שוחד והתנהגויות מושחתות אחרות. כשהוא השתכנע שאם הוא לא יתמודד על התפקיד, הרפובליקנים יפסידו, הוא הסכים להציג את מועמדותו, ובבחירות הכלליות הוא ניצח.

ב-1890 מנתה אוכלוסיית דקוטה הצפונית הלבנה 190,983 איש, לאחר שב-1870 מנה החלק היחסי שלה בטריטוריית דקוטה 2,405 איש.[1] במהלך שתי שנות תקופת כהונתו של מילר כמושל, הוקמה המדינה. עם תום תקופת כהונתו הוא סירב להתמודד בבחירות לתקופת כהונה שנייה או לכל משרה נבחרת אחרת.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילר שב לעסקי החוואות שלו, וגידל חיטה ודגנים בהיקף תעשייתי. ב-1896 הוא הקים את חברת הקרקעות ג'ון מילר. ב-1906 היה מילר לנשיא חברת צ'פי-מילר שהוקמה אז. יחד עם שותפו, הרברט פ. צ'פי, הוא עסק בטחינת קמח, וסיפק מזון ושירותים חקלאיים נוספים. לחברה היו משרדים בדקוטה הצפונית ובדולות' שבמינסוטה.

ג'ון מילר נפטר בדולות' ב-26 באוקטובר 1908. הוא נטמן בבית הקברות גרין הילס שבעיירת הולדתו דריידן שבמדינת ניו יורק. ב-1910 הוקמה מצבת גרניט על קברו, שם נקברו בהמשך בתו ושתי בנותיו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]