ג'ורג'ו ארמני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג'ו ארמני
Giorgio Armani
לידה 11 ביולי 1934 (בן 89)
פיאצ'נצה, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום איטליהאיטליה איטליה
מקום לימודים אוניברסיטת מילאנו עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1960 עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה עיצוב אופנה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה קצין בלגיון הכבוד (2008)
פרס CFDA למפעל חיים (1987) עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג'ו ארמניאיטלקית: Giorgio Armani; נולד ב-11 ביולי 1934) הוא מעצב אופנה איטלקי, מהחשובים במאה ה-20 שנודע הודות לעיצובים המינימליסטיים שלו וחליפות הגברים.

הוא המייסד והבעלים של חברת אופנה בשם זהה, הנושאת את שמו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארמני נולד בפיאצ'נזה שבחבל אמיליה-רומאניה בצפון איטליה, למשפחה ארמנית-איטלקית. הוא החל בלימודי רפואה, מהם נשר לאחר שהחליט להתמקד בצילום. ב-1957 נקרא לשירות בצבא איטליה ובתום השירות עבר למילאנו והחל לעבוד בחנות כלבו המפורסמת 'La Rinascente' כמעצב חלונות ראווה.

משנת 1961 עד 1970, עבד ארמני בתור מעצב פרילנסר בבתי אופנה שונים במילאנו, ביניהם "נינו צ'רוטי" (Nino Cerruti)[1]. לאחר מכן עזב את המשרה כדי להתמקד בקריירה עצמאית.

ארמני בנה אחוזה באיים הקאריביים של אנטיגואה וב-2001, ציין הירחון פורבס את ארמני כאחד ממעצבי האופנה המצליחים ביותר, והעריך את הונו בכ-1.7 מיליארד דולר.

בינואר 2007 ארמני שידר בשידור ישיר באינטרנט מייצג אופנה בתפירה איכותית, ובכך היה מעצב האופנה הראשון שעשה שימוש כזה ברשת האינטרנט.

חברת Giorgio Armani S.p.A[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלון ראווה בחנות ג'ורג'יו ארמני בהונג קונג

בשנת 1975 ייסד ארמני, יחד עם שותפו לחיים, סרג'יו גלאוטי, את חברת האופנה Giorgio Armani S.p.A במילאנו, עם הון בסיסי של 10,000 דולר. בשנה הראשונה להיווסדה עסקה החברה בעיצוב ובייצור בגדי גברים בלבד ואחר כך החלה לעסוק אף באופנת נשים. בגדיו של ארמני לנשים התאפיינו בכך שההשראה לעיצובם התבססה על בגדי הגברים אותם עיצב והוא אף השתמש באותם בדים אשר שימשו לבגדי הגברים. החליפות שעיצב לנשים היו בסגנון אלגנטי צנוע והצטיינו בגזרתן המדויקת ובתפירה קפדנית. ב-1985, נפטר גלאוטי ממחלת האיידס וארמני המשיך בהובלת החברה לבדו.

ארמני עיצב את התלבושות לסרט "ג'יגולו אמריקאי", שיצא לאקרנים ב-1980, ודמותו של ריצ'רד גיר לבוש בבגדי ארמני, היווה מקדם מכירות גדול לאופנת החברה בארצות הברית ובעולם. ההצלחה הביאה לשיתוף פעולה ארוך טווח בין ארמני ויוצרי הסרטים, וארמני עיצב את בגדי השחקנים למעל 100 סרטים אמריקאים, בהם "הבלתי משוחדים" שיצא בשנת 1987. לתדמיתה של החברה הוסיפה אף העובדה כי ידוענים דוגמת ג'קלין קנדי-אונאסיס ומיק ג'אגר בחרו להתלבש בבגדי החברה. בסוף שנות ה-90 החלה החברה מייצרת ומשווקת בגדי ספורט ובגדי יום-יום באמצעות חברת סימינט (Simint). השוק הגדול ביותר למוצרי החברה הוא בארצות הברית שם נמכרים מוצריה בלמעלה מ-12,000 נקודות מכירה. בשנת 2003 הוערך שוויה של החברה בלמעלה מ-3 מיליארד דולר[2].

במאה ה-21 החלה חברת ארמני לפעול בתחום האופנה העילית, תחת המותג Armani Privé, וערכה תצוגות אופנה בשבוע האופנה העילית בפריז. בניגוד לרבים מן המותגים הגדולים בתחום האופנה, הנמצאים בבעלות חברות החזקות גדולות ואשר חלק ניכר מהכנסותיהן בא מהענקת רישיונות ייצור למותג, חברת ארמני היא בבעלותו הפרטית של ג'ורג'יו ארמני ואת רוב מוצריה היא מייצרת במפעלי החברה.

ארמני היה מעצב האופנה הראשון אשר הכריז כי חברתו לא תעסיק דוגמניות עם מדד מסת גוף פחות מ-18 BMI, זאת לאחר מותה של הדוגמנית אנה קרולינה רסטון בשנת 2006, לאחר שהרעיבה עצמה למוות עקב אנורקסיה נרבוזה[3].

בשנת 2000 הקים ארמני את חברת ארמני קאזה העוסקת בתחום עיצוב הבית ומספקת ריהוט ומטבחי יוקרה, אביזרים, בדים ותאורה. בשנת 2008 יסדה החברה ביחד עם חברת מטבחי DADA האיטלקית קו מטבחים בשם ARMANI DADA, המציג מטבחים בעיצובו של ארמני. המטבחים נמכרים אך ורק בחנויות של חברת ארמני. בשנת 2011 חברה החברה לחברה ספרדית המייצרת את חדרי האמבט של המותג ROCA וארמני עיצב קו של חדרי אמבטיה. החזון של ארמני הוא לספק עיצוב ביתי הנותן תחושת אינטימיות בלא לוותר על אלגנטיות ותחכום יוקרתי. לארמני קאזה חנויות ב-40 מדינות, בהם ארצות הברית וישראל. חברת ארמני הייתה אחראית לעיצוב הפנים של פרויקט העיר בלבן בנווה צדק[4].

החברה עוסקת כיום בעיצוב ובייצור מוצרים מסוגים שונים, הכוללים דברי לבוש, קוסמטיקה, בשמים, מוצרי עיצוב פנים, תכשיטים, משקפיים ושעונים. המוצרים משווקים תחת מספר מותגים: Giorgio Armani, Armani Collezioni, Emporio Armani, Armani Jeans, Armani Junior, Armani A|X Armani Exchange וכן Armani Casa. מכירות החברה לשנת 2005 הסתכמו בסך 1.69 מיליארד דולר. אך עד היום מכירות בגדי אופנה מהווים חלק מרכזי במכירות החברה.

חברת ארמני מתכננת בשיתוף פעולה עם חברת נכסי אמאר (Emaar Properties) מדובאי, לפתוח רשת בתי מלון ואתרי נופש מהודרים במספר ערים גדולות בעולם. החברה מפעילה כבר רשת של בתי קפה, מסעדות ומועדוני לילה ברחבי תבל.

ארמני הוא הבעלים של קבוצת הכדורסל אולימפיה "ארמאני" מילאנו, המתמודדת בליגת העל האיטלקית וביורוליג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג'ו ארמני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]