ג'יי המונד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יי המונד
Jay Hammond
ג'יי המונד, 1975
ג'יי המונד, 1975
לידה 21 ביולי 1922
טרוי, ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 באוגוסט 2005 (בגיל 83)
פורט אלזוורת', אלסקה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא ג'יי סטרנר המונד
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה פורט אלזוורת', אלסקה, ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הרפובליקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג בלה המונד עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל אלסקה ה־4
2 בדצמבר 19746 בדצמבר 1982
(8 שנים)
סגן מושל אלסקה לואל תומאס
טרי מילר
נשיא הסנאט של אלסקה
11 בינואר 19718 בינואר 1973
(שנתיים)
→ בראד פיליפס
טרי מילר ←
חבר הסנאט של אלסקה
23 בינואר 19678 בינואר 1973
(6 שנים)
חבר בית הנבחרים של אלסקה
26 בינואר 195925 בינואר 1965
(6 שנים)
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יי סטרנר המונדאנגלית: Jay Sterner Hammond;‏ 21 ביולי 19222 באוגוסט 2005) היה פוליטיקאי אמריקאי מאלסקה, איש המפלגה הרפובליקנית, שכיהן כמושל אלסקה הרביעי בשנים 19741982. המונד נולד בטרוי, ניו יורק ושירת כטייס קרב בחיל הנחתים של ארצות הברית במלחמת העולם השנייה. ב-1946 הוא עבר לאלסקה, שם הוא עבד כטייס באזור הספר. בשנים 19591965 כיהן המונד כחבר בית הנבחרים של אלסקה ובשנים 19671973 כחבר הסנאט המדינתי. בשנים 1972–1974 הוא כיהן כראש עיריית בריסטול ביי בורו (Bristol Bay Borough). לאחר תום כהונתו כראש העיר, נבחר המונד כמושל אלסקה. הוא פיקח על הקמתה של הקרן הקבועה של אלסקה (Alaska Permanent Fund) ב-1976, שמאז ראשית שנות ה-80, חילקה דיבידנדים שנתיים לתושבי המדינה. הוא דחף לקיומו של תקציב מאוזן עבור המדינה. לאחר תום כהונתו כמושל, המשיך המונד להיות פעיל בחיים הציבוריים. הוא קידם את סוגיות האחריות הסביבתית והכספית של הממשלה ואחריות אזרחית אישית. בשנים 19851992 הוא הגיש סדרת תוכניות טלוויזיה שנקראה "אלסקה של ג'יי המונד". הוא כתב שלוש אוטוביוגרפיות.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יי המונד נולד בעיר טרוי שבמדינת ניו יורק. הוא למד הנדסת נפט באוניברסיטת המדינה של פנסילבניה, שם הוא היה חבר באחוות המשולש (Triangle Fraternity). במלחמת העולם השנייה הוא שירת כטייס קרב בחיל הנחתים של ארצות הברית ב"טייסת הכבשה השחורה" (Black Sheep Squadron), ובסין, עד לשחרורו ב-1946. באותה שנה עבר המונד לאלסקה, שם הוא עבד כטייס באזורי הספר וסיים לימודי תואר בביולוגיה באוניברסיטת אלסקה.

מנישואיו לאשתו הראשונה, נולדה להמונד בת אחת, אך נישואים אלו הסתיימו בגירושים. ב-1952 הוא נשא לאישה את אשתו השנייה, בלה גרדינר, ולשניים נולדו שתי בנות.

מחוקק וראש עיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 19591965 כיהן המונד כחבר בית הנבחרים של אלסקה. בשנים 19671973 הוא כיהן כחבר הסנאט של אלסקה. במושב בית הנבחרים הראשון הוא כיהן כפוליטיקאי עצמאי, יחד עם 34 נציגי המפלגה הדמוקרטית וחמשת נציגי המפלגה הרפובליקנית. באותה עת האמין המונד שכרפובליקני הוא לא יוכל להיבחר בזמן ובמקום האלו, אך הוא לא יכול היה להעלות על דעתו להתמודד כדמוקרט, זאת על סמך חינוכו והרקע שלו. על כל פנים, במושבי בתי המחוקקים הבאים הוא נבחר מטעם הרפובליקנים. בשנתיים האחרונות לכהונתו בסנאט, הוא שימש כיושב ראש הבית.

בשנים 19721974 כיהן המונד כראש עיריית בריסטול ביי בורו (Bristol Bay Borough). במהלך התקופה בשנות ה-60 בה הוא לא כיהן כמחוקק, הוא שימש כמנהל העירייה.

מושל אלסקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1974 נבחר המונד כמושל אלסקה לאחר שניצח בתוצאה צמודה את המושל המכהן ויליאם איגן. מסע הבחירות היה מורכב בשל שני גורמים עיקריים, בנוסף לאחרים. הגורם הראשון היה חילופי התפקידים, שבהם המונד ושותפו למרוץ לואל תומאס זוהו כשמרנים, וכך גרמו למבוכה ולפיצול בבסיס התמיכה המסורתי של המפלגה. הגורם השני היה הופעתו בפעם הראשונה של מועמד מפלגה שלישית, איש ענף הכרייה ועסקי הנדל"ן מפיירבנקס ג'ו ווגלר. הבוז הגלוי שהפגין ווגלר לתנועה הסביבתנית יצרה קרע נוסף בשורות הבוחרים שללא ספק סייע להמונד.

כמושל במהלך הבום הכלכלי הגדול ביותר בהיסטוריה של אלסקה, הנחת צינור הנפט טרנס-אלסקה, פיקח המונד על הקמת הקרן הקבועה של אלסקה (Alaska Permanent Fund). הרעיון של קרן זו, שמלכתחילה נהגה הרעיון להקמתה ב-1969 על ידי מי שכיהן אז כמושל קית' הארווי מילר, ועל ידי העורך והמוציא לאור של העיתון אנקורג' טיימס (Anchorage Times) בוב אטווד, ערב מכירת הזיכיון להפקת הנפט בשדה פרודהו ביי, נותר רדום במשך שנים כתוצאה מההליכים שנגעו לזיכיון בבית המחוקקים והעיכובים בתהליך ההקמה של צינור הנפט. במהלך תקופת כהונתו הראשונה כמושל, המונד, יחד עם החבר בית הנבחרים הצעיר מקינאי, יו מלון, יזם תוכנית להשקעת תמלוגי הנפט לכיסוי עתידי של גירעונות עתידיים בתקציב המדינה וכן יצירת תוכנית חיסכון ארוכת טווח. ב-1976 אישר ציבור הבוחרים באלסקה במשאל עם את התיקון החוקתי שנדרש להקמת הקרן הקבועה, החלטה שהייתה אחד המקרים היוצאים מן הכלל בחוקת המדינה לכלל שלא להחליט על הקצאת כספים למטרות מסוימות.

מאז ראשית שנות ה-80, שילמה הקרן דיבידנד שנתי לתושבי אלסקה. בערך באותה תקופה, בוטל באלסקה מס ההכנסה, צעד שבטעות נזקף לזכותו של המונד, אך למעשה הוא התנגד בתוקף לרעיון.[1] ביטול מס ההכנסה נזקף למעשה לזכותו של חבר בית הנבחרים המדינתי דיק רנדולף, ששכנע את עמיתיו המחוקקים להעביר את החוק לאחר שיזם את אישורו במשאל עם. ב-1980 נערך עימות בין המונד ורנדולף בתוכנית הטלוויזיה Alaska Review על הסוגיה, דיון שהתמקד בעובדה שבתקציב השנתי של המדינה באותה תקופה נרשם עודף של מיליארד דולר.

כמושל, דחף המונד לאחריות תקציבית, והוא הגיש הצעה לתיקון לחוקת המדינה שיגביל את הוצאות הממשלה. הצעה זו זכתה ללעג מצד אחד המחוקקים כ"מגבלה הוצאתית". הוא הציע תיקון נוסף לחוקת המדינה שעל פיו אמורים היו המושלים לכהן תקופת כהונה יחידה של שש שנים ללא אפשרות לתקופת כהונה נוספת. הוא חש שהצעה זו תאפשר למושלים יד חופשית בהגשמת מטרותיהם. הוא גם יזם תוכנית לאפשר שימוש נרחב של קרקעות בבעלות המדינה ליד צומת דלתא לצרכים חקלאיים. בעוד שהיבטים נרחבים של התוכנית זכו במשך השנים לגינוי כמיזם שהיווה בזבוז זמן וכסף, הפך אזור זה לאחד הקהילות בעלות הייצור החקלאי הגדול ביותר באלסקה. המונד גם נאבק במרץ מול בית המחוקקים על מאבקי השליטה בין הרשות המבצעת לבין הרשות המחוקקת, ובשיא המאבק הוצעו ארבעה תיקונים לחוקת המדינה בבחירות של 1980, שכולם נדחו בהפרש קולות גדול.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יי המונד בשנת חייו האחרונה

לאחר תום כהונתו כמושל, המשיך המונד להיות פעיל בחיים הציבוריים. הוא קידם התנהלות סביבתית וכספית אחראית של הממשלה, ואחריות אזרחית אישית. הוא כתב מאמרים בעיתוני אלסקה, והופיע לעיתים קרובות בטלוויזיה. בשנים 19851992 הוא הנחה סדרת טלוויזיה שנקראה "אלסקה של ג'יי המונד" (Jay Hammond's Alaska). ב-6 באוגוסט הוא ניצל מתאונת רפטינג, כאשר צילם פרק בסדרה בנהר טנה שבפארק הלאומי ראנגל-סנט אליאס. בתאונה זו נהרגו לארי הולמסטורם, מפיק התוכנית, בתו של הולמסטורם, מריה, והצלם רונלד איגל. שלושה אנשים נוספים שהיו על כלי השיט לצד המונד ניצלו גם הם, כולל אחד מהם שנפל למי הנהר שנחשב לנהר בדרגת סיכון 4.[2]

המונד כתב שלוש אוטוביוגרפיות:

  • "סיפוריו של מושל אלסקה עכבר הספר: האוטוביוגרפיה יוצאת הדופן של ג'יי המונד, המדריך לאזור הטבע הבראשיתי והפוליטיקאי בעל כורחו" (The Extraordinary Autobiography of Jay Hammond, Wilderness Guide and Reluctant Politician)
  • "שבבים מקרש החיתוך: עוד מסיפוריו של מושל אלסקה עכבר הספר" (Chips from the Chopping Block: More Tales from Alaska's Bush Rat Governor)
  • "לחתל את השטן: כיצד אלסקה סייעה לפגיעה חזקה על ידי ניהול לא נכון של עושר הנפט; שיעור לאומות עשירות אחרות" (Diapering The Devil: How Alaska Helped Staunch Befouling by Mismanaged Oil Wealth; a Lesson for Other Rich Nations).

הספר האחרון, שיצא לאור ב-2011, נערך בשיתוף עם נכדתו של המונד, לורין סטנפורד.[1]

הופעתו הציבורית המשמעותית האחרונה של המונד הייתה בראשית 2004, כאשר הוא עמד במרכזה של ועידת תושבי אלסקה שכונסה על ידי המושל פרנק מרקאוסקי.

ג'יי המונד נפטר בביתו שבלייק קלארק ב-2 באוגוסט 2005, בגיל 83. הוא נטמן בחלקת הקבורה המשפחתית שבפורט אלזוורת'.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יי המונד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]