קית' הארווי מילר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קית' הארווי מילר
Keith Harvey Miller
קית' הארווי מילר
קית' הארווי מילר
לידה 1 במרץ 1925
סיאטל, וושינגטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 במרץ 2019 (בגיל 94)
אנקורג', אלסקה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות הלאומי פורט ריצ'רדסון, אנקורג', אלסקה, ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הרפובליקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל אלסקה ה־3
12 בינואר 19697 בדצמבר 1970
(שנה ו־47 שבועות)
סגן מושל אלסקה רוברט וורד
מזכיר המדינה של אלסקה
5 בדצמבר 196629 בינואר 1969
(שנתיים ו־8 שבועות)
תחת מושל אלסקה וולי היקל
→ יו וייד
רוברט וורד ←
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קית' הארווי מילראנגלית: Keith Harvey Miller;‏ 1 במרץ 19252 במרץ 2019) היה פוליטיקאי אמריקאי מאלסקה, איש המפלגה הרפובליקנית, שכיהן כמושל אלסקה השלישי בשנים 19691970. מ-1966 ועד תחילת כהונתו כמושל, הוא כיהן כמזכיר המדינה השני של אלסקה, תחת המושל וולי היקל, שאותו הוא החליף כמושל כאשר הוא התפטר כדי לכהן כמזכיר הפנים של ארצות הברית. בתקופת כהונתו של מילר כמושל, זכתה אלסקה בעושר רב כאשר מכירת חוזי החכירה להפקת נפט במדרון הצפוני (North Slope) יצרו עבורה הכנסה של 900 מיליון דולר.[1]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קית' הארווי מילר נולד בסיאטל, וושינגטון כאחד מארבעת בניהם של הופקינס קית' מילר ושרה מרגרט (לבית הארווי) מילר. הוא גדל בפרברים הכפריים של סיאטל עד שהמשפחה עברה ב-1939 לאזור העיר בות'ל שבוושינגטון. מילר התחנך בבית הספר התיכון המקומי של בות'ל. לזמן מה הוא למד באוניברסיטת איידהו לפני שהתגייס לחילות האוויר של צבא ארצות הברית, שם הוא שירת במשך השנתיים האחרונות של מלחמת העולם השנייה.

לאחר שחרורו מהשירות הצבאי, הקים מילר ב-1946 חווה לגידול צינית באולימפיה. במהלך תקופה זו הוא בילה חלקים של עונות הקיץ בעבודה בטריטוריית אלסקה (אנ') וכן למד באוניברסיטת וושינגטון שבסיאטל, שם הוא סיים ב-1952 לימודים לתואר בוגר במדעים. ב-1953 הוא מכר את החווה שבבעלותו, ובאותה שנה נשא לאישה את דיאנה מרי דוייל והקים בסיאטל סוכנות לגביית חובות. ב-1957 הוא מכר את הסוכנות לאחר שהחל לעבוד בשירות הכנסות הפנים, שהציבה אותו באנקורג', אלסקה.

ראשית הקריירה הפוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הקריירה הפוליטית שלו החל מילר ב-1962, כאשר נבחר לבית הנבחרים של אלסקה, שם הוא כיהן תקופת כהונה אחת. החל מ-1966 הוא כיהן כמזכיר המדינה של אלסקה (כיום סגן המושל). בתפקיד זה הוא כיהן עד שהמושל וולי היקל התפטר כדי לכהן כמזכיר הפנים של ארצות הברית בממשלו של הנשיא ריצ'רד ניקסון ב-29 בינואר 1969. מיד לאחר מכן הושבע מילר במקומו כמושל אלסקה השלישי.

מושל אלסקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופת ממשלו של מילר, השלימה אלסקה את מכירת חוזי חכירת הקרקעות במפרץ פרודהו, שהניבו לה רווחים של 900 מיליון דולר. הכספים מחוזים אלו הגיעו לשווי של פי שבעה מתקציב המדינה, ושבע שנים לאחר שהציע לראשונה להשקיע את כספי התמלוגים על הנפט, הקים המושל ג'יי המונד את הקרן הקבועה של אלסקה (Alaska Permanent Fund).

מילר קידם באופן נמרץ את הקמת מערכת קו צינור טרנס-אלסקה (Trans-Alaska Pipeline System). הוא דחף לאישור הקמת הצינור על ידי הקונגרס על אף התנגדויות מהשופט הפדרלי ג'ורג' הארט ובית המחוקקים של אלסקה למימון סלילת הכביש לשדה פרודהו ביי.

ב-1970, כשהתמודד על תקופת כהונה מלאה כמושל, הוא ראה את הפופולריות שלו יורדת כאשר שותפו הקודם למרוץ, וולי היקל, עיקב את האישור להיתר בניית הצינור. בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית הוא התמודד עם חבר הקונגרס הווארד וולאס פולוק. הוא ניצח את פולוק, אך בבחירות הכלליות הוא התמודד מול מושל אלסקה הראשון, ויליאם איגן. איגן ניצח בבחירות כאשר זכה ב-52.4 אחוזים של הקולות מול 46.1 הקולות שקיבל מילר. רק לאחר משבר האנרגיה העולמי ב-1973, העביר הקונגרס את חוק צינור הנפט טרנס-אלסקה כפי ששאף מילר.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1972 נבחר מילר לתקופת כהונה של ארבע שנים בסנאט של אלסקה. תקופת כהונה זו נקטעה טרם זמנה בשל תוכנית חלוקת מחוזות הבחירה מחדש של בית המשפט העליון של אלסקה ב-1972, שבמרכזה עמדה חלוקת מחוזות הבחירה לסנאט באנקורג'. בית המשפט התווה תוכנית חדשה ב-1974. במקום להתמודד אז לבחירה לתקופת כהונה נוספת במחוז הבחירה החדש, שהיה בסיס תמיכה של המפלגה הדמוקרטית, התמודד מילר את תקופת כהונה נוספות כמושל מטעם הרפובליקנים. הוא התמודד מול היקל ומול המונד, שהיה למועמד המפלגה. ב-1977 מינה המושל המונד את מילר כיושב ראש נציבות התחבורה של אלסקה.

קית' הארווי מילר נפטר באנקורג' ב-2 במרץ 2019, יום לאחר יום הולדתו ה-94, כתוצאה מסרטן הלבלב. הוא נטמן בבית הקברות הלאומי פורט ריצ'רדסון שבפאתי אנקורג'.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קית' הארווי מילר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]