גיאורג יואכים רטיקוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גיאורג יואכים (איסרין) דה פוריס, ידוע בשם רטיקוס
Georg Joachim de Porris, also known as Rheticus
לידה 16 בפברואר 1514
פלדקירך, פורארלברג, האימפריה הרומית הקדושה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 בדצמבר 1574 (בגיל 60)
קושיצה, הונגריה העליונה, ממלכת הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Georg Joachim Iserin עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי אסטרונומיה, מתמטיקה, קרטוגרפיה, טריגונומטריה
מקום מגורים האימפריה הרומית הקדושה
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט ניקולאוס קופרניקוס עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות ויטנברג
תלמידי דוקטורט Sebastian Theodoricus, Caspar Peucer, Moritz Valentin Steinmetz עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה

מכתש בולט על הירח

Rhaeticus (crater)
תרומות עיקריות
עזרה בפרסום "על תנועתם של גרמי השמים", של קופרניקוס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גיאורג יואכים (איסרין) דה פוריס הידוע בשם רטיקוס (16 בפברואר 15144 בדצמבר 1574), היה מתמטיקאי, אסטרונום, קרטוגרף ומורה. רטיקוס ידוע בעיקר בכך שהיה תלמידו היחיד של קופרניקוס, הביא לפרסומה של התאוריה שלו, בכתיבת Narratio Prima ולאחר מכן בעידוד קופרניקוס לפרסום ספרו "על תנועתם של גרמי השמים"

ילדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רטיקוס נולד בפלדקירך בארכי דוכסות של אוסטריה. שני הוריו, גיאורג איסרין ותומאסינה דה פוריס, היו בעלי מורשת איטלקית ובעלי עושר רב, אביו היה רופא העיר וכן פקיד ממשלתי. הוא התחנך על ידי אביו עד גיל 14. כאשר מלאו לגיאורג יואכים 14 אביו הואשם בשוחד וכישוף והוצא להורג. שותפו של אביו גיסר לקח על עצמו את הטיפול בגיאורג יואכים הצעיר. כתוצאה מהאישומים נשלל שם משפחתו וגיאורג יואכים הצעיר אימץ את שם אימו. בהתאם לאופנה של התקופה, עם כניסתו ללימודים באוניברסיטת ויטנברג, שינה את שמו לשם הלטיני רטיקוס כשם הלטיני של אזור הולדתו רייטיה.

לימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רטיקוס החל בלימודי מתמטיקה בשווייץ ולאחר מכן המשיך לאוניברסיטת ויטנברג שם קיבל תואר מאסטר והפך למורה למתמטיקה. מלנכתון אשר עמד בראש וויטנברג שלח את רטיקוס לחופשה על מנת שיכיר מתמטיקאים ואסטרונומים ידועים. במהלך מסעותיו, בנירנברג פגש את יוהאן שונר ( Schöner ) איש אשכולות, קרטוגרף וממציא מכשירים אשר היה קשור לאוניברסיטת ויטנברג. שונר הכירו למוציא לאור פטריאוס ויחד שלחו את רטיקוס לפגוש את קופרניקוס, כנראה כדי לשכנעו לפרסם את ספריו. מכתב שפטריאוס כתב לרטיקוס וכן המתנות שנתן לרטיקוס עבור קופרניקוס מבהירים את הפונטציאל המסחרי שפטריאוס ראה בספר[1]

בשנת 1539 הצטרף רטיקוס לקופרניקוס והפך לתלמידו היחיד. בשנת 1540 פרסם את Narratio Prima שהוא מעין תיעוד ראשון של המודל ההליוצנטרי של קופרניקוס.

ב 1541 הביא רטיקוס לפטריוס את כתב היד של ספרו של קופרניקוס. רטיקוס הוזעק לחזור לאוניברסיטת ויטנברג ולא ערך להדפסה בעצמו את הספר. אוסיינדר החליף אותו בכך והספר פורסם בשנת 1543.

ב-1542 רטיקוס עבר ללמד באוניברסיטת לייפציג ובשנת 1545 יצא שוב לחופשה לימודים הפעם באיטליה במהלכה עבר משבר נפשי. בשנת 1551 חזר ללמד באוניברסיטת קונסטנס ובמהרה הודח עקב חשדות לאונס ויחסים הומוסקסואליים [2]. בעקבות זאת ברח רטיקוס ונדד בשארית חייו. עבודתו החשובה האחרונה היו ספרי טריגונומטריה אשר פורסמו לאחר מותו ב 1596

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Swerdlow, N. M. (1992). Annals of Scientific Publishing: Johannes Petreius’s Letter to Rheticus. Isis, 83(2), 270–274. https://doi.org/10.1086/356113
  2. ^ Burmeister, K. H. (1969). Georg Joachim Rheticus as a geographer and his contribution to the first map of Prussia. Imago Mundi, 23(1), 73–76.