גליב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גליב (פרוור)
Glebe
בית עיריית גליב
בית עיריית גליב
מדינה אוסטרליהאוסטרליה אוסטרליה
מדינה ניו סאות' ויילסניו סאות' ויילס ניו סאות' ויילס
פרוור סידני העיר
שטח 1.8 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ בפרוור 11,680 (10 באוגוסט 2021)
קואורדינטות 33°52′52″S 151°11′17″E / 33.881°S 151.188°E / -33.881; 151.188
אזור זמן UTC +10

גליבאנגלית: Glebe, לרוב ביידוע: The Glebe) הוא פרוור בסידני.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גליב הוא פרוור נמל, המקיף מפרצון קטן בשם בלקוואטל ביי (Blackwattle Bay). הוא מצוי מערבית למרכז העסקים הראשי של סידני. גבולו הדרומי הוא דרך פרמטה וברודוויי, ממזרח הוא גובל באולטימו וממערב באננדייל ופורסט לודג'.

רשות עירונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

גליב מנוהל על ידי עיריית סידני (The City of Sydney). מבחינה גאוגרפית הוא נחשב חלק מהמערב הקרוב (Inner West).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גליב החל את דרכו בנכס של הכנסייה האנגליקנית, שנועד לתמיכה בכמורה המקומית (גליב הוא הקדש בלקסיקון הכנסיות האנגליקניות והקתוליות). שטר הקניין של הגליב ניתן על ידי המושל ארתור פיליפ לכומר ריצ'רד ג'ונסון ב-1790. בתחילת המאה ה-19 התגורר בגליב אדמונד בלאקט, ארכיטקט שתכנן את כנסיית יוחנן הקדוש (St. John) בפינת דרך גליב פוינט ורחוב סיינט ג'ון ב-1870. הכנסייה רשומה כיום כנכס לשימור במדינת ניו סאות' ויילס.

גליב היה ביתם של קבוצת הרוגבי הגליב דירטי רדס, ששיחקו בנבחרת הראשונה של ניו סאות' ויילס בתחילת המאה ה-20. ב-1970 נבנה בגליב מעון לנשים בסיכון, שהיה הראשון מסוגו במדינה.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוקי גליב

בגליב מתקיים מדי שבת שוק (Glebe Markets) בבית הספר היסודי של גליב. שוק זה מוכר מאכלים, חפצי אמנות בעבודת יד, חומרי גלם לאמנות ותכשיטים, בין השאר. זהו אחד מהשווקים הגדולים ביותר לחפצי יד-שנייה. בגליב שני גנים המיועדים לקהל הרחב ומציעים מתקני החלקה: פארק ונתוורת' בגבול עם אולטימו וסנטניאל פארק בגבול עם אננדייל.

גליב כולל עדיין מספר רב של בניינים מהמאה ה-19, רובם בסגנון ויקטוריאני ששופצו. מתוכם, 12 הוקצו לשימור על ידי מדינת ניו סאות' ויילס, כולל משרד הדואר הוותיק, תחנת המשטרה ובית המשפט של הפרוור.

בגליב קיים ריכוז מגוון מאוד של מסעדות אתניות, במיוחד תאילנדיות, איטלקיות והודיות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גליב בוויקישיתוף