דן ארבל (סוכן המוסד)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דן ארבל
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 28 בפברואר 1937 (בן 87)
דנמרק, ממלכת דנמרק עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך עלייה 1963
מדינה דנמרק, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות המוסד
תפקידים בשירות
לוחם "המוסד" באירופה והמזרח התיכון
פעולות ומבצעים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דן ארבל (נולד ב-28 בפברואר 1937)[1] שירת כסוכן של "המוסד". נודע בחלקו במבצע פלומבט ובפרשת לילהאמר.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארבל נולד ב-1937 בדנמרק בשם דן ארטשיק, ובהמשך קיצר את שמו לדן ארט. בגיל 5, בזמן הכיבוש הנאצי של דנמרק, שלחו הוריו אותו ואת אחותו הבכורה להסתתר בדירה בצפון קופנהגן, ולאחר חודשים אחדים ברחה המשפחה לשוודיה. המשפחה היגרה לארצות הברית, וב-1948 שבו הוריו לדנמרק. ארבל נשאר אצל קרובי משפחה בסנט לואיס ובהמשך למד מינהל עסקים באוניברסיטת ניו יורק. בסיום לימודיו חזר לדנמרק, הצטרף לעסקי הטקסטיל של אביו ואחר כך עבד בחברת רהיטים. ב-1963 עלה לישראל והיה שותף בחברת הרהיטים "דניש אינטריורס".

ב-1965 גויס ל"מוסד" והוכשר כסוכן. הוא הוצב באגף המבצעים "קיסריה", שבראשות יוסף יריב וסגנו מייק הררי. הוא השתתף בזהויות שונות במבצעים של "המוסד" במצרים, בשווייץ, בלוב, בלבנון בסוריה ועוד. במבצע פלומבט, שנערך ב-1968, רכש 200 טונות של תחמוצת אורניום טחונה ("עוגה צהובה") עבור תוכנית הגרעין של ישראל. במקביל לעבודתו ב"מוסד", במשימות שאליהן נקרא כפרילאנסר לפי הצורך, עבד בעבודות אזרחיות, בהן מנהל ייצור במפעל אסם בבני ברק.

ביוני 1973 נשלח על ידי "המוסד" למבצע בלילהאמר שבנורווגיה, כחלק ממבצע זעם האל. הוא יצא למבצע בדרכונו הדני המקורי, בשם דן ארט. המבצע נועד להריגתו של עלי חסן סלאמה, מבכירי ארגון הטרור הפלסטיני "ספטמבר השחור", אך בטעות נהרג בו מלצר מרוקאי חף מפשע בשם אחמד בושיקי. שישה ממשתתפי המבצע, ובהם ארבל, נעצרו בנורווגיה, וזאת לאחר שדן נתפס ונעצר והסגיר את מקום דירת המסתור בה שהו שאר חברי החוליה. כולם הועמדו לדין,[2] וחמישה מהם הורשעו. ארבל נמצא אשם בסיוע לרצח ונגזרו עליו חמש שנות מאסר. על הכשלים בפרשת לילהאמר אמר: "מדובר בכישלון ארגוני ומערכתי. זה כלל את הזיהוי השגוי, היעדר פקודה מסודרת, אי־הצלבת מידע עם אמ"ן, אי־הקשבה ללוחמים שאומרים שזה לא הוא, ההוראה השגויה להחזיר את כלי הרכב השכורים, בניגוד להנחיות שהיו עד אז".[3]

בפברואר 1975 קיבל חנינה,[4] שב לישראל[5] והתגורר בהרצליה.

נישא לדבורה קוק, ולהם שלושה בנים ובת.[1]

לאחר מכן נישא לליליאן קוניגסהופר, ולהם שני בנים ובת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]