צבי הירש שפירא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דרכי תשובה)
רבי צבי הירש שפירא ממונקאטש
לידה 21 ביוני 1850
י"א בתמוז ה'תר"י
סטריזוב
פטירה 17 באוקטובר 1913 (בגיל 63)
ט"ז בתשרי ה'תרע"ד
מוקצ'בו
מקום קבורה בית העלמין בעיר מוקצ'בו
מקום פעילות מוקצ'בו
תקופת הפעילות ? – 17 באוקטובר 1913 עריכת הנתון בוויקינתונים
רבותיו רבי חיים הלברשטאם מצאנז, רבי יחזקאל שרגא משינאווא
חיבוריו "באר לחי רואי", "דרכי תשובה", "צבי תפארת" ועוד
בת זוג אסתר הורוויץ
אב שלמה שפירא
אם חיה פרומה רבקה
אדמו"ר חסידות מונקאטש ה־שני
? – ט"ז בתשרי תרע"ד

רבי צבי הירש שפירא (י"א בתמוז ה'תר"י, 21 ביוני 1850 - ט"ז בתשרי ה'תרע"ד, 17 באוקטובר 1913) היה רבה של מוקצ'בו (מונקאץ') והאדמו"ר השני של חסידות מונקאטש. מחבר הספרים "באר לחי רואי", "דרכי תשובה", "צבי תפארת" ועוד.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד לרבי שלמה שפירא ולחיה פרומה רבקה (נכדתו של רבי משה לייב מסאסוב) בעיירה סטריזוב בפולין בי"א תמוז תר"י (1850) ונקרא על שם רבי צבי הירש מזידיטשוב שזהו יום פטירתו. בהיותו כבן שש אורס לאסתר הורוויץ בת רבי חנינא הורוויץ, רב העיר אולינוב, בנו של רבי יעקב ממעליץ. החתונה התקיימה באדר תרכ"ה (1865) באולינוב. רבו היה רבי חיים הלברשטאם מצאנז, ולאחר פטירתו נסע גם לבנו רבי יחזקאל שרגא משינאווא.

בשנת ה'תרמ"א מונה אביו לכהן כרבה של מונקאטש, והוא החל לשמש כראש אב בית דין בעיר. לאחר פטירת אביו בשנת ה'תרנ"ג, מילא את מקומו כרב העיר וכאדמו"ר. הוא הודח על ידי השלטונות ההונגרים בשל אי-ידיעת השפה ההונגרית, אך המשיך לכהן כרב באופן לא רשמי ובהמשך חזר לתפקידו. בשנת ה'תרס"ח הקים את "כולל מונקאטש ועשרת הגלילות" שהעביר כסף ליוצאי הונגריה שחיו בארץ ישראל ושבמסגרתו הוקמה לימים שכונת "בתי מונקאטש", בירושלים. התנגד נמרצות לכל ניסיון לחידוש בחיים המסורתיים של היהודים. היה ממתנגדי הציונות ואף התנגד לתנועת אגודת ישראל שקמה בזמנו.

חיבר ספרים רבים, בהם: "דרכי תשובה" על השולחן ערוך, "באר לחי ראי" על תיקוני הזוהר, שו"ת "צבי תפארת", "תפארת בנים" על התורה ומועדים, "תפארת בנים" על הגדה של פסח. קורות חייו נדפסו בספר בית שלמה (לזכר אביו), בפרק "מאמר צבי תפארת".

נפטר ביום השני של חג סוכות ה'תרע"ד בעיר מונקאץ', ונטמן בו ביום בבית העלמין בעיר. את מקומו מילא בנו היחיד, רבי חיים אלעזר שפירא, בעל "מנחת אלעזר".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספריו: