האזור הסאב-אנטארקטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפת האזור הסאב-אנטארקטי.
נוף של טחבים ועשבים בג'ורג'יה הדרומית, המציג את ההבדל בין האזור התת-אנטארקטי לקוטב הדרומי.
קרקרות מפוספסות באיי פוקלנד, בין הבודדים שבעופות היבשה באיים אלה.

האזור הסאב-אנטארקטי הוא חלק מהאזור האנטארקטי המצוי בחצי הכדור הדרומי מצפון לרכס האטנארקטי והאוקיינוס הדרומי אך מדרום ליבשות שאינם אנטארקטיקה, בהם אקלים חמים יותר. אזור זה מצוי לאורך דרומם של האוקיינוס השקט, האטלנטי וההודי ובו בעיקר איים פזורים שונים, הנמצאים מדרום לאמריקה הדרומית, דרום אפריקה, אוסטרליה וניו זילנד. בחלק התחתון ישנם גם קרחונים צפים רבים יותר ויותר, ככל שמדרימים, אם כי בשנים האחרונות אלה החלו להינמס בהדרגה.

האקלים העיקרי באזור זה הוא אקלים תת-ארקטי כשחלקו הצפוני נחשב לסובטרופי לח. מקובל לחלק את האזורים לשלושה לפי האקלים וחזית מזג אוויר בהם: חזית סובטרופית (STF), חזית האזור התת-אנטארקטי (SAZ) וחזית קוטבית (PFZ). אזורים אלה נעים בין קווי רוחב 48 ל-58 בדרום האוקיינוסים ההודי והשקט ו-42 עד 48 בדרום האוקיינוס האטלנטי. סביב כל האזור זורם הזרם האנטארקטי המחזורי (אנ'), המגיע גם לדרום היבשות הדרומיות.

פלורה ופאונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור זה קודר וקר, אף שהוא נוח בהרבה לחיים מאשר אנטארקטיקה עצמה. מרבית החיים מותאמים לתנאי סערות ממושכות ולקור קשה ורבים מבעלי החיים הם שוכני ים, כשחלקם גם נודדים לאזור רק כשהתנאים טובים.

בניגוד לאנטארקטיקה בה כמעט ואין צמחי יבשה, באזור ישנם מספר צמחים המותאמים לקור. צמחים אלה הם חלק מהממלכה האנטארקטית (אנ'), הנפוצים בעיקר בטונדרות הדרומיות באיים כמו ג'ורג'יה הדרומית, האי גוף או איי פוקלנד. כולם צמחים עשבוניים שאינם עצים או שיחים (למעט העץ Phylica nitida מאמסטרדם והאי גוף), מהם דגנאים רבים או מצליבים. בנוסף ישנם חזזיות, טחבים, כמה שרכים ואצות לאורך החופים. אזורים אלה משמשים כרי מרעה לבעלי חיים מתמחים, ביניהם מספר חרקים, סרטנאים יבשתיים, יסעוראים שונים, קורמורניים, שחפיים וחמסניים וכן פינגווינים ואלבטרוסיים, אף שבכמה אזורים ישנם גם עופות יבשה כמו קרקרה מפוספסת או סינקלודה שחורה. בכמה אזורים ישנם גם טורפים ימיים כמו פיל ים דרומי, דובי ים (ובעיקר דוב ים תת-אנטארקטי), לובודון הסרטנים, כלב ים נמרי ועוד.

באוקיינוס סביב האיים אזורי מחיה עשירים, עקב פריחת הפלנקטון המושך אוכלי פלנקטון ובייחוד קריל אנטארקטי ועוד בעלי חיים ימיים. אלה משמשים מזון לטורפים שונים, ביניהם דיונונים, תולעים, אלמוגים ייחודיים, מדוזות, דגי גרם, עופות ימיים רבים, טורפים ימיים, כרישים וללווייתנאים כולל לווייתני מזיפות ענקיים.

חלק מבעלי החיים נידוגים באזור למטרות מסחריות ובעבר אף היה בחלק מהאיים ציד פעיל של לווייתנים וטורפים ימיים, אך הוא הופסק ברובו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]