האוקיינוס הדרומי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האוקיינוס הדרומי
מידע כללי
על שם דרום, אנטארקטיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מסביב לאנטארקטיקה
סוג אוקיינוס
מידות
שטח 20,327,000±1 קילומטר רבוע
עומק מרבי 7,235 מטר
‏עומק ממוצע 4,500 מטר
מידע נוסף
קואורדינטות 65°S 90°E / 65°S 90°E / -65; 90
האוקיינוס הדרומי
האוקיינוס הדרומי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מראה לעבר אנטארקטיקה
הזרם מקיף הקוטב האנטארקטי וקישורו לThermohaline circulation
ימים באנטארקטיקה

האוקיינוס הדרומי הוא כינוי שהוצע בשנת 2000 על ידי ארגון ההידרוגרפיה הבינלאומי, והוכרז רשמית ב-8 ביוני (יום האוקיינוסים העולמי) 2021 על ידי ארגון נשיונל ג'יאוגרפיק[1]. האוקיינוס משתרע במים המקיפים את יבשת אנטארקטיקה, ושטחו 20.327 מיליון קמ"ר. בשונה מאוקיינוסים האחרים המוגדרים כמוקפים ביבשות, האוקיינוס הדרומי מוקף באוקיינוסים אחרים - השקט, ההודי והאטלנטי, ומסת המים שלו הוא ה"זרם מקיף הקוטב האנטארקטי"(אנ'). מימיו של זרם זה קרים יותר ומלוחים פחות משאר האוקיינוסים בעולם[2].

ההצעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המהדורה השנייה של ספר גבולות האוקיינוסים והימים של הארגון ההידרוגרפי הבינלאומי (Limits of Oceans and Seas) משנת 1937 הציעה להגדיר את המים סביב אנטארקטיקה בתור אוקיינוס נפרד. ההצעה הזאת הורדה מהמהדורה השלישית של הספר שיצאה בשנת 1953, בשל הקושי להגדיר את הגבול הצפוני של האוקיינוס הזה. הניסיון להגדיר באמצעות הבדלים באקלים בין האזורים השונים בעייתי מכיוון שאזורי האקלים משתנים בעונות השונות.

ההצעה הועלתה שוב בשנת 1999 בסקר בקרב שישים ושמונה המדינות החברות בארגון. עשרים ושמונה נענו להצעה. כל המדינות שענו מלבד ארגנטינה תמכו בהצעה העקרונית. השם "האוקיינוס הדרומי" קיבל שמונה עשר קולות; ההצעה האחרת לשם הייתה "האוקיינוס האנטארקטי". ארבע עשרה מדינות הציעו להגדיר את קו הרוחב ה-60 בתור הגבול הצפוני של האוקיינוס ואילו המדינות האחרות הציעו הגדרות אחרות - בקווי רוחב אחרים או לפי מאפיינים גאוגרפיים[3][4]. ההצעה עשויה להיכלל במהדורה עתידית של ספר גבולות האוקיינוסים והימים, אך עד אז היא איננה מאושררת.

מפות שיוצאות לאור באוסטרליה מציגות את האזור הימי דרומית לאוסטרליה וניו זילנד בתור האוקיינוס הדרומי[5]. במפות שיוצאות לאור במדינות רבות אחרות האוקיינוס הזה אינו מסומן כלל.

ב-8 ביוני (יום האוקיינוסים העולמי) 2021, הוכרז רשמית על אוקיינוס זה כאוקיינוס החמישי[2].

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גבול האוקיינוס הדרומי מוגדר בתור שטח המים בין קו הרוחב הדרומי 60 מעלות לבין חופי אנטארקטיקה, ושטחו הכולל הוא 20,327,000 קמ"ר. הוא מקיף 17,968 ק"מ של חופי אנטארקטיקה וזורם בו זרם מקיף הקוטב האנטארקטי.

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טמפרטורת המים נעה בין 2- ל-10 מעלות צלזיוס. הפרשי הטמפרטורות בין מדפי הקרח המקיפים את אנטארקטיקה לבין המים החמים יותר מחוללים סופות ציקלוניות לאורך החופים. בחורף חלקים גדולים מהאוקיינוס קופאים.

פלורה ופאונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקיינוס זה פלורה ואלפי מינים של יצורים ימיים אנדמיים[6].

קרקעית האוקיינוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

עומקו של האוקיינוס בין 4,000 ל-5,000 מטרים. מדף היבשת האנטארקטי צר ביותר ועמוק - ומגיע ל-400–800 מטרים.

הזרם המקיף את אנטארקטיקה זורם ממערב למזרח. זרם זה מעביר 130 מיליון מטרים מעוקבים של מים מדי שנייה.

שיא העומק הוא בבקע סנדוויץ' הדרומי - שעומקו בקצהו הדרומי - 7,235 מטרים מתחת לפני הים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא האוקיינוס הדרומי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]