הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם

הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם
האגם בגן הבוטני בגבעת רם
האגם בגן הבוטני בגבעת רם
האגם בגן הבוטני בגבעת רם
מידע כללי
תאריך הקמה 1954 עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
מיקום ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°46′07″N 35°12′00″E / 31.76873°N 35.200088°E / 31.76873; 35.200088
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תצוגת פרחים בגן הבוטני

הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם הוא אחד משני גנים בוטניים בבעלות האוניברסיטה העברית בירושלים, השוכן בצמוד לקמפוס האוניברסיטה בגבעת רם. הוא הגן הבוטני הגדול בישראל, המשתרע על פני 150 דונם[1], ומחזיק באוסף הצמחים הגדול ביותר במזרח התיכון. השטחים הפתוחים שבגן מחולקים על פי היבשות האופייניות לצמחים שגדלים בהם.

הקמה ופיתוח הגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגן הבוטני הראשון בישראל הוקם על ידי אלכסנדר איג בקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים. לאחר בידוד הר הצופים מישראל בשנת 1948, הוחלט ליצור "גן בוטני חדש" בקמפוס האוניברסיטה בגבעת רם, במערב ירושלים. הגן הבוטני החדש נפתח בשנת 1954, זמן קצר לאחר הקמת הקמפוס בגבעת רם. השטח עליו נבנה הגן היה שטח מרכזי וחשוב בקמפוס, ולכן בשנת 1962 הוא הועתק אל המקום שבו הוא נמצא כיום, בשוליים המזרחיים של הקמפוס. פיתוח הגן במקומו החדש החל ב-1962, אך הוא נשלם ונפתח רשמית לציבור רק בשנת 1985. העיכוב בפיתוח הגן נגרם בשל הרעת המצב הכלכלי במדינה ובשל העובדה שהאוניברסיטה העדיפה לתקצב את שיקום קמפוס האוניברסיטה בהר הצופים והחזרת מרבית הפקולטות אליו.

בשנת 1975 קמה "אגודת ידידי הגנים הבוטניים" שריכזה את מאמצי פיתוח הגן. שנה לאחר הקמת האגודה נבנתה בגן חממה טרופית. בתחילת שנות ה-90 נבנה בדרום הגן אגם מלאכותי ולצדו הוקמו מרכז מבקרים ומסעדה (שתוכננו על ידי אדריכל נחום מלצר). בסוף שנות ה-90 הושכר המקום לחברה שמפעילה אותו וזו גידרה את הגן והחלה לגבות תשלום על המעבר בו.

מבנה הגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלטי הכוונה בגן הבוטני

אוסף הצמחים החיים בגן הוא הגדול במזרח התיכון, עם למעלה מ-7,000 מינים וזנים של צמחים שונים מרחבי העולם. שטח הגן מחולק לשש חלקות גאוגרפיות המדמות את נופי הצומח של כל אזור:

לצידן קיימות שתי חממות לפי סוגי אקלים:

חממת גידול פרפרים פעלה בגן מספר שנים, בעשור הראשון של המאה ה-21 ועתה משמש המתחם לגידול צמחים מושכי פרפרים.

פעילויות חינוך ותרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"רכבת הפרחים" המסיעה מבקרים ברחבי הגן

בגן פועלת "רכבת הפרחים" המסיעה מבקרים ברחבי הגן.

בגן מועברים קורסים בגינון ובהכרת צמחי הבר והנוי המקובלים בארץ ישראל ובשכנותיה, הדרכות ופעילויות שונות לילדים, חלקם במסגרת החווה ללימוד מדעי החקלאות והסביבה - ירושלים[2], המהווה חלק מהגן. בשנת 2013 נסגרו החממה הטרופית ואזורים מסוימים בגן, לצורך בניית חממה גדולה ומודרנית והקמת "שביל התגליות", בו יוכלו ילדים לחוות ולהתנסות בתחומים בוטניים וסביבתיים מגוונים.

בחודש דצמבר נצבע הגן באורות צבעוניים לרגל חג החנוכה היהודי וחג המולד הנוצרי בפסטיבל הנקרא "Winter Lights"[3].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]