הוטספוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הוטספוט
Hutspot
מאכלים
סוג מנה על בסיס תפוח אדמה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים טושונקה, גזר, תפוח אדמה, בצל הגינה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הוטספוט עם קרבונד (צלעת חזיר)
הוטספוט פלמי

הוּטספוטהולנדית: Hutspot), הושפוטצרפתית: Hochepot) היא מנה של תפוחי אדמה מבושלים, מחית תפוחי אדמה, גזר ובצל עם היסטוריה ארוכה במטבח ההולנדי המסורתי. הוטספוט נמצא גם במטבח האינדונזי בשל הקשרים הקולוניאליים עם הולנד.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי האגדה, המתכון הגיע מהאוכל שנמצא בסירי הבישול שהותירו אחריהם חיילים ספרדים שעזבו בחיפזון לאחר סיום המצור על ליידן ב-1574 במהלך מלחמת שמונים השנים, דהיינו המרד ההולנדי. כאשר פרצו המשחררים את הסוללה של כיבוש הים הנמוכים יותר המקיפים את העיר, השדות סביב העיר הוצפו בכמטר של מים מכיוון שהם היו מעט מתחת לפני הים. החיילים הספרדים שחנו בשדות אלה נשטפו למעשה והותירו מאחוריהם את רוב הציוד שלהם, כולל על פי האגדה סירי הוטספוט מוכנים שזכתה בו האוכלוסייה הרעבה לאחר המצור של שנה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוטספוט מבושל בדרך כלל עם חזה בקר (בהולנדית: klapstuk) באותו הכלי. קלפסטוק הוא נתח בקר מגזרת הצלעות. הוא משויש בשומן ומגיב היטב לבישול איטי בסיר הוטספוט. אם קלפסטוק אינו זמין, נהוג להחליף אותו בבייקון מעושן. הגזרים המשמשים במנה הם בדרך כלל מהסוג המכונה winterpeen (גזר חורף), המעניקים למנה את הטעם הייחודי שלו שגזר רגיל אינו יכול להשתוות אליו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האזכור האירופי הראשון של תפוח האדמה הוא די מאוחר ב-1537, על ידי הכובש הספרדי חואן דה קסטלנוס, ומאז הוא התפשט לאט למדי ברחבי אירופה. כך שהאגדה המקורית מתייחסת ככל הנראה למה שההולנדים כינו אז 'תפוח אדמה מתוק' או פסטינאק (pastinaak) שהוא גזר לבן. ירק זה שיחק תפקיד דומה במטבח ההולנדי לפני השימוש בתפוח האדמה כמזון יסוד.

המונח הוטספוט (שניתן לתרגם בערך כ"סיר מזועזע") דומה למונח האנגלי hotchpot ו-hochepot בצרפתית תיכונה, שניהם נהגו לזהות סוג של תבשיל בשר ושעורה. מילון אוקספורד האנגלי מתעד 'הוצ'פוט' כמונח קולינרי משנת 1440, יותר ממאה שנה לפני המצור על ליידן. בסיפור על מליבאוס (בערך 1386), ג'פרי צ'וסר כתב על "hochepoche", אך השימוש המוקדם הזה התייחס כנראה למובן המשפטי במשפט האנגלי (מתועדת מ-1292) כמיזוג של נכסים.

שימושים מאוחרים יותר במילה בהחלט התייחסו למובן הקולינרי של המונח.[2]

מזונות דומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנה השוודית רוטמוס - "מחית שורש" (מאכל המורכב מלפת מתובלת, תפוחי אדמה, גזר) הוא דומה, להוטספוט מלבד הבצל שמוחלף ברוטבגה (kålrot). פוֹטץ' (Potch), מנת תוספת וולשית מסורתית למנות בשר, עשויה גם היא עם פירה, גזר, רוטבגה, גזר לבן ולפעמים ירקות שורש אחרים. בבריטניה ובמדינות אחרות, מנה דומה של תפוח אדמה קצוץ, בצל ועוד מכונה האש (hash).

למרות השם הדומה, hutspot הוא מאכל נבדל מה-hutsepot הפלמי, תבשיל בשר עם ירקות לא מעוכים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הוטספוט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Indonesisch Kookboek Selamat Makan (PDF). Koninklijke Marine. 1999.
  2. ^ "The Harleian ms. 7334 of Chaucer's Canterbury tales. Ed. by Frederick J. Furnivall". University of Michigan.