החברה התעשייתית ועתידה (מניפסט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
החברה התעשייתית ועתידה
Industrial Society and Its Future
כתבי הדפוס המקוריים של המניפסט
כתבי הדפוס המקוריים של המניפסט
מידע כללי
מאת טד קזינסקי
שפת המקור אנגלית
סוגה מניפסט
נושא השפעותיה של המהפכה התעשייתית על האנושות
מקום התרחשות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה ספטמבר 1995
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

החברה התעשייתית ועתידהאנגלית: Industrial Society And Its Future), הידוע גם כמניפסט היונבומבר, הוא חיבור אנטי טכנולוגי שנכתב בידי המפציץ הסדרתי טד קזינסקי ופורסם בעיתונות בשנת 1995.

המניפסט[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתיבה ותוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

קזינסקי התחיל לכתוב טיוטות של המניפסט עוד ב-1971, טרם התחיל את מסע ההרג שלו ב-1978. במניפסט, בן 229 פסקאות ו-35,000 מילים, קזינסקי מסביר כיצד המהפכה התעשייתית והתקדמות הטכנולוגיה גרמו לשינויים שצמצמו את חירות הפרט והובילו להורדה ברמת החיים והאושר הממוצעת של בני האדם, בעוד שגם גרמה לנזקים סביבתיים, בפרט במדינות עולם שלישי. עוד הוא מסביר כי תקשורת ההמונים נועדה "לטמטם" ולעוור את ההמון על מנת שלא ימרדו ועל מנת לדכא אינדיבידואלים שפועלים נגד המערכת. הוא מסביר על היתרונות של מהפכה מול רפורמה ומדוע רפורמות לא מסוגלות באמת לשנות סדר חברתי. לתפיסתו, ניסיונות שונים של תנועות שמאל להעלות את רמת החיים בצל המהפכה התעשייתית לא הצליחו ולא הועילו בשל נטיית השמאל לתאוות כוח או חולשה המתבטאת בין היתר בתקינות פוליטית,[1] ויש לפעול אחרת. קזינסקי טוען כי החברה התעשייתית תקרוס בשלב כלשהו בעתיד, ויש להאיץ את קריסתה טרם תשתכלל עוד יותר. לדעתו צריך לא רק להפיל את הממשלות השונות, אלא את המערכת הכלכלית והטכנולוגית בכלל לטובת חיים פרימיטיביים. נטען כי קזינסקי הושפע בין היתר מכתביהם של ז'אק אלול, דזמונד מוריס, רייצ'ל קרסון, ומרטין סליגמן.

כתבי היד המקוריים של המניפסט

פרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

במכתביו משנת 1995 (חלקם לקורבנות העבר שלו) תבע קזינסקי פרסום של מניפסט שכתב בשם "החברה התעשייתית ועתידה" בעיתונים מובילים, תוך שהוא מבטיח לחדול ממעשיו אם יפורסם המאמר. בספטמבר, במהלך שנוי במחלוקת, אכן פורסם המאמר כנספח לעיתונים המובילים "הניו יורק טיימס" וב"וושינגטון פוסט" מתוך תקווה שסגנונו של האלמוני יזוהה ויוביל למעצרו.

מעצרו של קזינסקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרסום סייע למעצרו בזכות אשת אחיו, דייוויד, שזיהתה את סגנון כתיבתו של טד מתוך הפרסומים, ושמה לב כי הרציחות התרחשו במועדים שבהם עזב האח את בקתתו ביערות מונטנה ונסע ברחבי ארצות הברית. לאחר שכנועים רבים מצידה, הסכים האח להצליב את המניפסט עם מאמר ישן שאחיו כתב אשר לא זכה לפרסום, והדמיון בין שני המאמרים והביטויים הזהים שהופיעו בהם היה ברור לעין. דייוויד הודיע לרשויות, שהוא חושד כי ה"יונבומבר" הוא אחיו התמהוני, שחי בבקתה מבודדת ביער. בתחילה לא התייחס ה-FBI ברצינות למידע החדש. באותה תקופה היה ה"יונבומבר" הפושע המבוקש ביותר בארצות הברית, והיו יותר מאלף חשודים פוטנציאליים. החוקרים נטו לחשוב כי מדובר באדם החי בקרבה גאוגרפית לאזורים שבהם אירעו הפיצוצים, ולא נטו לחשוב כי מדובר דווקא במתבודד תמהוני, אולם לאחר קריאת מאמרו הישן של טד, וקבלת חוות דעת לשונית הוחלט לעצור את קזינסקי. קזינסקי נעצר ב-3 באפריל 1996, והודה באשמה ב-22 בינואר 1998. נגזר עליו עונש של 8 מאסרי עולם בבידוד, עונש אותו הוא ריצה בבית הכלא פלורנס שבקולורדו, עד למותו ב-10 ביוני 2023.

כתיבה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מעצרו, המשיך קזינסקי לכתוב ולפרסם מאמרים מהכלא, אשר נגעו או הרחיבו על אותם נושאים בהם עוסק המניפסט. בין החיבורים ניתן למנות את "The System's Neatest Trick", העוסק ביכולת של החברה המודרנית לייצר באנשים יצר מרדנות (על ידי דיכוי ושכתוב של הטבע ההתנהגותי שלהם) ואז לתעל את היצר הזה לטובתה בכך שהיא מציבה מטרות למרוד כנגדן, אשר למעשה עוזרות לה ומסיתות את האש ממנה, והספר "Technological Slavery", שמרחיב על המניפסט ועוסק בעוד נושאים קשורים כמו הרומנטיזציה של חיים פרימיטיביים, המהפכה האנטי טכנולוגית שהוא מאמין כי צריך לחולל, והתכתבויות שלו עם אחרים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Kaczynski, Theodore John, Technological slavery: the collected writings of Theodore J. Kaczynski, a.k.a. "The unabomber", Feral House, 2010.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Theodore Kaczynski, Industrial Society and Its Future, The Washington Post, 1995, עמ' 29