הטבח בשגרירות רוסיה בטהראן

הטבח בשגרירות רוסיה בטהראן
חלק ממלחמת רוסיה–פרס (1826–1828)
תאריך 11 בפברואר 1829
מקום שגרירות האימפריה הרוסית, טהראן, ממלכת פרס
קואורדינטות 35°42′00″N 51°25′00″E / 35.7°N 51.416666666667°E / 35.7; 51.416666666667
סוג טבח
נשק Firearms עריכת הנתון בוויקינתונים
הרוגים 56
פצועים לא ידוע
מבצע המון משולהב
מניע אי שביעות רצון מהסכם טורקמנצ'אי
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הטבח בשגרירות רוסיה בטהראן היה טבח בצוות השגרירות האימפריה הרוסית בטהראן ובפליטים הארמנים שמצאו בה מקלט, במהומה שפרצה ב־11 בפברואר 1829. בין ההרוגים היה השגריר הרוסי, הסופר והמחזאי אלכסנדר גריבּוֹיֶדוֹב.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר כריתת חוזה השלום בטורקמנצ'אי באפריל 1828, מונה אלכסנדר גריבוידוב לשגריר רוסיה בפרס. בסתיו 1828 הגיע צוות השגרירות לפרס. המשימה העיקרית של גריבוידוב הייתה לגרום לשאה למלא את סעיפי אמנת השלום, ובמיוחד לשלם את הפיצויים בעקבות תוצאות המלחמה הרוסית-פרסית. המדינה כולה נאלצה לשלם עבור התבוסה במלחמה, שהגדילה מאוד את חוסר שביעות הרצון בחברה הפרסית. ב־20 באוקטובר 1828 כתב גריבוידוב לשר חוץ של האימפריה הרוסית, הרוזן נסלרודה: "עבאס-מירזה הורה להמיס זהב נברשת ודברים שונים מההרמון למטילים, שעבודה אחת שלהם עולה כמו המתכת עצמה."

לאחר כריתת חוזה השלום בטורקמנצ'אי, שאחד מסעיפיו היה אפשרות ליישוב חופשי של ארמנים לרוסיה, ארמנים רבים ניצלו הזדמנות זו. החל מינואר 1829, מספר רב של ארמנים נהרו לשגרירות וביקשו מגריבוידוב עזרה בהחזרתם למולדתם, שהפכה עד אז לחלק מהאימפריה הרוסית. סריס ההרמון של השאה, הגזבר הראשי ושומר אבני החן של השאה, הארמני יאקוב מרקריאן, שרצה לחזור לירוואן, ביקש להשתמש בהסכם זה כדי לחזור למולדתו. עם הידיעה על בריחת הסריס, כעסו של השאה לא ידע גבולות, משום שהסריס יכול היה לספר על מצב הכספים הפרסיים ולגלות סודות ארמון רבים. השאה דרש למסור את הנמלט, אך גריבוידוב סירב. לאחר מכן יאקוב הואשם בשוד אוצר השאה והוכרז פרס על ראשו. המתחים בין השאה לגריבוידוב החמירו לאחר ששתי נשים ארמניות מההרמון בנות משפחתו של אלהאר חאן קאג, הגיעו לשגרירות הרוסית. השאה עודד אי שביעות רצון בקרב קנאים איסלאמיים שהחלו בתעמולה אנטי-רוסית בבזארים ומסגדים.

מאוחר יותר, החלו הפרסים להשמיץ את צוות השגרירות ואת גריבוידוב כי לכאורה הם מפרים באופן שיטתי את כללי הנימוס של חצר השאה, ולפעמים מתנהגים בצורה מתריסה למדי[1][2][3][4].

הטבח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־30 בינואר (11 בפברואר) 1829 תקף קהל של תושבי טהראן, ובראשם אנשי אלייר ח'אן, את שגרירות רוסיה. המסית של ההתקפה היה מוג'אהיד מסיך. על פי עדותם של אצילים פרסיים, באותו יום שהו בשגרירות כמאה אלף איש. מנהיגי המחאה איבדו במהירות את השליטה על ההמון. בחזית הסכנה שנחשף אליה, שלח גריבוידוב יום לפני התקרית פתק לשאה, ובו נאמר כי בשל איומים מתמידים הוא נאלץ לבקש מממשלתו לחזור בו ממשימתו מפרס.

פלוגת חיילים בת 35 קוזאקים התנגדה, אך הכוחות לא היו אחידים. גריבוידוב ירד לדלת הכניסה, אותה ניסו הקוזאקים להחזיק. בקרב נפלה כל הפלוגה וכן גריבוידוב עצמו (גופת הדיפלומט, שהושחתה ללא היכר, זוהתה באמצעות שרידי מדי השגריר ופצע ישן שקיבל בדו-קרב עם אלכסנדר יאקובוביץ' בשנת 1818). רק מזכיר השגרירות איוואן מלצוב, שהצליח להסתתר במהלך הטבח, נמלט מהשגרירות הרוסית.

לדברי מלצוב עצמו, הוא נעזר בכך על ידי משרת, שעטף אותו בשטיח והניח אותו בפינת החדר, שם היו שטיחים מגולגלים אחרים.[5] אך לדברי החוקרת ברגר, מלצוב ניצל את ההצעה של חאן ידידותי לטפס מעל הגג ולמצוא מקלט בביתו.

קורבנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אלכסנדר סרגייביץ' גריבוידוב – השגריר, דיפלומט וסופר
  • סולומון יוסיפוביץ' מליקוב (1793-30.01.1829) היה פקיד שבא לבקר את סבתו ווסקה, אמו של מנוצ'ר חאן. בנה של אחותו של הסריס הראשי של השאה הפרסי מנוצ'ר-ח'אן.
  • מירזא-נרימאן שחנזרוב – מתורגמן

השלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי הערותיו של מלצוב, בתקיפה נהרגו כל 38 האנשים בשגרירות ו-19 תוקפים; על פי הארכיון של קוסוגובסקי, גריבוידוב לבדו, בעודו יורה לעבר התוקפים, הרג 18 בני אדם. גופתו של גריבוידוב[6] הועברה לאימפריה הרוסית ונקברה בטיפליס בהר מתאצמינדה. שרידי שלושים וחמישה קוזאקים שהגנו על המשימה נקברו בקבר אחים בחצר הכנסייה הסינית טטבוס הארמנית שנבנתה בטהראן. האדמה שנותרה מהקבר הוצאה בחשאי בלילה ונזרקה מהכנסייה. היעלמות גופות הקוזאקים לא נעלמה מעיניהם, הם החלו לחפש אותם בקנאות. כדי להסוות את הקבורה באדמה חדשה שנחפרה, ניטע גפן מעל קבר האחים.

הטבח בשגרירות טהראן עורר שערורייה דיפלומטית. כדי להסדיר את היחסים עם רוסיה, השאה שלח את נכדו כוזרב-מירזא לפטרבורג. משימתו הייתה להשיג קבלת התנצלות על רצח השגריר והקלה בנטל הפיצויים. בין המתנות העשירות שהגיש לקיסר הרוסי ניקולאי הראשון היה היהלום המפורסם של השאה. בסופו של דבר, הטבח לא גרם לסיבוכים חמורים ביחסים בין רוסיה לפרס, ותשלום הפיצויים נדחה בחמש שנים.

ניקולאי הראשון, לאחר שקיבל את היהלום, אמר: "אני מעביר את התקרית המצערת בטהראן לשכחה נצחית".

זיכרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

במלאת 75 שנה לאירועים יצר הפסל ולדימיר בקלמישב, באמצעות כספים שנאספו על ידי המושבה הרוסית בפרס, אנדרטת ברונזה לגריבוידוב, שהוקמה ליד בניין השגרירות בו התרחש הטבח. בשנות השישים השגריר הסובייטי גריגורי זייצב, כשהחליט שהאנדרטה מזכירה לאיראנים אירוע לא נעים בהיסטוריה של היחסים בין רוסיה לפרס, הורה לקרב אותה לבניין מגורים[7], אך מאוחר יותר הוחזרה האנדרטה למקומה המקורי.

בשנת 1928 כתב הסופר יורי טיניאנוב את הרומן "מותו של וזיר-מוכתר", שעל בסיסו צולמה סדרת טלוויזיה בשנת 2010. הספר והסרט מציגים סצינות מהטבח בשגרירות טהראן.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ А. С. Грибоедов: материалы к биографии. / Под ред. С. А. Фомичёва. — Л.: Наука, 1989. — С. 131.
  2. ^ Laurence Kelly. Diplomacy and Murder in Tehran: Alexander Griboyedov and Imperial Russia’s Mission to the Shah of Persia. — 2nd ed. — P. 187—195. — ISBN 978-1-84511-196-0.
  3. ^ «Считается, что Грибоедов погиб во многом из-за поведения своих армянских коллег: армяне и грузины, сотрудники российского посольства в Тегеране 1829 года, вели себя крайне вызывающе. Они смеялись над гаремами и евнухами, обижали высокопоставленных чиновников шаха и даже пытались увезти с собой оскоплённых армян» из гарема шаха (Мединский В. Р. О русской демократии, грязи и «тюрьме народов». — ОЛМА Медиа Групп, 2012. — С. 169).
  4. ^ «Обвинители» А. С. Грибоедова не могли не знать, что он прекрасно знал обычаи и нравы той страны, в которой представлял интересы правительства России. Именно поэтому он, заслуженно считавшийся лучшим знатоком Ирана, был назначен на высокий пост посланника при дворе шаха. Талантливый дипломат, сознававший всю тяжесть ответственности, выпавшей на его долю, деликатный и вежливый, предвидевший последствия своей предстоящей деятельности в Иране, проявлявший должную осторожность и предусмотрительность в своих действиях, он, конечно, не был таким, каким его представили интриганы и заговорщики, находившиеся при особе шаха, а вместе с ними и иранские историки… (Новые материалы об убийстве А. С. Грибоедова…)
  5. ^ Новые материалы об убийстве А. С. Грибоедова / Уч. зап. ин-та востоковедения. — Т. 8. — 1953.
  6. ^ Минчик С. С. Грибоедов и Крым. — Симферополь, 2011. — С. 106.
  7. ^ Шебаршин Л. В. Рука Москвы. Записки начальника советской разведки. — М., 1992. — С. 119.