הילדגרד ארנולד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הילדגרד קנייס ארנולד
Hildegard Kniess Arnold
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 8 בפברואר 1915
ברלין, הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 במאי 1977 (בגיל 62)
ברלין, גרמניה המזרחית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע פסיכולוגית, סטודנט, לוחמת מחתרת עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע חסידת אומות העולם
תאריך הכרה 18 בפברואר 2007
מקום ההכרה ברלין, גרמניה
מספר היהודים שהצילה 5
פרסים והוקרה חסידת אומות העולם (18 בפברואר 2007) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
יד ושם הילדגרד ארנולד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הילדגרד קנייס ארנולדגרמנית: Hildegard Kniess Arnold;‏ 8 בפברואר 19152 במאי 1997) הייתה פסיכולוגית גרמנייה. הצילה במהלך מלחמת העולם השנייה חמישה יהודים ממוות בידי הנאצים, והוכרה כחסידת אומות העולם על פועלה.

סיפור ההצלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים הראשונות של המלחמה, משפחת גולדשטיין (ההורים ארנסט והרטה ובתם אוולין שנולדה ב-1938), הצליחו להישאר בביתם בברלין. הם היו נתונים לכל ההגבלות האנטי היהודיות, וארנסט והרטה נאלצו לבצע עבודות כפייה. כאשר בתחילת 1943, אחרוני היהודים בברלין נעצרו וגורשו, החליטה המשפחה להסתתר. תחילה הם הסתתרו בעליית הגג של בית דירות שהיה בבעלות זוג יהודים קשישים, ארנסט ומרתה לואנט (Lewent). בני הזוג לואנט חששו מגילויים על ידי הנאצים, ולכן בנו מקום מסתור קטן בעליית הגג של הבניין, אליו הזמינו גם את משפחת גולדשטיין והעבירו את הבעלות על הבניין לחברם - עורך דין שאינו יהודי. לאחר כשישה שבועות, הגסטפו גילה את מקום המחבוא. בזמן שזוג הקשישים נעצרו, הם יצרו הסחה אשר אפשרה למשפחת גולדשטיין לברוח.

לאחר הבריחה, משפחת גולדשטיין נותרה ללא קורת גג. הם מצאו מקלט זמני אצל אחד מהלקוחות לשעבר של ארנסט, ולאחר מכן פנו להילדגרד קנייס (Hildegard Kniess) שהייתה חלק מרשת שעזרה ליהודים בזמן המלחמה. הילדגרד הייתה סטודנטית לפסיכולוגיה באוניברסיטה, תלמידה לשעבר של ד"ר אליזבת אבג, (הוכרה כחסידי אומות העולם ב-1967) שהודחה מהאוניברסיטה בשל עמדותיה האנטי נאציות.

למען הביטחון, המשפחה נפרדה. אוולין נשארה במשך זמן מה עם הילדגרד. לאחר זמן הוחלט כי אשה יחידה עם ילדה בת חמש בדירתה, עשויות למשוך יותר מדי תשומת לב וחשדנות. הוחלט לחפש עבורם מקום מסתור קבוע. אוולין נשלחה למזרח פרוסיה, שם הוסתרה על ידי אלפרד ופרידה בונק (Alfred and Frieda Bunke - הוכרו כחסידי אומות העולם בשנת 2009), ושם שהתה עד תום המלחמה.

הילדגרד מצאה מקומות מחבוא נפרדים עבור האמא והאבא. ארנסט גולדשטיין נתפס וגורש באוגוסט 1943 לאושוויץ, שם נספה. אשתו הצליחה להצטרף לבתה בפרוסיה.

הכרה ונצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הילדגרד קיבלה את התואר חסידת אומות עולם ב-18 בפברואר 2007.[1]

במסמכי יד ושם שאינם פתוחים לציבור, מתועד שהילדגרד עזרה גם לסוזן דניאל ולליסולט פרלס.[2]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הילדגרד ארנולד, באתר יד ושם (באנגלית)
  2. ^ ראו גם בדף העוסק בליזלוט פרלס באתר Stille Helden (אנגלית).