הנסיורג שלנברגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנסיורג שלנברגר
Hansjörg Schellenberger
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 13 בפברואר 1948 (בן 76)
מינכן, אזורי הכיבוש בגרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים מרכז אינטרלוכן לאמנויות, כיתת אמן עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מנצח, אבובן
סוגה מוזיקה קלאסית
שפה מועדפת גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה אבוב עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה צלב מסדר ההצטיינות של הרפובליקה הפדרלית של גרמניה (2018) עריכת הנתון בוויקינתונים
https://www.hansjoerg-schellenberger.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנסיורג שלנברגרגרמנית: Hansjörg Schellenberger, מבוטא הָנְסיֵירְג; נולד ב-13 בפברואר 1948) הוא מנצח ואבובן גרמני.

ראשית חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלנברגר נולד ב-13 בפברואר 1948 במינכן למשפחה חובבת מוזיקה. הוא החל את חינוכו המוזיקלי בגיל צעיר. מגיל 6 למד נגינה בחלילית ובגיל 10 החל להופיע בנגינת מוזיקת בארוק ולחבר מוזיקה.

בגיל 13 החל לנגן באבוב. ב-1965 זכה במקום הראשון בתחרות לצעירים בגרמניה ובפרס ראשון בניצוח בארצות הברית. למד אבוב, ניצוח ומתמטיקה באופן מקצועי במינכן ודטמולד. זכה בתחרויות חשובות, כגון תחרות ה-ARD במינכן (1972).

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 19751980 כיהן כאבובן ראשון בתזמורת הסימפונית של קלן. בשנים 1980–2001 כיהן כאבובן ראשון בפילהרמונית של ברלין. לאחר 30 שנה בהן התרכז בנגינה בתזמורות, עזב שלנברגר את התזמורת למען קריירה עצמאית כמנצח וכסולן.

שלנברגר הופיע ברחבי העולם כאבובן סולן, תחת שרביטם של מנצחים כהרברט פון קאראיאן, קרלו מריה ג'וליני, קלאודיו אבאדו, ריקרדו מוטי, ג'יימס לוויין ורבים אחרים. פעילותו בתחום המוזיקה הקאמרית מתמקדת ב"אנסמבל וינה-ברלין" (סולנים מתוך התזמורות הפילהרמוניות של וינה ושל ברלין), אשר קיים מזה 22 שנה. בשנים 19912001 הוא ייסד את "אנסמבל היידן" וכיהן כמנהל האמנותי שלו.

ב-1994 החל שלנברגר בקריירה כמנצח. הוא ניצח על תזמורות כגון מג'יו מוזיקלה פיורנטינו בפירנצה, אורקסטה מוניסיפד מדריד, תזמורת ורדי ממילאנו, תזמורת סנטה צ'צ'יליה מרומא, תזמורת אוסקה ביפן ורבות אחרות. בקונצרטים רבים הוא הופיע כמנצח וכסולן כאחד.

שלנברגר מעודד מלחינים צעירים, ומרבה לשלב את יצירותיהם בתוכניותיו. הוא הקליט מעל ל-50 תקליטורים לחברות DGG, דנון, סוני קלאסיקל, אורפאו ואחרים, את חלקם יחד עם אשתו, נגנית הנבל מרגיט-אנה זיס. ב-1997 הקים יחד עם אשתו חברת תקליטורים, בשיתוף עם חבריו מהפילהרמונית של ברלין.

בשנת 2013 מונה למנצח הראשי של התזמורת הפילהרמונית של אוקיאמה ובין השנים 2021 - 2023 היה המנצח הראשי של התזמורת הסימפונית של ברלין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]