העורב (סרט, 1994)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
העורב
The Crow
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על "העורב" מאת ג'יימס או'בר
בימוי אלכס פרויאס
הופק בידי אדוארד ר. פרסמן
ג'ף מוסט
תסריט דייוויד ג'יי. שואו
ג'ון שירלי
עריכה ביר הניג
סקוט סמית'
שחקנים ראשיים ברנדון לי
ארני הדסון
מייקל וינקוט
מדבבים ג'ניפר בלנק עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה גרים רוול
צילום דריוש ולסקי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Dimension Films
Entertainment Media
Investment Corporation
Pressman Film
Jeff Most Productions
חברה מפיצה מירמקס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 13 במאי 1994
משך הקרנה 102 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, סרט פנטזיה, סרט פשע עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 23 מיליון דולר[1]
הכנסות 93 מיליון דולר[2]
הכנסות באתר מוג'ו crow
סרט הבא The Crow: City of Angels עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

העורבאנגלית: The Crow) הוא סרט גיבורי-על-מתח על-טבעי אמריקאי משנת 1994 בבימויו של אלכס פרויאס על פי תסריט מאת דייוויד ג'יי שואו וג'ון שירלי, המבוסס על מיני-סדרת הקומיקס משנת 1989 באותו השם מאת ג'יימס או'בר. בסרט מככב ברנדון לי, שזוהי לו הופעתו האחרונה לפני מותו, בדמותו של אריק דרייבן, מוזיקאי שקם לתחייה מהמתים על מנת לנקום בכנופיה שרצחה אותו ואת ארוסתו, בעודו נרדף על ידי שוטר בעל מצפון מוסרי.

הפקת הסרט הושבתה לזמן קצר לאחר שלי נפצע אנושות מירי אקדח במהלך הצילומים. מכיוון שלי השלים את צילומי רוב הסצנות בהם מופיעה דמותו טרם מותו, צילומי הסרט הושלמו באמצעות שכתובי תסריט, כפיל פעלולים ואפקטים דיגיטליים.[3] לאחר מותו של לי, סירבה סרטי פרמאונט להפיץ את הסרט ותחת זאת נרכשו זכויות ההפצה על ידי "מירמקס", שפיקחה על השלמת הצילומים. עם הפצתו, הוקדש הסרט ללי ולארוסתו, אליזה האטון.

הסרט עלה לאקרנים בארצות הברית ב-13 במאי 1994, וזכה לביקורות חיוביות מהמבקרים.[4] הסרט היה ללהיט רדום בקופות, הכניס 94 מיליון דולר למול תקציב של 23 מיליון דולר ואף הפך לסרט פולחן. הצלחת הסרט הובילה להפקת סרטי המשך נוספים, שהציגו בעיקר דמויות שונות וחדשות, אך אלו כשלו בהשוואה להצלחת הסרט הראשון.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בליל השטן בדטרויט, סמל המשטרה אלברכט סוקר זירת פשע – אישה צעירה בשם שלי ובסטר נאנסה ונפצעה קשות בעוד שארוסה, מוזיקאי הרוק אריק דרייבן, נהרג לאחר שנדקר, נורה ואז נזרק מחלון דירת הלופט שלהם. כשהוא עוזב לבית החולים עם שלי, אלברכט פוגש נערה צעירה, שרה, שעליה השגיחו שלי ואריק. אלברכט מנחם את שרה כשהיא מבינה ששלי הולכת למות מפציעותיה.

שנה לאחר מכן, שרה מבקרת את קבריהם של שלי ואריק לפני שהיא עוזבת למפגשה עם אלברכט, שתחת השגחתו היא נמצאת כעת. בלכתה, נוחת עורב על מצבתו של אריק, מקיש עליה ומקים אותו לתחייה. עם חזרתו לדירתו הנטושה כעת, חווה אריק פלשבקים מיום הירצחו, כאשר כנופיה (טי-בירד, טין טין, פאנבוי וסקאנק) פרצה פנימה ותקפה אותו ואת שלי עקב מחאה על פינוי כפוי בבניין המגורים שלהם. אריק גם מגלה שכל פצע שהוא מקבל מחלים מיידית. בהדרכת העורב, איתו הוא חולק קשר טלפתי, יוצא אריק לנקום את רציחתו ואת רציחתה של שלי.

העורב מסייע לאריק לאתר את טין טין, אותו אריק דוקר למוות. לאחר מכן, נוסע אריק לאחר מכן לחנות המשכון שבה טין טין משכן את טבעת האירוסין של שלי, ומאלץ את בעלי החנות, גדעון, להשיב את הטבעת. אריק מפוצץ את החנות, אך חס על חייו של גדעון כמסר לאחרים. אריק מאתר את פאנבוי, שמקיים יחסי מין עם אמה המכורה לסמים של שרה, דרלה. אריק הורג אותו ומתעמת עם דרלה, וגורם לה להבין ששרה צריכה אותה. בינתיים, טופ דולר, בוס הפשע השולט בכנופיות הרחוב בעיר, ואחותו-למחצה, המשמשת לו כמאהבת, מייקה, מתוודעים למעשיו של אריק; ואף הורגים את גדעון לאחר שהוא מדווח להם על התקפתו.

אריק מבקר את אלברכט וחושף בפניו את זהותו. אלברכט מספר לו שהוא ראה את שלי סובלת במשך שלושים שעות לפני מותה. אריק נוגע באלברכט ומרגיש את הכאב שחשה שלי בגסיסתה. ביציאה מדירתו של אלברכט, מציל אריק את שרה מדריסת מכונית, ונותן לה רמז לזהותו לפני שנעלם במטרה לרדוף אחר טי-בירד.

אריק חוטף את טי-בירד והורג אותו בפיצוץ. למחרת בבוקר, שרה ואמה מתחילות לתקן את מערכת היחסים המתוחה שלהן, ושרה מבקרת את אריק בדירתו. במקביל, מגלה גראנג', יד ימינו של טופ דולר, כי גופתו של אריק אינה נמצאת בקברו. טופ דולר מקיים פגישה עם מקורביו שבה הם דנים בתוכניותיהם החדשות לשליטה בעיר. אריק מגיע ומחפש את סקאנק ובזירה פורץ קרב יריות; סקאנק נהרג במהלך התגרה, ואילו טופ דולר, מייקה וגראנג' נסים על נפשם; במהלך המנוסה, מסיקה מייקה כי על ידי הריגת העורב, יתמו חיי האלמוות של אריק.

באמונה שנקמתו הושלמה, אריק נותן את טבעת האירוסין של שלי לשרה. כששרה הולכת הביתה, גראנג' חוטף אותה ולוקח אותה לכנסייה נטושה בה טופ דולר ומייקה מחכים. דרך העורב, אריק מבין מה קרה והולך לחלץ אותה. גראנג' יורה ופוצע את העורב, ואילו מייקה תופסת את העורב הפצוע בכוונה לקחת את כוחו המיסטי.

אלברכט מגיע ויורה בגראנג' למוות לפני שנפצע על ידי מייקה. העורב נמלט מאחיזתו של מייקה ועוקר את עיניה, מה שגורם לה ליפול אל מותה במורד מגדל הפעמונים של הכנסייה. אריק מתעמת עם טופ דולר על הגג. טופ דולר מודה באחריותו למותם של אריק ושלי, לאחר שהורה לרצוח אותם כחלק מתוכניתו להשתלט על בניין המגורים שלהם עבור כיסוי לפעילותו הפלילית. אריק אוחז בטופ דולר ומעביר לו את שלושים שעות הכאב שספג מאלברכט; התחושה גורמת לטופ דולר ליפול מהגג, והוא משופד למוות על גרגויל.

בעוד שרה מלווה את אלברכט לבית החולים אריק, פצוע קשות, מדדה לבית הקברות, שם הוא מתאחד עם רוחה של שלי ושב לעולם הבא לאחר שנקמתו הושלמה.

צוות השחקנים והדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ברנדון ליאריק דרייבן / העורב
  • רושל דייוויס – שרה מור
  • ארני הדסון – סמל דריל אלברכט
  • מייקל וינקוט – טופ דולר
  • באי לינג – מייקה
  • סופיה שינאס – שלי ובסטר
  • אנה לוין – דרלה מור
  • דייוויד פטריק קלי – טי-בירד
  • אנג'ל דייוויד – סקאנק
  • לורנס מייסון – טין טין
  • מייקל מאסי – פאנבוי
  • טוני טוד – גראנג'
  • ג'ון פוליטוגדעון
  • ביל ריימונד – מיקי
  • מרקו רודריגס – הבלש טורס

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור, כתב ג'יימס או'בר את מה שהפך בהמשך למיני-סדרת הקומיקס "העורב" כאמצעי להתמודדות עם מותה הבלתי-צפוי של ארוסתו, שנהרגה בתאונת פגע וברח על ידי נהג שיכור.[5] לאחר יציאת הקומיקס לאור, היו מעוניינות מספר חברות אולפנים גדולות לעבדו למסך הקולנוע, אך או'בר סירב לאחר שבפגישתו הראשונה מול אחת החברות הבין כי החברה מעוניינת לעבד את הקומיקס כמחזמר בכיכובו של מייקל ג'קסון.[6] בתקופה שחפפה ליציאת הקומיקס לאור, הגיש הסופר ג'ון שירלי את רעיונו לסדרת קומיקס בשם "Angry Angel" לחברת ההוצאה לאור "קליבר פרס", שדחתה זאת בשל קווי דמיון ל"העורב". בעקבות הדחייה, התעניין שירלי בקומיקס והחליטה לעבדו לסרט.[7] או'בר, שהיה פתוח למהלך, הסכים להיפגש עם שירלי והמפיק ג'ף מוסט, במקביל לדחיית הצעה משמעותית מ"ניו ליין סינמה". או'בר פיקח על שלושה תסריטים גלמיים (אנ')[8] שונים של שירלי ומוסט לפני ששיתף פעולה ישירות בשתי הטיוטות הראשונות של התסריט. שירלי כתב בעצמו את הטיוטות השלישית והרביעית, שהעניק לו קרדיט לתסריט על ידי איגוד התסריטאים של אמריקה. חרף טענתו של מוסט כי כתב "חלק ניכר" מהתסריט, בקשתו לקבלת קרדיט נדחתה עקב חוק באיגוד שאסר על מפיקים לקבל קרדיט.[9] לאחר שהפקת הסרט יצאה לדרך, המפיק אדוארד פרסמן צורף להפקת הסרט והמפיק ותסריטאי הספלאטרפאנק (אנ') דייוויד ג'יי שואו נשכר על מנת לשכתב חלקים מהתסריט.[10] בהמשך, נמסר על שכירת הקולנוען האוסטרלי אלכס פרויאס, שהיה ידוע אז בבימוי קליפים ופרסומות, למלאכת בימוי הסרט;[7] וכי זכויות הפצת הסרט נקנו על ידי "סרטי פרמאונט".[11]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך שלב הליהוק, נמסר כי לגילום דמותו של אריק דרייבן מועמדים ריבר פיניקס, כריסטיאן סלייטר, ג'וני דפ, צ'ארלי סקסטון וג'ון בון ג'ובי.[12][13] שירלי ומוסט היו מעוניינים ללהק לתפקיד את סלייטר, בעוד שפרסמן היה מעוניין בליהוקו של בון ג'ובי.[14] בהמשך, הוצע גילום התפקיד לברנדון לי, אבל או'בר לא השתכנע מחשש שהוא לא יתאים לאופייו של הדמות. עם זאת, לי צלח במשימתו לשכנע את או'בר ולוהק לתפקיד זמן קצר לאחר מכן.[15] עבור גילום הדמות, ירד לי 9 קילו ממשקלו ועבד בצמוד לצוות ההפקה על מנת לעצב את דמותו, עיצוב קטעי הכוריאוגרפיה עבור סצנות הפעולה בהשתתפותו, ביצוע רוב הפעלולים והסרת עלילת משנה שכללה סטריאוטיפים אסייתיים.[16][17][18] לצוות השחקנים המשני לוהקו רושל דייוויס, ארני הדסון, מייקל וינקוט, באי לינג, סופיה שינאס, מייקל מאסי, דייוויד פטריק קלי, טוני טוד וג'ון פוליטו.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט החלו בפברואר 1993 בווילמינגטון, צפון קרוליינה והתעתדו להימשך כ-54 ימים, טרם מותו של לי.[19][11]

מותו של ברנדון לי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-31 במרץ 1993, צילם לי סצנה שבה דמותו, אריק, נורית לאחר שהיה עד להכאת ואניסת ארוסתו. במסגרת הסצנה, דמותו של השחקן מייקל מאסי, פאנבוי, יורה באקדח Smith & Wesson Model 629 בעלת כדורי 0.44 מגנום לעברו של אריק בעודו נכנס לחדר.[20] סצנה שצולמה שבועיים לפני צילומי הסצנה של לי נועדה להציג את אותו אקדח בצילום תקריב. במהלך צילומי סצנות הכוללים שימוש באקדחים, נעשה שימוש לעיתים קרובות במחסניות דמה הכוללות כדורים אמיתיים, אך לא אבקת שרפה ללא עשן או פריימר, במהלך צילומי תקריב מכיוון שהם נראים מציאותיים יותר מאשר כדורי סרק. עדי ראייה דיווחו כי שבועיים לפני מותו של לי הם ראו שחקן לוחץ על ההדק של האקדח ללא השגחה מטעם עובד במחלקת האביזרים. אם הפריימר לא הוסר טרם השימוש בו, ביכולתו של הפריימר להכיל מספיק אנרגיה על מנת להכניס כדור לקנה האקדח.[21][22]

בסצנה הקטלנית, בה מרחקו של האקדח מלי עמד על 3–4 מטרים, הוחלפו מחסניות הדמה בכדורי סרק, הכוללים אבקה ופריימר. מאחר שמומחה כלי הנשק פרש לביתו מוקדם מהרגיל, האחריות על האקדחים ניתנה לעובד זוטר שלא היה מודע לכלל בדיקת כל כלי הנשק לפני ואחרי כל טיפול. לכן, המחסנית לא נבדקה כשהגיע הזמן לטעון אותה בכדורי הסרק.[21][22] מכיוון שהכדור ממחסנית הדמה כבר הייתה טעונה בקנה (מצב המכונה "עומס סקוויב"), הדבר גרם לירי של כדור ה-0.44 מגנום מתוך הקנה כמעט באותו כוח כאילו האקדח היה טעון בו, והוא פגע בבטנו של לי ופצע אותו אנושות עד שנקבע מותו.[23][24]

לאחר מותו של לי, ניצבו המפיקים בפני ההחלטה האם להמשיך את הפקת הסרט או לא. לי השלים את רוב צילומי הסצנות שלו ובעת מותו נותרו לו רק שלושה ימי צילום נוספים.[1] שאר השחקנים וצוות ההפקה, מלבד ארני הדסון, שגיסו נפטר זה עתה, נשארו בווילמינגטון. "סרטי פרמאונט", מפיצת הסרט, בחרה שלא להפיץ את הסרט בשל העיכובים שנוצרו בצילומי הסרט ובעקבות טענות על תוכנו האלים של הסרט שאינו הולם בהתחשב במותו של לי. עם זאת, "מירמקס" רכשה מ"סרטי פרמאונט" את זכויות ההפצה והקצתה 8 מיליון דולר נוספים להשלמת ההפקה, מה שהגדיל את תקציב הסרט לכ-23 מיליון דולר.[1] צוות השחקנים וצוות ההפקה לקחו הפסקה על מנת לאפשר לשכתב את סצנות הפלשבק שטרם צולמו והוספת סצנות חדשות.[21][25][26] כפיל הפעלולים של לי, צ'אד סטלסקי, שימש כמחליפו של לי ובשלב העריכה נעשה שימוש בהחלפת פנים דיגיטלית על מנת להשתיל על גופו את פניו של לי. סצנת תחילתה של הסרט, שצילומיה טרם הושלמו, נכתבה מחדש, וסצנת הדירה צולמה מחדש באמצעות גרפיקה ממוחשבת שנלקחה מסצנה קודמת של לי.[27]

לדמותו של "קאובוי הגולגולת", שהופיעה בקומיקס ובו שימשה כמדריך לאריק דרייבן בין עולמות המתים והחיים, לוהק מייקל ברימן ומספר סצנות בהשתתפותו אף צולמו, אך תפקידה של הדמות בעלילת הסרט נגנזה עקב מותו של לי.[28]

מאוחר יותר, ציין או'בר כי במותו של לי הוא חווה מחדש את מותה של ארוסתו, והביע חרטה על כך שאי-פעם כתב את הקומיקס מלכתחילה.[29]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט היה ללהיט רדום בקופות. בארצות הברית גרף הסרט ב-1,573 בתי קולנוע 11,774,332 דולר ו-7,485 דולר בממוצע לאולם, מה שהפך אותו לסרט הגדול ביותר של "מירמקס" אי-פעם.[30][31] ממספר מקורות פנימיים בתעשייה נרמז כי "מירמקס" הפריזה בדיווחה על רווחי סוף השבוע, בסטייה של כמיליון דולר.[32] סך הכל, גרף הסרט 50,693,129 דולר בארצות הברית ובקנדה, ו-43 מיליון דולר ברחבי העולם, בסך כולל של 93.7 מיליון דולר, לעומת תקציב שעמד על 23 מיליון דולר.[33][2] הסרט דורג במקום ה-24 ברשימת הסרטים שעלו לאקרנים בארצות הברית בשנת 1994, דורג בתור הסרט ה-24 המרוויח ביותר בעולם לשנת 1994 ודורג במקום העשירי ברשימת הסרטים הרווחיים בעלי דירוג R שעלו לאקרנים באותה שנה.[33][2]

באירופה, גרף הסרט 1,245,403 ליש"ט בבריטניה (שם הוא קיבל דירוג 18),[34] ומכר 4,604,115 כרטיסים בצרפת, גרמניה, איטליה וספרד.[35][36] בסיאול, דרום קוריאה, הסרט מכר 83,126 כרטיסים.[37]

תגובת הקהל[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר הביקורות "Rotten Tomatoes", זכה הסרט לציון 84% על בסיס 61 ביקורות ודירוג ממוצע של 7.1/10. בקונצנזוס הביקורתי נכתב כי ”מלא בסגנון ואנרגיה אפלה ומפחידה, "העורב" הוא משתה ויזואלי עמוס באקשן שיש לו גם נשמה מביצועיו של ברנדון לי המנוח.”[4] באתר הביקורות המשוקללות "Metacritic", זכה הסרט לציון 71/100 על בסיס 14 ביקורות, דבר המציין "ביקורות חיוביות לרוב".[38]

בשנת 2008, נכנס הסרט לרשימת "500 הסרטים הגדולים בכל הזמנים" של מגזין "אמפייר"; שם דורג במקום ה-468.[39] בנוסף, הפך הסרט מאז עלייתו לאקרנים לסרט פולחן.[40]

סרטי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • העורב: עיר המלאכיםסרט המשך משנת 1996. בסרט זה, מגלם וינסנט פרז את דמותו של אש קורבן, אשר קם לתחייה כ"העורב" החדש לאחר שנהרג על ידי פושעים יחד עם בנו, דני. דמותה של שרה מור (הפעם בגילומה של מיה קירשנר) חוזרת בסרט זה ומסייעת לאש במסעו לנקמה. הסרט זכה בעיקר לביקורות שליליות.
  • העורב: מדרגות לגן העדןסדרת טלוויזיה קנדית משנת 1998 שנוצרה על ידי ברייס זבל ובו כיכב מארק דקסקוס בדמותו של אריק דרייבן, אותו גילם במקור ברנדון לי.
  • העורב: גאולה – סרט המשך שני משנת 2000 בבימויו של ברט נאלורי, בו מככבים אריק מאביוס, קירסטן דנסט, פרד וורד, ג'ודי לין אוקיף וויליאם את'רטון. הסרט מבוסס באופן רופף על רומן מאת פופי זי. ברייט. לאחר שמפיצת הסרט ביטלה את עליית הסרט לאקרנים בעקבות הביקורות השליליות של "העורב: עיר המלאכים", הסרט הופץ ישירות במדיה הביתית וזכה לביקורות מעורבות.
  • העורב: תפילה מרושעת – סרט המשך שלישי שעלה לאקרנים בשנת 2005 ובוים על ידי לאנס מונחה. בסרט מככבים אדוארד פרלונג, דייוויד בוריאנז, טארה ריד, טיטו אורטיז, דניס הופר, עמנואל קריקי ודני טרחו והוא הופק בהשראת הרומן מאת נורמן פרטרידג' באותו השם. הסרט עלה לאקרנים ב-3 ביוני 2005, בסיאטל, וושינגטון, לפני שהופץ במדיה ביתית ב-19 ביולי 2005. כמו סרטי ההמשך האחרים, הסרט זכה לביקורות שליליות, ונחשב לגרוע מבין ארבעת הסרטים.
  • העורב: 2037 – סרט המשך שנכתב והיה עתיד להיות מבוים על ידי רוב זומבי בסוף שנות ה-90;[41] עם זאת, הפקת הסרט בוטלה.[42][43]

עיבוד מחודש[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – העורב (סרט, 2024)

ב-1 באפריל 2022, נמסר על ניסיון נוסף לעבד מחדש את הסרט מטעם ה"הוליווד ריפורטר", הפעם בבימויו של רופרט סנדרס, בהפקתם של אדוארד ר. פרסמן ומלקולם גריי ובכיכובו של ביל סקושגורד, שייכנס לנעליו של לי.[44] מספר ימים לאחר מכן, נמסר על ליהוקה של FKA Twigs לגילום דמותה של ארוסתו של דרייבן.[45] ביולי 2022, על פי הדיווחים, צילומי העיבוד המחודש החלו בפראג, צ'כיה.[46] ב-26 באוגוסט 2022, נמסר על ליהוקו של דני יוסטון לתפקיד שטרם פורסם.[47] ב-16 בספטמבר 2022, נמסר על סיום צילומי הסרט.[48][49]

הסרט עתיד לעלות לאקרנים במהלך שנת 2024, תחת הפצתה של "Lionsgate".[50]

הפצה במדיות ביתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הופץ בפורמטי VHS ו-LaserDisc מספר פעמים בין השנים 1994–1998 בנוסף לפורמט DVD במסך רחב ב-3 בפברואר 1998. ב-20 במרץ 2001, הופץ הסרט במהדורת DVD בת שני תקליטורים, כחלק מסדרת "Miramax/Dimension Collector's".[51] ב-18 באוקטובר 2011, הופץ הסרט בפורמט Blu-ray על ידי "Lionsgate Pictures" שגם הפיצה את הסרט במהדורת DVD מחודשת ב-17 באוגוסט 2012.[52] ביפן, הסרט עבר שחזור בפורמט 4K עבור מהדורה מיוחדת בשנת 2016, אם כי רזולוציית הסרט הסופית הוגבלה ל-1080p; נכון לינואר 2023, טרם הוכרזה מהדורת 4K (דיגיטלית או פיזית).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Ascher-Walsh, Rebecca (May 13, 1994), "How the Crow Flew", Entertainment Weekly, Time Inc., archived from the original on June 6, 2011, retrieved December 26, 2023
  2. ^ 1 2 3 "Worldwide rentals beat domestic take". Variety. February 13, 1995. p. 28.
  3. ^ אתר למנויים בלבד Film, The Telegraph
  4. ^ 1 2 "The Crow". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved December 26, 2023.
  5. ^ Gallagher, Danny (August 5, 2016). "Hurst Resident and Creator of The Crow, James O'Barr, on the Comic That Made Him Famous". Dallas Observer. Retrieved December 26, 2023.
  6. ^ "CCC09: James O'Barr". CBR. August 10, 2009. Retrieved December 26, 2023.
  7. ^ 1 2 McCracken, Colin (August 24, 2017). "Shadow's Wing: Legacy of The Crow (Exclusive Cast and Crew Interviews)". Medium. Retrieved December 26, 2023.
  8. ^ המונח במילוני האקדמיה | מונחי האקדמיה, באתר terms.hebrew-academy.org.il
  9. ^ Levine, Robert (May 30, 1994). "From the Beginning, The Crow Had a Grim Side : Movies: James O'Barr's Comic Book Might Have Adapted Smoothly To The Big Screen, But It Was Spurred By Personal Tragedy". LA Times. Retrieved December 26, 2023.
  10. ^ Kaye, Don (May 13, 2019). "The Superhero Movie Legacy of The Crow". Den of Geek. Retrieved December 26, 2023.
  11. ^ 1 2 Harrington, Richard (May 15, 1994). "The Shadow of The Crow". Washington Post. Retrieved December 26, 2023.
  12. ^ Downey, Ryan (October 24, 2017). "10 Things About The Crow You Never Knew". MovieWeb. Retrieved December 26, 2023.
  13. ^ McCarthy, Erin (February 2, 2016). "18 Fascinating Facts About The Crow". Mental Floss. Retrieved December 26, 2023.
  14. ^ Downey, Ryan (October 27, 2009). "The Crow: 15 Years Of Devil's Night". MTV. Retrieved December 26, 2023.
  15. ^ Owen, Luke (June 1, 2020). "The Tragic Story Behind The Death Of Brandon Lee On The Set Of The Crow". FlickeringMyth. Retrieved December 26, 2023.
  16. ^ Travers, Peter. "The Crow". Rolling Stone. Retrieved December 26, 2023.
  17. ^ "Brandon Lee's Last Interview". Entertainment Weekly. May 13, 1994. Retrieved December 26, 2023.
  18. ^ Power, Ed (May 21, 2019). "Some Like it Goth: How The Crow Transcended the Tragic, On-Camera Death of Its Star to Become a Superhero Classic". The Independent. Retrieved December 26, 2023.
  19. ^ "D.A. Announces Negligence Caused Death of The Crow Actor Brandon Lee". History. April 27, 1993. Retrieved December 26, 2023.
  20. ^ Welkos, Robert W. (April 1, 1993). "Bruce Lee's Son, Brandon, Killed in Movie Accident". The Los Angeles Times. Retrieved December 26, 2023.
  21. ^ 1 2 3 Conner, Jeff; Zuckerman, Robert (1993), The Crow: The Movie, Kitchen Sink Press, ISBN 0-87816-285-2
  22. ^ 1 2 Brown, Dave, "Filming with Firearms", Film Courage, archived from the original on August 8, 2014, retrieved December 26, 2023
  23. ^ Pristin, Terry (August 11, 1993). "Lee's Mother Claims Negligence Caused His Death : Movies: Linda Lee Cadwell sues 14 entities regarding the actor's 'agonizing pain, suffering and untimely death' last March on the North Carolina set of 'The Crow'". The Los Angeles Times. Retrieved December 26, 2023.
  24. ^ Harris, Mark (April 16, 1993). "The brief life and unnecessary death of Brandon Lee". Entertainment Weekly. Retrieved December 26, 2023.
  25. ^ Fleming, Mike Jr. (January 24, 2012). "UPDATE: F. Javier Gutierrez To Helm Jesse Wigutow-Scripted 'The Crow' Remake". Deadline. Retrieved December 26, 2023.
  26. ^ "As 'The Crow' flies". www.ew.com. October 22, 1993. Retrieved December 26, 2023.
  27. ^ Friedman, David R. (1996). "The Mysterious Legacy of Brandon Leen". Todays Chiropr. 25: 34–38.
  28. ^ Cotter, Padraig (June 21, 2019). "The Crow Movie: The Deleted Skull Cowboy Explained". Screenrant. Screen Rant. Retrieved December 26, 2023.
  29. ^ Lauren Milici (April 14, 2022). "Why The Crow deserves a comeback". gamesradar. Retrieved December 26, 2023.
  30. ^ Fox, David J. (May 16, 1994), "'The Crow' Takes Off at Box Office", Los Angeles Times, retrieved December 26, 2023
  31. ^ "Miramax in hit land". Screen International. August 22, 1997. p. 33.
  32. ^ Klady, Leonard (October 18, 1994). "'Pulp' claims B.O. title; competitors call it fiction". Daily Variety. p. 1.
  33. ^ 1 2 "The Crow". Box Office Mojo. Retrieved December 26, 2023.
  34. ^ "The Crow". 25th Frame. Retrieved December 26, 2023.
  35. ^ "The Crow (1994)". JP's Box-Office. Retrieved December 26, 2023.
  36. ^ "Ворон — дата выхода в России и других странах". KinoPoisk (in Russian). Retrieved December 26, 2023.
  37. ^ "영화정보". KOFIC. Korean Film Council. Retrieved December 26, 2023.
  38. ^ "The Crow". Metacritic. Fandom, Inc. Retrieved December 26, 2023.
  39. ^ "The 500 Greatest Movies of All Time", Empire, Bauer Media Group, retrieved December 26, 2023
  40. ^ Ritman, Alex (October 24, 2014). "'The Crow' Remake Aiming for Spring 2015 Production Start". The Hollywood Reporter. Retrieved December 26, 2023.
  41. ^ "Zombie Will Write/Direct Next "Crow" Flick". MTV. February 11, 1997. Retrieved December 26, 2023.
  42. ^ "The Crow: 2037 A New World of Gods and Monster | Scripts On The Net". Roteiro de Cinema. September 22, 2008. Retrieved December 26, 2023.
  43. ^ Anders, Charlie Jane (August 10, 2012). "100 Wonderful and Terrible Movies That Never Existed". Gizmodo. Retrieved December 26, 2023.
  44. ^ "Bill Skarsgard to Star in 'The Crow' Reboot, Rupert Sanders Directing (Exclusive)". The Hollywood Reporter. April 1, 2022. Retrieved December 26, 2023.
  45. ^ "FKA Twigs Joins Bill Skarsgard in 'The Crow' Reboot". The Hollywood Reporter. April 4, 2022. Retrieved December 26, 2023.
  46. ^ "'The Crow', starring Bill Skarsgård and FKA Twigs, now filming in Prague". The Prague Reporter. July 13, 2022. Retrieved December 26, 2023.
  47. ^ Taylor, Drew (August 26, 2022). "Danny Huston Joins Bill Skarsgård in 'The Crow' Reimagining". TheWrap. Retrieved December 26, 2023.
  48. ^ "'The Crow' reboot, starring Bill Skarsgård as Eric Draven, wraps production in Prague". The Prague Reporter. September 16, 2022. Retrieved December 26, 2023.
  49. ^ Burlingame, Russ (September 30, 2022). "The Crow Reboot Reportedly Wraps Production". ComicBook. Retrieved December 26, 2023.
  50. ^ Wiseman, Andreas (September 7, 2023). "'The Crow' Reboot With Bill Skarsgård & FKA Twigs Flies To Lionsgate In Eight-Figure Domestic Deal — Toronto". Deadline Hollywood. Retrieved December 26, 2023.
  51. ^ Nichols, Peter M. (September 9, 1994). "Home Video". The New York Times. Retrieved December 26, 2023.
  52. ^ "The Crow - High-Def Digest". Bluray.highdefdigest.com. Retrieved December 26, 2023.