הצפון נגד הדרום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הצפון נגד הדרום
Nord contre Sud
כריכת הספר, בתרגומו של מיכה פרנקל
כריכת הספר, בתרגומו של מיכה פרנקל
מידע כללי
מאת ז'ול ורן
איורים לאון בנט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור צרפתית
סוגה סיפור הרפתקאות
נושא מלחמת האזרחים האמריקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות פלורידה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה פייר-ז'ול הצל עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בשפת המקור פייר-ז'ול הצל
תאריך הוצאה 1887
מספר עמודים 363 (הוצאת 2002)
הוצאה בעברית
הוצאה כנרת זמורה-ביתן דביר
תאריך 1943 (הוצאה ראשונה)
2002
תרגום יצחק ליב ברוך (הוצאת 1943)
מיכה פרנקל (הוצאת 2002)
סדרה
ספר קודם The Lottery Ticket עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא The Flight to France עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כריכת הספר המקורית בצרפתית

הצפון נגד הדרוםצרפתית: Nord contre Sud) הוא סיפור הרפתקאות פרי עטו של ז'ול ורן, שיצא לאור לראשונה בשנת 1887. עלילת הסיפור מתרחשת במהלך מלחמת האזרחים האמריקנית, ומגוללת את סיפורם של ג'יימס בֶּרְבָּנְק, בעל אחוזת עבדים בפלורידה שבדרום ארצות הברית, שהגיע אליה ממדינות צפון ארצות הברית, ושל אויבו טֶקְסָר, ראש כנופיה בפלורידה, המתנכל לו ולמשפחתו בשל העובדה שמוצאו במדינות הצפון.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס בֶּרְבָּנְק הוא בעל עבדים מפלורידה, אז, חלק מקונפדרציית המדינות של אמריקה. הוא מתגורר עם משפחתו באחוזה בשם "קאסל האוס", סמוך למפרץ בדיוני הקרוי בשם "קמדלס ביי", בשפך הנהר סנט ג'ונס (אנ'), וממזרח לעיר ג'קסונוויל. משום מוצאו במדינת ניו ג'רזי שבאיחוד, מעניק אדון ברבנק לעבדיו תנאי מחיה טובים ולא מתייחס אליהם באכזריות. גם לאחר פרוץ מלחמת האזרחים, נשאר אדון ברבנק נאמן למדינות הצפון, ובנו הבכור, גילברט, אף נשלח לשרת בצבא האיחוד.

אל מול אדון ברבנק ניצב טֶקְסָר, הרפתקן מסתורי שעומד בראש כנופיה בפלורידה. טקסר, הידוע בהיותו פושע חמקמק, מצליח לחמוק מכתבי אישום בגין פשעיו, בזכות אליבים בלתי מוסברים שהוא מצליח לרקום פעם אחר פעם. טקסר מנצל לצורך מזימותיו את האנדרלמוסיה שנוצרה בעקבות מלחמת האזרחים והאפשרות שצבא האיחוד יפלוש לפנים פלורידה.

טקסר מבקש להתנכל לברבנק. ברבנק נתבע על ידי טקסר בגין תעמולה שהוא מבצע, כביכול, בגנות העבדות ובזכות מדינות הצפון. בעודו עומד על דוכן הנאשמים, נאלץ ברבנק להכריז על שחרור עבדיו מול קהל רחב. כשקרב ובא המועד המתאים לפלישת צבא האיחוד לפלורידה, נופלת בידי טקסר ההזדמנות להשתלט על ג'קסונוויל: הוא מדיח את השופטים המתונים ומתמנה לראש העיר בעצמו בתמיכת חסידיו. טקסר, שליטה הטרי של ג'קסונוויל, מורה על צו גירוש של כל עבד משוחרר על מנת להתנגח באדון ברבנק.

לאחר שיחידות צי האיחוד (אנ') נוחתות בחוף הדרומי של מדינת ג'ורג'יה וכובשות את פרננדינה (אנ'), ונוצר איום של ממש לפלישה של הצפון לפלורידה עצמה, אספסוף חמוש מוסת מג'קסונוויל, שנתמך על ידי טקסר, מתייצב לתקוף את קאסל האוס במטרה להשמידו עד היסוד. למרבה המזל, התקיפה שוככת כעבור זמן מה, משום שההמון נקרא להילחם ביחידות הצי. תוצאותיה של התקיפה הן קשות מנשוא: במהלך המערכה נגרם נזק לא מבוטל לאחוזה. כמו כן, רבים מהעבדים המשוחררים אשר שימשו כמגני האחוזה נטבחים בדם קר.

בעת המתקפה על קאסל האוס נמלטות דיירות האחוזה – כלתו של ברבנק, אליס; בתו של ברבנק, דַי; האומנת השחורה שלה, זֶרְמָה; ואשתו של ברבנק. הן נמלטות לכיוון הנהר סנט ג'ונס, בפקודתו של ברבנק, בתקווה למצוא מקום מבטחים למקרה שהאחוזה תיחרב. במהלך ההימלטות, נחטפות דַי וזרמה. לפני שהן מתרחקות די הצורך, השתיים מצליחות לדווח לאחרים כי טקסר הוא שחטף אותן. אליס וגברת ברנבק מנסות לחפש את דַי ואת זֶרְמָה, אך לשווא. בשובן לקאסל האוס הן מביאות לידיעתו של ברבנק את הבשורה המרה.

במהלך הימים הבאים מתחילים ברבנק ועוזריו במסע חיפושים למציאת זרמה ודי. באישון לילה חוזרים מרס, בעלה של זרמה, וגילברט, בנו של ברבנק, בחשאי לקאסל האוס. שניהם השתתפו בנחיתת כוחות האיחוד בדרום מדינת ג'ורג'יה, וכך התאפשר להם לשוב לאחוזה. לאחר שנודע להם דבר חטיפתן של די וזרמה, הם מרגישים צורך עז לנקום בטקסר. הם מפליגים במורד הנהר סנט ג'ונס עד הגיעם לג'קסונוויל, שם הם נתפסים. גילברט נשפט על ידי טקסר, והלה גוזר עליו עונש מוות.

בפקודת שליח מגיע ברבנק אף הוא לג'קסונוויל, כדי לשאת את העונש בתור שותף למעשיו של בנו. בלילה, בעוד השניים ממתינים להוצאתם להורג, מתמזל מזלם ומתאפשרים התנאים הנוחים לפלישת צבא האיחוד לג'קסונוויל: גאות המים נמצאת בשיאה, והרוח נושבת בכיוון צפון-מזרח אל עבר העיר ג'קסונוויל. תוך כדי מנוסת המיליציות המקומיות, כובשים כוחות צבא האיחוד את ג'קסונוויל וחייהם של אדון ברבנק ובנו גילברט ניצלים.

כוחות צבא האיחוד תופסים את טקסר שעה שהוא מנסה להימלט, ומעמידים אותו למשפט בגין פשעיו נגד משפחת ברבנק. חרף ההצעות שמוצעות לו טרם המשפט, לקבל הון רב ולצאת לחופשי, מסרב טקסר להסגיר את מקום הימצאן של די וזרמה. במשפט, מצליח טקסר להציג אליבי, לפיו הוא נשבה בנחיתת כוחות צבא האיחוד בחוף ג'ורג'יה. לאחר שמידע זה מאומת במסמכי האיחוד, ולמורת רוחם של בני משפחת ברבנק, טקסר יוצא זכאי במשפט ומשתחרר.

יומיים מאוחר יותר, יוצאים גילברט ומרס למסע חיפושים נוסף אחר זרמה ודי במפרצוני הנהר סנט ג'ונס. שם, הם שומעים אנחות רמות. הם מגלים אדם שחור גוסס, שנדקר בחזהו בסכין. בכיסו הם מוצאים פתק שהוטמן על ידי זרמה וניתן לאיש השחור בתקווה שיועבר לאדון ברבנק. בפתק קוראים גילברט ומרס כי זרמה ודי הועברו לדרום מדינת פלורידה, לאי בשם קַרְנֶרָל. לאחר שהעבד נופח את נשמתו, חוזרים השניים לקאסל האוס ומספרים על כך לברבנק. הוא מחליט לארגן משלחת מבני ביתו ומעבדיו לשעבר, במטרה לאתר את די וזרמה בדרום פלורידה.

למחרת בבוקר, שבעה עשר אנשי המשלחת מתחילים בהפלגתם במעלה הנהר סנט ג'ונס. בהגיעם לאגם וושיגנטון (אנ'), מתגלה בפניהם אזור ביצות בעומק הנהר, שלא מאפשר להם להמשיך להתקדם דרומה. חברי המשלחת יורדים מסירתם ומתחילים במסע רגלי דרך יערות סבוכים, פלגים ובקעים, עד הגיעם למעוז חפצם. במהלך דרכם, הם פוגשים בקבוצת חיילים מצבא האיחוד העוקבת אחר טקסר כדי להוציאו להורג, עקב מארב שהוא הציב נגד קבוצת חיילים אחרת. משלחתו של ברבנק מצטרפת עד מהרה אל המשלחת של צבא האיחוד.

באותו הזמן מוחזקת זרמה על ידי טקסר באי קַרְנֶרָל, יחד עם די. כאשר האזינה לשני אנשים מדברים בתוך ויגוום (אנ'), די, שישנה למרגלותיה, התעוררה, ובשל תזוזת רגליה נפתחה דלת הוויגוום. בתוך הוויגוום רואה זרמה שני אנשים זהים לחלוטין במראם למראהו של טקסר. זרמה מגלה למעשה כי שניהם שותפי סוד. כל אחד מכיר את פשעיו של השני. כך הם מצליחים לחמוק מעונש בזכות אליבים, מפני שהאח האחד נמצא במקום אחר, בעת שהאח האחר ביצע את הפשע. הדבר יוצר סכנה ממשית עבור התאומים הזהים לבית טקסר, מחשש שזרמה תסגיר את הסוד לכוחות הצפון המתקדמים במהירות לכיוון האי. בשל כך מחליטים התאומים להרוג את זרמה בהקדם האפשרי, כאשר תימצא מטפלת מחליפה לדי.

עתה מבינה זרמה כי חייה בסכנה. היא מחליטה לעשות מעשה: בשעה שהיא שומעת שכנופיית טקסר יוצאת לסיור, היא בורחת לקצה האי יחד עם די, ומשתמשת בגזע בתור תחליף לסירה על מנת לחתור במים. איתרע מזלה ואחד התאומים טקסר מבחין בה בעודה עושה את דרכה לגדה השנייה. הוא מתחיל לרדוף אחריה יחד עם עוזרו האינדיאני. בהגיען ליבשה מוצאות זרמה ודי מחסה בסבך העצים, אולם כלבו של טקסר מגלה אותן. למרבה המזל, ברגע שטקסר פוצע את זרמה כדי להרוג אותה, עוברת המשלחת של ברבנק וצבא האיחוד באזור האירוע.

די מספרת לאביה את שסיפרה לה זרמה מבעוד מועד, על התאומים טקסר ועל האליבים שהם מצליחים להציג בכל פעם, ובכך נמנע מהם להשיג אליבי. גם התאום טקסר השני נתפס. היות שאף אחד מן התאומים טקסר לא מוכן לקבל את האשמה לגבי המארב שהוצב לכוחות צבא האיחוד, מוציאים להורג את שניהם בירייה. בסופו של דבר חוזרת המשלחת, יחד עם די וזרמה, לקאסל האוס. זרמה מתאוששת אט אט מפצעיה, וגילברט נישא לארוסתו שהכיר זה מכבר, טרם שובו לחזית. צבא האיחוד אומנם עוזב את פלורידה, אך בני משפחת ברבנק המתגוררים בקאסל האוס לא ייאלצו לספוג תקיפות נוספות, מפני שהתאומים טקסר אינם עוד בין החיים.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'יימס ברבנק - בעל עבדים מפלורידה, המתגורר עם משפחתו וקרוביו באחוזה בשם קאסל האוס. בשל מוצאו ממדינות הצפון, התאומים טקסר מתנכלים לו.
  • התאומים טקסר - שני תאומים מפלורידה, ראשי כנופיה בעלי כינוי זהה, שמצליחים לחמוק מעונש של פשעיהם באמצעות אליבים. מתנכלים לברבנק עקב מוצאו הצפוני.
  • גילברט ברבנק - בנו הבכור של ברבנק וארוסה של אליס. משרת בצבא האיחוד בשל מוצאו ממדינות הצפון ותמיכתו בהן.
  • דיאנה ברבנק - בתו הצעירה של ברבנק, מכונה בשם החיבה שלה, דַי. נחטפה עם האומנת השחורה שלה, זרמה, על ידי טקסר כאשר השתיים נמלטו מקאסל האוס.
  • מרת ברבנק - אשתו של ג'יימס ברנבק. חלתה במהלך האירועים, עקב ההלם שנגרם לה מחטיפתה של בתה די.
  • אדוארד קרול - ידידו וגיסו של ג'יימס ברבנק ואביה של אליס. נפצע בעת המתקפה על קאסל האוס.
  • אליס קרול - בתו של אדוארד קרול וארוסתו של גילברט. גררה את מרת ברבנק בחזרה לקאסל האוס כשהייתה באפיסת כוחות לאחר שדי נחטפה לנגד עיניה.
  • מרס - בעלה של זרמה, משרת שחור בקאסל האוס, אך לא עבד. משרת בצבא האיחוד בשל תמיכתו במדינות הצפון.
  • זרמה - אשתו של מרס והאומנת השחורה של די. נחטפה עם די עת שנמלטו מקאסל האוס.
  • סקוומבו - עוזרם האינדיאני של התאומים טקסר, שהשתתף בביצוע מרבית פשעיהם.
  • וולטר סטנארד - ידידו של ג'יימס ברבנק. גם הוא מתנגד לעבדות. מתגורר בג'קסונוויל.
  • אדון פרי - מנהל העבודה בקאסל האוס. בשונה משאר דיירי האחוזה, הוא תומך בעבדות. לעיתים מנהל ויכוחים עם עבדיו על שאלת העבדות.
  • פיגמליון - אחד מהעבדים בקאסל האוס. רברבן ועצלן; מכונה בקיצור פיג. אוהב להתווכח עם מנהל העבודה פרי בשאלת העבדות.

מהדורות הספר ותרגומיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

המהדורה הראשונה של הספר ראתה אור בגרסתה המאוירת בנובמבר 1887, בפריז. מוציאה לאור היה פייר-ז'ול הצל, שפרסם רבים מספריו של ורן. תרגום הספר הראשון לאנגלית יצא לאור עוד באותה שנה, בניו יורק שבארצות הברית. במהדורה זו נקרא הספר "נקמתו של טקסר" (באנגלית: Texar's Vengeance). שם זה שונה במהרה ל"Texar's Revenge", שפירושו זהה. בהמשך אותה שנה יצאה לאור הגרסה המצוירת הראשונה של הספר באנגלית, שהייתה קרויה בשמו המקורי של הספר, "הצפון נגד הדרום" (באנגלית: North Against South). כיום, שני השמות האחרונים לספר הם הנפוצים באנגלית, ולעיתים קרוי הספר בשני השמות גם יחד.

הספר תורגם עד כה לעברית פעמיים. תחילה תרגם את הספר יצחק ליב ברוך, והוא יצא לאור בהוצאת אמנות בשנת 1943. אחר כך תרגם אותו מיכה פרנקל, והוא יצא לאור בשנת 2002 כחלק מסדרת מרגנית של כנרת זמורה-ביתן דביר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הצפון נגד הדרום בוויקישיתוף