הר מאסיב (קולורדו)

הר מאסיב
Mount Massive
מידע כללי
גובה 4,395.4 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום קולורדו, ארצות הבריתארצות הבריתארצות הברית
רכס הרים רכס סאוואץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 39°11′15″N 106°28′34″W / 39.1875°N 106.476°W / 39.1875; -106.476
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עז הרי הרוקי על פסגת הר מאסיב

הר מאסיבאנגלית: Mount Massive) הוא ההר השני בגובהו בהרי הרוקי שבאמריקה הצפונית, וההר השני בגובהו בהרי מדינת קולורדו שבארצות הברית.

ההר, שגובהו 4,298 מטרים מעל פני הים[1] (והוא מתנשא לגובה של 604 מטרים מעל סביבתו[1]) ממוקם ברכס סאוואץ', באזור הטבע הבראשיתי הר מאסיב (שמהווה חלק מהיער הלאומי סן איזאבל).

הר מאסיב נמוך מהר אלברט (ההר הגבוה בהרי הרוקי) ב-3.7 מטרים, וגבוה מהר הרווארד (ההר השלישי בגובהו) ב-2.1 מטרים.

הר מאסיב הוא ההר השלישי בגובהו בארצות הברית הרציפה (ארצות הברית למעט אלסקה, הוואי והטריטוריות של ארצות הברית), לאחר הר ויטני והר אלברט[2].

שמו של ההר ניתן לו בשל גודלו (המאסיביות שלו) - להר חמש פסגות שגובה כל אחת מהן עולה על 4,300 מטרים. אורכו של ההר גדול הממדים עולה על 4.8 קילומטרים, ושטחו של ההר שמעל גובה זה גדול מכל הר אחר בארצות הברית הרציפה[2].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיפוי ההר, הטיפוס על ההר ומקור שמו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הר מאסיב מופה לראשונה בשנת 1873 במסגרת הסקר שבוצע על ידי פרדיננד ואנדוויר היידן של מערב ארצות הברית. חבר משלחת הסקר הנרי גאנט (Henry Gannet) היה הראשון שהעפיל לפסגת ההר[1].

בשנת 1901 הוצע לקרוא לפסגה הגבוהה ביותר של ההר - "הר מקינלי" (Mount McKinley), וב-1916 התקבלה ההחלטה לקרוא לפסגה זו פסגת גאנט (Gannett Peak). לאור התנגדות תושבי האזור החלטה זו בוטלה בשנת 1922. בשנת 1961 הוצע לקרוא להר בשם "הר וינסטון צ'רצ'יל" אולם לא התקבלה החלטה רשמית בעניין זה[3].

המחלוקת בדבר גובה ההר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאחר שהפרש הגבהים בין הר מאסיב להר הסמוך לו (הר אלברט) הוא 3.7 מטרים בלבד, הייתה מחלוקת בשאלה מי הגבוה משני ההרים, וחסידי הר מאסיב בנו ערימת אבנים גדולה על הפסגה על מנת להגביר את גובהה, בעוד שחסידי הר אלברט הרסו את הערימה[4][5].

תיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שביל הליכה שאורכו 21.9 קילומטרים מוביל לפסגת ההר ובחזרה ממנה (שביל מעגלי).

באזור הטבע הבראשיתי מצויים מספר אגמים קרחוניים. מורדות ההר מכוסים ביערות אורן, אשוחית ואשוח. בעלי החיים המצויים בהר הם: הפיקה האמריקאית, עז הרי הרוקי, איילים קנדיים, איילים פרדיים שחורי-זנב, אייל קורא, ומרמיטות זהובות-בטן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הר מאסיב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]