השכן שלי אדולף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השכן שלי אדולף
My Neighbor Adolf
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי לאון פרודובסקי
הופק בידי חיים מקלברג, אסתי יעקב מקלברג, סניסלב דז'יידזץ, קלאודיה סמייה, משה אדרי, לאון אדרי
תסריט לאון פרודובסקי, דמיטרי מלינסקי
עריכה הרווה שנייד
שחקנים ראשיים דייוויד היימן
אודו קייר
צילום ראדק לדג'וק
מדינה ישראלישראל ישראל
גרמניהגרמניה גרמניה
קולומביהקולומביה קולומביה
חברה מפיצה יונייטד קינג
הקרנת בכורה 2 באוגוסט 2022
משך הקרנה 98 דקות
שפת הסרט אנגלית, עברית, יידיש, ספרדית
דף הסרט ב־IMDb

השכן שלי אדולףאנגלית: My Neighbor Adolf) הוא סרט קולנוע מסוגת דרמה קומית, קופרודוקציה ישראלית, גרמנית וקולומביאנית משנת 2022 בכתיבה ובימוי של לאון פרודובסקי, עם דייוויד היימן ואודו קייר (אנ') בתפקידים הראשיים.

העלילה מתרחשת בקולומביה בשנת 1960 כאשר ניצול שואה חושד בשכנו הגרמני שהוא בעצם אדולף היטלר.

לאון פרודובסקי זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה והיה מועמד לפרס במסגרת "Piazza Grande" בפסטיבל לוקרנו.

הסרט צולם בקולומביה, בתי שני השכנים נבנו במיוחד להפקת הסרט.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארק פולסקי (דייוויד היימן) הוא ניצול שואה שכל משפחתו הושמדה. הוא גר לבד בסביבה כפרית בקולומביה. השנה היא 1960 ובעיתונים מתפרסמות כתבות על חטיפת אדולף אייכמן בארגנטינה והעברתו למשפט בישראל. פולסקי מרבה להתבונן בתמונת בני משפחתו שצולמה ב-1934 מיהם רק הוא שרד.

פולסקי הוא אדם בודד שמשתדל להתרחק מהסביבה. עם אנשים זרים כולל הדוור הוא משוחח דרך אשנב צר בדלת הכניסה. יום אחד מגיעה אליו אישה בשם גב' קלטרברונר (אוליביה שילהבי) (מרמז על שם של פושע נאצי ידוע - ארנסט קלטנברונר) ומתעניינת בפרטים על בניין סמוך בשביל לקוח שלה. פולסקי מתייחס אליה בכעס ובעוינות.

לבית הסמוך נכנס גרמני מזוקן בשם הרמן הרצוג (אודו קייר) וכבר מההתחלה מתחיל פולסקי לריב אתו בגלל כלבו וולפי שחדר לחצרו והשאיר שם את צואתו. פולסקי היה שחמטאי מעולה ובתחרות שחמט ארצית בברלין ב-1934 עבר לידו אדולף היטלר ומאז הוא זוכר את העיניים הכחולות שלו ולא שוכח את המבט המאיים שלו.

מסתבר שחלק משטח של פולסקי שייך חוקית להרצוג ופולסקי נאלץ לוותר עליו וגם על שיח הוורדים שהוא מטפח. באחד הריבים נשמטים המשקפים מפניו של הרצוג ופולסקי מביט בו ובטוח שהוא היטלר. הוא קונה ספרים על היטלר ובהם מיין קאמפף ורואה שפרטים רבים מתאימים בין הרצוג להיטלר - הגובה, הינזרות מאלכוהול, התקפי זעם וציורים הדומים מאוד לציורי היטלר.

הוא פונה לשגרירות ישראל בעיר הסמוכה ונפגש עם קצינת המודיעין (כנרת פלד) המתייחסת אליו בזלזול. בינתיים מתפתחים קשרים בין פולסקי והרצוג בעיקר במשחקי שחמט. פולסקי חודר לבית הרצוג כדי למצוא עדויות, נתקל בוולפי והורג אותו.

באחד הוויכוחים הם נאבקים ופולסקי מכה בגרמני עבור כל אחד מבני משפחתו שנרצח ומגלה לו שרצח את וולפי. הרצוג נשבע שאין לו קשר להיטלר וכי את הציורים הוא מצייר לבקשת קלטרברונר שמוכרת אותם לאוהדים נאצים. פולסקי חייב לברר סופית אם הרצוג צודק וזאת דרך בדיקת אשכיו שכפי שידוע בשיר המפורסם להיטלר יש רק אשך אחד. הרצוג מסכים להפשיל את מכנסיו ופולסקי רואה שלהרצוג יש שני אשכים ולכן אינו יכול להיות היטלר...

כעת קצינת השגרירות לוקחת את העניינים ברצינות ואנשים מתקינים מצלמות ומכשירי האזנה בביתו. פולסקי מזהיר את הרצוג וזה מחליט לעזוב והם נפרדים בחיבוק. כעת פולסקי שוב לבד.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
דייוויד היימן מארק פולסקי
אודו קייר הרמן הרצוג
אוליביה שילהבי גב' קלטברונר
כנרת פלד קצינת מודיעין בשגרירות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]