התקופה הלחה באפריקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סהרה הירוקה בתקופה הלחה באפריקה, פני השטח היו מכוסים בצמחיית סוואנה עם צמחייה ים תיכונית בהרים ובקרבת הים, נחלים רבים זרמו לאגמי ענק במקומות הנמוכים או לנהר הניגר במערב ולנילוס במזרח. היער הטרופי התפשט לאזורים צפוניים בהרבה מהאזורים שבהם הוא צומח היום. שימו לב גם לגודלה של ימת צ'אד בתקופה הלחה ביחס לגודלה בשנת 2000.

התקופה הלחה באפריקהאנגלית: African Humid Period; בראשי תיבות: AHP) הייתה תקופה בה שרר אקלים לח יותר בצפון אפריקה ומדבר הסהרה היה מכוסה צמחייה.

התקופה החלה בסיום עידן הקרח האחרון 14 אלף שנה לפני זמננו והסתיימה 5 אלפי שנה לפני זמננו (12,000-3000 לפנה"ס) עם תנאי לחות מרביים 11 אלף ו-6 אלפי שנה לפני זמננו. אולם גם לפניה התחלפו בסהרה תקופות יובש עם תקופות לחות יותר[1].

מקובל במחקר כי התייבשות הסהרה היא השינוי האקלימי המשמעותי ביותר בהולוקן.

מינוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקובל במחקר המינוח African humid period (AHP) אף על פי שככול הנראה האקלים הלח היה רק באפריקה שמצפון לקו המשווה וייתכן שאפילו פחות מכך[2], מונחים חלופיים הם "התקופה הלחה בצפון אפריקה" (North African humid period) וסהרה הירוקה (Green Sahara).

גורמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היווצרות התקופה הלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ככול הנראה הגורם המשמעותי ביותר להיווצרות התקופה הלחה הם שינויים במסלול ובנטיית כדור הארץ (מחזורי מילינקוביץ), שינויים אלו גורמים להגברת שטף קרינת השמש המגיעה לסהרה ולהתחממותה, התחממות המדבר גורמת להתחממות האוויר שמעליו ולעלייתו, עליית האוויר גורמת ליצירת שקע ברומטרי וכניסת אוויר לח מהאוקיינוס האטלנטי במקומו של האוויר שעלה למעלה, האוויר הלח הגורם לגשמי קיץ כחלק ממערכת המונסון[3].

גורם נוסף שהוצע הוא הדרמה של מסלולי השקעים נושאי הגשם העוברים בים התיכון[4].

ציור סלע במערת Manda Guéli הרי Ennedi בצפון צ'אד. ראשית צוירו רועי הבקר, לאחר מיכן על ציור רועי הבקר צוירו רוכבי הגמלים וייתכן שהדבר מעיד על השינוי האקלימי בסופה של התקופה בה רועי הגמלים המותאמים למדבר החליפו את רועי הבקר המותאמים לאקלים לח יותר

סיום התקופה הלחה והיווצרותו של מדבר סהרה הנוכחי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שתחילתה של התקופה והמנגנונים שאפשרו אותה ידועים, סופה של התקופה והמנגנונים האקלימיים שגרמו לה ברורים פחות.

נראה כי החל מ-8000 שנה לפני תקופתנו התחיל תהליך התייבשות איטי שארך כאלפיים שנה, תהליך שהואץ בצורה פתאומית לפני כ-5500 שנה ויצר את תנאי המדבר תוך כמה מאות שנים, התייבשות נוספת, איטית, חלה גם לאחר מכן.

ברור שהשינויים שמסלול כדור הארץ שהחלו את התקופה תרמו גם לסיומה[5]. אך ייתכן שרעיית יתר ושריפות המוצתות על ידי רועים על מנת לחדש את הצמחייה העשבונית הרצויה להם תרמו גם הם לתהליך המדבור על ידי הפחתת כמות הצמחייה[6], הפחתת הצמחייה צמצמה את כמויות המים הנפלטים מהצמחים בתהליך הדיות, הפחתת הדיות הפחיתה את הלחות באוויר שבתורה הפחיתה את כמות הגשם.

בנוסף אזורים מכוסי צמחייה צבעם כהה ביחס לאזורים חסרי צמחייה הנתונים לרעיית יתר והם בולעים יותר קרינה המגיעה מהשמש.

הסרת כיסוי הצמחייה על ידי רעיית יתר ושריפתה, הפחיתה את בליעת הקרינה על ידי הקרקע, הפחתת בליעת הקרינה הביאה להפחתת התחממות פני השטח, שגרמה בתורה להפחתה בטמפ' האוויר וכך גרמה לצמצום ממדיי השקע הברומטרי ולהקטנת גשמי המונסון[7].

עדויות לקיומה של התקופה הלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ירפות ודמות אדם המחזיק כד, הרי טסילי נאג'אר לב מדבר סהרה.
פיל, הרי תדרארת אכאכוס, לב מדבר סהרה

ציורי סלע[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקומות רבים בסהרה קיימים ציורי סלע בהם מתוארים בעלי חיים שאינם קיימים במדבריות צחיחים אך קיימים באזורים לחים יותר כמו פילים, ג'ירפות וקרנפים, בנוסף באותם אזורים שכיום הם צחיחים בצורה קיצונית מתועדים בציורים אנשים הרועים עדרי בקר ושוחים במים.

נושאי ציורי הסלע משתנים לאורך הזמן.

בציורים המוקדמים המתוארכים לתחילת התקופה מתארים חיות בר, מאוחר יותר מתוארים בעיקר עדרי בקר, לאחריהם מופיעים גם ציורי מרכבות, סוסים ופרשים ובסופה גמלים רוכבי גמלים.

הציורים מהווים עדות לשינויים שעברו הן האקולוגיה בסהרה והן החברה האנושית.

בתחילה ציירו ציידים. לקטים את חיות הבר שבקרבם הם חיו ואותם צדו.

מאוחר יותר, ייתכן כתגובה ליובש הגובר, התפתחה חקלאות המבוססת על מרעה עדרי בקר בדומה לחקלאות הקיימת היום מאות ק"מ דרומה משם ואילו מספר חיות הבר קטן.

עם המצאת הגלגל מתוארות גם מרכבות הרתומות לבקר.

בעקבות ביות הסוסים והשימוש בהם במצרים הפרעונית והאימפריות שהגיעו אחריה הגיעו גם סוסים, פרשים ומרכבות שהטביעו את חותמם בדמיון הציירים (ושכנראה גם השתמשו בהם).

סיומה של התקופה הפך את האזור לעוין לכל סוגי המקנה וחיות הבית למעט גמלים ומעט עזים. תושבי הסהרה וקיום חברה האנושית היה תלוי באופן כמעט בלעדי בגמל לנשיאת משאות, הפקת חלב ומוצריו, אריגת אוהלי המגורים, בגדים, שמיכות וגם כמזון[8][9].

תנין המדבר, תנין גמדי, שריד לתקופה לחה השורד בכמה בריכות בערוצי ואדיות במדבר סהרה. בקיץ היבש הוא נמצא בתרדמה במערות ופעיל בעיקר בחורף. התמונה צולמה ברמת אנדי שבצפון צ'אד.

בעלי חיים וצמחים רליקטיים (שורדים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוש (Cupressus dupreziana) הצומח בהרי טאסילי נאג'ר (אנ') בלב מדבר סהרה, הברוש הוא שריד לתקופה בה צמח צומח ים תיכוני במדבר סהרה. שימו לב לגובה העץ בהשוואה לגובה האנשים ולאזור הצחיח שבו הוא גדל

בהרים הגבוהים שבמרכז הסהרה קיימים צמחים ים תיכוניים במרחק מאות ק"מ מקרוביהם השוכנים לאורך חוף הים התיכון, צמחים אלו כמו זית Olea europaea subsp. laperrinei (צר') והברוש הסהרה (Cupressus dupreziana) (אנ') מעידים שבעבר הרחוק השתרעה חגורת הצומח הים תיכוני מאות ק"מ דרומה, עם התייבשות הסהרה נכחדו הצמחים שצמחו בה ושרדו רק אלו הצומחים בראשי ההרים והנהנים מקצת יותר גשמים ובעיקר מזרימת המים בערוצי הסלעים.

במקומות אחרים שרדו בנאות מדבר כנאות המדבר אגמי אוניאנגה ורמת אנדי בעלי חיים החיים במים כמו תנין המדבר וסוגי דגים הקיימים במערכת הנילוס ונהרות מערב אפריקה אך אינם קיימים במדבר[10].

ערוצים ואגמי ענק יבשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופה הלחה זרמו מים אשר יצרו ערוצים במדבר ונשפכו לימות ענק שכיום הם יבשות, מימות אילו שרדו רק אגם צ'אד אגמי אוניאנגה המכסים רק שטח קטן מגודלם בתקופה הלחה.

יש חוקרים הטוענים שלמעט אגם צ'אד שהיה באותה תקופה ימת ענק, מרבית האגמים היו דומים יותר לביצות (Wetland)[11][12][13] מאשר לאגמים.

כיום חלק ניכר מהערוצים קבורים תחת החול וניתן לראות אותם רק על ידי הדמיות מכ"ם מלווין[14].

ערוצים יבשים גבול צ'אד-לוב, כיום הערוצים מובילים לים החולות אך בעבר הם הוליכו לאגם צאד או לאגם פאזן (אנ')
אגם צ'אד בתקופה הלחה, בשנות השבעים של המאה העשרים ובשנות העשרים של המאה העשרים ואחד. ניתן לראות כיצד הצטמצם שטח האגם. לצורך פרופורציה משורטטת גם מפה של בריטניה.

אקוויפרים מאובנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבן החול הנובית מהווה שכבת סלע רציפה בתת-הקרקע של מדבר הסהרה, שכבת אבן חול זו רוויה במים שחלק קטן מהם פורץ החוצה בנאות המדבר, אך רובם נשארים כאקוויפר בתת-הקרקע, בדיקות איזוטופיות שנעשו למים העלו כי הם ירדו לפני אלפי שנים ומאז אינם מתחדשים מאז ולכן הם נקראים אקוויפר מאובן.

מגה הפרויקט הנהר הגדול מעשי אדם מזרים מים מאקוויפרים מאובנים בסהרה לערי החוף של לוב.

לקראת סוף המאה העשרים החלה לוב בבנית מיזם ענק הנקרא הנהר הגדול מעשי ידי אדם השואב את המים מהמדבר ומזרים אותם למישור החוף המאוכלס.

צינורות הנהר הגדול מעשי ידי אדם מגה פרויקט המזרים מים שירדו בתקופה הלחה בסהרה ונאגרו באקוויפר מאובן לערי החוף

מחקרי אקלים ומחקרים ארכאולוגים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים האחרונות מתרבים מחקרי מיקרו ארכאולוגיה, שיטות המאפשרות לתארך ולנתח במדויק ממצאים ארכאולוגיים באמצעות ניתוח שרידים מיקרוסקופיים ושיטות טכנולוגיות מתקדמות אחרות, בין שיטות המחקר נמצאות ניתוח גרגירי אבקת פרחים שהשתמרו בבוץ שהיה בקרקעית אגמים וביצות שיבשו, גם מחקרים אלו מצביעים בבירור כי הצמחייה שצמחה בסהרה מאפיינת כיום אזורים לחים בהרבה[15].

אדם בסהרה – גילף כביר – מערת השחיינים (אנ'), אנשים תיעדו עצמם שוחים במקום שהוא כיום מדבר מוחלט.

אדם בסהרה הירוקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופות היבשות הסהרה משמשת מחסום לנדידת קבוצות אוכלוסייה בין צפון אפריקה ואירו אסיה לחלקים הדרומיים יותר של אפריקה וחלק מאוכלוסיות האדם בה נכחדות. כאשר הסהרה נמצאת בתקופה לחה מתאפשרת נדידת אוכלוסין בין חלקי אפריקה והסהרה עצמה משמשת כאבן שואבת לבני האדם הנהנים משפע המים והמזון[16].

תקופות מעבר מאקלים גשום ליבש גורמות ככול הנראה בתחילה ליתרון לרועיי פרות על פני ציידים לקטים ולאחר מיכן ליתרון לחקלאות משולבת המתבססת על גידול דגנים, עצי פרי (בעיקר תמרים)[17]בנאות מדבר ומרעה עזים ולקט על פני כלכלת לקט או כלכלה המבוססת על רעיית פרות[18].

ייתכן גם שהאדם מאיץ את התייבשות הסהרה ולא רק מגיב לתהליך.

כאשר האקלים הופך לאקלים קיצוני, ננטשים יישובים מתפתחת תרבות המבוססת על הגמל ומעט חקלאות בנאות המדבר[19].

בתקופות שפע שבהם מתפתחות תרבויות עשירות משני עברי הסהרה, רועי הגמלים המכירים את מקורות המים המעטים משמשים כגשר בין תרביות אלו ומתפתח סחר חוצה סהרה.

אדם בסהרה גילף כביר מערת החיות (אנ') טביעות ידיים ושורת אנשים/נשים נושאי מסע על ראשם.

באזור פזאן שבלוב הגיע השילוב שבין הסחר לחקלאות לשיא והתפתחה התרבות הידועה בשם גרמנטי (אנ') וכיום ממלאים תפקיד זה שבטי הטוארג.

הוצע שתקופות מעבר גורמות גם לנדידת אוכלוסייה אל ומהסהרה תופעה הנקראת במחקר תאוריית משאבת הסהרה (אנ').

הוצע גם שתקופות מעבר מאקלים יבש לגשום הגורמות לשיטפונות בעמק הנילוס, גורמות לנדידת אוכלוסייה מעמק הנילוס החוצה[20]. ואילו תקופות התייבשות גורמות להתרכזות האוכלוסייה בעמק, האוכלוסייה הגדולה והמחסור במשאבים גורם למעבר מכלכלה המבוססת על ציד ולקט להתפתחות חקלאות המבוססת על שיתוף פעולה וחפירת תעלות השקיה[21], הצורך בארגון הביא להתפתחות מוסדות חברתיים-שלטוניים וליצירת תרבות מצרים העתיקה, וממלכת כוש.

התקופה הלחה והאקלים בנגב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנגב מהווה את המשכו של מדבר סהרה ברצועת המדבריות העולמית ולכן רק הגיוני להניח שגם הוא חווה תקופה לחה (Negev Humid Periods – NHP)[22] במקביל למדבר סהרה.

אולם מחקרי פליאו-אקלים המבוססים על השקעת נטיפים אינם תומכים בהשערה זו[23].

מחקרים אילו זוכים לאישוש ממחקר נוסף שבדק את השקעת האבק ולפיו הגבול הצפוני של התקופה הלחה בחלקה המזרחי של סהרה היה דרומי בהרבה מנגב[24].

סהרה בתרחישי שינוי אקלים שונים על פי דו"ח ה IPCC 6. ניתן לראות שבעוד שבכול תרחיש הסהרה תתחמם. בחגורת הסאהל, בדרום הסהרה ובמרכז הסהרה, ככול שההתחממות תגבר, תגבר לחות הקרקע. לעומת זאת השוליים הצפוניים של הסהרה יתייבשו כחלק מהתייבשות אגן הים התיכון בכללו.

התקופה הלחה בסהרה כמודל אקלימי[עריכת קוד מקור | עריכה]

התקופה הלחה בסהרה וההיווצרות הפתאומית של המדבר שבאה אחריה משמשים כמודל אקלימי הן להשפעת ההתחממות הגלובאלית על חגורת המדבריות העולמית שישראל נמצאת בחלקה הצפוני והן להשפעה של תהליך מדבור פתאומי על האוכלוסייה האנושית והמערכות האקולוגיות[25].

בעוד שמחקרים מצביעים על שחגורת המדבריות תתרחב צפונה ו"הסהרה תגיע לספרד"[26] על כל ההשלכות הנובעות מכך על החקלאות בפרט והאוכלוסייה האנושית ככלל, קיימים מחקרים המצביעים על כך שייתכן וההתחממות הצפויה בסהרה[27] תניע מנגנון שיביא לחזרה, חלקית לפחות, של התקופה הלחה[28].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • היסטוריה עתיקה: חורבות העיר ג'אדו, פלא נסתר של הסהרה
  • Great Green Wall פרויקט שנועד לעצור את התקדמות מדבר סהרה דרומה וייתכן אפילו לגרום לחזרה חלקית של גשמי המונסון לחלקיו הדרומיים.
  • Younger Dryas שינוי אקלימי פתאומי שהביא להתקררות בחצי הכדור הצפוני לפני כ-13,000 שנה לפני זמננו.
  • אירוע 8200 שינוי אקלימי פתאומי שהביא להתקררות פתאומית בחצי הכדור הצפוני לפני כ-8200 שנה לפני זמננו.
  • אירוע 4.2 שינוי אקלימי שהביא לקריסת האימפריה האכדית, הממלכה הקדומה במצרים ותרבות הברונזה הקדומה בארץ ישראל וסוריה לפני כ-4200 שנה לפני זמננו.
  • משבר תקופת הברונזה המאוחרת קריסה תרבותית שייתכן ואחת הסיבות לה הייתה בצורת בת 200 שנה שאירעה כ-3200 שנה לפני זמננו.
  • האופטימום הרומא, התקופה הרומית החמה (אנ'), תקופה חמה יוצאת דופן שנטען שהביאה לשגשוג האימפריה הרומית.
  • האופטימום האקלימי של ימי הביניים תקופה שבה בסוריה, בארץ ישראל ובמצרים גרמו רצף של שנות בצורת לדעיכה ולהתמוטטות של מערכות יישוב בעוד שבמרכז הים התיכון, במערבו ובאירופה הייתה תקופה זו תקופת שפע[29].
  • תקופת הקרח הקטנה, שינוי אקלימי שהחל לפני כ-400 שנה והסתיים לפני כ-200 שנה ושהביא לשינויים תרבותיים באירופה והעלמות מושבות הוויקינגים בגרינלנד.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ By: Peter B. deMenocal & Jessica E. Tierney, Green Sahara: African Humid Periods Paced by Earth's Orbital Changes, .nature.com, ‏2012
  2. ^ Daniel Palchan & Adi Torfstein, A drop in Sahara dust fluxes records the northern limits of the African Humid Period, Nature
  3. ^ Peter B. deMenocal & Jessica E. Tierney, Green Sahara: African Humid Periods Paced by Earth's Orbital Changes, www.nature.com, ‏2012
  4. ^ Cheddadi, Early Holocene greening of the Sahara requires Mediterranean winter rainfall, PNAS, ‏May 31, 2021
  5. ^ End of the African – Humid Period, NOAA
  6. ^ David K. Wright*, Humans as Agents in the Termination of the African Humid Period, https://www.frontiersin.org/, ‏26 January 2017
  7. ^ Lorraine Boissoneault, ? What Really Turned the Sahara Desert From a Green Oasis Into a Wasteland, www.smithsonianmag.com, ‏March 24, 2017
  8. ^ African Rock Art: Tassili-n-Ajjer (?8000 B.C.–?), The Metropolitan Museum of Art, ‏October 2000
  9. ^ Augustin F. C. Holl1, Time, Space, and Image Making: Rock Art from the Dhar Tichitt (Mauritania), African Archaeological Review, Vol. 19, No. 2,, ‏June 2002
  10. ^ Sébastien Trape, A study of the relict fish fauna of northern Chad, with the first records of a polypterid and a poeciliid in the Sahara desert, ‏2013 Nov
  11. ^ What is a wetland?, World Wildlife Fund
  12. ^ Jay Quade et al, Megalakes in the Sahara ? A Review, The Hydrometeorology Lab, ‏2018
  13. ^ Drake et al, Sedimentary and geomorphic evidence of Saharan megalakes: A synthesis, ScienceDirect, ‏2021
  14. ^ C. Skonieczny et.al., African humid periods triggered the reactivation of a large river system in Western Sahara, Nature, ‏2015
  15. ^ J. C. Ritchie, C. H. Eyles & C. V. Haynes, Sediment and pollen evidence for an early to mid-Holocene humid period in the eastern Sahara, Nature, ‏Published: 28 March 1985
  16. ^ Mário Vicente 1, Carina M Schlebusch, African population history: an ancient DNA perspective, June 2020, ‏ScienceDirect
  17. ^ Lezine et.al., Late Holocene plant and climate evolution at Lake Yoa, northern Chad: pollen data and climate simulations, copernicus, ‏2011
  18. ^ Stefanie Kahlheber, Katharina Neumann, The Development of Plant Cultivation in Semi-Arid West Africa, Book Rethinking Agriculture, ‏First Published2007
  19. ^ David McGee and Peter B. deMenocal, Climatic Changes and Cultural Responses During the African Humid Period Recorded in Multi-Proxy Datalocked, climatescience, ‏20 November 2017
  20. ^ Abdallah S. Zaki et. al, Did increased flooding during the African Humid Period force migration of modern humans from the Nile Valley?, ScienceDirect, ‏15 November 2021,
  21. ^ יונת אשחר, מדוע התחוללה המהפכה הגדולה?, באתר מכון דוידסון לחינוך מדעי, ‏6 בפברואר 2020
  22. ^ Anton Vaks et al, liocene–Pleistocene climate of the northern margin of Saharan–Arabian Desert recorded in speleothems from the Negev Desert, Israel, ScienceDirect, ‏15 April 2013
  23. ^ .Vaks et. al, Paleoclimate and location of the border between Mediterranean climate region and the Saharo–Arabian Desert as revealed by speleothems from the northern Negev Desert, Israel, sciencedirect.com, ‏September 2006
  24. ^ Daniel Palchan & Adi Torfstein, A drop in Sahara dust fluxes records the northern limits of the African Humid Period, nature, ‏Published: 23 August 2019
  25. ^ Peter O Hopcroft and Paul J Valdes, [ERL graphic iopscience_header.jpg LETTER • THE FOLLOWING ARTICLE ISOPEN ACCESS Green Sahara tipping points in transient climate model simulations of the Holocene ERL graphic iopscience_header.jpg LETTER • THE FOLLOWING ARTICLE ISOPEN ACCESS Green Sahara tipping points in transient climate model simulations of the Holocene], iopscience, ‏Published 27 July 2022
  26. ^ שחר סמוחה, ‏מחקר: רצועת המדבר מתרחבת ותבלע בעתיד את ישראל, באתר גלובס, 9 בדצמבר 2017
  27. ^ Qingchun Guo, Zhenfang He & Zhaosheng Wang, Long-term projection of future climate change over the twenty-first century in the Sahara region in Africa under four Shared Socio-Economic Pathways scenarios, 2023, ‏Environmental Science and Pollution Research
  28. ^ Examine how continuous climate change impacts the Sahara and its vegetation, britannica
  29. ^ האופטימום האקלימי של ימי הביניים, באתר הקרן הלאומית למדע