ויטו קורליאונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויטו אנדוליני קורליאונה
Vito Andolini Corleone
שם ספר הסנדק
שם סרט הסנדק
יוצרים מריו פוזו עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות

מרלון ברנדו

רוברט דה נירו
מידע
כינויים הסנדק, דון קורליאונה
סטטוס מת
גיל בערך 58 במותו
תאריך לידה 7 בדצמבר 1892
מקום לידה סיציליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מין זכר
מקצוע mobster, ראש ארגון פשע
שיוך משפחת קורליאונה, המאפיה הסיציליאנית-אמריקאית
דת נצרות קתולית
אזרחות אמריקאית, איטלקית
תאריך פטירה 1950
סיבת המוות התקף לב
דמויות קשורות
משפחה קרמלה קורליאונה (אישה), סאני קורליאונה (בן), פרדו קורליאונה (בן), מייקל קורליאונה (בן), קוני קורליאונה (בת)
חברים

אנשי משפחת קורליאונה: פיטר קלמנצה, סאל טסיו, פרנק פנטנג'לי

בעלי ברית: היימן רוט
אויבים דון צ'יצ'ו, דון פאנוצ'י, משפחת טטאליה, משפחת ברניצי, מו גרין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דון ויטו קורליאונהאנגלית: Vito Corleone) הוא דמות בדיונית מספרו של מריו פוזו, "דון קורליאונה איש המאפייה" ומסדרת סרטי "הסנדק" שנוצרה בעקבותיו, והדמות המרכזית במרבית הסרט הראשון בסדרה. הוא מגולם בידי מרלון ברנדו בסרט הראשון (1972) וע"י רוברט דה נירו בסרט השני (1974).

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חייו המוקדמים של דון קורליאונה מוצגים בסרט השני.

ויטו אנדוליני נולד ב-1892 בקורליאונה שבסיצילה. על העיירה הזו מטיל אימים איש מאפיה מקומי בשם דון צ'יצ'ו.

ויטו ברח מסיציליה לאחר שכל משפחתו נרצחה על ידי דון צ'יצ'ו; תחילה אביו, אנטוניו, שהתחצף לדון צ'יצ'ו. אחריו אחיו הגדול פאולו, שנשבע לנקום ומחוסל במהלך ההלוויה. אימו מתחננת לדון צ'יצ'ו שירחם על בנה בן ה-9, ויטו ולא יחסל אותו כפי שחיסל את שאר משפחתה, אבל דון צ'יצ'ו טוען שכשיתבגר, ינסה ויטו להתנקש בו. האם ניסתה לאיים עליו אך נורתה למוות וויטו בורח לעיר.

בקורליאונה משפחה אחת מפרה את כלליו של צ'יצ'ו ועוזרת לוויטו. היא שמה אותו באוניה לניו יורק. בניו פקיד משנה את שם משפחה לשם העיר. ויטו אנדוליני הוא מעתה ויטו קורליאונה. ויטו גדל בניו יורק תחת חסותה של משפחת אבנדנדו.

עלייתו לגדולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1917, ויטו וחברו ג'נקו אבנדנדו, עובדים יחד במכולת של אביו של ג'נקו. ויטו מתפטר לאחר שמאפיונר מקומי בשם דון פאנוצ'י מאיים על בעל המכולת ויטו מתפטר ומוחלף על ידי אחיינו של פאנוצ'י. ויטו מתחיל לבצע את פשעיו הראשונים עם כמה מחבריו, סאל טסיו ופיטר קלמנצה. בהמשך גם ג'נקו מצטרף אליהם.

לאחר ארבע שנים של פשיעה בצילו של פאנוצ'י, האחרון דורש סכום גדול יחסית מרווחיהם של ויטו וחבריו. חבריו מסכימים, אך ויטו מתנגד. ויטו פורץ לביתו של דון פאנוצ'י ויורה בו למוות בעזרת אקדח עטוף במגבת. ויטו הופך להיות סנדק הפשע החדש. לאחר כמה שנים הוא חוזר לקוליאונה, מחסל את דון צ'יצ'ו, (כפי שזה ניבא בעצמו) והופך להיות דון העיר.

משפחת קורליאונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני מעלליו כפושע הוא התחתן עם קרמלה, גם היא, כמו רוב אנשיו, סיציליאנית במקור. נולד לו בנו הבכור סאנטינו "סאני", ואחריו נולדים לו בנו השני פרדריקו "פרד", בנו השלישי מייקל, ובתו היחידה קוני. ויטו וקרמלה אימצו גם ילד יתום בשם טום הייגן שסאני הכיר כילד.

הקמת משפחת הפשע[עריכת קוד מקור | עריכה]

דון ויטו קורליאונה הפך לראש משפחת הפשע קורליאונה ומכונה על ידי מכריו בעולם הפשע "הסנדק". הוא הקים את חברת הקש שלו, "שמן זית ג'נקו" בשנות ה-20. מלבד זאת הוא חולש בכמה אזורים בארצות הברית על מספר בתי קזינו ובתי בושת, שמופעלים על ידי כמה מאות אנשים. ויטו עוסק גם לחימה בכוחות המתנגדים לו, כגון משפחות פשע אחרות ואנשי מאפיה נוספים. מדי כמה שנים מתנהלת מלחמת מאפיה ביניהם. הוא הקים מספר כנופיות, כוחות מזוינים שמפוזרים באזורי פשיעה.

ויטו הוא ראש המשפחה ומנהל את העסקים האלה. תחתיו ישנם אנשים רבים אשר מסייעים לו לנהל את עבודתו. ג'נקו אבנדנדו שימש כראש חברת "שמן זית ג'נקו" וכקונסיליירי, היועץ של המשפחה, ואחרי מותו טום הייגן היה הקונסיליירי. סאני, קלמנצה, טסיו ואנשים נוספים שימשו כל אחד כראש הכנופיה, כ"קאפו".

אירועי "הסנדק"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הסנדק (סרט)

אבי המשפחה וסנדק הפשע הוא דון ויטו קורליאונה, ראש משפחת הפשע קורליאונה. שניים מהחשובים שבאנשי משפחת קורליאונה הם פיטר "השמן" קלמנזה וסאלבטורה "סאלי" טסיו, חברים ותיקים של ויטו שהקימו עמו את כלל עסקי המשפחה, המשמשים כ"מפקדי גדודים" במשפחה. מבין חמשת ילדיהם של ויטו ואשתו ישנם שלושה העוזרים לו בניהול הארגון: בנו הבכור, סאני, אימפולסיבי ואלים, מעורב בכל עסקי המשפחה; בנו המאומץ, טום הייגן, עורך הדין והקונסיליירי של המשפחה; ופרדו, בנו הפחות מוצלח של ויטו. בנוסף, לוויטו שני ילדים שאינם מעורבים בעסקי המשפחה: הבן הצעיר, מייקל, והאחות הקטנה קוני. בשנת 1941, לאחר המתקפה על פרל הארבור, ביום הולדתו ה-50 של ויטו מתגלה למורת רוחו, מייקל התנדב למארינס, על אף צווי הפטור שהשיג לארבעת בניו. אירוע זה יוצר קרע בן ויטו ומייקל.

לאחר המלחמה, ברון הסמים וירג'יל "הטורקי" סולוצו נפגש עם דון קורליאונה במטרה לסגור איתו עסקה - השקעה כספית של מיליון דולר בתמורה ל-30% מרווחי הסמים. קורליאונה טוען שהעסקים יקלקלו לו את הקשרים ולכן מוותר על העסקה. הוא שולח חייל זוטר בשם לוקה בראצי לרגל אחרי סולוצו. סולוצו כורת ברית עם דון פיליפ טטאליה ומחסל את בראצי ובכך פותח מלחמת מאפיה עקובה מדם.

במסגרת סכסוך זה, אנשי טטאליה יורים, כמעט למוות בדון קורליאונה. בעת אשפוזו סאני מנהל את עסקי המשפחה, בעוד שקלמנצה, טסיו והייגן עוזרים ומייעצים לו. מייקל, שחושד שעומדים להתנקש באביו, מתייעץ עם סאני ולמרות הוראתו הוא הולך לנסות להציל את אביו קצין משטרה מושחת בשם מקלסקי הקשור לטטאליה וסולוצו מגרש את שומריו של ויטו, מכה את מייקל ומנסה לעצור אותו, אך טום הייגן מציל אותו. במקביל, ראשי המשפחה מנהלים ויכוח לגבי מה שרצוי לעשות. סאני בעד מלחמת חרמה באנשי סולוצו וטטאליה, בניגוד לטום הייגן, שמעודד הגעה לפשרה וטוען שהתנקשויות נוספות יקלקלו את הפסקת האש בין המאפיה למשטרה. למרות זאת, סאני מחליט לחסל את בנו של טטאליה. כדי שלא יהיה חשד מצד המשטרה כי מדובר באחד מאנשיו של דון קורליאונה, הוחלט שמייקל, שלא היה מעורב עד אז בעסקי המשפחה, ייכנס לעבודת המאפייה. מייקל מחסל את השוטר ואת סולוצו ונמלט לסיצילה.

במקביל לניהול מלחמת המאפיה, סאני מסובך ברומן עם זונה מאחורי גבה של אשתו ובקרבות מתמשכים עם גיסו קרלו, שמכה את קוני פעמים רבות. באחת הפעמים שסאני חוזר להתנקם בו, קרלו מתקשר עם דון טטאליה ואנשיו של טטאליה מחסלים את סאני. דון קורליאונה שהבריא מקבל את הבשורה בעצב רב ומארגן במפגש פסגה בין ראשי המשפחות. בפגישה זו הוא מאשר לאנשי טטאליה וסולוצו לסחור בסמים, ובתמורה לכך הם יסכימו להפסקת אש ויתנו למייקל לחזור בשלום. בנוסף דון קורליאונה יעניק להם את ההגנה המשפטית של ידידיו בפוליטיקה.

לאחר חזרתו של מייקל, ויטו פורש למחצה וממנה את בנו שזה עתה חזר, תחתיו. מספר שבועות לאחר מכן הוא נפטר בעת ששיחק עם אנטוני, בנו של מייקל. לפני מותו אמר למייקל לקחת בערבון מוגבל את הבטחותיהם של טטאליה ובארציני לגבי הפסקת האש, משום שהם עדיין מלאי טינה כלפי המשפחה. לטענתו, אחד מאנשי המשפחה יבגוד ויבקש ממייקל להגיע לפגישה שתאורגן על ידי טטאליה, ובה ירצחו את מייקל בתרגיל "כיפה אדומה", כפי שעשה מייקל עצמו למקלסקי וסולוצו. ואכן, בעת הלווייתו, טסיו מציע הצעה ומייקל הסכים לה. בעת טבילת בנם של קרלו וקוני, אנשיו מחסלים את דון טטאליה, שלושת ראשי המשפחות הנוספים, טסיו וקרלו ריצ'י.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]