הסנדק חלק שני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסנדק חלק שני
The Godfather Part II
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הסנדק עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי פרנסיס פורד קופולה עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי פרנסיס פורד קופולה
תסריט מריו פוזו, פרנסיס פורד קופולה עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ריצ'רד מרקס
שחקנים ראשיים אל פצ'ינו
רוברט דובאל
דיאן קיטון
רוברט דה נירו
ג'ון קאזאלה
טליה שייר
לי סטרסברג
מייקל גאצו
מוזיקה נינו רוטה
קרמיין קופולה
צילום גורדון ויליס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 12 בדצמבר 1974
משך הקרנה 202 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית, סיציליאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה גנגסטרים
הכנסות באתר מוג'ו godfather2
פרסים שישה פרסי אוסקר
סרט קודם הסנדק
סרט הבא הסנדק חלק שלישי
www.thegodfather.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הסנדק חלק שניאנגלית: The Godfather Part II) הוא סרט גנגסטרים אמריקאי משנת 1974, אותו ביים פרנסיס פורד קופולה, בכיכובם של אל פצ'ינו ורוברט דה נירו.

הסרט מהווה גם המשך וגם פריקוול לסרט "הסנדק", ומציג את המשך עלילות משפחת קורליאונה, ואת עלייתו של ויטו קורליאונה הצעיר לעמדת כוח של ראש משפחת מאפיה.

הסרט היה מועמד ל-11 פרסי אוסקר שונים, וזכה בשישה, בהם פרס הסרט הטוב ביותר והפרס לשחקן המשנה הטוב ביותר עבור הופעתו של רוברט דה נירו.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט נפתח בהלווייתו של אביו של ויטו הצעיר, אנטוניו אנדוליני, שנרצח על ידי אנשיו של דון צ'יצ'י, איש המאפיה המקומי בעיירה קורליאונה שבסיציליה בשנת 1901. במהלך ההלוויה נרצח גם אחיו הבוגר של ויטו, שנשבע לנקום בצ'יצ'י. אמו של ויטו מתחננת שיחוס על בנה הצעיר, וכשצ'יצ'י מסרב מקריבה עצמה כדי שיוכל להימלט. חרף איומיו של הדון, אנשי העיירה עוזרים לוויטו לעלות על אונייה היוצאת לניו יורק. פקיד באליס איילנד מבלבל את שם משפחתו של הילד עם מקום מוצאו, ורושם את שמו כ"ויטו קורליאונה".

ב-1958, במהלך מסיבה החוגגת את טקס המיסה הראשון של בנו באחוזת המשפחה שבאגם טאהו, נבדה, נפגש מייקל קורליאונה, בנו של ויטו וראש משפחת קורליאונה עם הסנטור פט גירי. גירי המושחת דורש מחיר מוגזם עבור רישיון הימורים חדש ו-5% מרווחי משפחת קורליאונה בכל חודש, והצעת הנגד של מייקל היא "כלום... אפילו לא האגרה עבור הרישיון, שאשמח אם תשלם באופן אישי".

מייקל נפגש גם עם ג'וני אולה, עוזרו של הגנגסטר היהודי היימן רות', שתומך במעברה של משפחת קורליאונה לתעשיית ההימורים, ועם פרנק פנטאנג'לי, שהחליף את הקאפו פיטר קלמנצה לאחר מותו, והסתכסך עם האחים רוזטו, המקורבים לרות'. לאחר שמייקל אסר על פנטאנג'לי להרוג את האחים רוזטו כדי לא להפריע לעסקיו עם רות', פנטאנג'לי אומר למייקל שאמנם שאביו עבד וכיבד את היימן רות', אך מעולם לא סמך עליו.

לאחר מכן, כשמייקל מתכונן לשינה, הוא ואשתו קיי ניצלים מניסיון חיסול בחדר השינה שלהם. מייקל מספר לטום הייגן, אחיו המאומץ, שניסיון החיסול נעזר באדם קרוב לו, ושלכן הוא צריך לרדת למחתרת, ובוטח בהייגן לנהל את עסקי המשפחה.

ב-1917, ויטו קורליאונה בן ה-25, כעת נשוי ובעל ילד אחד, עובד במכולת בניו יורק עם חברו ג'נקו אבנדנדו. על השכונה בה הוא מתגורר מטיל אימה דון פאנוצ'י, מאפיונר הגובה דמי חסות. בלילה אחד, שכנו של ויטו, קלמנצה, מבקש ממנו להסתיר בביתו אקדחים, וכדי להחזיר את הטובה לוקח את ויטו לדירה מהודרת בה הם מבצעים את פשעם הראשון יחדיו, גנבת שטיח יקר.

מייקל נפגש עם היימן רות' בביתו שבמיאמי ומודיע לו שהוא מאמין כי פרנק פנטאנג'לי עומד מאחורי ההתנקשות בו, ושפנטאנג'לי ישלם על כך. בברוקלין, מייקל מספר לפנטאנג'לי שהוא יודע שרות' הוא מזמין ההתנקשות האמיתי, ושפנטאנג'לי צריך לשתף פעולה עם האחים רוזטו כדי לא לעורר את חשד רות'. כשפנטאנג'לי נפגש עם האחים רוזטו, הם אומרים לו ש"מייקל קורליאונה מוסר שלום", ומבקשים לחנוק אותו, אך כששוטר נכנס למקום פגישתם מצליחים פנטאנג'לי ושומר ראשו להימלט.

בנבדה מגיע טום הייגן לאחד מבתי הבושת שאחיו פרדו מנהל, כדי לפגוש את הסנטור פט גירי, המעורב במותה של זונה איתה שכב. הייגן מבטיח "לטפל בבעיה" בתנאי שגירי ישמור על "ידידות" עם משפחת הפשע. אירוע זה כנראה בוים על ידי המשפחה, כדי להכריח את שיתוף הפעולה של גירי.

מייקל נפגש עם רות' בהוואנה כשהרודן פולחנסיו בטיסטה מחזר אחר השקעות אמריקניות במדינתו, ולוחמי גרילה מבקשים להפיל את ממשלתו. במסיבת יום הולדתו של רות', מייקל, שחזה במורד מבצע פיגוע התאבדות כדי להרוג שוטר, מציין כי ייתכן מצב בו לוחמי הגרילה ינצחו במאבקם. הערה זו מובילה את רות' להעיר כי עוד לא קיבל את 2 מיליון הדולר שהיה צריך לקבל במסגרת ההסכם ביניהם.

אחיו של מייקל, פרדו, מגיע להוואנה עם הכסף, ונפגש עם מייקל. מייקל שואל אותו על היימן רות', ומכריז כי רות', שניסה להתנקש בו, "לעולם לא יראה את השנה החדשה". במקום למסור לרות' את הכסף, מייקל שואל אותו מי הורה על רצח פנטאנג'לי. רות' מודיע לו בכעס שהוא מעולם לא שאל מי הורה על רצח חברו הקרוב מו גרין, שמייקל ניצח על הריגתו בסוף הסרט הקודם, מכיוון ש"לא היה לזה שום קשר לעסקים".

מייקל מבקש מפרדו, המכיר את הוואנה היטב, לבדר את גירי ובכירים אמריקאיים נוספים. לאחר מכן, במהלך מופע חשפנות, פרדו השיכור אומר שג'וני אולה הכיר לו את המקום, לאחר שלפני כן טען שמעולם לא פגש בו לפני כן. מייקל מבחין בכך, ומבין כי פרדו הוא הבוגד במשפחתו. מייקל שולח את שומר ראשו להרוג את רות'. שומר הראש מצליח לחסל את ג'וני אולה, אך רות' אינו לבד והוא מועבר לבית חולים עקב מצבו הבריאותי המדרדר; הוא עוקב אחריו לבית החולים, ומנסה לחנוק אותו במיטתו עם כרית, אך שוטר מפתיע אותו לפני שהוא מספיק לסיים את מלאכתו ויורה בו למוות.

במסיבת ליל השנה החדשה של בטיסטה מנשק מייקל את אחיו, ואז אומר לו כי הוא יודע שהוא בגד בו, ושהוא "שבר את ליבו". במסיבה מודיע בטיסטה שהוא מתפטר עקב ניצחון המורדים, ואורחיו הרבים נסים על נפשם.

מייקל חוזר ללאס וגאס, בה מודיע לו הייגן שרות' נמלט מקובה וחזר לביתו, שפרדו כנראה מסתתר בניו יורק ושקיי, אשתו של מייקל, עברה הפלה טבעית.

ב-1921, דון פאנוצ'י, המודע לשותפות בין ויטו, קלמנצה וסאל טסיו דורש מהשלושה אחוזים מפשעיהם. קלמנצה וטסיו מסכימים, אך ויטו מבקש מחבריו לסמוך עליו שישכנע את פאנוצ'י לקבל פחות כסף, ואכן מצליח לשכנעו לקבל שישית ממה שדרש. באותו היום, במהלך חגיגה שכונתית הורג ויטו את פאנוצ'י.

בוושינגטון די. סי. עורכת ועדה של הסנאט, בה חבר הסנטור גירי, חקירה בנושא משפחת קורליאונה. הוועדה חוקרת את וילי צ'יצ'י, שומר ראשו של פנטאנג'לי, אך אין ביכולתו להרשיע את קורליאונה מכיוון שמעולם לא קיבל פקודות ישירות מפיו.

בהיעדרו של פאנוצ'י, כוחו של ויטו עולה והוא מתחיל לתווך בסכסוכי התושבים, ופועל מתוך חברת ג'נקו לייבוא שמן זית, הנקראת אחר חברו ג'נקו אבנדנדו ומשמשת כחברת קש עבור ארגונו.

כשמייקל מופיע בפני הוועדה, הוא מציע לה למצוא עד שיאשר את האישומים נגדו, ויו"ר הוועדה מבטיח עד שיקיים תנאי זה. מייקל מגלה שהעד הוא פרנק פנטאנג'לי, בהתאם לתוכניתו של רות'. פרדו נמצא וחזר לנבדה, ומסביר לאחיו כי המניע לבגידתו היה מינויו של מייקל הצעיר ממנו כראש המשפחה, ושלא ידע שרות' מתכנן להרוג את מייקל. מייקל מבקש מהמתנקש אל נרי לדאוג שאחיו יישאר בחיים עד מותה של אמו.

הוועדה של הסנאט מזמינה את פרנק פנטאנג'לי להעיד כנגד מייקל, אולם בזמן שהוא מתכונן למתן העדות, הוא מבחין במייקל נכנס לאולם בלווית אחיו של פרנק, אשר הגיע מאיטליה. לאור זאת, פרנק משיב בשלילה על דוכן העדים לכל ההאשמות של חברי הוועדה כנגד מייקל. הוועדה מתפזרת ללא כתב אישום כנגד מייקל.

בחדרו במלון, מודיעה קיי למייקל שהיא וילדיהם עוזבים אותו. בין בני הזוג מתפתח וויכוח חריף, במהלכו קיי מספרת למייקל שלא עברה הפלה טבעית, אלא הפלה מלאכותית וזאת מכיוון שלא רצתה ללדת למייקל עוד ילדים. בתגובה מייקל מכה את קיי, ומודיע לה שהיא לא תיקח ממנו את ילדיו.

ויטו קורליאונה, שהוא עכשיו דון בעצמו, מגיע לביקור מולדת במולדתו סיציליה. הוא מבקר את דון צ'יצ'יו, שהרג בעבר את כל בני משפחתו, ולאחר שהוא מספר לו את זהותו האמיתית, הוא דוקר אותו למוות וכך סוגר איתו חשבון, ונמלט. לאחר מכן הוא מתקבל כפטרון עיר ילדותו, בזמן שהוא מחזיק את מייקל בידיו.

בחזרה בהווה, מתה אמם של מייקל, פרדו וקוני. מייקל מסרב לפגוש את אחיו פרדו, אולם מסכים להיפגש עם אחותו קוני. בפגישתם מתברר שקיי אמנם עזבה אותו, אך הותירה בידיו את שני ילדיהם. קוני מתחננת בפניו שיסלח לפרדו. היא מכירה בסמכותו כראש המשפחה, ומנשקת את טבעתו. לרגע נראה שמייקל מוחל לפרדו כאשר הוא יוצא לפגוש את אחיו, אולם בזמן שהם מתחבקים, מייקל מסמן בעיניו לאל נרי המתנקש כי הגיעה השעה לסגור חשבון עם פרדו.

בזמן שפרדו משחק בחוץ עם בנו של מייקל, בתוך הבית מתכנסת שיחה בין מייקל ויועציו על עתידו של רות' - שעתה הוא נמלט מפני החוק. מייקל מתכנן להתנקש בחיי רות', אך טום הייגן מזהיר אותו שהדבר אינו אפשרי. מייקל בתגובה מצהיר כי "אם יש דבר שההיסטוריה לימדה אותנו, הוא שאפשר להרוג כל אחד". בזמן שהוא אומר זאת, הוא אוכל תפוז, כשם שמספר דמויות בטרילוגיה אוכלות תפוז כשהמוות מרחף מעל ראשיהן (ויטו קורליאונה למשל, רוכש תפוזים לפני שבוצע הניסיון להתנקש בחייו, כמו כן דקות לפני מותו בסרט הראשון הוא משחק עם בנו של מייקל כשקליפת תפוז בפיו). מייקל, איש פגוע ובודד, מחליט לבדוק את נאמנותו של טום. הוא מבקש ממנו לבקר את פרנק פנטאנג'לי שמרצה מאסר בכלא. בפגישתם, טום מציע לדאוג למשפחתו של פרנק תמורת התאבדותו, כפי שפעלו קושרי קשר נגד הקיסר בימי האימפריה הרומית.

קיי מגיעה בחסות קוני לבקר את ילדיה בביתו של מייקל, ללא ידיעתו. כשמייקל חוזר הביתה היא נאלצת להסתלק, אך לא מספיקה לעשות זאת לפני שמייקל מבחין בה. מייקל סוגר את דלת הבית בפניה, בדומה לאופן שבו הסתיים הסרט הראשון (אז סוגרים יועציו של מייקל את הדלת בפניה).

לבסוף, מייקל משיג את כל "מבוקשו", כאשר רות' נרצח בזמן שהוא חוזר לארצות הברית, פרנק פנטאנג'לי מתאבד באמבטיה, ואחיו פרדו נרצח על ידי אל נרי בזמן שהם יוצאים למסע דיג סמוך לבית משפחת קורליאונה. מייקל - בשיא כוחו, נותר מבודד.

הסרט מסתיים בסצנה מתקופת מלחמת העולם השנייה - ארוחה משפחתית של האחים למשפחת קורליאונה, שעה שסאני מציג את קרלו (בעלה לעתיד של קוני) בפני שאר האחים. באותה ארוחה, מייקל מספר לסאני שהוא התגייס לחיל הנחתים האמריקני, וזאת לנוכח פניהם ההמומות של המשפחה. בזמן ששאר בני המשפחה יוצאים לברך את ויטו לרגל יום הולדתו, מייקל נשאר לבד בחדר האוכל, כפי שהוא לבד בתמונה האחרונה בסרט, ישוב בכיסא.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרס מקבל (י) הפרס תוצאה הערות
פרס אוסקר לסרט הטוב ביותר פרנסיס פורד קופולה, גריי פרדריקסון, פרד רוס זכייה סרט-ההמשך הראשון שזכה באוסקר אי פעם
פרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר אל פצ'ינו על תפקידו כמייקל קורליאונה מועמדות
פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר רוברט דה-נירו על תפקידו כויטו קורליאונה זכייה דה נירו עצמו לא הגיע לטקס - קופולה קיבל את הפרס בשמו
מייקל ו. גאזו, על תפקידו כפרנקי פנטאנג'לי מועמדות
לי סטרסברג על תפקידו כהיימן רוט מועמדות
פרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר טליה שייר על תפקידה כקוני קורליאונה מועמדות
פרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר פרנסיס פורד קופולה זכייה
פרס אוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר פרנסיס פורד קופולה, מריו פוזו זכייה
פרס אוסקר לעיצוב ההפקה הטוב ביותר דין טבולריס, אנג'לו פ. גרהאם, ג'ורג' ר. נלסון זכייה
פרס אוסקר לפסקול המקורי הטוב ביותר נינו רוטה, קרמיין קופולה זכייה
פרס אוסקר לעיצוב התלבושות הטוב ביותר תיאודורה ואן רנקל מועמדות
פרס גלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר - דרמה מועמדות
פרס גלובוס הזהב לבמאי הטוב ביותר- סרט קולנוע פרנסיס פורד קפולה מועמדות
פרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר - סרט דרמה אל פצ'ינו מועמדות
פרס גלובוס הזהב לשחקן החדש הטוב ביותר (זכר) לי סטרסברג מועמדות
פרס גלובוס הזהב לתסריט הטוב ביותר פרנסיס פורד קופולה, מריו פוזו מועמדות
פרס גלובוס הזהב לפסקול המקורי הטוב ביותר נינו רוטה מועמדות
פרס באפט"א לעריכת הסרט הטובה ביותר פיטר זינר, בארי מלקין, ריצ'רד מרקס מועמדות
פרס באפט"א לשחקן הראשי החדש הטוב ביותר רוברט דה נירו מועמדות
פרס אנתוני אסקית' למוזיקה בסרט נינו רוטה מועמדות
פרס גילדת הבמאים של אמריקה פרנסיס פורד קופולה זכייה
שמירה בארכיון הסרטים הלאומי זכייה
פרס מבקרי הסרטים של ניו יורק לסרט הטוב ביותר מקום שלישי
פרס מבקרי הסרטים של ניו יורק לשחקן המשנה הטוב ביותר רוברט דה נירו מקום שני
פרס מבקרי הסרטים של ניו יורק לשחקן המשנה הטוב ביותר לי סטרסברג מקום שלישי
פרס מבקרי הסרטים של ניו יורק לבמאי הטוב ביותר מקום שלישי
כניסה להיכל התהילה של חברת הסרטים והטלוויזיה באינטרנט זכייה
פרס גילדת הכותבים של אמריקה לדרמה הטובה ביותר שעובדה ממקור אחר פרנסיס פורד קופולה, מריו פוזו זכייה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הסנדק חלק שני בוויקישיתוף