וסלי בולין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וסלי בולין
Wesley Bolin
וסלי בולין
וסלי בולין
לידה 1 ביולי 1909
באטלר, מיזורי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 במרץ 1978 (בגיל 68)
פיניקס, אריזונה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא הארווי וסלי בולין
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה קולג' פיניקס עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל אריזונה ה־15
20 באוקטובר 19774 במרץ 1978
(19 שבועות ו־3 ימים)
מזכיר המדינה של אריזונה ה־12
3 בינואר 194920 באוקטובר 1977
(28 שנים)
תחת מושלי אריזונה דן אדוארד גארבי
ג'ון הווארד פייל
ארנסט מקפרלנד
פול פאנין
סמואל פירסון גודארד הבן
ג'ק ויליאמס
ראול הקטור קסטרו
→ קרטיס מ. ויליאמס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הארווי וסלי בוליןאנגלית: Harvey Wesley Bolin;‏ 1 ביולי 19094 במרץ 1978) היה פוליטיקאי אמריקאי מאריזונה, איש המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כמושל אריזונה ה-15 מאוקטובר 1977 ועד מותו. חמשת החודשים בהם שימש בתפקידו היו תקופת הכהונה הקצרה ביותר של מושלי אריזונה לדורותיהם. קודם להשבעתו כמושל, כיהן בולין בתקופת הכהונה הארוכה ביותר כמזכיר המדינה של אריזונה במשך 28 שנים מ-1949 ועד שהחליף את קודמו בתפקיד כמושל, ראול הקטור קסטרו, שהתפטר מתפקידו כדי לכהן כשגריר ארצות הברית בארגנטינה.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

וסלי בולין נולד בחווה ליד העיר באטלר שבמיזורי כבנם של דוק סטרותר בולין ומרגרט (לבית קומבס) בולין. כשהיה בן שש עברה המשפחה לאריזונה ובולין גדל והתחנך בפיניקס. הוא למד בבית הספר היסודי אייזק, סיים את לימודיו בבית הספר התיכון פיניקס יוניון והמשיך ללימודים בפיניקס קולג'. הוא עבד בתחום מכבסות הניקוי היבש והשלים תואר במשפטים באוניברסיטת לה סאל אקסטנשן.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בולין היה פעיל בפוליטיקה במסגרת המפלגה הדמוקרטית, וב-1938 נבחר כשוטר (constable) באזור מערב פיניקס. בשנים 19431948 הוא כיהן כשופט שלום באזור מערב פיניקס. בעת כהונתו על כס השיפוט, הוא נמנה עם מקימי איגוד שופטי השלום והשוטרים של אריזונה.

מזכיר המדינה של אריזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בולין כיהן כמזכיר המדינה של אריזונה במשך 28 שנים, 9 חודשים ו-17 ימים, ועד היום הוא האדם שכיהן בתפקיד זה במשך התקופה הארוכה ביותר. לראשונה הוא נבחר לתפקיד זה, שהוא השני בחשיבותו באריזונה לאחר המושל, ב-1948, ובשנים 1950 עד 1968 הוא נבחר מחדש לתפקיד מדי שנתיים, שכן אז כל בעלי התפקידים ברשות המבצעת של אריזונה היו נבחרים לכהונתם מדי שנתיים. לאחר מכן הוא נבחר לעוד שתי תקופות כהונה של ארבע שנים כל אחת ב-1970 וב-1974. רק בשלוש מערכות הבחירות האחרונות שלו הוא נתקל באתגרים משמעותיים, שהחמירו כך שהוא כמעט ונוצח במערכת הבחירות ה-13 והאחרונה שלו בתפקיד.

מושל אריזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 באוקטובר 1977, בעקבות התפטרותו של מושל אריזונה, ראול הקטור קסטרו, כדי לכהן כשגריר ארצות הברית בארגנטינה, לאחר שמונה לתפקיד על ידי הנשיא ג'ימי קרטר, הושבע בולין כמושל אריזונה ה-15. על פי חוקת אריזונה, מזכיר המדינה הוא הראשון בסדר הירושה לתפקיד המושל. בולין היה מזכיר המדינה השני בתולדות אריזונה שקודם באופן זה לתפקיד המושל, לאחר דן אדוארד גארבי ב-1948. ב-1977 העניקה לשכת עורכי הדין של אריזונה לבולין את פרס פעמון הדרור כהכרה באחריותו לשמירת חוקי המדינה.

מותו, ירושתו והנצחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

וסלי בולין נפטר בעת כהונתו בביתו שבפיניקס ב-4 במרץ 1978. גופתו נשרפה ואפרו פוזר במקומות שונים בכל 14 מחוזות אריזונה.

לאחר מותו, הושבע במקומו כמושל ברוס בביט, התובע הכללי של אריזונה, שהיה הבא בסדר הירושה. רוז מופורד מונתה על ידי בולין כמזכירת המדינה כאשר הוא הושבע כמושל, אך היא לא הייתה כשירה להחליפו, שכן היא לא נבחר למשרתה בבחירות. בביט סיים את תשעת חודשי הכהונה המקוריים שנותרו מתקופות כהונתם של קסטרו ובולין, ולאחר מכן נבחר פעמיים לתפקיד בזכות עצמו.

ככר הזיכרון על שם וסלי בולין, שליד הקפיטול המדינתי של אריזונה בפיניקס, נקראה על שמו, והיא נמנית עם 31 "נקודות הגאווה" (Phoenix Points of Pride) של פיניקס.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]