תומאס אדוארד קמפבל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תומאס אדוארד קמפבל
Thomas Edward Campbell
תומאס אדוארד קמפבל
תומאס אדוארד קמפבל
לידה 18 בינואר 1878
פרסקוט, טריטוריית אריזונה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 במרץ 1944 (בגיל 66)
פיניקס, אריזונה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה מאונטיין ויו, פרסקוט, אריזונה, ארצות הברית
השכלה
  • בית הספר התיכון של פרסקוט
  • מכללת סנט מרי של קליפורניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הרפובליקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל אריזונה ה־2
6 בינואר 19191 בינואר 1923
(4 שנים)
1 בינואר 191725 בדצמבר 1917
(51 שבועות ויומיים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס אדוארד קמפבלאנגלית: Thomas Edward Campbell;‏ 18 בינואר 18781 במרץ 1944) היה פוליטיקאי אמריקאי מאריזונה, איש המפלגה הרפובליקנית, שכיהן כמושל אריזונה השני, הראשון מבין מושלי אריזונה שנולד בתחומי המדינה.

ב-1917, במערכת בחירות שנויה במחלוקת, הוכרז קמפבל בתחילה כמנצח בבחירות, אך בסוף אותה שנה נהפכה ההחלטה על ידי בית המשפט העליון של אריזונה שהכריז על ג'ורג' האנט כמנצח. שנה לאחר החלטה זו התמודד קמפבל שוב על משרת המושל, נבחר, וכיהן שתי תקופות כהונה בשנים 19191923. הוא לקח חלק חשוב בניסוח חוקי המס של אריזונה ואימוץ הסכם נהר הקולורדו שחילק את הקצבת זכויות המים בית מדינות המערב.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומאס אדוארד קמפבל נולד בפרסקוט, טריטוריית אריזונה כבנם של דניאל ואלייזה (לבית פלין) קמפבל, שהגיעו למחנה הצבאי פורט ויפל שבטריטוריה ב-1873, שם עבד דניאל עד 1887. תומאס קמפבל היה הבוגר הראשון של בית הספר התיכון של פרסקוט ב-1893. כמי שהתנשא לגובה של שישה רגל (183 ס"מ), הוא היה כוכב נבחרת הפוטבול של בית ספרו. הוא למד בקולג' סנט מרי של קליפורניה, שם הוא למד גאולוגיה, אך לא סיים את לימודי התואר.

ב-1898 היה קמפבל לעוזר מנהל הדואר של פרסקוט. הוא ניסה להתגייס לשירות צבאי במלחמת ארצות הברית-ספרד, אך אימו סברה שהוא צעיר מדי וסיכלה את תוכניתו. עד מהרה הוא עבר לעיירה ג'רום, שם הוא היה עוזר מנהל הדואר המקומי. בשנים 19021906 הוא היה מנהל הדואר בג'רום. ביוני 1900 נשא קמפבל לאישה את אלינור גייל אלן, שאביה היה מנהל בחברת הנחושת המאוחדת של ורדה בג'רום.

במהלך שנות ה-90 של המאה ה-19 ועד העשור השני של המאה ה-20, ניהל קמפבל מכרות בג'רום ומדרום לפרסקוט, אשר בהם לא היו מרבצים עשירים. הוא היה למהנדס ומנהל מכרות מכובד, ועד שנכנס לקריירה הפוליטית, הוא ביצע עבודות ייעוץ באזור המדבריות של דרום-המערב.

ב-1900 נבחר קמפבל לבית המחוקקים של הטריטוריה, שם הגיש הצעות חוק ליצירת מחוז נפרד של ורדה וג'רום כמושב בבית הנבחרים, והצעת חוק להגדרת יום עבודה בן 8 שעות, שתי הצעות שלא עברו. ב-1907 מונה קמפבל כמעריך המס של מחוז יאוואפאי, תפקיד בו הוא שימש עד 1914 כאשר הוא נבחר כנציב המס של אריזונה.

מושל אריזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבחירות למשרת מושל אריזונה שנערכו ב-7 בנובמבר 1916, התמודד קמפבל מול המושל המכהן ג'ורג' האנט, שביקש להיבחר לתקופת כהונתו השלישית. בתחילה, הוכרז קמפבל כמנצח בהפרש של 30 קולות, אך האנט סירב להעביר לו את השלטון, וב-30 בדצמבר נשבעו השניים אמונים לתפקידם.

ב-25 בינואר 1917 עתר האנט לבית המשפט העליון של אריזונה, וב-27 בינואר הכריז בית המשפט על קמפבל כמושל דה פקטו. האנט הסכים להעביר לקמפבל את השלטון ב-29 בינואר, אך עתר שוב לבית המשפט העליון של אריזונה, וב-22 בדצמבר אותה שנה הפך בית המשפט את פסיקתו הקודמת על פיה. ב-25 בדצמבר החזיר קמפבל את השלטון להאנט, אך הגיש עתירה משלו, שנדחתה.

רוב האירועים בשנת כהונתו זו של קמפבל כמושל היו קשורים לשביתת כורי נחושת שהייתה ברחבי המדינה באותה שנה וההתנגשויות בין בעלי המכרות לבין הכורים. האירוע הידוע מבין אלה היה הגירוש של ביזבי (Bisbee Deportation), שבו חטפו נציגי בעלי המכרות כ-1,300 כורים שובתים, את תומכיהם מפועלי התעשייה של העולם ועוד תושבים של ביזבי. העובדים הועלו על רכבות, נלקחו למרחק של כ-320 ק"מ, והועברו לידיהם של כוחות שהגנו על הגבול בקולומבוס, ניו מקסיקו.

כבר קודם לכן התערב קמפבל בנעשה בג'רום ובגלוב, וגינה את המעשים בביזבי ודומים להם. הוא הובך על ידי מעשים קיצוניים של השובתים ועל ידי תגובת חברת הכרייה. לאחר התקרית הוא ביקר בביזבי וגינה הן את התנהגות השובתים והן את הגירוש.

אירוע נוסף שהתרחש באותה שנה, היה אימוצו של דגל אריזונה בחוק של בית המחוקקים, אך החוק לא נחתם על ידי קמפבל, צעד שהוא מעולם לא הסביר.

בשל פסיקתו של בית המשפט העליון של אריזונה, סיים קמפבל את תקופת כהונתו הראשונה כמושל בדצמבר 1917 ומייד פתח במסע בחירות נוסף. בנובמבר 1918 הוא נבחר כמושל, ושוב שנתיים לאחר מכן. אירועים מרכזיים בתקופת כהונתו זו כללו את אשרור הסכם נהר הקולורדו ורפורמה במערכת המיסוי המדינתית שהבטיחה שהתאגידים ייטלו חלק בעול המיסים. ב-1922 הוא התמודד שוב בבחירות מול האנט ונוצח על ידו.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר תום כהונתו כמושל היה קמפבל חבר בוועדה הרפובליקנית הלאומית ושימש כנשיא נציבות השירות הציבורי של ארצות הברית בשנים 19301933.

תומאס אדוארד קמפבל נפטר כתוצאה מדימום מוחי ב-1 במרץ 1944 כאשר שהה במתחם הקפיטול של אריזונה בפיניקס. הוא נטמן בבית הקברות מאונטיין ויו שבפרסקוט.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תומאס אדוארד קמפבל בוויקישיתוף