ורדנפיל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ורדנפיל
שמות מסחריים בישראל
לויטרה, לויטרה מסיסה, סטקסין
נתונים כימיים
מסה מולרית 488.221 יחידת מסה אטומית מאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים פרמוקוקינטיים
זמינות ביולוגית 15%
מטבוליזם בכבד
בטיחות
מעמד חוקי תרופת מרשם, בישראל כלולה בסל הבריאות
קטגוריית סיכון בהריון קטגוריית סיכון B3 (אוסטרליה), קטגוריית סיכון B עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
קוד ACT G04BE09 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר CAS 224785-90-4
PubChem 110634
ChemSpider 99300
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ורדנפיל המוכרת גם בשם מסחרי לויטרה (Levitra) היא תרופה המיועדת לטיפול בהפרעות בתפקוד המיני אצל גברים - אין אונות והפרעות זקפה (Erectile Dysfunction).

לויטרה גורמת להרחבת כלי הדם בפין, וכתוצאה מכך מתאפשרת זרימת דם מוגברת למקום ומתרחשת זיקפה. התרופה משפיעה בתוך 15–25 דקות מרגע נטילתה ומשך השפעתה עד 12 שעות, ומאפשרת זיקפה רק כתוצאה מגירוי מיני.

שימוש והתוויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התרופה לויטרה רשומה לטיפול באין אונות והפרעות בזקפה.
לויטרה ניתנת בטבלייה מצופה[1] ובטבלייה מסיסה[2].

היא שייכת למשפחת מעכבי האנזים פוספודיאסטראז PDE-5 המיועדות לטיפול בגברים הסובלים מבעיות של אין אונות ומקושי להגיע לזיקפה. לויטרה רשומה ומאושרת לשימוש בישראל וברוב מדינות העולם משנת 2005, וכלולה בביטוחים המשלימים של כל קופות החולים בהנחה.

לויטרה בגברים חולי סוכרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרעות בתפקוד המיני נפוצות בקרב חולי סוכרת יותר מכפי שהן נפוצות בכלל האוכלוסייה[3]. ההפרעה הנפוצה ביותר היא הפרעת זקפה[4]. שכיחותה של הפרעה זו עולה עם הגיל, מ-6% בקרב גברים בתחילת שנות העשרים ועד כ-50% בגברים בסוף העשור החמישי לחייהם[5].
תרופות השייכות למשפחת מעכבי האנזים פוספודיאסטראז PDE5 (לויטרה, ויאגרה, סיאליס) הן האמצעי הראשון של הטיפול התרופתי בגברים הסובלים מהפרעת זקפה אורגנית ללא התווית נגד לשימוש בתרופות אלו[6]. אין התוויות נגד מסוג זה לשימוש בלויטרה בחולי סוכרת, ראו .

לויטרה בגברים עם מחלות לב וכלי דם, השמנת יתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרעות זקפה הן סמן של סיבוכים בריאותיים אפשריים כגון הפרעות ברמת שומני הדם, לחץ דם גבוה, מחלה קרדיווסקולרית והשמנת יתר. חמישים אחוזים מהגברים מעל גיל 40 ייתקלו בבעיות בזקפה. במחקר MALES אף נמצא קושי בזקפה בשכיחות של 39% בקרב סוכרתיים לעומת 10% בקרב גברים בריאים, וכי גברים עם יתר לחץ דם סבלו פי 2 מהפרעות זיקפה מגברים ללא יתר לחץ דם[7].
מחקר REALIZE שהתפרסם ב-J Sex Med בדק את הסבילות והיעילות של ורדנפיל בקרב מטופלים הסובלים מהפרעות זקפה בלבד, וכן בקרב מטופלים הסובלים מהפרעות זקפה וגם ממחלות רקע. המחקר המחיש שוורדנפיל מעניקה שיעור גבוה של הצלחה בקיום יחסי מין בעקבות המינון הראשון, עם דיוח על שיפור בתפקוד הזקפתי, וכן על פרופיל בטיחותי חיובי בקרב גברים עם או ללא מחלות רקע, כמו סוכרת, יתר לחץ דם ועוד.
לויטרה בעלת השפעה טובה בטיפול בבעיות זקפה בחולי לב יציבים, אולם מאחר שהתרופה, כמו ויאגרה וסיאליס, מרחיבה את כלי דם ולכן גורמות לירידת לחץ הדם, יש לתת אותן בזהירות לחולים המקבלים תרופות להורדת לחץ הדם בעיקר מקבוצת חוסמי-האלפא. מעכבי PDE5 אסורים לשימוש לחולים הנוטלים תרופות מקבוצת הניטרטים, והשימוש בניטרטים אסור במשך 24 שעות מנטילת ויאגרה או לויטרה ו-48 שעות מנטילת סיאליס. כמו כן, אין מידע לגבי הבטיחות של תרופות אלה בחולים עם היצרות המסתם האורתלי. לא הוכח שאחת מהתרופות שהוזכרו יעילה יותר או מסוכנת יותר בחולי לב[8].

מינונים מאושרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לויטרה בטבלייה מצופה זמינה במינונים של 5 מ"ג, 10 מ"ג ו –20 מ"ג בטבליות כתומות. המינון ההתחלתי הוא 10 מ"ג. את לויטרה צריך ליטול בין 25–60 דקות לפני פעילות מינית ובתדירות של פעם ביום לכל היותר. לויטרה מסיסה (Levitra ODT) זמינה במינון של 10 מ"ג בלבד. הזמינות הביולוגית שלה גבוהה מזו של לויטרה טבלייה מצופה.

קבוצת מעכבי PDE-5[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההתוויות של לויטרה, והוריות הנגד שלה, דומות ליתר התרופות מקבוצת מעכבי PDE-5. המולקולה של לויטרה מזכירה את הסילדנפיל ציטרט (ויאגרה) ואת הטדלפיל (סיאליס). ההבדל בין ורדנפיל לבין סילדלפיל ציטרט הוא במיקום של אטום חנקן ושינוי בסילדנפיל משייר של מתיל לאתיל בטבעת הפייפרזין[9].

תופעות לוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופעות הלוואי השכיחות בשימוש בוורדנפיל דומות לאלו שבמעכבי PDE-5 אחרים. תופעת הלוואי השכיחה ביותר שהיא ספציפית לוורדנפיל היא כאב ראש. תופעות הלוואי הפחות שכיחות הן סחרחורת, הסמקה, נזלת או אף סתום, קשיי עיכול.[9].

התוויות נגד[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אין להשתמש אם ידועה רגישות לאחד ממרכיבי התרופה.
  • אין להשתמש אם נוטלים ניטרטים או תורמי ניטריק אוקסיד בכל צורה שהיא.
  • אין להשתמש בו זמנית עם מעכבי HIV פרוטאז כגון אינדינביר או ריטונאביר.
  • אין להשתמש בתרופה אם הנך מעל גיל 75 שנים ונוטל תרופות אנטי-פטרייתיות מסוג קטוקונזול או איטרקונזול.
  • אין להשתמש בתרופה אם עברת לאחרונה שבץ או התקף לב, אם הנך סובל מהפרעה חמורה בלב או בכבד, אם הנך סובל או סבלת בעבר מלחץ דם נמוך או אם הנך מטופל בדיאליזה.
  • אין להשתמש אם בעבר היה אובדן ראייה מסוג (NAION (non-arteritic anterior ischemic optic neuropathy.
  • התרופה אינה מיועדת לילדים או מתבגרים מתחת לגיל 18.
  • התרופה אינה מיועדת לנשים[9].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ורדנפיל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עלון לצרכן לויטרה, מאגר התרופות, אגף הרוקחות במשרד הבריאות
  2. ^ עלון לצרכן לויטרה מסיסה, מאגר התרופות, אגף הרוקחות במשרד הבריאות
  3. ^ Burke, A.P., F.D. Kolodgie, and R. Virmani, Fetuin-A, valvecalcification, anddiabetes: whatdoweunderstand? Circulation, 2007.115(19): p.2464-7
  4. ^ Malavige, L.S., etal., Erectile dysfunction among men with diabetes isstrongly associated with premature ejaculation and reduced libido. J Sex Med, 2008.5(9): p.2125-34
  5. ^ McCulloch, D.K., etal., The prevalence of diabetic impotence. Diabetologia, 1980.18(4): p.279-83
  6. ^ Althof, S. E., etal., International Society for Sexual Medicine's guidelines for the diagnosis and treatment of premature ejaculation. J Sex Med, 2010.7(9): p.2,947-69
  7. ^ Rosen C.R. et al,CURRENT MEDICAL RESEARCH AND OPINION 2004, 20(5);607–617
  8. ^ ד"ר ירון בוקר, "גם לחולי לב מגיע ליהנות ממין", אתר שירותי בריאות כללית
  9. ^ 1 2 3 Levitra PI

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.