ז'ורה (קנטון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרפובליקה והקנטון של ז'ורה (קנטון)
République et canton du Jura
סמל ז'ורה
סמל ז'ורה
סמל ז'ורה
דגל ז'ורה
דגל ז'ורה
דגל ז'ורה
מדינה שווייץשווייץ שווייץ
רשות מחוקקת הפרלמנט של ז'ורה עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת הקנטון דלמונט
שפה רשמית צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך ייסוד 1979
שטח 838 קמ"ר
גובה 435 מטרים
 ‑ הנקודה הגבוהה Mont Raimeux (1,301 מטר) עריכת הנתון בוויקינתונים
 ‑ הנקודה הנמוכה Allaine (364 מטר) עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ בקנטון 73,419 (31 בדצמבר 2018)
 ‑ צפיפות 85.6 נפש לקמ"ר (2013)
קואורדינטות 47°22′24″N 7°12′00″E / 47.37333°N 7.20000°E / 47.37333; 7.20000
אזור זמן UTC+1
http://www.JU.ch

לחצו כדי להקטין חזרה

ואלהתורגאואפנצל אינר-רודןאפנצל אוסר-רודןשפהאוזןאובוולדןנידוולדןבזל-שטאדטבזל-לנדשאפטזולותורןצוגציריךסנט גאלןארגאולוצרןגלרוסשוויץאוריטיצ'ינוז'ורהגראובינדןנשאטלז'נבהפריבורווווברןצרפתליכטנשטייןאוסטריהאיטליהגרמניהגרמניה
(למפת ז'ורה רגילה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ז'ורהצרפתית: Jura) הוא הקנטון החדש ביותר מבין 26 הקנטונים של שווייץ, ונוסד בשנת 1979 כשעיר הבירה שלו היא דלמונט.

הקנטון ממוקם בצפון-מערב שווייץ וגובל בקנטוני בזל-שטאדט, ברן, ובמחוז (דיפרטמנט) ז'ורה שבצרפת. שמו הרשמי הוא "הרפובליקה של קנטון ז'ורה" ובדומה לשאר הקנטונים הוא חבר בקונפדרציה השווייצרית.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קנטון ז'ורה שוכן בחלקה הצפון-מערבי של שווייץ; על חלקים מהרי ז'ורה בדרומו ועל מישור הז'ורה בצפונו. נהר הדובס ונהר הבירס חוצים את הקנטון, בעוד שנהר הדובס מתמזג בהמשכו עם נהר הסון ולאחר מכן עם נהר הרון, הרי שנהר הבירס מגיע עד לנהר הריין. שטחו של הקנטון הוא 839 קמ"ר בלבד. העיירה פורנטרוי נמצאת במרכז הגאוגרפי של הקנטון, ורכבות בעלות תדירות של חצי שעה מחברות אותה לבזל או לBiel/Bienne דרך דלמונט. כמו כן פורנטרוי היא העיירה השווייצרית הקרובה ביותר לפריס.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 999 הוענק לבישוף של בזל מאת מלך בורגונדי, מרבית שטח המחוז המרכיב כיום את קנטון ז'ורה. עד אותה העת, היה מחוז זה בעל שליטה ריבונית למעלה מ-800 שנה.

לאחר כריתת הברית ההיסטורית שנערכה באזור בשנת 1648, היה המחוז חוליה עצמאית בין שאר המחוזות שהצטרפו לברית שהרכיבה את הקונפדרציה השווייצרית.

בקונגרס הוינאי שנערך בשנת 1814, הוענק מחוז ז'ורה לקנטון ברן, דבר שהוביל למחלוקת עזה; בעוד שז'ורה היה מחוז בו האוכלוסייה הייתה בעיקרה דוברת צרפתית וקתולית, הרי שקנטון ברן היה ברובו מורכב מאוכלוסייה דוברת גרמנית ופרוטסטנטית. בעקבות זאת, דרשו אנשי ז'ורה עצמאות אשר הושגה, לאחר מאבקים רבים, רק בשנת 1977.

בשנת 1978 הושלם תהליך פיצול הקנטונים והפך לרשמי בזכות משאל-עם שנערך בקרב אזרחי שווייץ. שנה לאחר מכן, הצטרף ז'ורה באופן רשמי לקונפדרציה השווייצרית כחבר מן המניין. מכל מקום, חלקו הדרומי של המחוז, בחר שלא להכלל בקנטון העצמאי, ונותר חלק מקנטון ברן. אזור זה, נקרא "ברנז ז'ורה" (Bernese Jura). למרות זאת, השם ז'ורה מתייחס הן לקנטון העצמאי והן לשני חלקיו של האזור.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלכלת הקנטון מתבססת בעיקרה על ענף החקלאות, וכן על ענף גידול בקר וגידול וטיפוח סוסים. תחומי התעשייה המרכזיים הם תעשיית השעונים, טקסטיל וטבק. כמו כן, מתפתחת בהדרגה תעשייה ומסחר בקנה מידה בינוני.

אוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמעט כל האוכלוסייה דוברת צרפתית. רוב התושבים הם קתולים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ז'ורה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Jordan Girardin, Newly Swissed, 8 Surprising Facts about the Canton of Jura, ‏14-03-2016