חוות החיות (סרט, 1999)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חוות החיות
Animal Farm
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על "חוות החיות" (ספר)
בימוי ג'ון סטפנסון
הופק בידי גרג סמית' ורוברט האלמי
שחקנים ראשיים פיט פוסלתווייט
אלן סטנפורד
מדבבים ג'וליה אורמונד
קלסי גרמר
פטריק סטיוארט
איאן הולם
פול סקופילד
פיט פוסלתווייט
ג'וליה לואי-דרייפוס
פיטר יוסטינוב
מוזיקה מתיאש שייבר
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
חברת הפקה Hallmark Entertainment
חברה מפיצה TNT
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 3 באוקטובר 1999
משך הקרנה 91 דקות
שפת הסרט אנגלית
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חוות החיותאנגלית: Animal Farm) הוא סרט טלוויזיה מסוגת דרמה קומית פוליטית משנת 1999 בבימויו של ג'ון סטפנסון ונכתב על ידי אלן ג'ינס. מבוסס על רומן באותו שם משנת 1945 מאת ג'ורג' אורוול ומשמש כאלגוריה למהפכה הרוסית והשלכותיה, הסרט כולל צוות שחקנים הכולל את קלסי גראמר, איאן הולם, ג'וליה לואי-דרייפוס, פטריק סטיוארט, ג'וליה אורמונד, פול סקופילד, צ'ארלס דייל, פיט פוסלתווייט, אלן סטנפורד ופיטר יוסטינוב. בסרט, קבוצה של חיות אנתרופומורפיות מתקוממות בהצלחה נגד הבעלים האנושיים שלהן, רק כדי לגלוש לעריצות אכזרית יותר בינן לבין עצמן.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מר ג'ונס, הבעלים האכזר והמפוכח לעיתים נדירות של חוות מנור, מזמין את בני הזוג פילקינגטון למפגש שהוא מארח, ברצונו לדבר על החובות שהוא חייב עם פילקינגטון. במהלך ההתכנסות, החיות מתאספות בפגישה שבה מייג'ור הזקן, חזיר לבן תיכוני, מסביר לבעלי החיים שהאנושות היא האויב שלהם, ובזמן שהחיות שרות שיר, ג'ונס יורה בטעות במייג'ור תוך כדי חקירה.

מאוחר יותר, כשג'ונס הולך לעיר לשתות משהו מבלי להאכיל את החיות, בוקסר, סוס שייר חזק וטוב לב, מוביל את החיות לפרוץ למחסן המזון כדי לעזור לעצמן. כאשר ג'ונס ומקורביו חוקרים, החיות מורדות בו, מה שגורם לג'ונס לברוח עם אשתו ואנשיו לפונדק האריה האדום למקלט.

חזיר בשם שלגון משנה את שם המקום ל"חוות החיות" ומציב את שבע הדברות של "חוות החיות" המגלמים את רגשותיו ורעיונותיו של מייג'ור הזקן. בינתיים, נפוליאון, חזיר מברקשייר, קורא לפגישה סודית שבה הוא מבצע את פינצ'ר, אחד מכלבי החווה, נשבע לו נאמנות והופך לחלק ממשמר החיות לפני שהוא מורה לו להגניב החוצה את הגורים שזה עתה נולדו של ג'סי, כלבת הבורדר קולי, בטענה שעדיף להם לקבל חינוך ממנו, למרות חוסר הרצון של ג'סי. החזירים גם מתחילים לאגור לעצמם בחשאי את התפוחים והחלב.

פילקינגטון מוביל מתקפה לתוך חוות החיות בסיוע עובדי חווה מקומיים אחרים בראשות פרדריק, רק כדי להפסיד. למרות שהוא מובס, פילקינגטון שוקל לעבוד עם החיות במקום זאת. במהלך פגישה, תוכניותיו של שלגון לבנות טחנת רוח כדי לשפר את חייהם של החיות ולשפר את פעילותן זוכות להתנגדות על ידי נפוליאון, שמזמן את הגורים של ג'סי (שכיום הם כלבים מבוגרים שעובדים כעוזרים שלו) לגרש את שלגון מהחווה. נפוליאון גוזר על כך שהחזירים יחליטו על העתיד והחיות מתחילות בעבודה הקשה של בניית טחנת הרוח בעזרת בוקסר. בינתיים, פילקינגטון שומע דרך מיקרופון שתול באסם שהחזירים יודעים לדבר אנגלית ומתחיל לסחור עם נפוליאון. מאוחר יותר, ג'סי מגלה שראתה את החזירים גרים בבית החווה הנטוש וישנים במיטות, אם כי מצוות השינה במיטה השתנתה ל"לא לישון במיטה עם סדינים".

ג'ונס קושר קשר עם אשתו לחבל בחוות החיות על ידי פיצוץ טחנת הרוח הכמעט שלמה עם דינמיט כנקמה בבעלי החיים על שכבשו את החווה שלו, נפוליאון מאשים את זה בשלגון, כמו כן, החזירים צורכים יותר מזון ומאשים את סנובול במחסור במזון ובכך שהתרנגולות יצטרכו למסור את הביצים שלהן לשוק, כאשר התרנגולות מתנגדות, נפוליאון הופך את האכלת תרנגולת לעונש מוות. צווחן מתחיל ליצור סרטי תעמולה על נפוליאון המראה חיות שעומדות למשפט בגין עבודה עם שלגון שנידונו למוות, כמו גם חיות שכביכול מאושרות מהשלטון של נפוליאון. מתגלה שגם מצוות האלכוהול וההרג שונו ל"לא ישתה בעל חיים אלכוהול יתר על המידה" ו"לא יהרוג חיה אחרת בלי סיבה".

במהלך הבנייה מחדש של טחנת הרוח, בוקסר נפצע, וג'סי ובנימין, חמור חכם, מבינים שהטנדר שלוקח את בוקסר הוא ממפעל הדבק, מה שגורם לכולם לנסות ללא הצלחה להציל אותו. נפוליאון מקבל תשלום על ידי פילקינגטון על מכירת בוקסר למפעל הדבק בתמורה לעוד וויסקי, וסרט התעמולה האחרון של סקואלר טוען שהטנדר היה בעבר מפעל הדבק. באותו לילה, ג'סי צופה מבעד לחלון זכוכית מעוות כשפילקינגטון ואשתו סועדים עם החזירים בבית החווה. לאחר מכן, נפוליאון משנה את שם החווה בחזרה לחוות מנור. החיות כבר לא יכולות להבדיל ביניהן. מיוריאל העז ובנימין מבחינים שהציווי האחרון, "כל החיות שוות", הוארך לכלול "אך יש בעלי חיים שווים יותר מאחרים". כעת בראותם את טבעם המרושע של נפוליאון וצווחן, ג'סי, מיוריאל, בנימין ועוד כמה חיות מתגנבות החוצה לפני שהדברים יכולים להחמיר, בעוד נפוליאון (שעכשיו "דומה לחלוטין לאדם") משעבד את שאר החווה על ידי הכרזת שווא שכל החיות חופשיות.

שנים מאוחר יותר, במהלך סופת גשמים הרת אסון, חוזרים הנמלטים וחוקרים את שרידי חוות האחוזה שנהרסה כעת. הם מוצאים שנפוליאון וצווחן אינם מזמן, לאחר שמתו מהכתבה שלהם, אם כי כמה חיות שרדו את הנפילה, כולל הגורים של ג'סי (שכולם מזהים אותה כאמם). ג'סי מגלה שמשפחה חדשה רכשה את החווה (למרות שמקום הימצאו של ג'ונס ואשתו אינו ידוע), ונשבעה לא לתת להם או זה לזה לטעות ולעשות את אותן טעויות כמו ג'ונס ונפוליאון.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פיט פוסלתווייט בתפקיד ג'ונס, הבעלים המקורי של חוות מנור שמופל על ידי בעלי החיים שלו בשל התנהגותו הפוגענית כלפיהם, ככל הנראה בגלל שכרותו. הוא מייצג את הצאר ניקולאי השני. פוסלתווייט גם דיבב את בנימין בסרט.
  • קרוליין גריי בתור גברת ג'ונס, אשתו המרושעת של ג'ונס.
  • אלן סטנפורד בתור פילקינגטון, הבעלים של חוות פוקסווד ושכנו של ג'ונס שעובד מאוחר יותר עבור נפוליאון, ובכך הוא האדם היחיד שסוחר איתו. הוא מייצג את המעמד השליט הבריטי.
  • גייל פיצפטריק בתור גברת פילקינגטון, אשתו הבלתי אמינה של פילקינגטון.
  • ג'רארד וולש בתור מר פרדריק, הבעלים של חוות פינצ'פילד. הוא מייצג את אדולף היטלר.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'וליה אורמונד בתור ג'סי, כלבת בורדר קולי נבונה ומלאת סגולה המשמשת כגיבורה והמספרת של הסרט. היא מייצגת את אחד ההמונים המדוכאים תחת סטלין או תחת כל דיקטטור אחר. היא מזכירה את דמותה של תילתנית מהספר.
  • קלסי גראמר בתור שלגון, חזיר בית אציל שאחראי על חוות החיות לאחר שהפיל את מר ג'ונס, עד שהוא מודח מאוחר יותר על ידי בעל בריתו לשעבר נפוליאון. הוא מייצג את לאון טרוצקי.
  • פטריק סטיוארט בתור נפוליאון, חזיר חמד, חסר לב, סדיסט וחסר רחמים ברקשייר ופעם בן ברית לשעבר של שלגון שהצליח להפיל את מר ג'ונס, רק כדי שיגרש אותו מאוחר יותר ויהפוך לשליט העריץ של חוות החיות. הוא מייצג את יוסיף סטלין.
  • איאן הולם בתור צווחן, חזיר טמוורת' מרושע ואינטליגנטי ששימש כעוזרו של נפוליאון ומשמש כשר התעמולה. הוא מייצג את ויאצ'סלב מולוטוב.
  • פול סקופילד בתור בוקסר, סוס שייר גדול, שאמנם טוב לב, הוא גם חזק מאוד ושימש כענק העדין של כל החיות. הוא מייצג את אלכסיי סטחאנוב.
  • פיט פוסלתווייט בתור בנימין, חמור חכם וחבר של בוקסר שהוא המבוגר מכל החיות. הוא מייצג את האינטליגנציה המנשביקית. פוסלתווייט גילם בסרט גם את מר ג'ונס.
  • ג'וליה לואי-דרייפוס בתפקיד מולי, סוסה צעירה אובססיבית לסרטים. היא מייצגת את הבורגנות הקטנה שברחה מרוסיה כמה שנים לאחר המהפכה הרוסית.
  • פיטר יוסטינוב בתור מייג'ור הזקן, חזיר לבן תיכוני נדיב שהיה השליט המקורי של חוות מנור עד מותו. הוא מייצג את קרל מרקס וולדימיר איליץ' לנין.
  • צ'ארלס דייל בתור מוזס, עורב אפלולי עם חוש הומור וחיית המחמד לשעבר של ג'ונס. הוא מייצג דת מאורגנת.
    • דייל גם מגלם את פינצ'ר, רוטוויילר המשמש כראש המשמר האישי של נפוליאון והאכיפה הראשי שלו, ובכך אחראי לקחת את הגורים של ג'סי כדי שנפוליאון יוכל לגדל אותם כביטחון הפרטי שלו. הוא מייצג את לברנטי בריה.
  • ז'אן ביית' בתור מוריאל, עז סאנן מבוגרת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]