טיוטה:לשחרר את ווילי (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לשחרר את ווילי
Free Willy
סוגה הנפשה
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מספר עונות 2
מספר פרקים 21
הפקה
אורך פרק 21 דק'
שידור
רשת שידור CBS
Global Television Network
רשת שידור בישראל ערוץ הילדים
תקופת שידור מקורית 24 בספטמבר 199425 בפברואר 1995

לשחרר את וויליאנגלית: Free Willy) היא סדרת טלוויזיה מונפשת המבוססת על סרט קולנוע בעל אותו שם[1]. סדרת טלוויזיה זו הופקה על ידי האחים וורנר טלוויזיה,Regency Enterprises והחברה הקנדית Nelvana עבור אולפני האחים וורנר.

הסדרה ממשיכה את הרפתקאותיו של הלוויתן הקטלן ווילי וג'סי, הילד ששחרר אותו מהשבי כפי שמוצג בסרט[2]. בדיעבד, הסדרה גם צופה מספר אלמנטים עלילתיים של סרט ההמשך, לשחרר את ווילי 2: המסע הביתה, שיצא בקיץ הבא. הסכסוך הכולל מזכיר את מובי דיק: ברון שמן רב עוצמה, המוכר לדמויות הראשיות רק כסייבורג בשם "המכונה" עד לפרקים האחרונים, מאבד את זרועו וחלק מפניו לווילי תוך שהוא מבצע זוועה סביבתית. רוצה לנקום ב"לוויתן הרקוב הזה... והילד שלו". הסדרה שודרה בקשת ABC. בישראל הסדרה שודרה בערוץ הילדים בשנות ה-90.

עלילת הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'סי אומץ על ידי הוריו האומנים, בני הזוג גרינווד, והם עברו מסיאטל לחוף האוקיינוס השקט. הוא מקבל עבודה בשמורת מיסטי איילנד אושיאנית, מכון הצלה ומחקר מקומי של חיות בר, שבו עובד כעת רנדולף, המנטור האינדיאני שלו מהסרט. בפרק הראשון, ג'סי מגלה שיש לו את היכולת לדבר עם חיות ולהבין את הדיבור שלהן; רנדולף, איש היידה, מסביר שהוא דובר אמת. גילוי זה מאפשר לווילי ולשאר יצורי הים המופיעים בתוכנית להיות בעלי אישיות מלאה ותפקידים בולטים יותר באירועי מפתח בעלילה. ג'סי ורנדולף עובדים עם מר ברזל, הביולוג הראשי, ומרלין, עוזרת מחקר, שעובדים עם איינשטיין הדולפין, ולוסיל כלבת הים, ומלמדים אותם תקשורת התנהגותית עם בני אדם נורמליים.

הנבל הראשי של הסדרה, דומה באישיותו לקפטן אחאב, הוא סייבורג בשם "המכונה" שמחזיק בווילי אחראי לאובדן זרועו וחלק מפניו. בתחילה נרמז כי ווילי נשך אותם, אך פלאשבק גילה שהצוללת שלו הושמדה כשנתקל בווילי, והשליכה אותו לתוך מדחף בורג של ספינה אחרת. הופעתו מזכירה את לוקוטוס של בורג ופנטום האופרה . כשהוא לא משתמש בצוללת החדשה שלו כדי ליצור הרס סביבתי, הוא עוטה על עצמו מסכה וכפפה (אולי קריצה לתרומותיו של מייקל ג'קסון לסרטים) לתחפושת וממשיך לנהל חברת נפט בזהותו הקודמת, רוקלנד סטון.

בתחילת הסדרה, המכונה מפיל את סקיפר הספינה שלו, בחור עצבני למדי בשם קפטן פריי, וחושף שהוא יצר, בדומה לפרנקנשטיין, ארבעה עוזרים ירוקים, רזים וסינטטיים בשם אמפונוידים מפסולת רעילה דוממת. הם מתפקדים בעיקר כאתנחתא קומית, באופן מוזר נרתעים מלבצע הוראות כדי לזהם ולהרוס את הסביבה, מעדיפים להשתובב ולבדר את עצמם, ולעתים קרובות עושים טעויות יקרות וקטסטרופליות עבור המכונה.

לאורך הסדרה, ג'סי נלחם ללא הרף במזימות ובמזימות שרקם המכונה כדי להשמיד את ווילי, כמו שחרור טפילות קטלנית ויצירת דיונונים ענקיים בהנדסה גנטית טורפים לאורקה, וכדי לקלקל את המערכת האקולוגית, כגון שפיכת זבל, פסולת רעילה ושמן לתוך הים. בינתיים, הוא מנסה להשפיע על איל העסקים הסביר לכאורה מר סטון לאמץ שיטות תעשייתיות ידידותיות לסביבה באמצעות היחצ"ן שלו, פריקי.

לקראת סוף העונה הראשונה, ג'סי מתחיל לחשוד שרוקלנד סטון הוא המכונה שעומד מולו מנסה לחסל את זרמי הסלמון בנהרות היבשה של מיסטי איילנד ("מיסטוני דרך"). בפרק האחרון ("ספינת רפאים") ג'סי ווילי נתקלים בספינה טבועה למחצה שיש לה קשר לעבר של המכונה ושיתוף הפעולה של האבן. מתוסכל לגלות אם רוקלנד סטון הוא הנבל שהוא ווילי נלחמו נגדו, ג'סי חושף את המכונה בפני הציבור (שבזהותו סטון מועמדת לסנאטור) ונמלט ממפגש קרוב ממנו תוך שהוא מנסה למצוא ראיות. למחרת של הבחירות לסנאטור, ג'סי ווילי הולכים ואוספים ראיות לקלטת וידאו של הספינה (שמלאה בחומר מלחמה) והמכונה מנסה להיפטר מהספינה באמצעות חומרי נפץ. בסופו של דבר, "סטון" מפסיד בבחירות בזכות קלטת הווידאו של ג'סי המראה מה הספינה נושאת שהוצגה לציבור באמצעות סיקור תקשורתי וג'סי ווילי חוגגים את תבוסתו לאחר מכן.

בעוד שהעונה הראשונה מתרכזת בעיקר סביב הרפתקאותיהם של ווילי וג'סי בשמורת מיסטי איילנד אוקיינוס, העונה השנייה לוקחת אותם לאזור הארקטי עם האקטיביסט בן שור. הם מגלים אי גן עדן בתולי עם יתרונות בריאותיים שונים ("גן עדן נמצא") ומקבלים את פני ארקטוס, דוב שטוען שג'סי הוא "המגן" של האי, וחיות מדברות אחרות. המכונה עוקבת ומנסה לתעש את האי, והורסת את יופיו הטבעי ואת התועלת למערכת האקולוגית. בן הורס בגבורה את המעבר אל האי לאחר שג'סי ווילי נמלטים, מסכל את המכונה, אך פוצע ולכד את עצמו. ההשפעות המרפאות של האי משחזרות את בריאותו של בן והוא חי באושר באוטופיה הסביבתית שלו, לאחר שנתן לג'סי שרשרת נשר מגולפת כמזכרת להמשך עבודתו. בפרק השני עד האחרון של העונה ("Turmoil"), ג'סי, ווילי וצוות אקו ריינג'ר נפגשים עם המורה לשעבר של מרלין, הכימאי המקריח ד"ר אליוט שיצר נוסחה מיוחדת בשם מוצק שמן כדי לעזור לעצור את הנפט העתידי נשפך. המכונה שומע על הנוסחה החדשה הזו ויש לו תוכניות בראש. הוא חוטף את ד"ר אליוט וגורם לדליפת שמן מכוונת כדי לחנוק את ווילי וחיי ים אחרים. הוא גם מתחזה לד"ר אליוט (באמצעות תחפושת אחרת) ומשפיע על הציבור במתן תרומה של מיליון דולר למאמצי ניקוי. ג'סי ווילי הצליחו לראות מבעד לתחפושת, להציל את ד"ר אליוט, למנוע את התרומה המרמה ולעצור את השמן עם הנוסחה. עם החזרה לאי מיסטי, ג'סי ווילי משתלבים במזימה של חג המולד ("יוליטיד או רדטיד") להשתמש באופנוע ים מתכלה (המניח שהוא מתנה מהוריו, גלן ואנני, אבל למעשה מסטון) לשחרור של גאות אדומה קטלנית לשגשג במים החמים ללא עונתיות, משתמע כאפקט של שינויי אקלים. ללא סימון, המיקרואורגניזם יהרוס בו זמנית את ווילי, את המערכת האקולוגית ואת המוניטין של ג'סי. כאשר המכונה מובס על ידי עבודת צוות וזמן קור פתאומי, וחוסך את העידוד הטוב של כולם, האמפונידים הופכים את עצמם לעץ חג המולד מעוות ולמעשה שרים יחד עם תושבי העיר, למורת רוחו של אדונם.

דמויות ומדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'סי (זאקארי בנט) - ילד בן 12 שננטש על ידי אמו כשהיה ילד.
  • ווילי (פול חדד) - לוויתן קטלן, חברו של ג'סי.
  • רנדלוף ג'ונסון (מייקל פלטשר) - השומר של ווילי.
  • גלן גרינווד (רון לן) - אביו המאמץ של ג'סי.
  • אנני גרינווד (שילה מקארתי) - אמו המאמצת של ג'סי.
  • מר ברזל (ניל קרון) - ראש הביולוגיה הימית של מכון המחקר מיסטי איילנד.
  • מרלין (רייצ'ל קרופורד) - עוזרת מחקר ימי במכון מיסטי איילנד.
  • בן שור (ג'ורדי ג'ונסון) - אקטיביסט אקטיבי, חברו הוותיק של רנדולף והגיבור של ג'סי.
  • היחצ"ן פריקי (אנדרו סטיבסון) - יחצ"ן בלתי מודע של סטון תעשיות.
  • המכונה (גארי קרופורד) - הנבל בסדרה, שמו האמיתי הוא רוקלנד סטון.
  • אמפונוידים (ג'יימס קדני) - יצורים עשויים מפסולת רעילה שנוצרו על ידי את המכונה.
  • איינשטיין (קווין זגרס) - דולפין מדבר וחבר של ווילי וג'סי.
  • לוסילֿ (אליסון קורט) - אריה ים קליפורני מדברת וחברה של ווילי וג'סי.

מדבבים בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Erickson, Hal (2005). Television Cartoon Shows: An Illustrated Encyclopedia, 1949 Through 2003 (2nd ed.). McFarland & Co. p. 351. ISBN 978-1476665993.
  2. ^ Perlmutter, David (2018). The Encyclopedia of American Animated Television Shows. Rowman & Littlefield. p. 222. ISBN 978-1538103739.

קטגוריה:לשחרר את ווילי קטגוריה:האחים וורנר: סדרות טלוויזיה קטגוריה:האחים וורנר הנפשה: סדרות טלוויזיה קטגוריה:סדרות הנפשה קנדיות קטגוריה:סדרות טלוויזיה אמריקאיות שעלו לשידור בשנות ה-1990 קטגוריה:ערוץ הילדים: תוכניות רכש קטגוריה:סדרות הנפשה קנדיות