טרומרברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פסגת התל בירקנקופף בעיר שטוטגרט, 2016

טרומרברג (Trümmerberg) הוא מונח בגרמנית המשמש לתיאור תלים מלאכותיים אשר נוצרו מהערמת הריסות מבנים שחרבו עקב ההפצצות האסטרטגיות של בעלות הברית במהלך מלחמת העולם השנייה.[1] עשרות תלים כאלו ניצבים בערים בגרמניה או בקרבתן. הם התהוו בסוף שנות הארבעים ובראשית שנות החמישים, במהלך פינוי עיי ההריסות מהערים. לרבים מהם ניתנו שמות משלהם.

תלי ההריסות מתנשאים לגובה, לעיתים מספר עשרות מטרים ביחס לסביבתם. במקרים אחדים נערמו ההריסות על גבי מבנים צבאיים שהוקמו בימי השלטון הנאצי, כדי להעלימם. במהלך השנים שחלפו מאז שנוצרו התכסו התלים בצמחייה ובעצים. עבור חלקם הוכנו והוצאו לפועל תוכניות שיקום ואף נבנו עליהם מבנים. על גבי כמה מהתלים הוצבו אנדרטאות להרס שהביא ליצירתם.

תלים ידועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ברלין - בעיר ובסביבתה קיימים תשעה תלי הריסות. הגדול שבהם, הנקרא טויפלסברג (Teufelsberg), ניצב בתחומי ברלין המערבית לשעבר, ליד יער גרונוולד. הוא מתנשא לגובה של 55 מטרים ביחס לסביבתו והוא הנקודה הגבוהה ביותר בתוואי הקרקע של ברלין. הוא נערם על גבי מבנים של מכללה טכנית נאצית שבנייתה לא הושלמה. תל אחר בברלין נערם על גבי מגדל נ"מ מבטון.
  • שטוטגרט - בירקנקופף (Birkenkopf), המכונה גם "מונטה שרבלינו" (Monte Scherbelino). על פסגת התל נערמו שברי קירות והוצבו כתובת זיכרון וצלב כאנדרטאות. תל חרבות אחר בשטוטגרט הוא הגרינר היינר (Grüner Heiner).
  • מינכן - אולימפיה-ברג (Olympiaberg), אחד מארבעה תלי הריסות במינכן. בצדו הוקמו לימים מתקנים עבור אולימפיאדת מינכן, שנערכה ב-1972.

בעיר דרזדן התהוו לאחר המלחמה שלושה תלי הריסות. בערים לייפציג ונירנברג הוקמו שני תלים בכל אחת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מונח כללי יותר בגרמנית לתיאור תלים שנוצרו מהריסות הוא Schuttberg.