טרזה טנג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טרזה טנג
鄧麗君
לידה 29 בינואר 1953
Baozhong, טאיוואן עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 במאי 1995 (בגיל 42)
צ'יאנג מאי, תאילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה 鄧麗筠 עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה テレサ・テン עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Yunyuan עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות טאיוואן עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1967–1995 (כ־28 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מנדופופ עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול קונטרה אלט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית, סינית קנטונזית, טייוואנית, Standard Taiwanese Mandarin, יפנית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים קולומביה רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Paul Quilery (19891995) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • Japan Cable Awards (1984, 1985, 1986)
  • 28th Japan Record Awards (1986)
  • 16th Japan Record Awards (1974)
  • Golden Bell Awards (1980) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.teresa-teng.org
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טרזה טנג (לפעמים מכונה טרזה טאנג או טרזה דנג; בסינית מסורתית 鄧麗君; בסינית פשוטה 邓丽君; בפין-יין Dèng Lìjūn; באותיות רומניות Teng Li-chün;‏ 29 בינואר 1953 - 8 במאי 1995) הייתה זמרת מטאיפיי שבטאיוואן, ברפובליקה הסינית. היא זכתה לפופולריות עצומה בקרב דוברי הלשון הסינית וביתר מזרח אסיה, במיוחד ביפן, במשך שלושים שנה. טנג נודעה בשל שירי העם והבלדות הרומנטיות שלה.

היא הקליטה מספר שירים מפורסמים, בכללם "מתי נשוב?" (何日君再来 בפין-יין Hé Rì Jūn Zài Lái). בנוסף לרפרטואר שלה במנדרינית, היא גם הקליטה שירים בניב טייוואני, קנטונזי, יפני, אינדונזי, ואנגלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טנג נולדה בטייניאנג, כפר במחוז יונלין שבטייואן למשפחה סינית שמוצאה ממחוז חביי. היא למדה בבית ספר תיכון גינלינג לנערות.

היא התפרסמה ב-1968 לאחר שהופיעה בתוכנית מוזיקה פופולרית בטייואן, ובמהלך השנתיים שלאחר מכן הוציאה לאור שמונה אלבומים. ב-1973 ניסתה לחדור לשוק היפני: היא השתתפה ב'קוהאקו אוטה גאסן', תחרות שירה בת שנה של האומנים המצליחים ביותר, וזכתה בפרס עבור היותה "הכוכבת החדשה הטובה ביותר".

ב-1974 התפרסמה ביפן עם שירה "שדה תעופה" (空港), שם היא נותרה הזמרת המובילה למרות גלות קצרה ב-1979 מכיוון שהיא גורשה לאחר שנכנסה עם דרכון אינדונזי מזויף, אותה רכשה עבור 20,000$, תרמית שביצעה בשל ניתוק ביחסים בין טיוואן ויפן בשל כניסת סין למועצת הביטחון של האו"ם. בזמן זה היא שרה בקנטונזית, יפנית ואנגלית כמו גם בלשון אימה המנדרינית.

ב-1983 הוציאה לאור את אלבומה הידוע ביותר Light Exuisite Feeling (淡淡幽情). האלבום כולל תריסר שירים משושלת טאנג ומשושלת סונג, שעיבדו מלחינים שונים. הוא כולל את השירים המפורסמים "הלואי שנחיה לנצח" (Shuǐ diào gē tóu, 水调歌头) ו"דאגות רבות" (Yu Mei Ren, 几多愁/虞美人).

טנג זכתה לתהילה רבה והמוזיקה ששרה זכתה לפופולריות עצומה ברפובליקה העממית של סין, על אף העובדה שהשלטונות תייגו את רוב המוזיקה המערבית ובכללה המוזיקה שלה, כ"דקדנטית", והיא מעולם לא הופיעה שם. במהלך המחאות בכיכר טיין-אן-מן ב-1989 הופיעה בפריז עבור הסטודנטים והכריזה על תמיכתה בהם ובדמוקרטיה. ב-27 במאי 1989 נאספו למעלה מ-300,000 איש ב-Hé Rì Jūn Zài Lái שבהונג קונג להופעה שכונתה "שירי דמוקרטיה המוקדשים לסין" (民主歌聲獻中華). היא ביצעה את שירה הנקרא "ביתי הוא בצד האחר של ההר". היא שרה שירים יפניים רבים, בכללם שירים מקוריים שלה כמו "שדה תעופה" (空港) ו"אכפת לי רק ממך" (時の流れに身をまかせ או 我只在乎你), כמו גם כמה שהקדישה לאומנים מקוריים כמו Southern All Stars, רבים מהם נכתבו מחדש עם מילים סיניות.

מותה וזכרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טנג שהייתה אסתמטית חלק ניכר מחייה, נפטרה מהתקף אסתמה חמור בעת היותה בחופשה בצ'יאנג מאי שבתאילנד בגיל 42 (43 לפי התיארוך הסיני) ב-8 במאי 1995. היא זכתה להלוויה ממלכתית בביתה בטיוואן, כאשר דגל הרפובליקה הסינית כיסה את ארונה, ההלוויה נערכה בנוכחות נשיא המדינה לי טנג הוי.

היא נטמנה בקבר שלמרגלות ההר בבית הקברות צין פאו סאן (金寶山 Jinbaoshan, שתרגומו המילולי הוא הר האוצר המוזהב), בית קברות ליד ג'ינשאן, במחוז טייפיי שברפובליקה הסינית. מצבת זיכרון נבנתה על גבי הקבר עם פסל של טנג ובגדי הבמה שלה מוצגים, בעוד המוזיקה שלה מתנגנת ברקע. מותקנת שם גם מקלדת פסנתר אלקטרוני גדולה שהמבקרים יכולה לנגן בה על ידי צעידתם על הקלידים. הקבר זוכה לביקורים רבים.

השפעתה על התרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שיריה היו כה פופולריים בברי הקריוקי היפניים שהם עקפו את הצנזורה הטייואנית על כלי התקשורת, ונאמר ש"ביום, דנג שיאופינג שולט בסין, אולם בלילה, שולטת דנג ליג'ון."
  • זמרים אחרים שרו את שיריה של טנג, הידועה שבהן היא פיי וונג שהקליטה אלבום המוקדש לטנג (Decadent Sounds of Faye), האלבום הורכב בשלמותו משירי קאבר אותם שרה במקור טרזה טנג.
  • בסרט ההונג קונגי משנת 1996 Comrades: Almost a Love Story (甜蜜蜜), אותו ביים פיליפ צ'אן, מוצגים חייה ומותה של טרזה טנג כעלילת משנה המוצגת בצד העלילה העיקרית.
  • בסרט שעת שיא 2, מנוגן אחד משיריה על גבי הספינה.
  • רשת הטלוויזיה היפנית אסאשי הפיקה סרט טלוויזיה (単発) טנפטסו Teresa Teng Monogatari http://www.tv-asahi.co.jp/teresa/] (テレサ・テン物語 Teresa Ten Monogatari] במלאת 13 שנים למותה. השחקנית יושינו קימורה מגלמת את דמותה של טנג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טרזה טנג בוויקישיתוף