טרילוגיית ברטימאוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לעדכן ערך זה. הסיבה היא: יש ספר רביעי, באנגלית גם שם הסדרה השתנה.
אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לעדכן ערך זה. הסיבה היא: יש ספר רביעי, באנגלית גם שם הסדרה השתנה.
אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
טרילוגיית ברטימאוס
Bartimaeus Sequence
מידע כללי
מאת ג'ונתן סטראוד עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית בריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה היסטוריה חלופית, פנטזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה דאבלדיי עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2003 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כריכת הספר במהדורה העברית
כריכת הספר במהדורה העברית
כריכת הספר במהדורה העברית

טרילוגיית בָּרטימֶאוּסאנגלית: Bartimaeus) היא טרילוגיית ספרי פנטזיה מאת הסופר הבריטי ג'ונתן סטראוד. שלושת הכרכים ראו אור בעברית בהוצאת כתר – הסדרה הצעירה, בתרגומו של אורי בלסם.

הספרים מגוללים את סיפורם של ברטימאוס, נתנאל וקיטי - שד בן 5010, נער בן אנוש ונערה אמיצה - אשר לכולם עבר כואב ומשקעים רבים. הפגישה בין השלושה עתידה לשנות את חייהם לנצח ואף להשפיע על הגורל המשותף לבני אדם, לשדים וליחס העדין והמתוח שהיה ביניהם במשך אלפי שנים.

לטרילוגיה נוסף ספר פריקוול בשם "The Ring of Solomon" (אנ'), שיצא לאור באנגלית בשנת 2010, ומתארת את עלילותיו של השד ברטמיאוס בתקופת שלמה המלך.

ספרי הטרילוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקמיע מסמרקנד (The Amulet of Samarkand)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הקמיע מסמרקנד
הקמיע מסמרקנד הוא הספר הראשון בטרילוגיית ברטימאוס. מיד עם צאתו בארצות הברית ובאנגליה הפך הספר לרב מכר.

הסיפור מתרחש בלונדון של ימינו. נתנאל הקטן נמסר לקוסם לשמש לו שוליה. נתנאל מחליט לזמן ג'ין (שד) כדי לנקום בקוסם אחר שהשפיל אותו בעבר. הוא מזמן את ברטימאוס, ג'ין בעל יכולות גדולות ואינטליגנציה גבוהה. הפגישה הזאת תשנה את שניהם לנצח. הוא שולח את ברטימאוס לגנוב מהקוסם את הקמע מסמרקנד, חפץ קסמים עתיק בעל יכולות מדהימות. למרות שהמשימה בלתי אפשרית מצליח ברטימאוס החכם לגנוב את הקמיע ולהביאו לנתנאל. אך מה שהתחיל כנקמה פשוטה של ילד בן 12 מתפתח לעלילה סבוכה המתרחשת בכל רחבי אנגליה ומערבת בתוכה שדים וקוסמים כאחד, עד לסוף המרגש והמפתיע.

הסיפור מסופר משתי נקודות מבט שונות, של נתנאל בגוף שלישי ושל ברטימאוס בגוף ראשון. כשברטימאוס הוא המספר, הסיפור מלווה בהערות שוליים ציניות ומשעשעות של ברטימאוס.

עינו של הגולם (The Golem's Eye)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – עינו של הגולם
עינו של הגולם הוא הספר השני בטרילוגיה.

נתנאל כבר אינו קוסם מתחיל, אלא עוזר ראש המחלקה לענייני פנים בממשלה ובן חסותה של גברת ויטוול. גולם מסתורי מבצע סדרת תקיפות בעיר לונדון, ונתנאל ששוב מזעיק לעזרתו את ברטימאוס נאלץ לנסוע עד לפראג ולחשוף את מקור כוחו של הגולם. הספר מרובה באירועים מפחידים וביצורים חדשים שלא הוזכרו בספר הראשון של הטרילוגיה.

גם ספר זה כתוב מנקודות המבט השונות של ברטימאוס ונתנאל, שבמהלך הספר עובר שינוי לאחר שהוא מבין שברטימאוס יקר לליבו והופך לנער רך שנבדל משאר הקוסמים. אליהן מצטרפת גם נקודת המבט של קיטי, שהופיעה בקצרה בספר הראשון כמי שגנבה לנתנאל את מראת הקסמים. כך הספר מראה את נקודת המבט של שלושה סוגים של טיפוסים בלונדון: שד, קוסם ופשוטת עם, ואת המתחים הרבים שקיימים ביניהם.

שער תלמי (Ptolemy's Gate)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שער תלמי
שער תלמי הוא הספר השלישי בטרילוגיה.

האימפריה הבריטית מתחילה להתמוטט עקב מלחמה לא מוצלחת מחוץ, והפגנות מתחזקות והולכות מצד פשוטי העם. מתברר שישנו גם ניסיון השתלטות של השדים על העולם, מה שיחרוץ את גורלם של ברטימאוס ונתנאל לנצח.

קיטי ג'ונס מתגוררת בזהות בדויה בלונדון, ונתנאל מאתר אותה. המחזאי מייקפייס, ידידו הקרוב של ראש הממשלה, זומם השתלטות כוללת על הממשלה באמצעות זימון שדים לתוך בני אדם. עם זאת, כשהתוכנית יוצאת לפועל מתגלה כי השדים חזקים יותר מהגופים המארחים שלהם, קוסמים זוטרים ברובם, מה שגורם לשדים לנסות להשתלט על העולם ולהכפיף אותו לרצונם. נתנאל מזמן את ברטימאוס לתוכו והשניים פועלים לראשונה בתוך גוף אחד, מתוך שיתוף פעולה מלא ולא על ידי השתלטות על הגוף המארח, מה שמוכיח את קשרי האמון החזקים שלהם. הכוח המשותף שלהם מאפשר להם להפעיל את המטה של גלדסטון בהצלחה, ולהרוג את השדים שזומנו לתוך גופים מארחים. נתנאל מקריב את עצמו במאבק, תוך שהוא משחרר את ברטמיאוס ומציל את חייו.

הרקע העלילתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההיסטוריה של הסדרה דומה להיסטוריה האמיתית של העולם, למעט קיומם של קסמים. כל האנשים החשובים בהיסטוריה היו קוסמים: ביניהם דמויות אמיתיות כפרעה, שלמה המלך, תלמי וצ'רצ'יל; דמויות מיתולוגיות, בעיקר מהמיתולוגיה היוונית; ודמויות מומצאות. בכל פעם עולה אימפריה חדשה - כמו מצרים, רומא וצ'כיה - ושולטת בעולם, כיוון שהקוסמים שלה הם החזקים ביותר. בזמן הסדרה האימפריה השלטת היא בריטניה, בעקבות ניצחונו של צבא בריטניה בפיקודו של הקוסם ויליאם גלדסטון על צ'כיה, 110 שנים קודם לכן.

יכולתם של הקוסמים אינה הפעלת קסמים, אלא זימון שדים לעולם מהמקום בו הם נמצאים וכבילתם. כך הקוסמים מכריחים את השדים לבצע את כל מבוקשם. בבריטניה אסור לקוסמים ללדת ילדים, כדי למנוע יצירת שושלות מתחרות, שיובילו לשפיכות דמים. משום כך כל קוסם מקבל כשוליה ילד קטן שניחן ביכולת קסמים, ומלמד אותו להיות קוסם. הקוסמים מתוארים כאנשים צמאי כוח ומניפולטיביים, המחפשים כל הזמן הזדמנויות לזכות בעושר, כבוד ומעמד גדולים יותר. הם בוגדים זה בזה ללא הרף, ואינם מחשיבים כלל מושגים כמו כבוד ואצילות. הקוסמים גם אינם עובדים בעבודות פיזיות, ומתייחסים אל פשוטי העם, המעריצים אותם, כאל נחותים.

הקוסמים לא משתמשים בשמם מלידה, מחשש שיתגלה לאחרים, מכיוון שבשם האמיתי קיים כוח אותו אפשר לנצל נגדם. במקום זאת הם משתמשים בשמות מומצאים, כשכל שוליית קוסם מקבל שם כזה כשהוא מגיע לגיל 12.

השדים מתחלקים לחמישה סוגים: בעלי זבוב, עפריות, ג'ינים, שעירים ושדונים. בעלי הזבוב הם החזקים ביותר, אחריהן העפריות, וכך הלאה עד השדונים, אליהם נוספים סוגים חלשים אף יותר. ישנם גם שבעה מישורי ראייה: בני אדם יכולים לראות רק את המישור הראשון, ועם מכשירים מיוחדים גם את השני והשלישי; השדים יכולים לראות מישורים רבים יותר, וללבוש צורות שונות בכל מישור.

צורת הכתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקודת המבט בספרים משתנה בכל כמה פרקים: בספר הראשון היא מתחלפת בין הג'ין ברטימאוס, הכותב בגוף ראשון ומוסיף הערות שוליים, לבין נתנאל, שוליית הקוסם, המתואר בגוף שלישי. בספרים השני והשלישי מצטרפת הזווית של קיטי ג'ונס - פשוטת עם (כלומר: לא קוסמת) הפועלת במחתרת נגד שלטונם של הקוסמים. בנוסף, ישנו פרק אחד בספר השני המתואר מנקודת מבטו של סימפקין, שד זוטר שמת בסוף הפרק.

הסופר אף מחליף במתכוון בין שמו מלידה של נתנאל, לבין כינויו בקרב הקוסמים - ג'ון מנדרייק. בכינוי זה הוא משתמש בעיקר בספר השלישי, בו נתנאל מתנהג כמו קוסם - לא חולק כבוד לאיש, ומרמה על מנת להשיג את מטרותיו.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ברטימאוס - ג'ין מהדרגה הרביעית. ברטימאוס הוא חכם ושנון, אך שונא קרבות, ומעדיף שוב ושוב לברוח מעימותים עם שדים בדרגתו או גבוהים ממנה. הוא בן 5010 שנה, ובהערות השוליים הוא מזכיר אירועים חשובים בהיסטוריה בהם השתתף, ביניהן בניית הפירמידות ומגדל פיזה. בתחילת דרכו הייתה לו דעה ברורה נגד בני אדם, אך באלכסנדריה שבמצרים זימן אותו קוסם בשם תלמי, וברטימאוס התחבר עמו. חזונו של תלמי היה שהשדים ובני האדם לא יתעמתו זה עם זה עוד ויחיו בשלום, אך הוא מת טרם הספיק להתבגר, מה שגורם עצב רב לברטימאוס ולתסכול שלו כלפיי העולם וכלפיי בני האדם. שקוע ביגונו, הוא לובש את דמותו של תלמי ובכך כמו מציג לעולם אך חזונו של הנער שנכשל. עם זאת, לאחר שהוא פוגש את נתנאל משתנה כל התמונה. הילד בן ה-12 שמזמן אותו הוא נער בודד, ללא חברים, ולמרות שחצנותו ויהירותו ברטימאוס מרחם עליו ועוזר לו. בספר השני ברטימאוס מבחין שנתנאל משתנה ומתנהג אליו בחיבה, אך הוא נחוש שלא לבטוח שוב באף קוסם ובטוח שנתנאל מנצל אותו. בספר השלישי מבין ברטימאוס שנתנאל יקר לליבו, אף יותר משהיה תלמי, וכי עד כה הם למעשה היו חברי נפש גם בלי לומר זאת בקול. בסוף הסיפור נתנאל מת על ידי בעל זבוב בשם נואדה, תוך שהוא מקריב את חייו למען ברטימאוס.
  • נתנאל - קוסם. הוא גודל בידי קוסמים, שלימדו אותו עוד מגיל קטן מאוד שעליו לא לבטוח בשדים לעולם. כילד בן 12, נתנאל גודל מלא בסטיגמות מעריצות על עולם הקוסמים ולמעשה מנסה לחקות אותם בדרכיהם המרושעות בלא ידיעתו. בהתחלה הוא מתנהג ביהירות כלפי ברטימאוס, אך במהלך הספר הראשון מתחבר אליו בלא ידיעתו, מכיוון שמעולם לא היו לו חברים. בספר השני ממשיך נתנאל לחקות את מעשי הקוסמים, משוכנע שהוא עושה את הדבר הנכון. עם זאת, הוא מתחיל לראות בקוסמים אנשים אכזריים שחלקם ממש מענים שדים, ולאחר שקיטי אומרת לו שברטימאוס הציל את חייו מהגולם (נתנאל היה מעולף ולא ידע מה קרה) הוא המום וכואב. הוא מבין שלמעשה ברטימאוס יקר לליבו וכי הוא תמיד רצה אותו לצידו בגלל עובדה זאת בלי שידע בכלל. מאותו רגע הוא מנסה להתחבר לברטימאוס, אך לברטימאוס עצמו סטיגמות משלו והוא בטוח שנתנאל לעולם לא יוכל להיות כתלמי. כשברטימאוס מתחיל להבין באמת שנתנאל יקר לליבו כבר מאוחר מדי, ונתנאל נאלץ להקריב את עצמו כדי לנצח את המאריד נואודה, ומשחרר את ברטימאוס ברגע האחרון וכך מציל את חייו.
  • קיטי ג'ונס - פשוטת עם. בספר הראשון מוזכרת כדמות שולית, אך בספרים השני והשלישי הופכת למרכזית בעלילה. בילדותה נפגע חברה הטוב מידי קוסם, ובעקבות כך הצטרפה למחתרת המנסה להזיק לקוסמים, על ידי גנבות ומעשי חבלה. היא עוזרת לברטימאוס להבין שנתנאל יקר לליבו הרבה יותר מתלמי. לקיטי יש תכונת עמידות בפני קסמים קלים, דבר נדיר יחסית, שלרוב מתגלה במקרה. במהלך הסדרה היא עומדת כמה פעמים בפני התקפות קסמים ועומדת בהם.

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רופרט דוורו - ראש ממשלת בריטניה. מתואר כפוליטיקאי מוצלח, אך קוסם חלש, שאת הקסמים הקשים עושים עבורו עוזריו.
  • סיימון לאבלייס - קוסם צעיר, המתואר כשחצן וגנדרן.
  • ג'סיקה ויטוול - השרה לביטחון הפנים. הפכה לחונכת של נתנאל, לאחר שהסיר את האיום על הממשלה בספר הראשון.
  • הנרי דובאל מפקד המשטרה, ובעל יכולת להפוך לזאב.
  • ג'יין פראר - יריבתו של נתנאל. נערה יפה, מבוגרת ממנו בכמה שנים וחניכתו של דובאל.
  • שולטו פין - מנהל חנות ציוד יוקרתית לקוסמים, הנפגעת שוב ושוב במהלך הסדרה. שולטו מקושר היטב לכל עילית החברה, כיוון שאצלו הם קונים דברי ערך.
  • קווינטין מייקפיס - מחזאי מצליח. חברו הטוב של ראש הממשלה, ובהמשך אף של נתנאל.

פשוטי עם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מר פניפדר - ראש המחתרת נגד הקוסמים. גם הוא בעל עמידות לקסמים. מנהל חנות לכלי ציור, בה נפגשים חברי המחתרת כדי לתכנן את פעולותיהם.
  • שכיר החרב - לא מוזכר בשמו. חסר יכולת קסמים, אך בעל עמידות גבוהה מאוד נגד כל הקסמים, ובעל יכולת לראות בכל המישורים. הוא מחזיק כמה חפצי קסמים, ובהם "מגפי שבע פרסאות", המאפשרים לו לנוע במהירות רבה. מופיע בכל הספרים כמי שעובד עבור המנסים להפיל את הממשלה, אך עושה זאת זה רק כי הם משלמים לו הרבה.

שדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פקוארל - אויבו המושבע של ברטימאוס. חזק ממנו, אך בכל פעם ברטימאוס מצליח בקושי לחמוק מעימות ישיר ביניהם.
  • ג'אבור - שד חזק במיוחד אך טיפש ומסורבל. גם הוא יריבו של ברטימאוס.
  • סימפקין - שדון העובד בחנותו של שולטו פין.
  • שדון המראה - שדון שנתנאל כולא בתוך מראה, ובכך הופך אותה למראת קסמים, חפץ המיועד לריגול. לובש דמות של תינוק, אך בעל מזג מרושע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]