יאנקי בחצר המלך ארתור (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יאנקי בחצר המלך ארתור
A Connecticut Yankee in King Arthur's Court
כרזת הסרט באנגלית
כרזת הסרט באנגלית
כרזת הסרט באנגלית
מבוסס על הרומן "יאנקי מקונטיקט בחצר המלך ארתור" של מארק טוויין
בימוי טאי גארנט
הופק בידי רוברט פלוס
תסריט אדמונד בלוין
עריכה ארצ'י מרשק
שחקנים ראשיים בינג קרוסבי
רונדה פלמינג
סר סדריק הרדוויק
ויליאם בנדיקס
מוזיקה ויקטור יאנג
צילום ריי רנהם
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 7 באפריל 1949
משך הקרנה 106 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פנטזיה, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט תקופתי (ימי הביניים), סרט קומדיה, סרט מוזיקלי, סרט מדע בדיוני, סרט מסע בזמן עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $3,400,000
הכנסות $3,000,000
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יאנקי בחצר המלך ארתוראנגלית A Connecticut Yankee in King Arthur's Court) הוא סרט מוזיקלי קומי אמריקאי משנת 1949 בבימויו של טאי גארנט, עם בינג קרוסבי ורונדה פלמינג בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס באופן רופף על הרומן "יאנקי מקונטיקט בחצר המלך ארתור" של מארק טוויין משנת 1889. הבסיס דומה - עלילה דמיונית על אדם מקונטיקט נקלע לממלכתו של המלך ארתור בשנת 528 ומלמד אותם דברים שלא ידעו.

הפסקול המוזיקלי הוא של ויקטור יאנג והשירים הולחנו על ידי ג'ימי ון הויזן (אנ') למילים של ג'וני ברק (אנ') מהם התפרסם השיר "עסוק בלעשות כלום" (""Busy Doing Nothing").

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1912 מבקר הנק מרטין (בינג קרוסבי), נפח מקונטיקט, בטירת פנדרגון באנגליה שם יש מוזיאון לאבירי השולחן העגול הוא רואה תמונה גדולה על הקיר של ליידי אליסנדה ונפגש עם בעל המקום לורד פנדרגון (סר סדריק הרדוויק) ומספר לו סיפור מוזר על היכרותו עם הליידי הזאת.

שנה לפני כן הוא רכב על סוס בגשם שוטף, נפל ממנו ואיבד את הכרתו. כשקם ראה לידו אביר מכוסה בשריון שהודיע לו כי שמו הוא סגרמור (ויליאם בנדיקס) וכי השנה היא 528 והוא נמצא על אדמתו של המלך ארתור. הוא מוביל אותו לחצר המלך ארתור ושם הוא נעצר כזר שחדר לממלכה. נגדו פועלים הקוסם מרלין (הנרי וילקוקסון), סיר לוגריס (ג'וזף ויטלה) ומורגן לה פיי (ויריג'יניה פילד).

הנק מראה את יכולתו בהבערת גלימתו של מרלין על ידי מיקוד קרני האור על ידי זכוכית שעונו ואחר כך על ידי הצתת גפרור. המלך ארתור (סר סדריק הרדוויק) מכיר בכישרונו, נותן לו תואר סר וממנה את סגרמור לעוזרו. הנק מקים בית מלאכה לתיקון ושיפוץ אביזרי אבירים וגם מייצר אקדח.

הנק מתאהב באליסנדה היפה (רונדה פלמינג) קורא לה אליס ואחר כך סנדי. אליסנדה מאורסת לאביר האימתני לנסלוט (מרוין ויי) שמזמין את הנק לתחרות הפלה ברומח. כולם יודעים שלהנק אין סיכוי, הוא אינו מסוגל לעלות על הסוס עם השריון. הוא מסיר את השריון ומנצח לבסוף את לנסלוט על ידי הפלתו בעזרת פלצור.

הנק מגלה את מצבם הגרוע של נתיני המלך ארתור ומשכנע אותו להתלבש כאדם פשוט ולצאת אתו ועם סגרמור לפגוש את האנשים הפשוטים. הם יוצאים בשמחה ושרים "עסוק בלעשות כלום". הם נעצרים ומושלכים לכלא ומועמדים להימכר לעבדות. הנק מצליח בעזרת מגנט לצוד את המפתח וסגרמור מחסל את השומר. הם נתפסים ומובלים בתור לעריפת ראשיהם בגרזן בנוכחות העם. באותו זמן נכבלת אליסנדה בטירת לנסלוט.

כאן קורה נס - הנק מעיין באלמנך ומוצא שבאותו יום בצהרים (21 ביוני 528), יתרחש ליקוי חמה מלא. הוא מכריז כי בכוחו להחשיך את השמש ואכן זה קורה והאנשים המפוחדים דורשים לשחרר אותם. בחסות החשיכה הם נמלטים והנק ממהר לטירת לנסלוט, הורג את השומר ומציל את אליסנדה.

כאן נגמר הסיפור של הנק. לורד פנדרגון מבקש מהנק לפגוש את אחייניתו בחצר והנק פוגש שם אחת הדומה בכל לאליסנדה ושמה סנדי (רונדה פלמינג)...

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
בינג קרוסבי הנק מרטין
רונדה פלמינג אליסנדה/סנדי
סר סדריק הרדוויק לורד פנדרגון/המלך ארתור
ויליאם בנדיקס סגרמור אביר
מרוין ויי מרלין קוסם
וירג'יניה פילד מורגן לה פיי אחותו של המלך ארתור
הנרי וילקוקסון לנסלוט אביר
ריצ'רד וב סר גלהאד אביר
ג'וזף ויטלה סר לוגריס אביר

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]