יהושע דב בנינסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יהושע דב בנינסון
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1846
בוריסוב, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה מרץ 1931 (בגיל 85 בערך)
תל-אביב, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות טרומפלדור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יהושע דב בנינסון (בן נון; תר"ז, 1846כ"ו באדר תרצ"א, מרץ 1931) היה מראשי חובבי ציון במינסק וממתיישבי ראשון לציון.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשנת 1846 בבוריסוב שבפלך מינסק שברוסיה (כיום בבלארוס) לחיים יצחק ובילה בנינסון. בצעירותו למד בישיבת וולוז'ין. בהיותו בן שבע עשרה נישא ליהודית לוין, בת הרב מרדכי לוין, ששימש ראש ישיבה במינסק. לאחר נישואיו מתו אביו ואמו ביום אחד במגפת טיפוס. אחותו הצעירה חסיה הייתה אז כבת שש. בנינסון מכר את בית הוריו ועקר עם כל משפחתו למינסק. למד עברית ומתמטיקה, ולאחר מכן עבד כמנהל חשבונות בבנק לוריא במינסק. כעבור זמן התמנה למנהל הבנק.

באותה תקופה דגל ברעיון הסוציאליסטי, אולם הפרעות שנערכו ביהודי דרום-מערב האימפריה הרוסית בשנת 1881 חוללו אצלו תפנית אידאולוגית והוא נעשה ציוני נלהב. ביתו שימש מרכז לתנועת חיבת ציון במינסק וסביבתה. היה מחברי "אגודת האלף" וממייסדי אגודת "קיבוץ נדחי ישראל", שרבים מחבריה עלו לארץ ישראל והצטרפו לביל"ויים.

בשנת תרמ"ג (1883) עלתה לארץ ישראל אחותו חסיה, שנישאה לביל"ויי יהודה אידל צלליכין. בשנת תרמ"ה (1885) עלתה בתו לאה, שנישאה לביל"ויי צבי הורביץ. בשנת תרנ"א (1891) ביקר בנינסון בארץ ישראל כשליח של "אגודת האלף" ו"קיבוץ נדחי ישראל". הוא סייר בגדרה, שהייתה אז בראשית ימיה, וכן בעמק יזרעאל ובגליל. את בניו חיים יצחק ועמנואל שלח ממינסק ללמוד בבית הספר מקוה ישראל.

בשנת תרס"ו (1906) חיסל את עסקיו ועלה לארץ ישראל עם כל משפחתו. הוא השתקע בראשון לציון ועבד בניהול האדמיניסטריבי של היקב. בין השנים תרע"ב-תרע"ז (19121917) היה חבר ועד המושבה. שינה את שם משפחתו ל"בן נון" והיה חותם בשם "יהושע בן נון".

בשנת תרע"ד (1914), לאחר מות אשתו, עבר לתל אביב. היה מקורב לראשי העיר ופרנסיה ובהם חיים נחמן ביאליק.

נפטר בשנת 1931, ונקבר בבית הקברות טרומפלדור.

צאצאיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לאה - נישאה לביל"ויי צבי הורביץ מגדרה. בניהם הם אמנון הורביץ ואבינועם הורביץ.
  • חיים יצחק בנינסון – למד במקוה ישראל. נשלח על ידי כי"ח ללימודים בצרפת, שם קיבל תעודת אגרונום. יצא בשליחות יק"א לארגנטינה לנהל את המושבה מוזסביל. שב לארץ כדי להינשא לאחת מבנות המושבה רחובות ובדרכו חזרה בהיותו באלכסנדריה חלה בטיפוס ומת.
  • עמנואל בנינסון – למד במקוה ישראל, ולאחר מכן נסע לצרפת ללמוד הנדסאות חשמל באוניברסיטה בנאנסי. היה פרופסור בסורבון. שירת כקצין בצבא צרפת. יצא לארגנטינה אל אחיו חיים יצחק והצטרף כקצין לצי הארגנטינאי. נשא לאשה את שמחה, בתו הבכורה של יעקב ולירו מירושלים.
  • גרשון בנינסון - למד בצרפת ונפטר שם בצעירותו.
  • בילה - נישאה ליעקב ויסמן.
  • רוחמה – נישאה ליהודה ויסמן, אחיו של יעקב. התגוררו במצרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]