יורוניוז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
Euronews
Euronews 2016 logo.svg
פרטי הערוץ
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך השקה 1 בינואר 1993
בעלות

Media Globe Networks (53%)[1]

NBCUniversal (25%)[2]

ארגוני שידור ציבורי באירופה (22%)
משרד ראשי ליון, צרפתצרפת  צרפת
פורמט תמונה SDTV, HDTV, 16:9
זמינות
חבילה HOT
http://ru.euronews.com/tag/russia האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית OOjs UI icon info big.svg

יורוניוזאנגלית: Euronews) הוא שירות חדשות רב-לשוני שמשרדו הראשי בליון שבצרפת. הוא נוסד ב-1993 ונועד לסקר את החדשות העולמיות מנקודת מבט פאן-אירופית.

בישראל משודר ב-HOT.

היסטוריה וארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל euronewsNBC

ב-1992, בעקבות מלחמת המפרץ הראשונה, במהלכה רשת ה-CNN האמריקאית תפסה את המעמד של המקור העיקרי לחדשות 24 שעות ביממה, החליט איגוד השידור האירופי להקים את "יורוניוז" על מנת שלתושבי אירופה תינתן האפשרות לקבל מידע מנקודת מבט אירופית. השידור הראשון שלו היה ב-1 בינואר 1993 מיליון. אולפן נוסף הוקם בלונדון ב-1996. הארגון הוקם בידי קבוצה של עשרה משדרים ציבוריים באירופה:[3]

ב-1997 רכשה רשת החדשות האירופית ITN נתח של 49% ממניות החברה תמורת 5.1 מיליון לירות שטרלינג מאלקטל-לוסנט.[4] היא סיפקה את התוכן של הערוץ עד 2003, עת מכרה את אחזקותיה ביורוניוז כחלק ממטרתה לייעל את הפעילות ולעסוק באיסוף חדשות ולא בניהול ערוצים.[5]

שידורי הרשת עברו מאנלוגיים בלבד לדיגיטליים בעיקר בשנת 1999. באותה שנה נוספו שידורים בפורטוגזית. שידורים ברוסית התווספו ב-2001.

ב-6 בפברואר 2006 השידור הציבורי האוקראיני NTU רכש אחוז אחד מהחברה.

ב-27 במאי 2008 השידור הציבורי הספרדי RTVE החליט לעזוב את יורוניוז על מנת לקדם את הערוץ הבינלאומי TVE Internacional.

בחודש פברואר 2009 המשדר הציבורי הטורקי TRT הפך לבעל מניות בערוץ, והצטרף למועצת הפיקוח שלו. הוא רכש 15.7% ממניות הערוץ והפך לשותף הרביעי בגודלו ברשת.

שידורים בשפות שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שפה תאריך תחילת השידורים תאריך סיום שידורים
אנגלית 1 בינואר 1993
צרפתית 1 בינואר 1993
איטלקית 1 בינואר 1993
ספרדית 1 בינואר 1993
גרמנית 1 בינואר 1993
פורטוגזית נובמבר 1999
רוסית ספטמבר 2001
ערבית 12 ביולי 2008 2017[6]
טורקית 30 בינואר 2010
פרסית 27 באוקטובר 2010
אוקראינית 24 באוגוסט 2011 מאי 2017[7]
יוונית 18 בדצמבר 2012
הונגרית 30 במאי 2013

רכישה על ידי נגיב סאוויריס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2015 אישר דירקטוריון החברה את הצעתו של איש העסקים המצרי, נגיב סאוויריס, לרכוש 53% מהערוץ. העסקה העלתה מספר שאלות בדבר עצמאותה העתידית של הרשת.[8][9][10]

Africanews[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 באפריל 2016 חברת הבת של יורוניוז השיקה גרסה אפריקאית לשירות החדשות שנקראה Africanews שמשדרת בצרפתית ואנגלית.

EuronewsNBC[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך נובמבר 2016 מועצת המנהלים של הערוץ הייתה בשיחות עם NBC יוניברסל, חברת האם של NBC על "שותפות אסטרטגית". NBCU תרכוש 15%-30% מהבעלות ברשת יורוניוז, תתרום לתוכן של יורוניוז ותאפשר את הרחבת הפעילות של NBC News באירופה.[11] קבוצת NBCUniversal News רכשה 25% ממניות יורוניוז בפברואר 2017 תמורת 30 מיליון דולר.

שידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערוץ זמין ב-428 מיליון משקי בית ב-156 מדינות ברחבי העולם. הוא זמין ביותר מ-170 מיליון משקי בית באירופה באמצעות הכבלים, הלוויין והשידור היבשתי. הוא גם החל להיות זמין בפלטפורמות המדיה החדשות כגון IPTV.[12]

בשנת 2012, MTIS, הרשת הגדולה בבלרוס הפסיקה לשדר את הערוץ מסיבות לא ידועות.[13][14]

בספטמבר 2016 הערוץ ירד מרשימת הערוצים של Freesat בהחלטה של סאוויריס.[15]

שידורי HD החלו ב-2 בנובמבר 2016.

משרדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יורוניוז משדרת בעיקר מהמטה שלה בליון, אך גם יש לה מספר משרדים למטרות עריכה או שיווק באתונה, בריסל, בודפשט, דוחא, דובאי, איסטנבול, לונדון, פריז ו-וושינגטון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יורוניוז בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רוכשת את מרבית השליטה ביורוניוז
  2. ^ https://nypost.com/2017/02/14/nbc-news-names-new-president-buys-30m-stake-in-euronews/, NBC ממנה נשיא חדש, רוכשת חלק מיורוניוז]
  3. ^ קולינס ריצ'ארד, מלוויין לשוק יחיד: הטכנולוגיה החדשה של הטלוויזיה הציבורית האירופית, לונדון: רוטלדג', 1998, עמ' 130, ISBN 9780415179706
  4. ^ ITN ACQUIRES 49% EURONEWS STAKE, www.telecompaper.com
  5. ^ "ITN drops out of EuroNews channel.". Broadcast (באנגלית). בדיקה אחרונה ב-12 בינואר 2018. 
  6. ^ http://www.alayam24.com/articles-36962.html
  7. ^ https://www.broadbandtvnews.com/2017/05/22/euronews-closes-ukrainian-service/, יורוניוז סוגרת את השירות באוקראינית
  8. ^ "Egyptian Mogul Plans to Buy Controlling Stake in Europe's Answer to CNN". The Hollywood Reporter (באנגלית). בדיקה אחרונה ב-12 בינואר 2018. 
  9. ^ "[Feature] Controversial ventures pose questions for Euronews" (באנגלית). בדיקה אחרונה ב-12 בינואר 2018. 
  10. ^ Jackson, Jasper (27 בפברואר 2015). "Euronews investor Naguib Sawiris: we will resist state interference". The Guardian (באנגלית). ISSN 0261-3077. בדיקה אחרונה ב-12 בינואר 2018. 
  11. ^ Barraclough, Leo (11 בנובמבר 2016). "NBC News, Euronews in Talks for Strategic Partnership". Variety (באנגלית). בדיקה אחרונה ב-12 בינואר 2018. 
  12. ^ euronews
  13. ^ "В сети МТИС прекращена трансляция канала «Евроньюс»". naviny.by. 1 בינואר 2012. בדיקה אחרונה ב-12 בינואר 2018. 
  14. ^ В Минске отключают Euronews, Новости Беларуси | euroradio.fm (ברוסית)
  15. ^ "Satellite Update: SkyQ by default, Freesat withdrawals". a516digital. בדיקה אחרונה ב-12 בינואר 2018.