יחסי ערב הסעודית – צ'כיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי ערב הסעודיתצ'כיה
ערב הסעודיתערב הסעודית צ'כיהצ'כיה
ערב הסעודית צ'כיה
שטחקילומטר רבוע)
2,149,690 78,867
אוכלוסייה
37,341,211 10,501,651
תמ"ג (במיליוני דולרים)
1,108,149 290,924
תמ"ג לנפש (בדולרים)
29,676 27,703
משטר
מונרכיה אבסולוטית רפובליקה
שגרירות ערב הסעודית בפראג

יחסי ערב הסעודית–צ'כיה הם יחסי החוץ בין ערב הסעודית וצ'כיה.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחסים דיפלומטיים בין צ'כיה לממלכת ערב הסעודית כוננו בשנת 1995. באותה שנה נפתחה שגרירות צ'כיה בריאד. עד מהרה החל שיתוף הפעולה בין שתי המדינות להתפתח בהצלחה במיוחד בתחום המסחרי.

המסגרת ליחסים דו-צדדיים נקבעה בהתייעצויות בין משרדי החוץ של שתי המדינות במרץ 2002. דינמיקה חדשה הוכנסה בעקבות ביקורו הממלכתי של נשיא צ'כיה, ואצלב האוול, בערב הסעודית בפברואר 2001, במהלכו שתי המדינות חתמו על הסכם על הקמת נציגות דיפלומטית של ערב הסעודית בפראג. עד מהרה החליפו שתי המדינות מספר משלחות בתחום המדע, החינוך והכלכלה.

נקודת ציון חשובה הייתה החתימה על ההסכם הכללי בין ממשלת צ'כיה לממשלת ממלכת ערב הסעודית במרץ 2002. אישור מסמך מסגרת זה יצר תנאים לחתימה על הסכמים אחרים. לאחרונה הסתיימו שיחות על נוסח ההסכם לקידום והגנה על השקעות, ונפתח משא ומתן על הסכם למניעת מיסוי כפול.

מועצת העסקים הצ'כית-סעודית הוקמה בספטמבר 2003 בחסות לשכת המסחר והתעשייה הסעודית ולשכת המסחר הצ'כית. המועצה עוסקת באופן פעיל בקידום היחסים המסחריים של צ'כיה-סעודיה ונפגשת באופן קבוע בשתי המדינות פעמיים בשנה.

ביקורים במישור הממשלתי והפרלמנטרי, במיוחד השתתפותו של נשיא צ'כיה ואצלב האוול בפורום הכלכלי של ג'דה בפברואר 2005, פתחו את הדלת לשיתוף פעולה עתידי בתחומים רבים, כגון חינוך, חקלאות, שיתוף פעולה מדעי וטכני, ובעיקר. שירותי בריאות, שבהם לרפובליקה הצ'כית יש מוניטין מצוין עם מטופלים סעודים המבקרים בספא ובמתקני השיקום הצ'כיים.

צ'כיה רואה בממלכת ערב הסעודית שותפה חשובה במסגרת היחסים הבילטרליים שלה ומוכנה לפתח מגעים דו-צדדיים מקיפים לטובת אוכלוסיית שתי המדינות.

נציגויות דיפלומטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • צ'כיה מחזיקה בערב הסעודית שגרירות בריאד[1] וקונסוליית כבוד בג'דה[2].
  • ערב הסעודית מחזיקה בצ'כיה שגרירות בפראג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אודותינו באתר שגרירות צ'כיה בריאד
  2. ^ אתר הקונסוליה