לב יאשין: שוער חלומותיי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לב יאשין: שוער חלומותיי
Лев Яшин. Вратарь моей мечты
בימוי וסילי צ'יגינסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אולג קפאנץ
תסריט ולדימיר ואלוצקי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים Aleksandr Yermakov
אלכסיי גוסקוב
יוליה חלינינה
Galina Belyayeva
אלכסיי קרבצ'נקו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
חברת הפקה Kremlin Films
חברה מפיצה MEGOGO DISTRIBUTION
הקרנת בכורה 25 באוקטובר 2018 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 120 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט ביוגרפי, סרט כדורגל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 360,054,850 מיליון רובל
הכנסות 62,303,975 מיליון רובל
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לב יאשין: שוער חלומותיירוסית: Лев Яшин. Вратарь моей мечты) הוא סרט קולנוע רוסי משנת 2019 בבימויו של וסילי צ'יגינסקי[1], המגולל את קורות חייו של שוער הכדורגל האגדי לב יאשין. בסרט מככבים אלכסנדר פוקין כלב יאשין ויוליה חלינינה כמושא אהבתו, ולנטינה טימופייבנה.

הסרט הופק בשיתוף פעולה בין משרד התרבות של רוסיה לאגודת דינמו ומועדון הכדורגל דינמו מוסקבה והוא הסרט האחרון שכתב התסריטאי ולדימיר ואלוצקי, שמת בשנת 2015 לאחר שההפקה הייתה כבר בעיצומה.

הסרט שוחרר לאקרנים ברוסיה ב-28 בנובמבר 2019, במלאת 90 שנה ללידתו של השוער[2].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

26 במאי 1971. בקרוב ייערך משחק הפרידה מהשוער האגדי לב יאשין. לראשונה בהיסטוריה, כדורגלן סובייטי ישחק לצד כוכבי הכדורגל העולמי שיחלקו לו כבוד.

לקראת משחק זה יאשין נזכר באנשים ובמשחקים שליוו אותו בקריירת המשחק שלו, בשער שספג במשחק הבכורה במדי דינמו מוסקבה, שבעקבותיו לא הועלה להרכב במשך שנתיים, האימונים הקשוחים שסייעו לו לחזור להרכב הפותח, ההופעות במדי נבחרת ברית המועצות בכדורגל ביורו 1960, הכישלון במונדיאל 1962 בצ'ילה והמשחק לזכר מאה שנה לכדורגל האנגלי, בו שיחקה הנבחרת האנגלית נגד נבחרת העולם ב-23 באוקטובר 1962.

כילד רגיל ממשפחה ממעמד הפועלים, כמו כל בני גילו, הוא שיחק כדורגל יומם ולילה וחלם להיות חלוץ. אך לא משנה באיזו קבוצה שיחק - בחצר, במפעל, בצבא - הציבו אותו בשער. עם זרועותיו הארוכות, הוא יכול היה להגיע לכדור הקשה ביותר. הרצון שלו לשחק במגרש הוליד סגנון משחק חדש ומיוחד. בהתחלה היו טעויות וחסרונות מצערים - ספיגת השער במשחק הראשון שלו בהרכב הקבוצה הבוגרת, שאחריו נשלח יאשין לשנתיים על הספסל כדי לחדד את כישוריו. אך באופן בלתי הפיך הוא נשאר נאמן לסגנון המשחק שלו, שלימים ייקרא חדשני ובזכותו יהפוך לכוכב ברמה עולמית. כולם יגידו כי יאשין הקדים את זמנו. הוא היה האדון בתיבת העונשין שלו, תמיד בסוודר שחור עם האות D על חזהו. הוא זכה לכינויים רבים כמו "עכביש שחור", "פנתר שחור" ואפילו "תמנון שחור" בשל הגמישות, התנועה מהירה שלו כברק וראיית המשחק המבריקה שלו.

הניצחון האמיתי שלו התרחש בשנות ה-50 וה-60, כאשר נבחרת ברית המועצות, בחלקה הגדול בזכות משחקו המבריק, זכתה בגביעים המשמעותיים ביותר בענף הכדורגל. הוא יהפוך לאליל של מיליוני האוהדים הסובייטים ש"ישאו אותו בזרועותיהם"... ואז הכישלון באליפות העולם בצ'ילה והאהבה שמתחלפת בתיעוב כלפיו. הוא לבדו מואשם בתבוסה האומללה הזו ואז חייו החלו להפוך לסיוט: חלונות שבורים, מרפסות חרוכות, שיחות מאחורי גבו, חיוכים מבטים זדוניים, ולבסוף, השריקות נגדו מאותם מעריצים שעד לא מזמן ראו בו אליל שלהם. הוא נאלץ לעזוב, בשבילו לא היה מקום בקבוצה ולא היה מי שיגן עליו, כי הוא היה האחרון בתור...

בהמשך חזר לנצח ושוב הפך להיות הטוב ביותר לא רק בארצו, אלא בכל העולם - השוער היחיד בתולדות הכדורגל שקיבל את פרס כדור הזהב.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"יאשין הוא מעין 'שרביט קסמים' של כדורגל, שעדיין בעל כוח מופלא. זוכרים אותו כשצריך לאפשר משהו... אך צריך לנקוט בזהירות ולכבד את שמו. אין לנו כל כך הרבה ספורטאים שהסמכות שלהם גדלה מעבר לגבולות המדינה. השם יאשין מתייחס כמובן למותג העולמי בפרספקטיבה היסטורית ארוכה, השוער שלנו בקבוצת המספרים הראשונים, כמו גגארין וצ'ה גווארה... על השוער, שמשחקו מענג אותנו, אנו אומרים: "הוא משחק כמו יאשין".
המפיק, אולג קפאנץ, על לב יאשין.

ההפקה החלה בשנת 2014 בשיתוף פעולה בין אנשי משרד התרבות של רוסיה ואגודת דינמו. צילומי הסרט נערכו במוסקבה ובפרבריה בשיתוף פעולה עם בנק VTB ומועדון הכדורגל דינמו מוסקבה. על עבודת הפיקוח על הסרט היה אמון סרגיי סטפאשין, שר הפנים של רוסיה לשעבר, שרצה לוודא הפקת סרט ביוגרפי על חייו של השוער הנודע.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Как снимали фильм «Лев Яшин. Вратарь моей мечты»
  2. ^ "Премьера фильма "Лев Яшин. Вратарь моей мечты" состоялась в Москве". ТАСС. נבדק ב-2019-11-27.