לורד צ'נסלור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לורד צ'נסלור
Lord High Chancellor of Great Britain
איוש נוכחי אלכס צ'וק
תאריך כניסה לתפקיד 21 באפריל 2023
תחום שיפוט הממלכה המאוחדת
ייסוד המשרה 1066 עריכת הנתון בוויקינתונים
איוש ראשון הלורד ויליאם קוופר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הלורד צ'נסלוראנגלית: בשמו המלא – Lord High Chancellor of Great Britain – כלומר, "הלורד הצ'נסלור הרם של בריטניה הגדולה") הוא חבר ממשלה בבריטניה בתפקיד הדומה לשר משפטים, בו הוא אחראי על עבודת בתי המשפט ועצמאותם, ועל מינוי שופטים בשיתוף הוועדה למינוים משפטיים. תפקידו נחשב לאחד הבכירים בקבינט ממשלת בריטניה. בתפקידו הוא אחראי או שותף בכיר במינוי השופטים של אנגליה וויילס. הלורד צ'נסלור הנוכחי הוא אלכס צ'וק, המכהן בתפקיד מאפריל 2023.

לפני הרפורמה של שנת 2005, כיהן הלורד צ'נסלור גם כיושב ראש בית הלורדים, תפקיד שהועבר ללורד יושב הראש, וכראש הרשות השופטת, תפקיד שהועבר לאב בתי הדין. כהונה מורכבת זאת, שכללה תפקידים מהרשות המבצעת (בהיותו חבר ממשלה), מהרשות המחוקקת (בהיותו חבר בבית הלורדים), והרשות השופטת, נגדה את עקרון הפרדת הרשויות, דבר שנחשב בעייתי במיוחד מאז חקיקת חוק זכויות האדם 1998.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משרת הלורד צ'נסלור מקורה עוד בימי הכיבוש הנורמני של אנגליה בשנת 1066, ויש המשערים שהמשרה מבוססת על משרות שהתקיימו עוד קודם לכן. הלורד צ'נסלור היה התפקיד השלישי בחשיבותו באנגליה, אחרי המלך וראש השרים. עד אמצע המאה ה-16 כמעט תמיד שימש בתפקיד איש דת, שכן רוב המלומדים בימי הביניים היו אנשי דת. תפקידי הלורד צ'נסלור כללו בנוסף לתפקידים דתיים, את שמירת החותם המלכותי וייעוץ למלך בנושאים רוחניים וגשמיים.

מקור השם במילה הלטינית cancellarius שפירושה "מזכיר" או "פקיד בית הדין"; מקור המילה הוא השְׂבָכָה (cancellus) שישב מאחוריה.

עם הזמן נוספו ללורד צ'נסלור תפקידים שונים. כאחד מיועצי המלך, היה הלורד צ'נסלור חבר במועצה המלכותית. כאשר המועצה המלכותית הוחלפה על ידי הפרלמנט, קיבל הלורד צ'נסלור את תפקיד יושב ראש הבית העליון, בית הלורדים. על פי חוק מתקופת הנרי השמיני, הלורד צ'נסלור היה יושב ראש בית הלורדים, גם אם הוא עצמו לא היה לורד. בשנת 1280 הנחה אדוארד הראשון את אנשי המועצה המלכותית לבחון בעצמם את בקשות הצדק שהופנו למלך, ולצורך כך הוגדרו כטריבונל שיפוטי (The kings bench). הנחיות המלך היו שבקשות חשובות יופנו ללורד צ'נסלור ובקשות עוד יותר חשובות יופנו אל המלך בעצמו. בתקופת אדוארד השלישי כבר היה ללורד צ'נסלור הרכב שיפוטי (High Court of Chancery) אשר דן לפי עקרונות היושר והיה רשאי לסטות מהמשפט המקובל לשם עשיית צדק. בעקבות זאת נודע הלורד צ'נסלור כשומר המצפון של המלך. תפקיד נוסף של הלורד צ'נסלור היה הוצאת צווי הבאה.

לאחר סירובו של הקרדינל וולזי לאשר את גירושיו של הנרי השמיני, סר חנם של אנשי הדת באנגליה ותפקיד הלורד צ'נסלור ניתן כמעט תמיד לאנשים פשוטים, למעט בתקופתה של מרי הראשונה, מלכת אנגליה.

בתקופות קדומות, כאשר הלורד צ'נסלור נעדר, מילא את תפקידיו אדם שנשא בתואר "שומר החותם של המלך". בתקופת כהונתה של אליזבת הראשונה, מלכת אנגליה, הועבר חוק בפרלמנט שהשווה את סמכויותיהם של הלורד צ'נסלור ושומר החותם, כאשר ההבדל היחיד ביניהם היה דרך המינויים הסמלית. באופן כללי, מועמדים חסרי תואר אצולה מונו לתפקיד שומר החותם, בעוד בעלי תואר אצולה מונו לתפקיד לורד צ'נסלור. לעיתים, הוענק תואר אצולה לשומר החותם והוא קודם לתואר לורד צ'נסלור. החל משנת 1760 הפסיקו להבחין בין בעלי וחסרי תואר אצולה וכל המינויים נעשו לתפקיד לורד צ'נסלור. לרוב הוענק תואר אצולה ללורד צ'נסלור זמן קצר לאחר המינוי. היו מקרים לפני 1836 בהם התפקיד הוענק למספר אנשים במשותף.

עד לאיחוד אנגליה וסקוטלנד לבריטניה הגדולה, כיהנו לורד צ'נסלורים שונים באנגליה ובסקוטלנד. לאחר האיחוד כיהן לורד צ'נסלור אחד בבריטניה הגדולה. לעומת זאת, גם לאחר האיחוד עם אירלנד המשיך לכהן בה לורד צ'נסלור נפרד, עד הענקת העצמאות לאירלנד בשנת 1922, ועד היום הלורד צ'נסלור הוא "הלורד צ'נסלור של בריטניה הגדולה" ולא של הממלכה המאוחדת.

תפקידים לפני הרפורמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני הרפורמה של שנת 2005, הלורד צ'נסלור נשא תפקידים מכל שלוש רשויות השלטון. ברשות המחוקקת הוא כיהן כיו"ר בית הלורדים, ברשות המבצעת כיהן הלורד צ'נסלור במועצת המלך או בממשלה, והחל משנת 1885 היא ניהל את משרד הלורד צ'נסלור או "מחלקת הלורד צ'נסלור". בשנת 2007 שונה שם המשרד למשרד המשפטים. תפקיד המשרד נוגע לאחריות על חקיקה ואחריות מנהלית לתפקוד בתי המשפט. הלורד צ'נסלור גם עוסק במינוי שופטים ובהענקת תואר עורך דין בכיר (queen's council) לעורכי דין ותיקים. הלורד צ'נסלור גם אחראי על הטבעת חותם המלכה על מסמכי הממלכה והדבר נעשה באחריות אחד מעוזריו. כמו כן, הוא לוקח חלק בנוהל הטקסי של הכנסת חקיקה חדשה לתוקף. ברשות השופטת, הלורד צ'נסלור כיהן כשופט בבית הלורדים, כחלק מבית המשפט של מועצת המלך וכנשיא בית המשפט העליון של אנגליה וויילס. בזמנים מודרניים הלורד צ'נסלור תפקד בפועל בתפקידים אלו מעט מאוד, כאשר תפקד כשופט כמעט רק כחלק מבית הלורדים.

ללורד צ'נסלור גם תפקידים בכנסייה האנגליקנית. הוא אחד ממועצה של שלושים ושלושה אנשים המנהלים את נכסיה של הכנסייה, הוא אחראי על מינוי חלק מאנשי הדת ויש להתייעץ אותו בענייני מינויים לבתי משפט דתיים. בשנת 1829 נקבע בחוק שביטל כל איסור קיים על קתולים לכהן בתפקידי ממשל בממלכה המאוחדת, שהחוק אינו חל על תפקידי הלורד צ'נסלור ושומר החותם. בשנת 1974 שונה החוק כדי לקבוע מפורשות שמותר לקתולים לשאת במשרת הלורד צ'נסלור, אולם נקבע שאם קתולי ימונה לתפקיד, יופקדו התפקידים הדתיים באופן זמני אצל ראש הממשלה או שר אחר.

פקיד הכתר בגנזך הוא אחד מהפקידים הכפופים ללורד צ'נסלור, והוא עומד בראש משרד הכתר, שאחראי על שמירת חותם המדינה, בעוד שהלורד שומר החותם אחראי על שמירת חותמה האישי של המלכה אליזבת השנייה. פקיד הכתר בגנזך מחזיק גם במספר תפקידים ניהוליים הקשורים לבתי המשפט והרשות השופטת, וכן אחראי גם על מספר תפקידים הקשורים למסמכים המלכותיים שצריכים לעבור תחת חתימת המונרך המלכותית, פקודות, אישורי פטנטים וכדומה. מאז 1885 נמצא משרד פקיד הכתר בגנזך תחת אחריות הלורד צ'נסלור. פקיד הכתר בגנזך מבזר את סמכויותיו לגבי השימוש בחותם הגדול והכנת המסמכים השונים תחת הנחיית הלורד צ'נסלור, שאחד מתפקידיו הוא גם שמירת החותם. פקיד הכתר בגנזך מתחיל את הבחירות לפרלמנט הבריטי במחוז בחירה כלשהו באמצעות שליחת פקודת בחירות (Election Writ) למפקד הבחירות האזורי, האחראי על הטיפול בספירת הקולות בקלפיות.

בכירות התפקיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקיד הלורד צ'נסלור נחשב הבכיר בתפקידי שרי המלך, כולל זה של ראש הממשלה, למעט תפקיד ה-Lord High Steward, אשר חדל להתקיים באופן מעשי מאז המאה ה-15. הדבר מתבטא במשכורת הגבוהה שהוא מקבל (227,736 לירה שטרלינג לשנה ופנסיה של 106,868 לירה שטרלינג לשנה), הרבה מעבר לשכרם של שרים אחרים, כולל זה של ראש הממשלה. אי הנוחות מהמשכורת הגבוהה הביאה את הלורד צ'נסלור הקודם, הלורד פלקנור מת'ורותון, לוותר על המשכורת העודפת על שאר השרים. חשיבותה של משרת הלורד צ'נסלור באה לידי ביטוי גם בכך שרציחתו נחשבת מעשה של בגידה חמורה, כמו רצח של שופט בשבתו בדיון משפטי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לורד צ'נסלור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]