מארדר 2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מארדר 2
Bundesarchiv Bild 101I-197-1238-16, Russland-Mitte, Panzerjäger "Marder II"
Bundesarchiv Bild 101I-197-1238-16, Russland-Mitte, Panzerjäger "Marder II"
Bundesarchiv Bild 101I-197-1238-16, Russland-Mitte, Panzerjäger "Marder II"
מידע כללי
סוג משחית טנקים
מדינה מייצרת גרמניה הנאצית
יצרן FAMO עריכת הנתון בוויקינתונים
שנת ייצור 1942
תקופת השימוש 1942–הווה (כ־82 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
דגם קודם מארדר 1
דגם עוקב מארדר 3
מערכה מרכזית מלחמת העולם השנייה
מידע טכני
אורך 6.36 מטר
רוחב 2.28 מטר
גובה 2.2 מטר
משקל 10.8 טון
מהירות 40 קמ"ש
טווח פעולה 190 ק"מ
מנוע בנזין, 138 כוח סוס
שריון 10-30 מ"מ
צוות 3
מערכות נשק
חימוש עיקרי תותח 7.5 ס"מ PaK 40
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מארדר 2גרמנית: Marder II, 'דָּלָק') היה משחית טנקים אשר פותח ויוצר בגרמניה הנאצית ושירת בוורמאכט. המארדר השתמש במרכב של טנקי פאנצר סימן 2.

ישנן שתי גרסאות לכלי: הראשונה הייתה מצוידת בתותחי 7.62 ס"מ שנתפסו כשלל מהצבא האדום, והשנייה הייתה מצוידת בתותחי 7.5 ס"מ PaK 40. המארדר 2 היה כלי בעל פרופיל גבוה עם תא לחימה פתוח, ושריון דק שסיפק הגנה מועטה ביותר לאנשי הצוות. בכל זאת, המארדר 2 (ומארדר 3 הדומה) סיפקו עלייה גדולה בכוח הירי הנגד טנקי של השריון הגרמני באותה התקופה. כיום שרדו רק 4 יחידות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך השבועות הראשונים של מבצע ברברוסה, הפלישה לברית המועצות, פגשו הכוחות הגרמנים בטנקים סובייטים חדשים מסוג T-34 ו-KV, שעלו על כל הטנקים הגרמניים הקיימים. אף על פי כן, בתחילת המערכה נהנה השריון הגרמני מעליונות ברורה, בארגון ובאימון, על השריון הסובייטי שניצב מולו. חיל השריון הסובייטי, שהחל להתאושש מהטיהורים הגדולים של הקצינים ב-1938-37, לקה קשות בארגון ובדוקטרינה על תפעול השריון. עם זאת, התעורר הצורך בדחיפות לכלים ניידים בעלי כח אש נגד טנקי משופר.

בין שאר הפתרונות, נבחר להשתמש במרכבים של טנקים קלים שנחשבו למיושנים, כמו הפאנצר סימן 2 וכלי שלל כמו לוריין 37L הצרפתי, שהיוו בסיס למשחיתי טנקים, התוצאה הייתה סדרת ה"מארדר".

שירות מבצעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המארדרים השונים (על גרסאותיהם השונות) לחמו בכול החזיתות במלחמת העולם השנייה, אך בעיקר בחזית המזרחית. המארדר 2 שירת בגדודי השריון גם בורמאכט וגם בוואפן אס אס וגם מספר יחידות שירתו בלופטוואפה. המגרעות של המארדר היו קשורות בעיקר ביכולת ההשרדות של הכלי. השילוב של צללית גבוהה ותא לחימה פתוח מלמעלה יצר מצב שבו הכלי היה פגיע גם לירי ארטילריה, הפצצות מטוסים ורימוני יד. השריון של המארדר היה דק יחסית והוא היה פגיע מפני טנקי אויב ואש מתת מקלע. המארדר לא היה כלי התקפי, ולחימה בשטח בנוי או לחימה פנים אל פנים הייתה מסוכנת ביותר בגלל התא הפתוח. הוא היה נשק הגנתי ביסודו, שתפעולו המועדף היה במארב או בעמדות קבועות למחצה. למרות כול החסרונות של המארדר 2, הוא היה הרבה יותר יעיל מתותחים נגד טנקים נייחים.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מארדר 2 בוויקישיתוף