מבצר מסילחה

מבצר מסילחה
Mseilha Fort
Qal‘at al-Msaylḥa
מבצר מסילחה
מבצר מסילחה
מידע כללי
סוג מבצר
שימוש מבצר צבאי
אתר תיירות
מיקום צפון מזרח לבתרון
מדינה לבנוןלבנון לבנון
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 16211624 (כ־3 שנים)
חומרי בנייה אבן חול
יוצר פח'ר א-דין השני
סגנון אדריכלי ביזנטי
מידות
קומות 3
קואורדינטות 34°16′26″N 35°41′24″E / 34.273804°N 35.690072°E / 34.273804; 35.690072

מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מבצר מסילחהאנגלית: Mseilha Fort; בצרפתית: Puy du Connétable; בערבית: قلعة المسيلحة; בערבית מתורגמת: Qal‘at al-Msaylḥa) הוא מבצר שנבנה במאה ה-17 על גדות נהר אל-ג'וז (Nahr el-Jawz) מצפון לעיר בתרון שבלבנון כדי לשמור על הדרך ההיסטורית מביירות לטריפולי. המבצר שופץ ב-2007 והפך לאתר תיירות.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך ההיסטוריה המוקדמת עברה דרך בין ביירות לטריפולי לאורך החוף. ב-551 אירעה רעידת אדמה שמרכזה היה בביירות. הרעידה גרמה, בין השאר, למפולות אבנים ושקיעת האדמה כשבקרבת העיירה ת'יאופרוסופון (אנ') (מצפון לבתרון) שקעה דרך החוף והתמוטט המצוק לחוף הים וחסם את המעבר בחוף בסלעים גדולים. אירוע זה הביא להחלטה של השלטונות להסיט את הדרך הראשית מזרחית מחוף הים מזרחה. בעקבות החלטה זו נולד הצורך לבנות מבצרים שיגנו על הדרך החדשה וביניהם נבנה מבצר מסילחה.

ההיסטוריה של המבצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארכאולוגים מעריכים שהמקום בו הוקם המבצר היה מיושב כבר בתקופת האימפריה הרומית ושימש, בין השאר, למטרות ביטחוניות. במאה השישית, בעקבות הסטת הדרך מזרחה, הוקם במקום המבצר הראשון. החוקרים מעריכים שהמבצר הנוכחי נבנה ב-1624, בתקופת שלטונו של פח'ר א-דין השני, כשרק שרידים מעטים שהתגלו (בעיקר אבנים גדולות) שויכו לבנייה קדומה יותר.

התיארוך ההיסטורי הזה נתמך ברשומותיו של הנוסע הצרפתי ז'אן דה לה רוקה (אנ') שסייר במקום חמישים שנה לאחר מותו של פח'ר א-דין ואסף עדויות של מקומיים על המבצר וכן ברשומותיהם של היסטוריונים מקומיים כמו הכומר מנסור אל-חאטוני (Mansour al-Hattouny) וטאנוס אש-חידיאק (Tannous ach-Chidiaq). במאה ה-19 ביקר בלבנון התיייר יוהאן לודוויג בורקהרדט וחיזק את ההערכות על תיארוך הבנייה של המבצר.

מבנה המבצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבצר נבנה על צוק לחופו של נהר אל-ג'וז (Nahr el-Jawz) כשגשר עתיק למרגלות המבצר מאפשר לחצות את הנהר. המבצר נבנה מאבני חול קטנות שנחפרו במחצבה בקרבת המבצר. בחלק מהמקרים נמצא שאבנים אלו הונחו על גבי אבני חול גדולות יותר שלהערכת הארכאולוגים נותרו ממבנה מוקדם שנבנה במקום. המבצר כולל שלוש קומות ועובי חומותיו 2-1.5 מטר.

אל המבצר מוליך גרם מדרגות שנחצב בסלע ומוגן על ידי עמדות. המדרגות הובילו לשער כפול קשתי בכניסה למבצר ואחריו היה אולם כניסה. המבצר כלל מחסנים ובקומתו התחתונה נחפרו בורות מים. כמו כן כלל המבצר אפסיס שפנה למכה ונועד לתפילות.

המבצר בעת החדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבצר נמצא כיום בקרבת כביש 51 המחבר את ביירות וטריפולי[1].

ב-2007 החלו עבודות לשיקום המבצר כדי לחזק את קירותיו ולהפוך אותו למקום בטוח לביקורי תיירים. במסגרת השיקום הוקף המבצר בגדר בה נקבעו מספר שערים, גרם המדרגות חוזק והותקן בצידו מעקה מתכת, נסלל כביש גישה למבצר, הותקנו מרזבים לניקוז מי גשמים והוכנה גינה. בנוס, שוחזרה טחנת רוח שנבנתה בסמוך למבצר. בתהליך השימור היו שותפים הסוכנות האמריקנית לפיתוח בין-לאומי, מכון המחקר SRI (אנ'), משרד התיירות הלבנוני, משרד התרבות - מינהל העתיקות וחברת התקשורת הצרפתית Ogero (אנ').

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Auzias, Dominique; Jean-Paul Labourdette; Guillaume Boudisseau; Christelle Thomas (2008). Le Petit Futé Liban. Petit Futé. p. 333. ISBN 9782746916326.
  • Khalil, Samir; R.Y. Ebied; Herman G.B. Teule (2004). Studies on the Christian Arabic heritage: in honour of Father Prof. Dr. Samir Khalil Samir S.I. at the occasion of his sixty-fifth birthday. Eastern Christian studies. Vol. 5. Peeters Publishers. p. 364. ISBN 978-90-429-1464-3.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מבצר מסילחה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כביש 51 ממשיך מעבר לטריפולי צפונה לסוריה ודרומה מביירות לראש הנקרה בישראל