מוניקה סלש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוניקה סלש
Szeles Mónika
לידה 2 בדצמבר 1973 (בת 50)
נובי סאד, הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יוגוסלביהיוגוסלביה יוגוסלביה (עד 1994)
ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית (מאז 1994)
מקום מגורים סרסוטה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Tom Golisano עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 1.78 מטרים
יד חובטת שמאל
פעילות כמקצוענית 19892008 (בפועל: 2003) – 2008 עריכת הנתון בוויקינתונים
סה"כ פרסים שצברה 14,891,762 דולר אמריקאי עריכת הנתון בוויקינתונים
יחידים
מאזן קריירה 595–122 עריכת הנתון בוויקינתונים
דירוג שיא 1 (11 במרץ 1991)
זכיות בטורנירים 53
זוגות
מאזן קריירה 89–45 עריכת הנתון בוויקינתונים
דירוג שיא 16 (22 באפריל 1991)
זכיות בטורנירים 6
שיאי גראנד סלאם
זכיות 9
אליפות אוסטרליה הפתוחה זכייה (1991, 1992, 1993, 1996)
אליפות צרפת הפתוחה זכייה (1990, 1991, 1992)
וימבלדון גמר (1992)
אליפות ארצות הברית הפתוחה זכייה (1991, 1992)
מאזן מדליות
מתחרה עבור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
המשחקים האולימפיים
ארדסידני 2000טניס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוניקה סלשסרבית: Моника Селеш, Monika Seleš; בהונגרית: Szeles Mónika; נולדה ב-2 בדצמבר 1973) היא טניסאית יוגוסלבית-אמריקאית הנחשבת בעיני רבים לאחת הטניסאיות הטובות בכל הזמנים. דורגה ראשונה בעולם בדירוג העולמי לנשים, ה-WTA. במהלך הקריירה שלה זכתה סלש ב-9 תוארי גראנד סלאם והייתה האלופה הצעירה ביותר של אליפות צרפת הפתוחה. לזכותה 53 תוארי יחידות ו-6 תוארי זוגות. סלש הייתה השחקנית הדומיננטית ביותר בסבב הנשים בתחילת שנות ה-90.

נעוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סלש נולדה בנובי סאד שביוגוסלביה בשנת 1973 למשפחה ממוצא הונגרי. החלה לשחק טניס בגיל 6, ניצחה בטורניר הראשון שלה בגיל 8 וניצחה ב האורנג' בול בשנת 1985. במהלך האורנג' בול היא משכה את תשומת לבו של מאמן הטניס ניק בולטרי ששכנע את המשפחה לעבור לפלורידה, ארצות הברית ולרשום את סלש לאקדמיית הטניס שלו. סלש החלה לשחק טניס מקצועני כבר בגיל 14, וניצחה בטורניר הראשון שלה ביוסטון כבר בגיל 15 (1989), תוך כדי ניצחון על כריס אוורט בגמר. באותה שנה העפילה לחצי גמר אליפות צרפת הפתוחה וסיימה את השנה כמדורגת 6 בעולם.

השליטה בסבב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1990 זכתה סלש בטורניר הגראנד סלאם הראשון שלה לאחר שניצחה בגמר אליפות צרפת הפתוחה את שטפי גראף. במהלך השנה ניצחה סלש עוד 10 טורנירים, ביניהם אליפות סבב ה-WTA ומיאמי. סלש פתחה את שנת 1991 בסערה, מנצחת את אליפות אוסטרליה הפתוחה, אליפות צרפת הפתוחה ואליפות ארצות הברית הפתוחה, מיאמי, אליפות סבב ה-WTA, ועוד חמישה טורנירים נוספים. סלש העפילה למקום הראשון בעולם, וסיימה את השנה כמעט בלתי מנוצחת. הישגים יוצאי דופן אלו חזרו על עצמם גם בשנת 1992, בנוסף הגיעה סלש לגמר אליפות וימבלדון, תוך כדי שסלש מייצבת את עצמה כשחקנית הטובה ביותר בסבב הנשים ודוחקת את יריבתה הגדולה ביותר, שטפי גראף, מהשליטה המוחלטת שהייתה לה בסבב הנשים עד לתחילת שנות ה-90.

הדקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת 1993 נפתחה עבור סלש באותה הצלחה כמו השנתיים הקודמות והיא זכתה שוב באליפות אוסטרליה, ניצחה תארים לרוב והמשיכה לנצח את כל יריבותיה הגדולות, כגון מרטינה נברטילובה, ארנצ'ה סנצ'ס ויקאריו ושטפי גראף. הכול השתנה באירוע שהתרחש באפריל 1993 ושינה את פני טניס הנשים. בטורניר המבורג שבגרמניה, הותקפה סלש באמצע משחק רבע הגמר בטורניר על ידי אוהד גרמני אובססיבי של שחקנית הטניס שטפי גראף שדקר את סלש בגבה. סלש השמיעה זעקת כאב ותמונות הדקירה שודרו ברחבי העולם כולו. סלש הובהלה לבית החולים ואירוע הדקירה זיעזע את עולם הטניס בפרט והספורט העולמי בכלל. ההתאוששות הפיזית מהדקירה לקחה רק כמה שבועות אך ההתאוששות הפסיכולוגית מהאירוע עצמו הייתה קשה והשפיעה על סלש בצורה חריפה. סלש לא הופיעה במגרשים במשך שנתיים שלמות.

החזרה לסבב[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הדקירה, שטפי גראף חזרה לשלוט בסבב הנשים והעפילה שוב לראשות הדירוג העולמי. סלש התדרדרה בדירוג עד למקום השמיני. סלש חזרה לסבב באוגוסט 1995, לאחר שקיבלה אזרחות אמריקאית ועברה לייצג את ארצות הברית, וניצחה בטורניר החזרה שלה בטורונטו, דבר שגרם לרבים בעולם הטניס להאמין שסלש אכן מסוגלת לחזור לפיסגת טניס הנשים ולשלוט בו כבעבר. חודש לאחר מכן פגשה סלש בגמר אליפות ארצות הברית את שטפי גראף והפסידה לאחר שנתנה קרב אדיר לגרמניה. סלש פתחה את שנת 1996 בזכייה באליפות אוסטרליה והיה נראה שהיא בדרך הנכונה בחזרה לצמרת, אך היא לא הצליחה להציג את הטניס שלפני הדקירה והתקשתה לחזור על הישגיה בעבר. באותה שנה הפסידה שוב לשטפי גראף בגמר אליפות ארצות הברית ובשנת 1998 הגיעה לגמר הגראנד סלאם האחרון שלה בו הפסידה לארנצ'ה סנצ'ס ויקאריו. ככל שהתארכה הקריירה של סלש, כך התרחקה סלש מאותה היכולת שהצעידה אותה להישגיה בתחילת שנות ה-90. פציעה ברגל גרמה לסלש לפרוש מטניס מקצועני, אף על פי שלא הודיעה עליה באופן רשמי עד ה-14 בפברואר 2008[1].

בשנת 2008 התמודדה בעונה השישית של תוכנית המציאות האמריקאית, רוקדים עם כוכבים, והייתה למודחת השנייה.  

סגנון המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

סלש נחשבת ל"שחקנית הכוח" הראשונה של כל הזמנים. סלש הביאה איתה למגרשי הטניס משחק פיזי, החזרות סירב מעולות וכף יד וגב יד בשתי ידיים. היא ניחנה במשחק עיקש, סבלני מצד אחד ותקיף מצד שני. סלש נודעה בנוסף בגניחות הקולניות שהייתה משמיעה במהלך משחקיה, דבר שלעיתים הפריע ליריבותיה. בעיני רבים נחשבת סלש לאחת משחקניות הטניס הטובות בכל הזמנים, אם לא הטובה ביותר. השליטה הכול כך מוחלטת שלה בסבב שנקטעה על ידי הדקירה מעלה כל פעם מחדש את השאלה איך היה נראה עולם הטניס הנשי אילולא הייתה סלש נדקרת בגבה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שי אלון, ‏מוניקה סלש הודיעה על פרישה מטניס, באתר ONE‏, 15 בפברואר 2008