מוריץ היינריך רומברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוריץ היינריך רומברג
Moritz Heinrich Romberg
לידה 11 בנובמבר 1795
מיינינגן, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 ביוני 1873 (בגיל 77)
ברלין, הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Friedrichswerderscher Friedhof עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הַינְרִיךְ מוֹרִיץ רוֹמְבֶּרְגגרמנית: Moritz Heinrich Romberg; 11 בנובמבר 179516 ביוני 1873) היה רופא ונוירולוג יהודי גרמני שפרסם ספר לימוד קלאסי רב-כרכים בין 1840 ל-1846. נחשב לחלוץ הנוירולוגיה, הוא היה הראשון שתיאר את מבחן רומברג, סימן רפואי לפגיעה בפרופריוספציה בחולה.

רומברג נולד במיינינגן, עיירה בתורינגיה בגרמניה. רומברג התמודד עם קשיים מוקדמים עם מותו של אביו, סוחר יהודי. בעקבות הטרגדיה הזו, עברה אמו עם רומברג ואחותו הצעירה לברלין. בברלין בילה רומברג את שארית חייו, ובסופו של דבר תרם תרומה משמעותית בתחום הנוירולוגיה.[1]

רומברג למד רפואה בברלין, שם קיבל את הדוקטורט שלו ב-1817 עם תזה על רככת. לאחר מכן שהה בווינה למטרות לימודים. לאחר מכן חי ועבד רומברג בברלין-מיטה במשך שנים רבות, כולל כרופא לעניים מ-1820 עד 1845. בשנת 1830 סיים את ההביליטציה שלו בפתולוגיה. הוא היה ראש הפוליקליניקה הרפואית בברלין-שאריטה ונחשב למייסד שותף של "האסכולה הנוירולוגית הגרמנית" ומייסד הנוירולוגיה הקלינית כדיסציפלינה מדעית.

הוא תיאר את מה שמכונה כיום מבחן רומברג בתיאור המקורי שלו על שדפת (אנ')[א] (מחלה הנגרמת על ידי עגבת הפוגעת בחלק האחורי של עמוד השדרה). הוא סיפר על תסמינים מוקדמים כ:”כפות הרגליים מרגישות קהות בעמידה, בהליכה או בשכיבה, ולמטופל יש תחושה כאילו היו מכוסות בפרווה; ההתנגדות של הקרקע אינה מורגשת”

את מבחן רומברג הוא תיאר כ:”ההליכה מתחילה להיות לא בטוחה... הוא מניח את רגליו בכוח רב יותר... הפרט שומר את עיניו על רגליו כדי למנוע מהתנועות שלו להפוך עוד יותר לא יציבות. אם הוא הוא מצווה לעצום את עיניו כשהוא במנח זקוף, הוא מתחיל מיד להתנודד מצד לצד; חוסר הביטחון בהליכתו גם בולט יותר בחושך”. רומברג לא הבחין בכך בשיתוקים אחרים.

חוסר היציבות בעיניים עצומות (אטקסיה חושית), מתייחס לאובדן תחושת המיקום ברגליים ובכפות הרגליים שבדרך כלל מפצה עליהן המטופל המשתמש בראייה כדי לספק מידע זה. אבל כשהעיניים עצומות או בחושך, אובדן תחושת המיקום גורם לחוסר יציבות ולעיתים לנפילה, כפי שתיאר רומברג.

רומברג גם תיאר את תסמונת פארי-רומברג יחד עם המדען הבריטי כיילב הילייר פארי (אנ').

הוא היה אחד ממספר מספר בודד של נוירולוגים חדשניים באירופה שבתקופה 1820–1850 הכניסו לשימוש תצפית קלינית והיסק למה שהיה אז דיסציפלינה בסיסית. מיוחס לו כי היה "הנוירולוג הקליני הראשון".

אחיינו של רומברג, אדוארד היינריך הנוך (אנ'), היה רופא שנודע בתיאור ארגמנת על שם שונליין-הנוך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שַׁדֶּפֶת היא ההצעה של האקדמיה העברית ל-Tabes dorsalis, מכונה גם סיפיליס שלישוני

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Schiffter, Roland (2010-08-01). "Moritz Heinrich Romberg (1795–1873)". Journal of Neurology (באנגלית). 257 (8): 1409–1410. doi:10.1007/s00415-010-5552-1. ISSN 1432-1459.