מחלף קיבוץ גלויות

(הופנה מהדף מחלף חיל השריון)
מחלף קיבוץ גלויות
מחלף קיבוץ גלויות, יוני 2023
מחלף קיבוץ גלויות, יוני 2023
כינוי מחלף חיל השריון
תאריך הקמת המחלף שנות השמונים
מיקום תל אביב-יפו
כבישים במחלף   כביש 1
  כביש 2 (דרך חיל השריון)
  כביש 20
  כביש 461
דרך קיבוץ גלויות
מסילות במחלף מסילת איילון, מסילת תל אביב – פלשת
אתרים סמוכים בית הספר הולץ, מתחם לודוויפול
קואורדינטות 32°02′49″N 34°47′12″E / 32.04694444°N 34.78666667°E / 32.04694444; 34.78666667
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מחלף קיבוץ גלויות הוא מחלף בתל אביב-יפו המחבר את כביש 1, כביש 2, כביש 20, כביש 461 ודרך קיבוץ גלויות, ומשמש ככניסה מרכזית לתל אביב-יפו. המחלף הוא מן העמוסים במדינת ישראל, ומדי יום עוברים בו כחצי מיליון כלי רכב.

מבנה המחלף[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרך קיבוץ גלויות חולפת מעל לכביש 1 באמצעות גשר, ואילו נתיבי איילון (כביש 20) חולפים מעליה באמצעות שני גשרים נוספים. המחלף הוא קצהו המערבי של כביש 1, ומקשר בין הקטע התיכון של נתיבי איילון לחלקם הדרומי, שקצהו במחלף חולות. חלקו המערבי של המחלף, הכולל את גשרי נתיבי איילון, מכונה גם גשר חיל השריון (או גשר הולץ), ועוברת בו גם דרך חיל השריון שמהווה את ראשיתו (קצהו הדרומי) של כביש 2 שסופו בחיפה. מסילות הרכבת שבין מסלולי כביש 1 בקטע הסמוך למחלף הן העמוסות בישראל. המחלף משמש גם כמחלף רכבתי בו מסילת תל אביב – פלשת עוברת מעל ומתחברת למסילת איילון. בסמוך למחלף גם מסוף אוטובוסים גדול.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשיתו של המחלף בשנת 1978, עם חיבור גשר קיבוץ גלויות לכביש 1. בשנות ה-80 של המאה ה-20 חוברו למחלף גם נתיבי איילון. המחלף הורחב עם השנים ונוספו לו גשרים המקשרים אותו עם נתיבי איילון לכיוון דרום, גשרי מסילות רכבת, ועבודות לשיפור זרימת נחל איילון העובר בין מסלולי המחלף.

בשנת 2007, בעת הקמת מסילת תל אביב – פלשת, הועתק "גשר חיל השריון" מזרחה למרחק 15 מטר. בתחילת שנות ה-80 תוכננו נתיבי איילון לכיוון דרום, אך המתכננים החליטו לא לכלול בתוכניותיהם את תוואי הרכבת המתוכנן. כתוצאה מכך ניצב הגשר בדיוק בתוואי מסילת תל אביב – פלשת. עלות העתקת הגשר הייתה כ-70 מיליון שקל והפרויקט כלל גם: פינוי חלקי של בית הספר הולץ, הקמת גשר חדש לרכבת וכן הסדרי תנועה ותיקונים שונים. העתקת הגשר עצמו נמשכה שלושה ימים באמצעים מכניים.[1] לטענת חברת נתיבי איילון בתקופה שבה נבנה הגשר, ההיתכנות להקמת מסילת הרכבת הייתה אפסית, וכדי לחסוך בעלויות לא נוצל כל רוחב התוואי המתוכנן (בעיקר עלות פינוי חלק ממתחם לודוויפול ובית הספר הולץ).[2]


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מחלף קיבוץ גלויות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקודם:
-
מחלפים בכביש 1 הבא:
מחלף גנות
הקודם:
מחלף חולון
מחלפים בנתיבי איילון הבא:
מחלף לה גוארדיה
הקודם:
-
מחלפים בכביש 2 הבא:
מחלף לה גוארדיה