מרכז חינוך ליאו באק – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
קישורים חיצוניים
שורה 23: שורה 23:
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
* [http://www.leobaeck.org.il אתר מרכז החינוך ליאו-בק]
* [http://www.leobaeck.org.il אתר מרכז החינוך ליאו-בק]
* [http://www.leobaeck.net/ האתר הפדגוגי של מרכז חינוך ליאו-בק]
* [http://leobeck.library.org.il אתר הספרייה והקטלוג המקוון של מרכז החינוך ליאו-בק]
* [http://leobeck.library.org.il אתר הספרייה והקטלוג המקוון של מרכז החינוך ליאו-בק]
* שושן מנולה, [http://dmag.co.il/colbo.html ליאו באק חוגג 75], כלבו חיפה, 24 במאי 2013, עמ' 22-24
* שושן מנולה, [http://dmag.co.il/colbo.html ליאו באק חוגג 75], כלבו חיפה, 24 במאי 2013, עמ' 22-24

גרסה מ־16:28, 27 בספטמבר 2015

קובץ:Logoleob.jpg
סמל בית הספר ולוגו המרכז החינוכי

מרכז חינוך ליאו באק
(למפת חיפה רגילה)
 
מרכז חינוך ליאו באק
מרכז חינוך ליאו באק
מרכז חינוך ליאו באק. מלפנים: מרכז לוקיי

מרכז חינוך ליאו באק (בק) הוא בית ספר של האיגוד העולמי ליהדות מתקדמת (יהדות רפורמית) בחיפה. נקרא על שמו של הרב ד"ר ליאו בק ומחנך לאור משנתו.

מרכז החינוך ליאו-בק הוקם בחיפה בשנת 1938 על ידי הרב ד"ר מאיר אלק, כגן ילדים ברחוב הלל, עבור קבוצת ילדים מעולי מרכז אירופה אשר התגוררו בהדר העליון. אלק, שהיה תלמידו של ליאו בק, פעל ברוח משנתו הליברלית של רבו, ולצד ההשכלה הכללית שהנחיל לתלמידיו, ביקש לטפח בקרבם את הזיקה ליהדות, כשהיא מלווה בערכים של סובלנות, הבנה, וכבוד לעמדתו של הזולת. ב-1940 עיצב אלק את סמל בית הספר - עץ ומעליו פסוק מספר תהילים פ"ה 12: "אמת מארץ תצמח".

"בית ספר הלל", בהנהלתו של אלק, התחיל ככיתת גן, והוסיף מדי שנה כיתה נוספת. כלומר, כאשר בוגרי כיתה א' עלו לכיתה ב', נפתחה עבורם כיתה ב' וכן הלאה. כאשר המחזור הראשון סיים את בית הספר העממי, פתח עבורם אלק כיתת בית ספר תיכון. לכבוד אירוע זה, הוזמן ד"ר ליאו בק עצמו לבקר במקום. במהלך ביקורו בשנת 1947 שונה שם בית הספר מ"הלל" ל"ליאו בק". אותו ביקור שימש גם תמריץ להקמת חברת ליאו בק בע"מ ב-1948, ולהעברת הנכסים אליה.

בשנת 1950, כתוצאה מהרצון להרחיב את בית הספר, ונוכח הצורך במימון, הצטרף בית הספר לאיגוד העולמי ליהדות מתקדמת, אליה הוא שייך עד היום. באותה שנה קיבלה מדינת ישראל חסות על בית הספר היסודי, והוא הפך לממלכתי.

ב-1956 עבר בית הספר היסודי לרחוב גולומב בהדר עליון, ובית הספר התיכון נותר ברחוב הלל. עקב מיקומו של בית הספר בתוך שכונה עירונית בנויה, לא היה מקום להתרחבות. על שטח סמוך שהיה יכול להיות אופציה לבנייה, החליטו הבהאים להרחיב את הגן הבהאי ולבנות מבנים נוספים, בהם בית הצדק העולמי. לפיכך, עיריית חיפה הקצתה למרכז החינוך שטח של 20 דונם סמוך למנזר סטלה מאריס בכרמל הצרפתי. בעלי השטח הם המסדר הכרמליתי, שהחכירו אותו לעיריית חיפה. על השטח נבנה ב-1970 בכספי מרכז ליאו-בק מרכז חינוך, הכולל כיום (2013) בית ספר תיכון שש-שנתי, חטיבה לגיל הרך, בית ספר יסודי, מתנ"ס ומרכז ספורט, בית כנסת רפורמי ("אוהל אברהם", נוסד ב-1978), ומרכז בינלאומי ללימודי יהדות על שם לורי לוקיי.

בשנת 1974 פרש הרב אלק לגמלאות, ואת הניהול קיבל הרב ראובן סמואלס, שהיה מורה בבית הספר מ-1962. עם פרישתו של הרב סמואלס ב-1999, התמנה למנהלו הכללי של המרכז דני פסלר, יו"ר סיעת העבודה במועצת עיריית חיפה וחבר המועצה הישראלית לתרבות ואמנות, שהיה תלמיד ומורה במקום אותו הוא מנהל היום.

בנוסף ללימודים בבית הספר, מפעיל המרכז תוכניות רבות למען הקהילה, פעילויות לקידום ערכי יהדות, כיתת מחוננים מחוזית וכן כיתות לילדים הסובלים מ-PDD ומוגבלויות שונות.

נכון ל-2013 לומדים במרכז החינוך, על כל מוסדותיו וכל שכבות הגיל, כ-2500 תלמידים.

המרכז הבינלאומי ללימודי יהדות ע"ש לורי לוקיי

מרכז לוקיי המיועד לקיום כנסים, אירועים (כולל שמחות ואירועים משפחתיים), סמינרים, ימי עיון ומופעי תרבות, נמצא בקמפוס של מרכז חינוך ליאו באק. המרכז נפתח בשנת 2003, והוא כולל אודיטוריום בעל 300 מקומות ישיבה, 14 חדרי סמינרים, בית ספר יסודי ומרכז תקשורת.

קישורים חיצוניים