יכין-חק"ל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ביטול גרסה 17629153 של 212.179.228.72 (שיחה) דריסת תוכן אנציקלופדי על ידי תוכן שיווקי
שורה 22: שורה 22:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
* [http://www.yakhingroup.co.il/he/home/a/main/ אתר הבית של יכין]
* [http://tnuathaavoda.info/zope/home/1/terms/1118312083 יכין-חק"ל] באתר תנועת העבודה הישראלית
* [http://tnuathaavoda.info/zope/home/1/terms/1118312083 יכין-חק"ל] באתר תנועת העבודה הישראלית
* {{TheMarker1|שרון שפורר|הקרב על ירושת המיליונים של נספי השואה: יכין חק"ל מסרבת להשיב, היורשים יוצאים למלחמה|law/1.576156|7 במאי 2010}}
* {{TheMarker1|שרון שפורר|הקרב על ירושת המיליונים של נספי השואה: יכין חק"ל מסרבת להשיב, היורשים יוצאים למלחמה|law/1.576156|7 במאי 2010}}

גרסה מ־19:05, 22 באוקטובר 2015

"קבוצת אריזה" של יכין בכפר סבא, 1939

יכין-חק"ל היא חברה לעיבוד תוצרת חקלאית, יזמות ונדל"ן. ייסודה בתאגיד לעיבוד חקלאי שהוקם על ידי ההסתדרות הכללית והסוכנות היהודית ב-1952 על ידי איחוד החברות הקבלניות יכין וחק"ל. בשנת 1992 נקלע התאגיד לקשיים ונמכר לאיש העסקים סמי שמעון.

יכין

חברת יכין הוקמה על ידי ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל בשם "המשרד הקבלני לעבודות חקלאיות" כתגובה למשבר אבטלה ששרר בארץ ישראל ב-1927, תקופה בה נקלטה בארץ העלייה הרביעית ונוצר צורך ליצור מקומות תעסוקה לעולים, תוך ביסוס עבודה עברית במושבות ואספקת תנאי עבודה נאותים לפועלים.

החברה נטעה פרדסים והכשירה פועלים חקלאיים בארץ ובחו"ל (באמצעות תנועת החלוץ) לעבודה ולהתיישבות. החברה אירגנה בקבלנות את הקטיף והאריזה של הפרי וסייעה לייצוא פרי ההדר מארץ ישראל. בכך היוותה החברה תחרות לבעלי הון פרטיים שנטעו פרדסים בשרון כחברת בני בנימין למשל. יכין הקימה משרדי תעסוקה במושבות שניווטו פועלים למפעליה.

במהלך השנים קיבלה על עצמה "יכין" עיבוד של פרדסים שהיו בבעלות יהודים מחו"ל וכן ישראלים שלא רצו או שלא ידעו לטפל בפרדסים שבבעלותם.

חק"ל

חק"ל (חברה קבלנית לחקלאות) נוסדה ב-1942 תוך שיתוף פעולה בין הסוכנות היהודית להסתדרות במטרה לארגן את משרדי התעסוקה במבנה ארצי. חק"ל דאגה להעסקה הקבלנית של הפועלים, להכשרה ולהתיישבות בעוד יכין עסקה בעיבוד תוצרת חקלאית (למשל הפקת מיץ תפוזים, חומץ וכדומה) ובשיווק.

האיחוד

עם קום המדינה וקליטת העלייה ההמונית נוצר שוב צורך לקלוט כמות גדולה של עובדים בלתי-מיומנים ולספק להם מקומות תעסוקה. ב-1952 אוחדו יכין וחק"ל לתאגיד אחד שהקים בתי אריזה ובתי חרושת לעיבוד חקלאי, נטע מטעים, שיווק את התוצרת וגידל ירקות (לחמוצים ולמאכל בהמות). ליכין-חק"ל היה תפקיד חשוב בפרויקט פרדס בחיסכון שיזמה הממשלה.

הפרטה

ב-1992 נקלע התאגיד, כמו רבים ממפעלי חברת העובדים לקשיים כלכליים והחברה נמכרה לאיש העסקים הבריטי סמי שמעון. אחד הנכסים הגדולים של החברה עם מכירתה היה נדל"ן רב. הן פרדסים באזורים נחשקים במרכז הארץ, הן שטחי מפעלים ו"בית יכין" במרכז העיר תל אביב (בצומת הרחובות אבן גבירול, קפלן).

מכירה

ב-1998 נמכרה פעילות החברה לחברת זנלכל בע"מ שהפכה את המותג יכין למותג הקהל הרחב בניגוד למותגים "פרי מבורך" ו-"פרי זה" בהשגחת כשרויות למהדרין.

קישורים חיצוניים