לדלג לתוכן

מיכאיל גפטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
מיכאיל גפטר
Михаил Яковлевич Гефтер
לידה 24 באוגוסט 1918
סימפרופול, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 בפברואר 1995 (בגיל 76)
מוסקבה, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי היסטוריה, היסטוריה כלכלית, פילוסופיה של ההיסטוריה, פילוסופיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית העלמין הארמני עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט Arkady Sidorov עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות Institute of World History עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט Yevgeny Kozhokin עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • עיטור המלחמה הפטריוטית הגדולה דרגה ראשונה
  • מדליית ההגנה על מוסקבה
  • עיטור התהילה מדרגה שלישית עריכת הנתון בוויקינתונים
gefter.ru
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיכאיל גפטררוסית: Михаил Яковлевич Гефтер ‏; (24 באוגוסט 1918, סימפרופול - 15 בפברואר 1995) היה היסטוריון, פילוסופ ופובליציסט סובייטי ממוצא יהודי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיכאיל גפטר נולד בשנת 1918 בסימפרופול שב[[חצי האי קרים[[ למשפחה יהודית. הוריו היו מורים. הוא היה נצר של רב העיר חרסון פייטל בלומנפלד.

לאחר סיום בית ספר גפטר נסע למוסקבה בה התחיל ללמוד היסטוריה באוניברסיטת מוסקבה הוא היה פעיל בקומסומול ובשנת 1940 התקבל לשורות המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות. הוא סיים את הלימודים בשנת 1941.

לאחר פלישת נאצים לברית המועצות גפטר התנדב לשורות הצבא האדום. גפטר לחם בחזית ונפצע פעמיים. לאחר הפציעה הראשונה הוא חזר לחזית. הפציעה השנייה הייתה קשה והוא נותר לזמן ארוך בבית חולים צבאי בקרבת החזית. הודות למאמצי אשתו לעתיד של רומן חסין-לוריה הם הועברו לבית חולים במוסקבה. הוריו וסבתה נהרגו על ידי הנאצים בסימפרופול.

לאחר סיום הקרבות גפטר החל ללמוד תואר שלישי במכון להיסטוריה של אקדמיה למדעים של ברית המועצות. במקביל הוא היה פעיל במנגנון הקומסומול ועבד במערכת ירחון "הקומוניסט הצעיר". בשנת 1953 גפטר סיים עבודת הדוקטורט.

גפטר עסק בהיסטוריה הכלכלית של האימפריה הרוסית ועד לשנות ה-70 של המאה ה-20 פרסם מעל ל-100 עבודות בנושא. הוא כתב מספר ערכים עבור האנציקלופדיה הסובייטית הגדולה והיה פעיל בהכנת ספר "היסוטירה עולמית" ב-10 כרכים. בשנת 1969 הוא פרסם מאמר היסטורי בו הציג את ולדימיר לנין כבן אדם מתלבט בנושאים שעל הפרק. צורה זו לא התקבלה במנגנון המפלגתי, גפטר פוטר מעבודתו ועבודות שלו הפסיקו להתפרסם. בשנת 1976 הוא הוצע לגמלאות. החל מתקופה זו גפטר החל להשתתף בתנועת הדיסידנטים. הוא היה בין מייסדים של ירחון "חיפושים" שפורסם בסמאיזדט. בשנת 1982 הוא עזב את המפלגה.

בשנת 1987, בתקופת פרסטרויקה של מיכאיל גורבצ'וב גפטר קיבל אפשרות להתפרסם. בשנת 1991 יצאה אוסף מאמרים שהוא כתב בעשור האחרון ביחד עם אנדריי סחרוב ופעילום נוספים גפטר היה שותף להקמת מועדון ציבורי-פוליטי.

בשנת 1992 גפטר היה הנשיא הראשון של המרכז הרוסי לחינוך וחקר השואה.

גפטר נפטר בשנת 1995.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]