לדלג לתוכן

מילויקו ספאיץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה נמצא בתהליך עבודה מתמשך.
הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.
ערך זה נמצא בתהליך עבודה מתמשך.
הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.
מילויקו ספאיץ'
Milojko Spajić
Милојко Спајић
צילום מדצמבר 2023
צילום מדצמבר 2023
לידה 24 בספטמבר 1987 (בן 36)
פלייבליה, מונטנגרו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מונטנגרו עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
ראש ממשלת מונטנגרו
31 באוקטובר 2023 – מכהן
(234 ימים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מילויקו "מיקי" ספאיץ'אותיות לטיניות: Milojko Spajić, בקירילית סרבית ומונטנגרית:Милојко Спајић, נולד ב-24 בספטמבר 1987) הוא פוליטיקאי ומומחה פיננסי מונטנגרי המכהן כראש ממשלת מונטנגרו החל מאוקטובר 2023 . [1] הוא שימש כשר ה אוצר והרווחה בממשלתו של זדרבקו קריבוקפיץ' ב-2022-2020. [2] ספאיץ' הוא יושב ראש מפלגת מרכז הקרויה "אירופה עכשיו!" (Evropa sad !- PES) ונכון ל-2024 הוא נמנה עם ראשי הממשל הצעירים בעולם, הרביעי אחרי גבריאל אטאל של צרפת , איברהים טראורה של בורקינה פאסו ודניאל נובואה של אקואדור.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות וצעירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספאיץ' נולד ב-1987 בפלייבליה במונטנגרו , באותה תקופה הרפובליקה הסוציאליסטית של מונטנגרו במסגרת הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה. הוא מיוחס למטודיה אוסטויץ' המכהן כבישוף של הכנסייה האורתודוקסית הסרבית באפארכיה בודימליה וניקשיץ'. הוא סיים הגימנסייה של פייבלייה כאחד התלמידים המצטיינים והמשיך בלימודי כלכלה באוניברסיטת מונטנגרו. לאחר מכן השתלם בתחום הכלכלה באוניבריסטת סאיטאמה ואוניברסיטת אוסקה ביפן [3] בעזרת מלגה מטעם ממשלת יפן. כחלק מתוכנית חילופי סטודנטים למד גם באוניברסיטת צ'ינגחווה בבייג'ינג בסין. בהמשך סיים תואר שני במנהל עסקים בבית הספר הגבוה ללימודי תעשייה וניהול בפריז בפריז (HEC).

קריירה כלכלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתום לימודיו עסד ספאיץ' בוול סטריט בפריז ובטוקיו. בקיץ 2020 עבד כאנליסט אשראי בחברת גולדמן זקס והיה שותף בקרן הון סיכון בסינגפור.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשובו למונטנגרו בימי הבחירות לפרלמנט ב-2020 היה ספאיץ' חבר בצוות היועצים של זדרבקו קריבוקפיץ'. הוא התקומם נגד הפקעת נכסי הכנסייה האורתודוקסית הסרבית במונטנגרו והשתתף בזירה האמריקאית במסע יחסי הציבור של הכנסייה הזאת ושל הסרבים המוצהרים במונטנגרו

שר האוצר והרווחה 2022-2020[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספאיץ' שימש כשר אוצר והרווחה בממשלת זדרבקו קריבוקפיץ'. יחד עם שר הכלכלה יאקוב מילאטוביץ' הציג ויישם ספאיץ' תוכנית רפורמה כלכלית שנויה במחלוקת הקרויה "אירופה עכשיו". בזמן משבר פרלמנטרי הציע קריבוקפיץ' בפרלמנט הצעה להדחת סגן ראש הממשלה דריטן אבאזוביץ' והחלפתו בספאיץ'.

אירופה עכשיו![עריכת קוד מקור | עריכה]

יחד עם מילאטוביץ' הקים ספאיץ' מפלגה פוליטית בשם "אירופה עכשיו!" כשהוא היושב ראש שלה ומילאטוביץ' סגן יושב הראש. המפלגה השתתפה בבחירות לרשויות המקומיות ב-2022.

הבחירות ב-2023[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספאיץ' ניסה לרוץ לנשיאות מונטנגרו אולם מועמדותו נפסלה על ידי ועדת הבחירות הממלכתית אחרי שנתגלה שיש לו אזרחות כפולה: מונטנגרית וסרבית. הוא טען שב-2009 ביקש את האזרחות הסרבית כדי שיוכל להיכנס ליפן ללא אשרת כניסה. לדבריו תהליך הוויתור על האזרחות הזאת עוד לא הסתיים. לעומת זאת מילאטוביץ' רץ לנשיאות כמועמד של מפלגת PES וניצח את הנשיא מילו ג'וקאנוביץ' עם 58% מקולות הבוחרים. בעת מסע הבחירות האשימו אותו ראש הממשלה דאז דריטן אבאזוביץ' ושר הפנים פיליפ אדג'יץ' שהיו לו לכאורה קשרים עם יוזם הקריפטומטבע הדרום קוריאני דו קוון שנעצר במונטנגרו במרץ 2023. דה קוון טען בהתחלה שהיו לו קשרים עם ספאיץ' והכחיש שתמך כלכלית בו או במפלגתו. בבחירות לפרלמנט זכתה מפלגת "אירופה עכשיו!" ב-25 % מהקולות ואת רוב המושבים בפרלמנט. ב-10 באוגוסט 2023 הטיל עליו הנשיא החדש מילאטוביץ' את המשימה להרכיב ממשלה. ב-30 באוגוסט 2023 פרצות מחאות ברחבי המדינה נגד ספאיץ' ונגד תוכניותיו לכלול בממשלה את מפלגות המיעוטים האתניים שהיו בנות ברית של מפלגת DPS (המפלגה הדמוקרטית של הסוציאליסטים) ואת חסימת הדרך לממשלה של הקואליציה הפרו-סרבית "למען עתיד מונטנגרו"

ראש ממשלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-31 באוקטובר אישר הפרלמנט של מונטנגרו את הרכבת הממשלה (ה-44) בראשות מילויקו ספאיץ'. [4]

הקו המדיני במדיניות החוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספאיץ' תומך בהצטרפות מונטנגרו לאיחוד האירופי אבל הוא סבור שהפוליטיקאים המערביים "אינם מעוניינים במונטנגרו". הוא בעד ההצטרפות לנאט"ו אולם הוא מתנגד לשליחת חיילים מונטנגרים למדינות הבלטיות. הוא גינה את הפלישה הרוסית לאוקראינה בה רואה מעשה תוקפנות, ותמך בהטלת סנקציות על רוסיה, עם זאת סבר שהסנקציות רק תחזקנה את דרכה של מוסקבה . הוא התנגד לביטול ההכרה בעצמאות קוסובו וטען שסוגיה זאת היא "מאחורינו". בו זמנית הוא תומך בהידוק הקשרים בין מונטנגרו לסרביה.

חייו הפרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לספאיץ' נולדה בת מבת זוגו הקודמת. בנוסף לשפת האם הסרבית, ספאיץ' מדבר אנגלית, יפנית, סינית, רוסית וצרפתית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מילויקו ספאיץ' בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:קצרמר

פרמטרי חובה [ 1 ] חסרים

ערך זה הוא קצרמר. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.